Az
egyszemélyi uralom nem idegen a Közel-Kelet államaiban. Az iszlám világra
általánosan jellemző az erőskezű államférfiak uralkodása. Nem volt ez másként
Perzsiában sem, amely csak akkor volt képes maradandót alkotni, illetve szoros
egységet mutatni, ha egy nagyhatalmú uralkodó került a pávatrónra. A túlzott
császári hatalom azonban fokozatosan növelte az egyszemélyi hatalmi rendszerrel
szembeni ellenszenvet a társadalom széles köreiben. Az iráni politikai fejlődés
szempontjából kulcsfontosságú esemény volt az 1905 és 1911 között lezajló
alkotmányos forradalom. A tömegmozgalmak a külföldieknek adott koncessziók, az
ország idegeneknek történő kiárusítása miatt szerveződtek meg és léptek színre
1905-ben. Céljuk azonban sokkal több volt, mint a kiváltságok felszámolása és a
nyugatiak távozásra bírása az országból. A félgyarmati státusz megszüntetése
mellett a parlament összehívását, a szabad választások megtartását, az
alkotmány kidolgozását, vagyis egy alkotmányos monarchia létrehozását tűzték ki
célul. Az alkotmányos forradalom valójában a sahok egyszemélyi uralmának
igyekezett keretet szabni. A forradalom eredményeként összeülő új parlament
által megalkotott alkotmány korlátok közé szorította a mindenkori uralkodó
hatalmát. Az új alkotmány értelmében ugyanis a nép által választott parlament
(medzslisz) és az annak felelős kormány lettek az állam legfontosabb
intézményei. A polgári forradalom további vívmánya a politikai klubok és körök
legalizálása volt, amelyek a későbbi pártok alapjaiul szolgáltak. Lényegében az
alkotmányos forradalom teremtette meg a szavazás és a parlament intézménye
révén azt a demokratikus keretet, ami napjainkban is jelen van az Iszlám
Köztársaságban.
Az
alkotmányos forradalom eredményeként Perzsia megindult az európai
parlamentarizmus modellje felé vezető úton, ám ez az út korántsem volt
akadályoktól mentes. Az 1906-ban kidolgozott alkotmány ugyan keretet
biztosított a demokratikus fejlődéshez, valójában azonban nem garantálta annak
sikerét. A mindenkori sahok ugyanis képesek maradtak arra, hogy bármikor
visszaszerezzék korábbi pozícióikat. A kidolgozott keretet, ha a szükség úgy
kívánta, könnyen át lehetett lépni. Mindezt bizonyította az is, hogy az
1907-ben hatalomra kerülő Mohammad Ali sah visszatért az autokrata
hatalomgyakorlás módszereihez. Az alkotmányos fejlődést visszafordítani igyekvő
sah a nép ellenállásának köszönhetően végül megbukott, de a korlátlan
hatalomgyakorlás intézménye az alkotmányos sikerek ellenére továbbra is
jellemzője maradt az iráni politikának. Az első világháború zavaros éveit
követően hatalmi pozícióba felemelkedő Reza Khan – a Pahlavi-dinasztia
megalapítója – szintén az egyszemélyi uralomhoz tért vissza a parlament által
korlátok közé szorított monarchiával szemben.
Reza
Khan az első világháborút követően, egy 1921-ben végrehajtott vér nélküli
puccsban ragadta magához a hatalmat. Néhány éven belül elfojtott minden
demokratikus mozgalmat és minden ellenzéki csoportot kiszorított a hatalomból.
Előbb hadügyminiszter, majd később miniszterelnök lett, végül 1926-ban
császárrá koronázták, uralkodásával pedig kezdetét vette a Pahlavi-dinasztia
1979-ig tartó uralma. Reza Pahlavi ugyan először Kemal Atatürk nyomán köztársasági
államformát kívánt megteremteni Perzsiában, végül azonban a monarchia mellett
döntött. Ennek oka egyfelől a köztársasági formától való síita egyházi
idegenkedésben keresendő, másfelől pedig a sah személyes ambícióiban. Reza
Pahlavi eredetileg nem volt monarchista, célja egy erősen központosított
nacionalista önkényuralmi rendszer megteremtése volt. Számára a hatalom típusa
és formája csak másodlagos jelentőséggel bírt. Ennek megfelelően a monarchia
leple alatt egy egyszemélyi uralmon alapuló diktatúrát épített ki. Radikális
változtatásokat hajtott végre, amelyek mind a saját hatalmának a védelmét
szolgálták. Így például átszervezte a hadsereget, amely uralkodása alatt
mindvégig a rendszer legfőbb támaszának számított. Átalakította a hatályos
jogrendszert, aminek eredményeként könnyű szerrel számolhatott le a politikai
riválisaival és a különböző ellenzéki csoportosulásokkal. Uralkodása alatt
lényegében megszületik az első központosított állam a modern Iránban. A
hatalomkoncentrációs törekvések mellett – illetve azzal párhuzamosan – a sah
igyekezett az országot modernizálni és felemelni, hogy Irán az ókori Perzsiához
hasonlóan befolyásos szereplővé váljon a nemzetközi színtéren. Így sor került
az egységes állami iskolarendszer megteremtésére, a Teheráni Egyetem
megalapítására, a transz-iráni vasútvonal megépítésére, az Iráni Nemzeti Bank
felállítására, az önálló iráni vámrendszer kidolgozására. A reformok ellenére
azonban nem következett be nagy áttörés. Az ország ugyan komoly gazdasági fejlődésen
ment keresztül, de abból csak az uralkodói család profitálhatott. A
modernizáció sikereiből az átlagos iráni polgár nem részesülhetett. Reza
Pahlavi rendszerében az iráni lakosságnak nem maradt más szerep, mint az
uralkodó lojális szolgálata.
A
második világháború kitörésekor Reza Pahlavi sah semlegesség álláspontra
helyezkedik, titokban azonban a náci Németországgal szimpatizál. A szövetséges
hatalmak attól tartva, hogy Németország megszerzi az iráni
ásványkincs-készleteket, megszállják az országot. Az események hatására 1941
szeptemberében a sah lemond a trónról, de a parlamentet még felesketi fiára,
aki Mohammad Reza Pahlavi néven Irán uralkodója lesz egészen az 1979-es iszlám
forradalom győzelméig. Az ifjú trónörökös azonban nem léphetett azonnal trónra.
A szövetséges megszállás és a világháború befejeződését követő bizonytalan
helyzet lehetetlenné tette, hogy valódi hatalmat gyakorolhasson az új uralkodó.
A brit és orosz csapatoknak az országból történő távozásával, illetve az azeri
és kurd államkísérleteknek a kudarcával Mohammad Reza Pahlavi végül 1947-ben
ténylegesen elfoglalhatta az uralkodói trónt. A trónörökös ugyan egy
központosított államot és egy fejlődő gazdaságot örökölt apjától, mégsem bírt
azonban olyan korlátlan hatalommal, mint az idősebbik Pahlavi. Ennek oka
elsősorban a világháború befejeződését követően kibontakozó szabadabb légkörben
keresendő. A háborút követően ugyanis megjelenhettek azok a politikai
csoportok, amelyek korábban még illegálisnak minősültek. A parlamentáris
rendszer a szövetséges hatalmak közbenjárására ismét fejlődésnek indulhatott.
Így a sah uralma korlátok közé szorult, ami azonban nem tartott sokáig. 1949
februárjában sikertelen merényletet követtek el Mohammad Reza Pahlavi ellen,
ami kiváló ürügyként szolgálhatott ahhoz, hogy a sah fokozatosan felszámolja a
hatalmát korlátozó politikai erőket. Így kerülhetett sor az iráni kommunista
párt (Tudeh) betiltására. Hatalmának kiterjesztése érdekében pedig számos egyéb
lépést is foganatosított. Így többek között elfogadtatta a parlamenttel azokat
a törvényeket, amelyek a sah hatalmát voltak hivatottak biztosítani (pl.
szigorú sajtótörvény), illetve felállíttatta a parlament második kamaráját,
amely az uralkodó érdekérvényesítő és ellenőrző intézményévé vált.
A
sah központosító törekvéseivel szemben egyre nagyobb ellenzéki mozgalom
bontakozik ki, amelyet Reza Pahlavi különböző népjóléti intézkedésekkel
igyekszik felszámolni. Többek között saját magánbirtokait osztja szét a
földnélküli parasztok között. Mivel ezek a lépések kevés sikerrel járnak,
1951-ben a liberális Mohammad Mossadeqet bízza meg a kormányalakítás
feladatával. Mossadeq azonban a sah hatalmát korlátozó intézkedésekkel és az
iráni olajipar államosításával kivívja Reza Pahlavi és a nemzetközi körök
rosszallását, aminek eredményeként 1953-ban az amerikai, a brit és az iráni
titkosszolgálatok által megszervezett katonai puccs áldozatául esik (Ajax-hadművelet).
Mossadeqet ugyanúgy a belső és külső erők koalíciója döntötte meg, mint az
alkotmányos forradalmat korábban. Mindez azt bizonyította, hogy Irán földrajzi
elhelyezkedése sokkal fontosabbnak bizonyult a bipoláris rendszerben, mint a
demokratikus modell erősítése az öbölmenti államban. A puccsot követően pedig a
Pahlavi-rendszer sokkal erősebben került ki a válságból, mint amilyen előtte
volt. 1953 után minden akadály elhárult az abszolút monarchia kiépítése elől,
így Mohammad Reza Pahlavi hozzákezdhetett korlátlan hatalmának a kiépítéséhez.
A
demokratikusan megválasztott és alkotmányosan kormányzó Mohammad Mossadeq
megbuktatása 1953 augusztusában több tekintetben is jelentős változást
eredményezett a háború utáni Iránban. A korábban csak korlátozott szerepet
játszó Egyesült Államok 1953 után minden szempontból domináns aktorrá lépett
elő az öbölmenti országban. Ezt bizonyította, hogy az 1954-ben létrehozott
iráni olajkonzorciumban az USA már az Egyesült Királyság egyenrangú
partnereként – 40 százalékos részesedéssel – vett részt. Az amerikai
érdekeltség a fegyverek eladásában, a sahnak nyújtott tanácsadó személyzetben,
valamint a civil és kormányzati programokban egyaránt megnyilvánult. Az
Egyesült Államok részvétele az 1953-as katonai puccsban egyértelműen
kifejeződésre juttatta, hogy Washington mellszélességgel áll Reza Pahlavi sah
mellett, emellett pedig szertefoszlatta azokat a reményeket, amelyek szerint az
USA arra törekszik, hogy előmozdítsa a demokratikus kormányzást és fejlődést
Iránban. Ezzel párhuzamosan a sahnak lehetősége nyílt arra, hogy elnyomó és
diktatórikus módszereit demokratikusnak és modernnek tüntesse fel. Míg a
második világháborút követően a külföldi hatalmak nyomást gyakoroltak, hogy az
iráni uralkodó liberális és demokratikus módon kormányozzon, addig 1953 után
ezt a nyomásgyakorlást felváltotta a sah önkényuralmának hallgatólagos támogatása.
Ennek oka elsősorban abban keresendő, hogy a világ olajellátása szempontjából a
nyugati kormányzatok és vállalatok biztonságosabbnak tekintették, ha Iránban
egy Nyugat-barát uralkodó épít ki centralizált kormányzatot, mintha egy
Nyugat-ellenes politikai erő kerekedne felül demokratikus eszközökkel. Ilyen
körülmények között Mohammad Reza Pahlavi szinte szabad kezet kapott, hogy úgy
irányítsa országát ahogyan az neki leginkább megfelel, miközben a nyugati
érdekek érvényesülését is szem előtt tartja. Ez nyilvánult meg a sah ominózus
fejlesztési programjában is, amellyel Iránt a harmadik világ vezető hatalmává
kívánta tenni mind gazdaságilag, mind katonailag. Ez öltött gyakorlati formát
az 1963-ban megindított „fehér forradalomban”, amely a japán Meidzsi-forradalomhoz
hasonlóan egy felülről végrehajtott, a kapitalizáció folyamatát fölgyorsítani
hivatott reformprogram volt. Az ország modernizálására irányuló program
szorosan összefonódott az amerikai érdekekkel, ami Iránnak az amerikai
támaszpontrendszerbe való beilleszkedésében mutatkozott meg.
1953
után minden lehetőség adott volt ahhoz, hogy Mohammad Reza Pahlavi kiépítse
egyszemélyi uralmát. Az eszközök tekintetében nem válogatott, a bebörtönzést, a
kínzást és a gyilkosságot egyaránt alkalmazta, hogy elhallgattassa politikai
ellenfeleit, illetve, hogy megszilárdítsa hatalmát. Az erőszakos lépéseknek
köszönhetően pedig viszonylag gyorsan kiépült az abszolút monarchia és annak
elnyomó apparátusa. Így az 1960-as évek elején jelentkező ellenállási és
tiltakozó mozgalmakat a sah már könnyűszerrel le tudta törni és képessé vált
arra, hogy megőrizze egyszemélyi hatalmát egészen az 1979-es iszlám
forradalomig. A despotikus, autokrata tekintélyuralmi rendszer, az ellenzéki
megmozdulásokat kegyetlenül leverő erőszakszervezet, az Egyesült Államokkal –
és Izraellel – való szoros külpolitikai és gazdasági kapcsolat, a nyugati
kapitalizmustól egyoldalúan függő gazdasági fejlődés, az iszlám hagyományok és
értékek teljes figyelmen kívül hagyása, a rohamos vagyoni-jövedelmi
differenciálódás, a néptömegek széles rétegeinek marginalizálódása, romló
életkörülményei, a „fehér forradalom” pozitívumait felülmúlva azonban az
1970-es évek végére az iráni társadalom széles rétegeit szoros egységfrontba
sorakoztatták a sah rendszerével, az abszolút monarchiával szemben, amely
széles összefogás elsöpörte a sah – nemzetközi körökben – oly stabilnak hitt
hatalmát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése