2012. október 11.

A síita vita

Milyen kapcsolat legyen vallás és politika között?

„Irán vezetésével egy síita félhold formálódik Bahreintől kezdve Irakon keresztül egészen Libanonig.” – fogalmazott az iraki rendszerváltást követően Jordánia uralkodója, II. Abdullah. A Szaddám Huszein vezette rendszer bukását követően a síiták minden kétséget kizáróan irányító politikai-hatalmi erővé váltak az arab országban, de nagy hiba lenne a regionális síita identitást túlmisztifikálni, mivel az Ali-pártiak maguk is számos kérdésben megosztottak (ráadásul a közel-keleti kapcsolatrendszerben az etnikai, törzsi, és ideológiai törésvonalak is számítanak).

Az iszlám világban a síiták kisebbséget alkotnak a szunnitákkal szemben (15% vs. 85%). Az Ali-pártiak úgy vélik, hogy egyedül a Próféta legközelebbi rokonai (veje és annak leszármazottai) alkalmasak arra, hogy az állami főhatalmat gyakorolják. Ezzel szemben a „hagyományőrző” szunniták úgy gondolják, hogy a közösség választott (legidősebb-legrátermettebb) vezetőjének kell kormányoznia. A különbség tehát egyfelől politikai jellegű (ki kormányozzon?), másfelől azonban vallási természetű is, amennyiben a síitizmus nem tudott ellenállni a külső hatásoknak, és ezért alapelvei az eredeti iszlámnak ellentmondó elvekkel és gyakorlatokkal keveredtek-bővültek (pl. a rejtőzködő imám visszatérésébe vetett hit, vagy a vallási vezetők egyéni véleményalkotásának tulajdonított jelentőség). Hovatovább, amíg a szunnita irányzatban nincsen valódi egyház, addig a síita iszlámban hierarchikus és plurális szerkezetű vallási intézményrendszer alakult ki.

A síiták azonban nemcsak a „mainstream” szunnita iszlámtól térnek el, hanem a síitizmuson belül kialakult irányzatok is élesen különböznek egymástól. A történelem folyamán a megosztottság általában az imám (a síita politikai-vallási vezető) utódlása miatt alakult ki, de olykor a doktrína és a gyakorlat terén is jelentősebb különbségek jöttek létre. A három fő síita irányzat közti különbség lényegében abban rejlik, hogy hány imámot fogadnak el. A fő csapásirányt az Iránban és Irakban meghatározó dzsaafarita irányzat jelenti („tizenkettesek”), amely szerint a tizenkettedik imám eltűnt, rejtőzködik, de előbb-utóbb visszatér, és akkor megvalósul az isteni igazság, addig pedig az Allah által kiválasztott rendkívüli képességű emberek vezetik a közösséget. A Jemenben élő zeiditák („ötösök”) nem csak Huszein utódlását kérdőjelezik meg, hanem az egyházi vezetők szakrális és karizmatikus hatalmát is kétségbe vonják (az ún. választott imámokat részesítik előnyben). Végül, az iszmáiliták („hetesek”) az örökösödés jogától megfosztott Iszmáilt tisztelik és tekintik a hetedik és utolsó imámnak, és fiát, Muhammadot a rejtőzködő imámnak (Bahreinben, Egyiptomban, Indiában és Szíriában népszerű). A három fő irányzat mellett számos más szekta is kialakult az idők folyamán. Így a Libanonban és Szíriában élő drúzok és alaviták: előbbiek igen zárt közösséget alkotnak, nagy szerepet tulajdonítanak a szellemi vezetőnek, utóbbiak számos idegen vallási elemet vettek át (pl. a lélekvándorlást), szertartásaik inkább emlékeztetnek a kereszténységre; közös viszont, hogy a dogmatikát alig veszik figyelembe. 

Az imámok elfogadásánál (számánál) talán fontosabb a síita politika-képek különbözősége, nevezetesen az a két válaszkísérlet, amelyet a jelenleg formálódó iraki demokrácia és a bő három évtizede működő Iráni Iszlám Köztársaság igyekszik adni a történelmi kérdésére, hogy milyen szerepet is játsszon a vallás a politikában?

Az iraki és iráni modell rendkívül hasonló, amennyiben mindkettőben az egyház és az állam egyfajta kapcsolata határozza meg a politikát. A klérus legfelsőbb tagjai komoly befolyással bírnak a politikára, s a mindennapokra, melyhez hasonlót aligha találhatunk a Közel-Keleten. Irakban Ali Szisztáni nagy ajatollah a 2003-as rendszerváltást követően talán a legbefolyásosabb szereplővé lépett elő, akinek szavára minden iraki síita tekintettel van. Iránban pedig a legfőbb vezető, Ali Khamenei nagy ajatollah az, aki szinte megkérdőjelezhetetlen mindenhatóként irányítja az iszlám köztársaságot. Valójában a két berendezkedés gyökeresen eltér egymástól, mindez pedig leginkább abból a törésvonalból ered, amely már hosszú évszázadok óta megosztja a síita iszlámot. Nevesül, hogy a vallás mekkora szerepet kapjon a politikában? Ruhollah Khomeini ajatollah, az iszlám köztársaság alapítója szakított a hagyományos kvietista nézettel, s aktivista álláspontra helyezkedett. Az „iszlám jogtudós uralmának” elméletében – amely mind a mai napig meghatározza az iráni politikai-hatalmi berendezkedést – amellett érvelt, hogy nem szabad vég nélkül (passzívan belenyugodva) várakozni az eltűnt tizenkettedik imám visszatérésére, hanem a közösség irányítására egy képzett és elfogadott vallási vezetőre van szükség.

Más a helyzet a szomszédos Irakban, ahol a vezető klerikálisok, mint például maga Szisztáni ajatollah is, nem törvényi felhatalmazásoknak köszönhetően, hanem a presztízsükből adódóan számítanak befolyásosnak. Noha a döntéshozatalban valóban nem vesznek részt, de vallási rendeleteik olyanok a hívő követők számára, mint a „szentírás”. Az iraki demokratikus kísérletben a klasszikus elmélet látszik visszaköszönni, miként az egyház igyekszik távol maradni a politikától, mert mint mondják: „az korrupttá tesz”. A vezető ajatollahok csendben szemlélődnek és csak a távolból hallatják a hangjukat. Ahogyan egy ajatollah fogalmazott, a különbség az iraki és iráni modell között lényegében az, hogy a klérus milyen szerepet tölt be a „kormányzati építkezésen”: „Az iráni iszlám köztársaság rendszerében az egyház, mint egyfajta művezető tevékenykedik, aki minden egyes építési feladatért felelősséget vállal. Ezzel szemben a kvietista iraki modellben a klérus csak távolban lévő tulajdonosként, vagy ha úgy tetszik, csupán csendestársként van jelen.”

De vajon melyik modell a jobb, melyik a sikeresebb? Irakban sokan úgy vélik, hogy időt állóbb és hatékonyabb választ adtak a történelmi kérdésre, mert mint mondják: „Ha meg kívánod szerezni az emberek szimpátiáját, meg kell hagynod nekik a világias ügyek intézését!” S szó mi szó, ebben van valami. Irán államformáját tekintve kétségkívül iszlám köztársaság, de a lakosság jelentős – mondhatni többségi – része mégis szekuláris érzelmű és gondolkodású. Ezzel szemben Irak kormányzata nem vallásos (még ha a felekezeti törésvonalak le is képeződnek az adminisztrációban), míg az embereknek nagyobb hányada gyakorolja aktívan a vallását a hétköznapokban.

Egykoron az iráni forradalmárok kívánták eszméjüket exportálni a szomszédos Irakba, sikertelenül. Ironikus módon most könnyen meglehet, hogy az iraki „demokraták” fogják befolyás alá vonni a szomszédos Perzsiát. Az iraki demokrácia sikerével megerősödő klasszikus kvietista iskola, mely a politika és vallás szétválasztását vallja, könnyen támogatásra találhat (ismét) az iráni egyházi fejekben is. A 2009-es elnökválasztási csalás és pártválasztás eredményeként ugyanis jelentősen erodálódott a legfőbb vezető, Khamenei ajatollah pozíciója, sokan pedig úgy érzik, hogy a rendszer legitimációja hosszútávon is veszélybe került. Ahogyan mondják: „lejáratódott a forradalmi rendszer, de még inkább maga a síita egyház!”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése