Az
iszlám vallás rendkívül differenciált, különböző, egymással versengő irányzatokból
és iskolákból áll. Noha az alapvető
tanításokat illetően egyetértés van az ummán belül, de egyes gyakorlati
kérdéseket és bizonyos teoretikai ügyeket illetően mégis igen nagy a
megosztottság. Az iszlám „áramlatok” többek közt olyan kérdések mentén szerveződtek
meg – és különülnek el mind a mai napig – mint, hogy ki lehet jogosult a
közösség vezetésére; vagy, hogy melyik jogrendszer irányíthatja legjobban az egyéni
és közösségi magatartást; illetve, hogy milyen mértékben tartalmazhat a vallásgyakorlat
miszticizmust? Az eltérő válaszok eredményeként az iszlámban két jelentős
irányzat jött létre: a hagyományok tiszteletén alapuló szunnita, és az eredeti
útról letérő síita iszlám. Előbbi képezi a főáramlatot, mivel a világ közel
másfél milliárd muszlimjának döntő többsége (85-90 százaléka) ehhez az
irányzathoz tartozik, utóbbi kisebbségben van (10-15 százalék), ráadásul földrajzilag
is elkülönül (a síiták javarészt a Perzsa-öböl „tágabb” térségében,
Délnyugat-Ázsiában élnek).
A
szunnita és síita iszlám között feszülő ellentét elsősorban politikai (és
bizonyos értelemben személyi) természetű. Mohamed halálát követően a felek közt
éles vita támadt, hogy ki hivatott irányítani-vezetni az iszlám közösséget (az
ummát). A szunniták a hagyományokat szem előtt tartva úgy vélekedtek, hogy a
legméltóbbat-leghozzáértőbbet kell „megválasztani” a vezető tisztségre, ezzel
szemben a síiták azt gondolták, hogy csakis a Próféta vérszerinti
leszármazottai lehetnek jogosultak a főhatalmi pozícióra. Mint ahogyan
elnevezésük is mutatja, ők Alinak (a Próféta vejének és unokatestvérének) a
pártján álltak az örökösödési disputában (síat Ali = Ali pártja). A „hatalomátadás”
első körben még zökkenőmentesen zajlott le (Abu Bakr-t, Mohamed hű barátját
mindenki elfogadta-támogatta), ám a későbbiekben hamar kiütköztek a
nézeteltérések, és az utódlás körül kialakult viták végül „egyházszakadáshoz”
vezettek. A harmadik és negyedik kalifa, Oszmán és Ali meggyilkolását, majd pedig
Husszein (Ali fia) kerbalai mártíromságát követően állandósult a két irányzat
közti szembenállás. A feloldhatatlannak tűnő ellentét azonban nem csak az
utódlási elvek különbözőségéből fakad (közösségi elv vs. dinasztikus elv),
hanem abban a vezetési és államszervezési megfontolások közti különbség is
szerepet játszik (teokratikus közösségi elv vs. karizmatikus imámtan). A
szunniták kalifátus rendszerében a hatalom világi jellege dominál, a kalifa
elsősorban politikai vezető, és csupán egy az umma tagjai közül (primus inter
pares). Ellenben a síita iszlámban központi jelentőséggel bíró imámtan szerint a
közösség élén álló imám nem pusztán jog szerinti uralkodó, hanem egyben
szakrális vezető, aki ráadásul isteni tulajdonságokkal is rendelkezik („Allah
akaratának közvetlen megvalósítója”). Az első eset a politika „vallásosítását”,
az állam „egyháziasítását” jelenti, a második pedig a vallás „politizálását”,
az egyház „államosítását”.
A
szunniták és síiták közti szembenállás eredetében politikai, végső
következményeiben azonban mégis mélyen vallási természetű vita. Amíg a
szunniták féltékenyen őrködtek azon, hogy az eredeti iszlám alapelveivel ellentétes
álláspont ne jusson érvényre az iszlámban, addig a síitizmus nem tudott
ellenállni az idegen hatásoknak, és ezért alapelvei az eredeti iszlámnak
ellentmondó elvekkel és gyakorlatokkal keveredtek. A síita iszlám nem csak az
imámoknak tulajdonított különleges jelentőség miatt számít külön-utasnak, hanem
azért is, mert a hitelvek közé beemelt bizonyos misztikus elemeket, így például
a „nagy feltámadás” koncepcióját. A tizenkettes síita irányzat ugyanis úgy
véli, hogy a tizenkettedik imám (a Mahdi) nem halt meg, hanem csak
„rejtőzködik”, és a megfelelő pillanatban vissza fog térni, ami az igazság és
virágzás korának beköszöntét jelenti majd a Földön. A szunnita iszlámban nincs
ilyen „messianisztikus” gondolkodás. Továbbá a síita iszlám elkülönül a
jogforrások tekintetében is, mivel a klasszikus szunnita jogrendszerekkel
szemben saját (Alira vonatkoztatott) forrásgyűjteményt alkotott, s még inkább,
mert a hagyományos iszlám források mellett nagymértékben használja az idzstihádot,
vagyis a személyes gondolkodást és a párhuzamosságok keresését. Éppen ezért a
legnagyobb tudású vallási vezetők, a mudzstahidok különleges szereppel bírnak a
síiták körében (ők vannak feljogosítva a véleményalkotásra). Hovatovább, amíg a
szunnita irányzatban nincsen szervezett formát öltő egyház, addig a síita
iszlámban hierarchikus és plurális szerkezetű vallási intézményrendszer jött
létre. A síita klérus egyfelől szigorú rangsor
(molla-hodzsatoleszlám-ajatollah) szerint szerveződik, másfelől viszont az
„egyházi piramisok” egy-egy mardzsa („az utánzás forrása”) köré épülve
rivalizálnak is egymással (a síiták szabadon választhatnak, hogy melyik nagy
ajatollah tanításait követik a gyakorlatban).
A
szunnita és síita iszlám irányzatok között nem csak politikai és vallási
ellentétek állnak fenn, hanem a törvények szempontjából is nagy a különbség.
Így például a főáramlattól eltérve az Ali-pártiak körében megengedett az
időszakos házasság intézménye, de még ennél is fontosabb, hogy biztosított a
vallási vélekedések eltitkolásának szabadsága (takijja = elővigyázatosság), ami
lényegében az üldöztetések maradványa. Ali imám követői ugyanis a legtöbb
korszakban és a legtöbb helyen jobbára kisebbségben voltak, a szunnita
többségnek, vagy éppen a szunnita uralkodóknak alárendelve élték
mindennapjaikat. Az ellenérzések közepette a síitáknak sokáig nem volt módjuk
nyíltan gyakorolni a vallásukat, erre csak azt követően lett lehetőségük, hogy
1501-ben a Száfávida-dinasztia államvallássá tette a tizenkettes síitizmust a
perzsa birodalomban. A folyamatos ellenzéki pozíció és kisebbségi lét (annak
minden társadalmi és pszichológiai következményével együtt) nagy szerepet
játszott a szunnita és síita irányzat elkülönülésben, így a társadalmi
gyakorlatok és a vallásos hitelvek különbözőségének kialakulásában is. Gondoljunk
csak a mártíromság kultuszára, amely lényegében Husszein önfeláldozása óta
karakteres elemét képezi a síita iszlámnak. Az elnyomottságra válaszul pedig
nem csak az önmarcangolás épült be a síita tudatba, hanem egyfajta
kiválasztottság-érzet is, nevezetesen, hogy bár kisebbségben vannak, mégis ők képezik
az iszlám igazhitű közösségét.
Végül,
az iszlám két fő áramlata közti különbséget megfigyelhetjük a szent helyek
tekintetében is. A síitáknak ugyanis a klasszikus „szentséges hármas” (Mekka,
Medina, Jeruzsálem) mellett további szakrális helyeik is vannak. Így elsősorban
az iraki Nedzsef, ahol a síita iszlám „alapítóatyjának”, Ali imámnak a sírhelye
található. Ez a város lényegében a „síita univerzum középpontjának” számít,
ahová minden egyes síitának el kell zarándokolnia egyszer az életében. A hívők
ráadásul még haláluk után is áramlanak a „síita fővárosba”, lévén a hagyományoknak
megfelelően mindenki szeretne Ali imámhoz a lehető legközelebb végső nyugalomba
kerülni – Nedzsefet emiatt a „holtak városának” is nevezik. (Ez a „cím” pedig
már csak azért is jogos, mert itt van a világ legnagyobb kiterjedésű temetője:
majd tíz kilométer hosszú és közel hat kilométer széles). Nedzsef mellett
fontos helyszín az iraki Kerbala is, ahol egykoron Husszein halt mártírhalált,
és ahová éppen ezért síiták százezrei zarándokolnak el évente – különösen az
asúra idején. A síiták számára szent valamennyi imám, sírhelyeiket pedig nagy
becsben tartják. Például Iránban igen népszerű vallási úti cél Kum, ahol Fatima
nyugszik (a Próféta lánya, Ali felesége, s ez által a síita imámok „ősanyja”),
még inkább Meshed, ahol Reza imám mauzóleuma található. (A síiták ráadásul nem
csak az imámokat, hanem azok leszármazottait is tisztelik.) Az effajta „hely és
személy imádat” (lásd Reza imám sírja előtt elsétálva mindenki megáll egy
pillanatra, s fejet hajt) a szunniták – különösen a szalafiták – számára elfogadhatatlan,
mert egyrészt elutasítják az imámtant, másrészt pedig az ahhoz kapcsolódó
„bálványimádást” is.
Összességében
látható, hogy a szunnita és síita iszlám között számtalan ellentét feszül. A
felekezeti törésvonal azonban önmagában nem elegendő magyarázat a
konfliktusokra, mivel azok kirobbanásában több tényező is szerepet játszik. Így
például a vallási ellentéthez sok esetben etnikai szembenállás is párosul. Az
arabok az iszlám főáramlatához tartoznak, ezzel szemben a perzsák (és a perzsa
eredetű népcsoportok) Ali pártján állnak. De jó példa lehet a beludzsi
szeparatizmus is: az iráni-pakisztáni határon zajló viszálykodás ugyanis nem
csak a síita-szunnita szembenállásról szól, hanem a beludzsiak önrendelkezési
törekvéséről is. Fontos faktor továbbá a gazdasági-társadalmi helyzet is, mint
ahogyan azt Bahreinben és a többi olajmonarchiában láthatjuk. Ezekben az
öbölmenti országokban a síiták (több szempontból is) csak „másodrangú”
állampolgároknak számítanak (lásd, nem tölthetnek be vezető hivatali tisztséget,
vagy jól jövedelmező állást). S persze nem feledkezhetünk meg a politikai
hatalomért folytatott versengésről sem – legyen szó akár az államok
belpolitikájáról, vagy éppenséggel a regionális uralmi rendről. Libanonban
például a síiták azt sérelmezik, hogy bár számarányukat tekintve ők vannak a
legtöbben, mégis övék a leggyengébb pozíció a konfesszionális rendszerben (a
maronita keresztények adják a köztársasági elnököt, a szunniták a
miniszterelnököt, míg a síiták „csupán” a házelnököt). Irán és Szaúd-Arábia
rivalizálása pedig legalább annyira gyökeredzik a regionális vezető szerepre
való törekvésben, mint magában az eltérő vallási hovatartozásban.
A
síita-szunnita szembenállás tehát egyszerre két dolgot jelent: egyfelől valóban
az egymással versengő teológiák háborúját, amely ha úgy tetszik magáért az
iszlám szelleméért, vagy annak tisztaságáért küzd; másfelől azonban a törzsek,
etnikumok, és identitások jelenkori harcát is. Napjaink gazdasági, politikai,
és társadalmi problémái legalább akkora szereppel bírnak, mint a történelmi
vallási ellentétek. Nem is beszélve a régión túlnyúló konfliktusokról, no meg
persze a külföldi intrikákról.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése