Az abszolút
monarchiában az 1906-os alkotmány, amelynek értelmében a kormány a nép által
választott parlamentnek felelős, és amelynek alapján a sah funkciója kizárólagosan
protokolláris természetű, elméletileg érvényben maradt, gyakorlatilag azonban
hatályon kívül helyezték. Mohammad Reza Pahlavi sah az ország problémáit és a
modernizáció kudarcait az alkotmányra vezette vissza, amelyet alapvetően
hibásnak tartott, ezért egyetlen egyszer sem gondolt arra, hogy tartsa magát az
abban lefektetett alkotmányos követelményekhez. A hatalmi ágak elválasztása
ilyen körülmények között nem érvényesülhetett. A törvényhozás, az
igazságszolgáltatás és a végrehajtó hatalom egyaránt az uralkodó személyes
eszközévé vált. A monarchia lett az ország egyetlen intézménye, amely körül
minden hatalom összpontosult, korlátok és ellensúlyok nélkül. Iránban a világ
egyik legkeményebb konzervatív önkényuralmi rendszere jött létre, amely a
különböző erőszakszervezeteket felhasználva képes volt minden ellenzéki
csoportosulást felszámolni, illetve háttérbe szorítani. Az Egyesült Államok
hathatós támogatása, illetve a fokozatosan növekvő olajbevételek pedig
megteremtették azokat a feltételeket, amelyek mellett a sah teljesen
függetleníthette magát a társadalmi kritikától és ellenállástól. A sah
gyakorlatilag egyedüli szereplője lett az iráni politikai rendszernek. Mohammad
Reza Pahlavi kizárólag csak családjának tagjaival osztozott a hatalomban. Az
iráni politikai rendszer valójában a Pahlavi-dinasztia családi vállalkozása
volt, ahol a család valamennyi tagja befolyásos pozíciót birtokolt. A királyi
család tagjai között egyaránt találhatunk nagybirtokosokat, iparmágnásokat,
fontos állami tisztségviselőket és katonatiszteket. Lényegében a Pahlavi-család
tagjai uralták az országot, legyen szó gazdasági, politikai vagy biztonsági
kérdésről.
A
Pahlavi-rendszernek két arca volt: egy nyilvános és egy rejtett. A nyilvános
rendszer alkotóelemeit a miniszterelnök irodája, a kormány, a parlament, a
politikai pártok, valamint a tartományi kormányzók jelentették. A hatalomnak
ezt a látható arcát valójában egy rejtett gépezet ellenőrizte, amelyben a
császári ellenőrzés szervezetének, a titkosrendőrségnek, a hadseregnek, a
katonai bíróságoknak, a sah személyéhez közel álló befolyásos kegyenceknek,
valamint a királyi család hallatlan méretű vagyonát részben kezelő és politikai
célokra használó Pahlavi Alapítványnak volt szerepe. Voltaképpen egyetlen
alapvető elv működtette a rendszert: az, hogy az uralkodó hatalmát meg kell
őrizni.
Az ország
életében a szó parlamenti értelmében vett politikai harcok, sőt a kormány és az
államapparátus változásai elhanyagolható szerepet játszottak. A hatalom
tényleges gyakorlása csakis attól függött, hogy milyen volt a sah kapcsolata a
személyek egy meghatározott csoportjával. A törvényhozás mindkét házának
tagjait gyakorlatilag az uralkodó nevezte ki. A parlamenti képviselők ráadásul
kötelezve voltak arra is, hogy a törvényhozási periódus kezdete előtt írjanak
alá egy dátum nélküli lemondási nyilatkozatot, amit a későbbiekben bármikor fel
lehetett használni, ha az adott képviselő renitens magatartást tanúsított az
uralkodóval szemben. Ilyen körülmények között a parlament szerepe lényegében
arra korlátozódott, hogy megszavazza az uralkodó törvénykezdeményezéseit. A
kormány javaslatait a medzslisz automatikusan, egyetértéssel fogadta el.
Magának a kormánynak semmiféle jelentős döntésre nem volt lehetősége. Ez annak
volt a következménye, hogy a minisztereket és a miniszterelnököt maga a sah
nevezte ki és bocsátotta el, holott a hatályos alkotmány szerint arra a
mindenkori parlament volt jogosult. A tényleges döntések a sah
magánkihallgatásain születtek. Ez a helyzet rányomta a bélyegét az egyes
minisztériumok működésére. A miniszterek örökös védekező állásba helyezkedtek,
hogy megvédjék saját pozíciójukat a rivális minisztériumok vagy egyéb politikai
intézmények vezetőivel szemben. A miniszterek igyekeztek minisztériumaikat
minél kedvezőbb fényben feltüntetni a sah előtt, így az adatok meghamisításától
sem riadtak vissza. Az uralkodó ennek tudatában arra törekedett, hogy a rejtett
gépezet vegye át a látható rendszer funkcióit, vagy legalábbis azokkal
párhuzamosan működve ellenőrizze azokat. Jellemző sajátossága az önkényuralmi
rendszereknek, hogy mindig újabb és újabb ellenőrző rendszereket kell bevezetni
anélkül, hogy ezek igazán hatékonnyá válhatnának. Ez jellemezte az iráni
rendszert is.
A
Pahlavi-rendszerben minden vezető pozíciót a sah családtagjai, személyes
barátai, illetve szoros bizalmasai töltöttek be. Az uralkodó iránti feltétlen
lojalitás mindenkivel szemben alapvető követelmény volt. Ugyanakkor Reza
Pahlavi arra is nagy hangsúlyt fektetett, hogy egyetlen tisztségviselő se
bírjon nagyobb népszerűséggel és tekintéllyel, mint ő maga. A sah igyekezett
minden riválisával leszámolni, s a lehetőségét sem hagyta annak, hogy bárki
kihívást intézzen az ő személyes befolyásával és tekintélyével szemben. Ilyen
körülmények között érthető, hogy az egymást követő kormányok élén „arc nélküli
miniszterelnökök” álltak. E funkció viselője nem is miniszterelnök volt, hanem
egy szultán kegyétől függő nagyvezír. Ezt a szerepet klasszikus módon játszotta
el Amir Abbas Hoveyda, aki 1965 és 1977 között állt a kormány élén. Elfogadta
saját korlátlan alárendeltségét, fő feladatának pedig azt tartotta, hogy
megfelelően értelmezze az uralkodó szándékait. Azok a miniszterelnökök, akik
eltérően vélekedtek az általuk betöltött pozícióról, hamar a menesztettek sorsára
jutottak. A miniszterelnöki és miniszteri tisztségekhez hasonlóan alakult a
többi politikai pozíció helyzete is. A tartományi kormányzók mind az uralkodó
bizalmasai közül kerültek ki, s egy-két évnél egyik sem töltött több időt az
adott tartomány élén. Miután a parlament tagjainak jelentős részét és a főbb
politikai tisztségviselőket maga az uralkodó nevezte ki, így a választásoknak
nem volt valódi szerepük az iráni politika alakításában. Bár minden alkalommal
megtartották a parlamenti választásokat, azok tisztasága korántsem volt
biztosítva. A hatalmi rendszer látható részének legfontosabb eleme maga a
császári udvar volt, amely közvetlenül szolgálta az uralkodót és híd volt a
rendszer láthatatlan részéhez. Az udvarban a Különleges Iroda játszotta a politikai
végrehajtó apparátus szerepét: ellenőrizte a sah utasításainak a végrehajtását,
összehangolta, illetve megszűrte az uralkodó kapcsolatait a különböző
intézményekkel és személyekkel.
A sah
rendszere valójában az ország valamennyi politikai intézményét maga alá gyűrte.
Nem volt ez másként a politikai pártok esetében sem. Miután betiltották az
ellenzéki politikai csoportosulásokat, azok csak illegalitásban működhettek
tovább – kevés sikerrel. Két mesterségesen létrehozott párt uralta a politikai
palettát: a kormánypárti pozíciót birtokló Melliyun (Nemzet) és az ellenzéki
pozíciót birtokló Mardom (Nép). Már a pártok elnevezése is mutatja, hogy a
Pahlavi-rendszerben a társadalomnak csak másodlagos szerep jutott az
uralkodóval szemben. A sah abszolút hatalmának kibontakozásával a törvényhozás
és annak két mesterséges pártja fokozatosan veszített a jelentőségéből. Később
ezt a manipulatív kétpártrendszert is megszüntették és egyetlen pártot
(Rastakhiz) hoztak létre. Míg korábban a részvétel az udvari pártok
tevékenységében önkéntes volt, addig az egypártrendszer bevezetésekor a sah
büntetéseket helyezve kilátásba minden iránit rá akart kényszeríteni arra, hogy
tagja legyen az új pártnak. A politikai pártok felszámolásával valójában a
szabad véleménynyilvánítás is sírba került. A sah betiltotta az ország
legfontosabb lapjait és helyettük állami irányítással újakat indított. Minden
információt, amely a néphez eljut, előbb a Tájékoztatási és Kulturális
Minisztériumoknak kellett engedélyezniük, amelyek irányításáért a sah
családtagjai voltak felelősek. A nyílt politikai vitákat felváltotta a rémület
csendje, minden politikai tevékenységet szigorúan ellenőriztek. A legkisebb
kritika is komoly következményekkel járt. Szerencsés esetben bebörtönzést,
rosszabb esetben pedig kivégzést vont maga után. A politikai foglyok száma
1976-ban meghaladta az ötvenezret, hasonlóan magas volt azonban a politikai
gyilkosságok áldozataiul esett személyek száma is.
Politikájának
megvalósításához a sah a saját kezébe összpontosította az állami hatalmi
eszközöket és azokat tökéletes elnyomó eszköztárrá építette ki. Az egyszemélyi
diktatúra tartószerkezete több szervezetből tevődött össze. A legfontosabb a
Császári Ellenőrzés volt, melyet 1958-ban hoztak létre. Jelentős szerepet játszott
abban, hogy az 1963-as erőpróba után kibontakozhatott az abszolút hatalom
rendszere. A Császári Ellenőrzés fontosságát az adta meg, hogy minden Iránban
működő testület vagy szervezet köteles volt együttműködni az Ellenőrzés
apparátusával, s ennek az apparátusnak joga volt előzetes bejelentés nélkül
bármikor vizsgálatot tartani a minisztériumokban és az egyéb intézményeknél,
beleértve a királyi család tagjait is. Csakis az uralkodónak tartozott
felelősséggel. Nem volt egyéb, mint a sah szuperrendőrsége a rendőrállamon
belül. Legfontosabb feladata, hogy az önálló hatalmi bázis létesítésére
alkalmas szervezeteket ellenőrizze. A Császári Ellenőrzés szervezetén belül
működött az úgynevezett Különleges Akció, mely egységet akkor vetették be, ha
rendkívül sürgős és bizalmas feladatról volt szó és olyan természetűről,
amelynek végrehajtása bizonyos brutalitást igényelt. A sah uralkodásának utolsó
szakaszában hozták létre a Császári Bizottságot, mely szintén az önkényuralom
egyik tartópilléréül szolgált.
Mohammad
Reza Pahlavi abszolút hatalmának legfontosabb tartóoszlopa azonban az 1957-ben
parlamenti rendelettel létrehozott Állambiztonsági és Információs Szervezet
(SAVAK) volt. A szervezet létrehozásában mind az amerikai, mind az izraeli
titkosszolgálatok szerepet játszottak, sőt az összefonódás a későbbiekben is
megmaradt, amikor az iráni ügynökök az Egyesült Államokban és Izraelben kaptak
kiképzést. A SAVAK tevékenysége elsősorban a fennálló rendszerrel szembeni
ellenzéki erők megsemmisítésére irányult. Cselekvési szabadsága csaknem teljes
volt, ami a monarchia ellenfeleinek ellenőrzésétől, üldözésétől és lefogásától
a kínzásig és a gyilkosságokig terjedt. Az állandó munkatársak száma elérte az
ötvenezret, de egyes jelentések szerint nem kevesebb, mint 3 millió iráni
alkalomszerűen informátora volt a szolgálatnak. A SAVAK az ország valamennyi
hatóságát ellenőrizte. A vezető személyek vagy maguk is tagjai voltak a
szervezetnek, vagy számadásra és jelentéstételre voltak kötelezve az irányába.
A politikai intézményekben való részvétel és a különböző politikai tisztségek
betöltése a SAVAK írásos engedélyéhez volt kötve, aminek eredményeként a sah
Irán teljes politikai és társadalmi életét ellenőrizhette. A SAVAK elsősorban
belső elhárítással foglalkozott, illetve a belföldi politikai rendőrség
feladatait látta el, tevékenységi köre azonban túlterjedt ezeken a feladatokon.
Így például feladatkörébe tartozott a külföldön élő irániak megfigyelése, adott
esetben pedig azoknak a likvidálása is. A SAVAK erre a célra sűrű ügynökhálózatot
épített ki Európában, valamint több emigráns szervezetbe is beépült. Ezek az
ügynökök a külföldön élő iráni ellenzékiekkel szemben a legkülönfélébb
eszközöket, így a megfélemlítést, az otthon élő családtagok felelősségre
vonásával való fenyegetést, a merényleteket, de akár a pénzzel való csábítást
és ígéreteket is alkalmazták, hogy elhallgattassák őket. Feladataik ellátása
során gyakran együttműködtek a szóban forgó országok titkosszolgálataival is. A
SAVAK Nassiri tábornok vezetésével az egész világot behálózó, mindenható
terrorszervezetté vált, amely azonban nem maradt ellenőrizetlenül. Az
Állambiztonsági és Információs Szervezet ellenőrzésére ugyanis létrehozták a
Különleges Felderítő Irodát – más néven a J-2 osztályt – amely emellett a felderítés
és a katonai titkosszolgálat feladatait is ellátta.
Az
önkényuralmi rendszer következő pillérét a hadsereg jelentette, amelyet a sah
személyes hatalma legfőbb garanciájának tekintett. A nagy létszámú hadsereg és
az ugyancsak rendkívül népes, különleges kiváltságokkal kényeztetett tisztikar
másik belpolitikai szerepe az volt, hogy ellensúlyt alkosson a kifejezetten
rendőri szervekkel szemben. A nagy katonai establishment ugyanis képessé teszi
az uralkodót arra, hogy szétaprózza a személyes hatalmi bázis létesítésére
irányuló törekvéseket. Egy kicsi, de szorosan szervezett katonai elit esetleg
fenyegetést jelenthet a rezsim számára. A szélesebb körű katonai szerkezet
nehezebbé teszi a szorosan szervezett katonai ellenzék megjelenését. Ezért
annak érdekében, hogy a nyugtalan katonákat adott esetben az ország ritkán
lakott területein helyezhessék el, a sah a hadsereget az addigi három helyett
tíz katonai körzetre osztotta fel. Egy esetleges katonai puccs elkerülését
szolgálta az is, hogy a tisztikaron belül minden kinevezés vagy előléptetés az
uralkodó személyes döntésétől függött, és a leglényegesebb kritérium minden
esetben az volt, hogy a sah mennyire volt meggyőződve a jelölt személyes
lojalitásáról. A tisztek kiképzésére külön katonai egyetem állt rendelkezésre,
a tisztek hűségének vizsgálatára pedig a hadsereg saját titkosszolgálattal
rendelkezett. Maga a tisztikar kivételezett réteget alkotott, szigorú
rendelkezések tömkelegével szigetelték el szinte teljesen a társadalom
egészétől. Emellett magától a hadseregtől is megkövetelték az elkülönülést,
amely arra irányult, hogy az egyszerű katonáktól egészen a tábornokokig
kapcsolataiban és fellépésében mindenki csak a magasabb rangúakhoz igazodhat.
Így még az egyenrangúak közötti legcsekélyebb érintkezést is gyanúsként
kezelték. A hadsereg parancsnokai lojalitásuk ellenére nem maradtak sokáig
ugyanabban a pozícióban. A harci erők egy részének parancsnokait szabály
szerint 2-3 év után más posztra helyezték át, ezzel is igyekezve elkerülni egy
esetleges katonai puccsot. Mindezekből kitűnik, hogy igen komoly ellenőrzési és
felügyeleti rendszer jellemezte az iráni hadsereget. A diktatúrákra jellemző
túlbiztosítási hajlam tehát Iránban is megfigyelhető.
A
Pahlavi-rendszer zavartalan működését voltak hivatottak biztosítani a katonai
bíróságok is, amelyek a katonai esetek mellett politikai ügyekben is hivatottak
voltak eljárni. Ezeknek a bíróságoknak a tagjait maga az uralkodó nevezte ki, a
védelmet pedig nyugdíjas katonatisztek látták el. A védőügyvédeknek nem volt
szabad a vádlottak vallomásain kívül más mentesítő bizonyítékokat felhasználni
a bírósági eljárás során. A gyakorlatban eleve a vádlott bűnösségéből indultak
ki, amit az esetek többségében az előzőleg kínzással kikényszerített
beismeréssel bizonyítottak. Ezért nem meglepő, hogy a Pahlavi-rendszer
fennállása alatt egyetlen olyan eset sem volt, amikor a bíróság felmentő
ítéletet hozott volna. Ellenben több száz halálos ítéletet mondtak ki és
hajtottak végre. Csak 1972 és 1976 között több mint 300 halálos ítéletet hoztak
a katonai bíróságok. Nem voltak ritkák azonban a bírósági eljárást mellőző
politikai gyilkosságok sem.
Az abszolút
monarchia háttérintézményei közül külön említést érdemel a Pahlavi Alapítvány,
amely az uralkodó által személyesen irányított korrupció helyszínéül szolgált.
Az alapítvány biztos és intézményes csatornarendszer volt a különböző
megvesztegetési és korrupciós pénzek áramlásához. Emellett lehetőséget
biztosított az uralkodónak arra, hogy legszűkebb családi és bizalmi köre révén
ellenőrizze a gazdaságnak a számára fontos szektorait és ugyanakkor
finanszírozza az uralkodóház költséges passzióit. A kormány után a Pahlavi Alapítvány
volt az országban is a legnagyobb gazdasági hatalom. Az alapítvány
érdekeltségei teljes mértékben sohasem kerültek nyilvánosságra, de a
legfontosabbak ismertek. Tulajdonában volt: az iráni állami tankhajó-flotta, az
Omran Bank (az ország ötödik legnagyobb kereskedelmi bankja), a Melly Biztosító
Társaság (harmadik legnagyobb biztosító társaság), a Perzsa-öböl Hajózási
Társaság, a Császári Könyvkiadó Vállalat, de számos gyárral is az alapítvány
rendelkezett. A Pahlavi Alapítványon keresztül bonyolították le 1974 után
azokat a külföldi beruházásokat is, amelyeket az olajdollárokból finanszíroztak
(pl. felhőkarcoló vásárlás New Yorkban, a Pan American részvényeinek
megvásárlása, az Intercontinental szállodahálózat részvényeinek a
megvásárlása). A gazdasági visszaéléseknek óriási szerepük volt a sah és
rendszere elleni felháborodás kibontakozásában és így a rendszer bukásában. A
hatalom kegyetlenül elnyomta a lakosság nagy részét, de ugyanakkor elképesztő
engedékenységet mutatott ama körülbelül 2000 család irányában, amelyek a rezsim
legfőbb gazdasági haszonélvezői voltak és néhány év alatt kolosszális vagyonokat
harácsoltak össze. Az ország kizsákmányolása a felsőbb rétegek által, a
felmérhetetlen korrupció, amely az egész országot behálózta és jelen volt
szinte minden területen, ágazatban nem véletlenül ingerelte fel a szegényebb
rétegeket, akik a reformok ellenére is kívül maradtak az eredményekből, az olaj
nyújtotta milliókból, és továbbra is nélkülözni kényszerültek. Mindezzel
szemben állt a fényűző udvar és a királyi család pazarló életvitele.
Mohammad
Reza Pahlavi uralkodása alatt Iránban minden kétséget kizáróan a Közel-Kelet
egyik legkeményebb diktatúrája jött létre. A sah ugyan megőrizte az alkotmányos
berendezkedés intézményeit, amelyek azonban valódi jelentőséggel mégsem
rendelkeztek. A rendszert a háttérben álló erőszakszervezeteken keresztül maga
a sah irányította, aki teljességgel meg volt győződve arról, hogy helyes amit
tesz. Magát felvilágosul vezetőnek tekintette, aki az embereknek jobb
megélhetést, az országnak pedig nagyobb függetlenséget biztosít. Egyszemélyes
diktatúráját azzal indokolta, hogy az egyszemélyes döntési hatalom viheti csak
előbbre a dolgokat Iránban. Ráadásul véleménye szerint ezt a nép azon felfogása
is alátámasztja, amely szerint az az uralkodót atyjának, vezetőjének és
tanítójának ismeri el. Valójában Mohammad Reza Pahlavi önkényuralmának és
elhibázott modernizációs programjának köszönhetően a társadalom valamennyi
rétege szembefordult az uralkodóval, akinek abszolút hatalma hónapok leforgása
alatt semmivé foszlott. Az 1979-es forradalom eredményeként pedig megdőlt a
monarchia, s egy új, sok tekintetben demokratikusabb, ám kevésbé sem szabadabb
rendszer született meg az Iszlám Köztársaság képében.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése