GONDOLATOK AZ AMERIKAI-SZAÚDI BARÁTSÁGRÓL...
„A mi hitünk és a ti acélotok” – Ibn Szaúd ezen szavakkal írta le a második világháborút követően formálódó amerikai-szaúdi kapcsolatok lényegét. Szaúd-Arábia és az Egyesült Államok azóta is szoros szövetségese egymásnak, stratégiai partnerségük még a 2001-es terror-merényletek keltette válságot is túlélte. Szoros barátságuk hátterében a biztonsági egymásrautaltságuk áll, amely egyfajta szimbiózist teremtett, eredményezett: Szaúd-Arábia az amerikai fegyveres védelemért cserébe vállalja, hogy biztosítja a nyugati olajszállítások zavartalanságát a Perzsa-öbölben.
Az amerikai-szaúdi kapcsolatok
története messzire nyúlik vissza, Washington már a modern Szaúd-Arábia
megszületésekor élénken érdeklődött a sivatagi királyság, még inkább annak
olajkészlete iránt. Ennek megfelelően az amerikai olajvállalatok már az 1930-as
évek végén megjelentek az Arábiai-félszigeten, és koncessziós jogokat, majd
pedig tulajdonrészt szereztek. Az Egyesült Államok és Szaúd-Arábia barátsága
1945 után mélyült el igazán, amennyiben a hidegháború éveiben Washington és
Rijád túllépett a gazdasági és kereskedelmi kapcsolatokon, a felek katonai és politikai
szövetségesek lettek. A status quo megőrzése és a szocialista rezsimek féken
tartása közös érdeke volt mindkét szereplőnek: Washington minden erejével igyekezett
megakadályozni, hogy a Szovjetunió pozíciót nyerjen a kulcsfontosságú
Perzsa-öbölben, Rijád pedig az USA személyében olyan erőre „tett szert”,
amellyel garantálhatta a saját biztonságát és ellensúlyozhatta ideológiai
ellenlábasainak (így például a Nasszer vezette Egyiptom vagy a Baath párt
uralta Irak) regionális törekvéseit.
Szaúd-Arábia és az Egyesült
Államok stratégiai partnersége az iráni iszlám forradalom és a Szovjetunió
afganisztáni bevonulása következményeként az 1980-as évek folyamán még
szorosabbra fonódott. Rijád és Washington egyaránt komoly fenyegetést látott az
iszlám köztársaságban, amely a forradalom exportálásának deklarálásával nyíltan
megkérdőjelezte (az amerikai támaszpont-rendszerből kiszakadva pedig meg is
változtatta) a regionális rendet. A Khomeini ajatollah vezette „síita
radikálisoktól” való félelmükben együttes erővel támogatták Szaddám Huszein
Irakját, hogy így gyengítsék és korlátozzák az iráni rezsimet. A sivatagi
királyság és az USA együttműködésének másik színtere Afganisztán lett, ahol nem
csupán a szovjetek előrenyomulása ellen küzdöttek vállvetve a felek, hanem
igyekeztek kifejezésre juttatni azt is, hogy a Szaúd-Arábia által képviselt
szunnita iszlám is képes lehet határokon átívelő támogatottságot szerezni, s
ezáltal ellensúlyozni a síita forradalmi modellt. A királyság fontos szereplő
lett, hiszen a szaúdi vahabizmus „megreformált változata” biztosította az „afgán
arabokat” összefogó ideológiát, csakhogy a „dzsihádista” taktika később a
visszájára sült el, amennyiben a konfliktust követően maga a monarchia került a
radikálisok célkeresztjébe.
A hidegháború befejeződése
fordulópont volt, összeomlott a Szovjetunió, Irán forradalmi radikalizmusa
mérséklődött, az USA pedig egyedüli szuperhatalomként maradt a porondon. Rijád
és Washington viszonyában azonban mindez nem hozott érdemi változást, sőt
Szaddám Huszein kuvaiti agressziója csak fokozta a felek biztonsági
együttműködését (függését). A „Sivatagi Pajzs” hadművelet keretén belül az
Egyesült Államok (közel félmillió) katonát küldött a sivatagi királyságba, hogy
így biztosítsa be annak védelmét, majd Szaúd-Arábiával és a széles nemzetközi
koalícióval közösen felszabadította a piciny öbölmonarchiát. Noha a kuvaiti válság
kétségkívül megerősítette Rijád és Washington történelmi kapcsolatát,
ugyanakkor számtalan negatív következménnyel is járt. Így például az amerikai
katonák jelenléte (még inkább a technológiai fölényük) újult erővel emelte
napirendre a külső („nem-muszlim”) hatalomtól való függés igen kényes kérdését.
Ne feledjük, Szaúd-Arábiát soha nem gyarmatosították, ráadásul az iszlám szent
helyei felett őrködik, ezért különösen érzékeny az idegen erők „határokon belül
tartózkodását” illetően. Az Egyesült Államok „behívása” hosszabb távon többet
ártott, mint használt, mivel egyfajta hivatkozási pontot képezve hozzájárult az
Oszama bin Láden által fémjelzett vallási radikalizmus megerősödéséhez – s
közvetve az Egyesült Államok ellen elkövetett merényletekhez is.
2001. szeptember 11. komoly
válságot idézett elő az amerikai-szaúdi kapcsolatokban. Az USA elleni
terrormerénylet olyan mély töréshez vezetett, amelyhez képest az 1973/1974-es
olajembargó csupán enyhe disputa volt. A kulturális különbségek és
értékütközések már az öböl-háború kapcsán felszínre kerültek, de az ellentétek
igazán csak azt követően tudatosultak, hogy a tornyok leomlása után kiderült, a
gépeltérítők közül 15-en szaúdi állampolgárok voltak. Ezt követően a
washingtoni politikusok és az amerikai közvélemény Szaúd-Arábiát tette
felelőssé, a sivatagi királyságban pedig az USA-ra és az izraeli lobbira
mutogattak, na meg persze a nemzetközi „dzsihádistákra”. A felek közti ellentét
csak tovább fokozódott, amikor Washington meghirdette a „terror elleni
háborúját”, majd megdöntötte az Afganisztánt uraló tálibok hatalmát (akiket
Szaúd-Arábia támogatott). Az Irak elleni katonai intervenció pedig még mélyebb
ellenérzéseket, és még komolyabb tiltakozásokat váltott ki a szaúdi oldalon. A
viszony romlását jól mutatja, hogy a kuvaiti válsággal ellentétben Rijád
ezúttal nem vett részt az Irak-ellenes koalícióban. („A királyság területről
nem indulhat háború Irak ellen!” – hangzott a határozott álláspont.) Szó, ami
szó, a stratégiai partnerek kapcsolatában fagyos mosolyszünet köszöntött be.
Az amerikai-szaúdi viszony
azonban túlélte a terrorcselekmények okozta „megrázkódtatást”. Egyfelől, mert a
királyi vezetés a radikális iszlamisták fenyegetését látva (2003-ban
robbantásos merénylet-sorozat rázza meg Szaúd-Arábiát) felismerte, hogy a
szalafista kihívás nem csak a nemzetközi színtéren van jelen, hanem a királyság
határain belül is, ezért kénytelen-kelletlen szorosabbra fűzte terror-ellenes
együttműködését az USA-val. Rijád az állami gépezetet és a vallásos
propagandát, valamint az amerikai hírszerzéssel való kooperációt kihasználva
igyekezett leszámolni a szélsőséges elemekkel-csoportokkal. Másfelől azért
maradhatott fenn az amerikai-szaúdi partnerség, mert a nemzetközi ügyekben meglévő
érdekegyezés szükségessé tette a közös fellépést. A közös geopolitikai érdekek
és biztonsági percepciók életben tartották a speciális relációt. S nincs ez ma
sem másként, hiszen az iráni nukleáris kérdéstől kezdve az al-Kaida jemeni
megerősödésén át a kőolaj-piac stabilitásáig számtalan olyan kérdés van,
amelyben Rijádnak és Washingtonnak azonos az álláspontja, s közös a célja. A
kapcsolat „acélosságát” pedig jól bizonyítja az a rekordméretű fegyverüzlet is,
amelyet 2010-ben kötöttek a felek: a szaúdi királyság légi erejének
korszerűsítésére közel 67 milliárd dollár értékben vásárolt katonai eszközöket.
Az érdekbarátság ugyanakkor
továbbra sem mentes a problémáktól. Szaúd-Arábia és az USA közt így például
komoly ellentét feszül az izraeli-palesztin ügy megítélése kapcsán: Rijád igen
elégedetlen az amerikai hozzáállással, amelyet túlságosan passzívnak és
egyoldalúnak lát. Hovatovább a szaúdi vezetés bizalmatlan Washingtonnal szemben
az iráni atom-fenyegetés ügyét illetően is, mivel attól tart, hogy az Egyesült
Államok a nukleáris patthelyzet feloldása érdekében előbb-utóbb megegyezik majd
Teheránnal. Mindezek ellenére a politikai elitek barátsága stabilnak tűnik, a
kapcsolatok társadalmi megítélése azonban igencsak negatív, ahogyan egy szaúdi
herceg fogalmazott: „az Egyesült Államok reputációja majdhogynem zéró a
polgárok körében”. Felmérések szerint a szaúdi lakosság több mint kétharmada
(70%) negatívan ítéli meg Amerikát. Ez az USA-ellenesség lényegében két tényezőből adódik:
egyrészt az amerikai kulturális befolyásból (Amerika nem csak a modernitás
szimbóluma, hanem a legfőbb modernizáló erő is, mivel az infrastrukturális
beruházásokat mind-mind az Egyesült Államokhoz lehet kötni.), másrészt az
amerikai fegyverektől való függésből – amelyek egyaránt ellentmondanak az önmagukról
kialakított képeknek: az iszlám világ középpontjának, illetve a regionális
hatalmiságnak.
A kezdetekben Szaúd-Arábia és az
Egyesült Államok kapcsolatrendszere az olajnak köszönhetően épülhetett ki,
viszonyuk azonban ma már sokkalta többről szól, mint a fekete arany
kereskedelméről („a nagy olajtermelő és a nagy olajfogyasztó anyagias
barátságáról”). A szaúdi királyság és az USA stratégiai szövetségesek,
biztonságpolitikai érdekeik és külső ellenségképeik közösek. S bár a speciális
relációnak bőven vannak konfliktusos pontjai és problémás elemei, de látva azt,
hogy 2001. szeptember 11. nem eredményezett lényeges elmozdulást Rijád és
Washington kapcsolatában, ezért most igencsak nehéz megmondani azt, hogy vajon van-e,
létezik-e egyáltalán az amerikai-szaúdi érdekházasságban olyan ügy vagy kérdés,
amely „kenyértöréshez” vezethet a jövőben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése