Az
1979-es forradalom új fejezetet nyitott Irán hosszú történelmében. A sah
elhibázott modernizációs programjával és diktatórikus hatalomgyakorlásával
szemben a síita egyház vezetésével formálódott széles társadalmi mozgalom,
amely végül sikeresen döntötte meg Mohamed Reza Pahlavi korábban oly stabilnak
hitt hatalmát. A forradalom győzelmét követően egy kétirányú folyamat vette
kezdetét: a klérus egyfelől leszámolt az egyeduralmát most már veszélyeztető
egykori szövetségeseivel, másfelől pedig egy rendkívül szilárd
politikai-intézményi struktúrát épített ki a sah szétrombolt államapparátusa
helyébe. Az egyházi vezetés a hatalmat megragadva lényegében azonnal
hozzálátott ahhoz, hogy a gyakorlatban is igazolja állam- és társadalomvezetési
elméletének helytállóságát.
Az
Iszlám Köztársaság rendszerének kiépítése komoly lépés volt a politikai iszlám
elveinek gyakorlati megvalósítására, sokak szerint éppen ez adja az 1979-es
iráni forradalom intellektuális és politikai jelentőségét, mindez azonban
mégsem eredményezett egyértelműen teokratikus berendezkedést. Az újonnan
elfogadott alkotmányban Khomeini ajatollah „iszlám kormányzásról” alkotott
elképzelései mellett a parlamentarizmus és republikanizmus eszméi is helyet
kaptak. A forradalmat követően lényegében egy olyan politikai rendszer jött
létre, amely az iszlám vallási fennhatóságát kísérelte meg összeegyeztetni az
európai demokrácia alapelveivel. Ennek eredményként született meg az iszlám
köztársaság kettős hatalmi felépítménye: a választott és kinevezett
intézmények, illetve tisztségek bonyolult rendszere. A választott köztársasági
elnöki pozíció és a teológiailag legitimált legfőbb vezetői tisztség
szembenállása egyértelműen megmutatja a forradalmi iszlám és az állami
autoritás között, a politikai szuverenitást illetően felmerülő problematikát.
Az eltérő államszervezési elveknek köszönhetően az iráni politikai rendszerben minden demokratikus elemnek megvan a maga antidemokratikus párja. A kettősség az iszlám köztársaság szinte valamennyi szféráját meghatározza. Így például a törvényhozásban a közvetlenül választott parlament mellett működik a nagyhatalmú Őrök Tanácsa, amelynek tagjait felülről nevezik ki, illetve hagyják jóvá, s amely testület vétóhatalommal rendelkezik a törvényalkotás folyamatában. Az iráni berendezkedés sajátossága, hogy a kinevezett, illetve jóváhagyott politikai intézmények sokkalta nagyobb hatalmat gyakorolnak, mint a demokratikusan megválasztott testületek. Az iszlám köztársaság rendszerében ugyan intézményesültek bizonyos demokratikus elvek, de a hatalmi struktúra kettős felépítésével, a kinevezéses pozíciók felállításával, valamint a legfőbb vallási vezetőnek biztosított korlátlan hatalommal olyan berendezkedés született meg, amely meghatározó szerepet biztosított a vallási elitnek, és korlátozott szerepet a rendszer szokványos politikai elitjének.
Az
iráni hatalmi felépítmény csúcsán álló legfőbb vezető kétségkívül a
legbefolyásosabb szereplője az Iszlám Köztársaságnak, mindazonáltal a politikai
döntéshozatalban korántsem tekinthető az egyetlen meghatározó résztvevőnek. A
forradalom eredményeként, de különösen Khomeini ajatollah halálát követően egy
olyan berendezkedés formálódott Iránban, amelyben egyetlen személy vagy csoport
sem rendelkezhet hatalmi monopóliummal. Az iszlám köztársaságot kevésbé
jellemezhetjük monolitikus diktatúraként, mint inkább az egymáshoz lazán kötődő
és az egymással erőteljesen versengő hatalmi központok bonyolult
összességeként. Egyfelől az alkotmányos szabályozás rendszerében jelentkeznek
azok a különböző formális hatalmi centrumok, amelyek a különféle
állami-politikai intézményekben manifesztálódnak, másfelől léteznek informális
központ is, amelyek az iráni vezető elit vallási és politikai koalícióiban,
illetve szerteágazó ideológiai frakcióiban, valamint a forradalmi alapítványok
és a biztonsági szolgálatok köré szerveződő szövetségekben nyilvánulnak meg.
Az
iráni politikai berendezkedés tehát sokkalta bonyolultabb annál, mint
amilyennek első pillantásra tűnik. A hatalmi struktúrát egyfelől a csalhatatlan
vallásjogtudós uralma, másfelől pedig a népakarat és szuverenitás elve
határozza meg, amelynek eredményeként egy olyan vegyes rendszer jött létre,
amelyben a demokratikus tendenciák, az autokratikus ellenőrzés és az időről
időre megnyilvánuló elnyomás keveredik egymással. Az iszlám köztársaság egy
meglehetősen bonyolult, a vallási szféra által dominált, de bizonyos mértékig a
nép által is irányított politikai rendszer, amely sajátos keveréke az „iszlám
államnak” és a „modern államszervezetnek”.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése