Az
államalapító Ibn Szaúd egykoron úgy fogalmazott, hogy „a jó és a rossz, ami
bennünket érhet a jövőben, az mind Jemenből fog érkezni”. S valóban, a déli
szomszédság mindig komoly fejtörést és fenyegetést jelentett a rijádi
vezetésnek. Manapság pedig különösen igaznak látszik a királyi prófécia,
amennyiben a jemeni konfliktus eszkalálódása komolyan veszélyeztetheti a
sivatagi királyság regionális hatalmát, területi integritását, és politikai működését
is.
Szaúd-Arábia
kapcsolata Jemennel igencsak ellentmondásos: a történelem során Rijád hol
támogatóan, hol pedig igen ellenségesen lépett fel déli szomszédjával szemben.
Mindennek hátterében a szaúdi külpolitikának azon törekvése áll, miszerint „minden
eszközzel meg kell akadályozni, hogy a térség legnépesebb állama [a jelenleg
közel 24 milliós Jemen] ellensúlya legyen a sivatagi királyságnak”. De a rijádi
vezetést valójában nem az erőviszonyok megváltozása aggasztja (nem Jemen jelent
fenyegetést), hanem inkább azok a problémák, amelyek a jemeni állam
gyengeségéből és belső konfliktusaiból származnak. Így a radikális vallási
csoportok és a szeparatista mozgalmak aktivizálódása, illetve a Száleh elnök
utáni politikai átmenet bizonytalansága, valamint Irán szélvízen történő
megerősödése okoz komoly fejtörést.
A
szaúdi-jemeni kapcsolatok időben messzire nyúlnak vissza, a felek viszonyát
pedig már a kezdeti időszakban is az ellenségeskedés és szembenállás
jellemezte. 1803-ban a Szaúd-dinasztia birodalmi terjeszkedése során kísérletet
tett arra, hogy meghódítsa a Zeidita imamátust, hogy így szerezzen területeket
a Vörös-tenger mentén. Törekvéseinek azonban az egyiptomi Mohamed Ali 1818-ban
véget vetett, amikor a területet (Hidzsáz-zal egyetemben) fegyverrel
visszacsatolta az oszmán birodalomhoz. A kalifátus összeomlását és a modern
szaúdi állam megalakulását (az első világháborút) követően a területi viták
ismét napirendre kerültek. Jahja imám és Ibn Szaúd versengése 1934-ben véres
határ-háborúhoz vezetett, amely konfliktusnak végül a taif-i szerződés vetett
véget: Jemen elismerte-elfogadta a vitatott területek (Aszir, Nádzsran és
Dzsizán) feletti szaúdi fennhatóságot.
A
felek kapcsolatában a következő mérföldkő az 1962-es puccs volt, amikor is
Mohamed al-Badr imamátusát (az egyiptomi „szabad tisztek” mintájára) katonák
döntötték meg. Ezt követően Észak-Jemen az ideológiák párharcának színterévé
vált, a szaúdi monarchistákkal szemben majd 50 ezer egyiptomi katona harcolt a
köztársaság oldalán (a történelem ismétlődött meg). A Jemen területen zajló
versengés pedig kihatott a szaúdi belpolitikára is, amennyiben az eset
felerősítette a frakciók közötti szembenállást: amíg a reformpárti, még inkább
a katonai vezetésen belül komoly támogatottsága volt a nacionalista
irányultságú törekvéseknek, addig az elit konzervatív része mereven elzárkózott
a reformoktól. A királyi vezetés végül a mérsékelteket félreállítva a status
quo fenntartása mellett kötelezte el magát, és ennek megfelelően a jemeni
rojalista erőket támogatta a konfliktusban.
A
hosszas harcok után, a ’60-as évek végén Rijádnak végül nem volt más
választása, mint elfogadni a Jemeni Arab Köztársaság létezését. Már csak azért
is, mert a britek kivonulását követően (1967-ben) Dél-Jemenben (a Szovjetunió
által támogatott) baloldali erők vették át a hatalmat, s kikiáltották a Jemeni
Népi Demokratikus Köztársaságot. A szaúdi vezetés a szocialista fordulatban
nagyobb veszélyt látott, mint a nacionalista mozgalmakban, ezért az északi
erőket kezdte el támogatni. Mindeközben persze igyekezett valamennyi lehetséges
hatalmi központtal és szereplővel kapcsolatot kiépíteni. Külpolitikáját
ekkoriban alapvetően három cél mozgatta: 1.) Dél-Jemen területi expanziójának
korlátozása; 2.) Északon a mérsékelt erők hatalmon tartása; 3.) a két
országrész újraegyesítésének megakadályozása. Észak- és Dél-Jemen egyesülése
azonban új helyzetet teremtett 1990-ben.
Az
egyesített Jemen elnöke, Abdullah Száleh Szaúd-Arábia támogatását bírva került
hatalomra, azonban lojalitása hamar megkérdőjeleződött, amikor Rijáddal
szembeszállva a Szaddám Huszein vezette Irak mellett foglalt állást a kuvaiti
válságban. Az ENSZ BT nem állandó tagjaként tartózkodott, majd nemmel szavazott
az iraki agressziót elítélő, s a koalíciós fellépést jóváhagyó határozat
elfogadásakor. Szaúd-Arábia erre válaszul közel egymillió jemeni munkavállalót
utasított ki az országból, és még ennél is több esetben tagadta meg a pénzek
kifizetését, sőt a segélyprogramokat is leállította. Mindez romba döntötte a
jemeni gazdaságot, amit az ország és a társadalom még mindig nem tudott
kiheverni. A rijádi vezetés Száleh elnök megregulázása érdekében később pedig
még arra is hajlandó volt, hogy a jemeni polgár-háborúban (1994-ben) a
dél-jemeni (szocialista) szecesszionista rebelliseket támogassa.
A
polgárháború befejeződését követően Jemen egyben, Száleh elnök pedig a helyén
maradt. A felek közti viszony normalizálódott, aminek jeleként 2000-ben Rijád
és Szanaa diplomáciai úton rendezte történelmi határvitáját (Dzsiddai
Szerződés). A jemeni központi kormányzat működésképtelensége azonban számos
problémát generált, amelyek közvetve-közvetlenül a sivatagi királyságot is
érintették, és cselekvésre ösztönözték. Így például az iszlamista (szalafita)
milíciák térhódítása kifejezetten aggasztotta a szaúdi vezetést, amely 2001.
szeptember 11-ét követően, a terror elleni háború címén, az Egyesült Államokkal
karöltve egyre aktívabban és nyíltabban avatkozott be a jemeni belügyekbe.
Rijád egyfelől igyekezett preventív katonai akciókkal (rajtaütésekkel és
likvidálásokkal) gyengíteni a radikális erőket, másfelől pedig kiterjedt
titkosszolgálati hálózatokat kiépíteni a szomszédságban.
Noha
Szaúd-Arábia mindent megtett, hogy az iszlamista radikalizmust Jemen területén
tartsa, mégis több alkalommal maga is terrorcselekmények áldozatául esett (lásd
2003-ban Rijád diplomáciai negyedében robbantottak, 2009-ben pedig Mohammed bin
Nadzsef herceg ellen követtek el merényletet Dzsiddában). Rijád számára az
al-Kaida helyi („arábiai-félszigeti”) megszerveződése mellett igazán nagy
fenyegetést a 2009-ben kirobbant al-Huthi lázadás jelentett: a Jemen északi
részén élő síiták felkelése veszélyeztette Szaúd-Arábia területi integritását
és politikai stabilitását. Az önrendelkezési törekvések sikeressége láncreakciót
indíthatott volna el a sivatagi királyságban élő vallási kisebbségek körében,
különösen a határos keleti provinciákban (mint ahogyan arra 2000 folyamán volt
is példa), ezért a jemeni hadsereg kudarcát követően Rijád nem késlekedett
beavatkozni, s véget vetni a zendülésnek.
A
viszonylagos nyugalomnak a 2011-es események vetettek véget. Az „arab tavasz”
inspirálta társadalmi tiltakozások és véres megmozdulások eredményeként, a nagy
nehezen megkedvelt Abdullah Száleh elnöknek távoznia kellett tisztségéből.
Szaúd-Arábia a hatalomátadás folyamatában aktív szerepet vállalt, miközben
ügyelt arra, hogy Abdu Rabu Manszúr Hadi személyében számára kedvező és
elfogadható utód kerüljön az államfői székbe. Rijádnak ugyan sikerült a válság
eszkalálódását megakadályoznia, de a kaotikus helyzet következtében mindenhol
megerősödtek a központi kormányzat ellen lázadó csoportok, amelyek a
királyságot is fenyegetik. Így például Északon újult erővel szerveződik az
al-Huthi ellenállás, miközben országszerte egyre erősödnek a radikális
szalafita milíciák is, hovatovább a külső szereplők szintén igyekeznek meglovagolni
a kínálkozó alkalmat, s presszionálni a szaúdi monarchiát.
Száleh
elnök távozását követően Szaúd-Arábia szorult helyzetbe került. Rijád egyfelől
nem engedheti, hogy déli szomszédja polgárháborúba süllyedjen, hiszen az
katasztrofális következményekkel járna, így például a lakosság közel fele
alighanem a sivatagi királyságba menekülne, ami megoldhatatlan gazdasági és
társadalmi teherként nehezedne az országra. A szaúdi vezetés másfelől nem
engedheti azt sem, hogy a demokratizálódás túlzottan „elszabaduljon”, avagy
sikerre vezessen, hiszen az minden bizonnyal odahaza is fellobbantaná a
korábban erővel elfojtott tiltakozásokat (2011-ben Szaúd-Arábia vallási
kisebbségek lakta területein komoly megmozdulások voltak). Röviden, egy sikeres
köztársasági modell megszületése a déli szomszédságban igazi rémálom-szcenárió lenne
a Szaúd-család irányította arábiai királyságnak. Nem is beszélve az
Arábiai-félszigeten megjelenő hívatlan iráni vendégekről.
Szaúd-Arábia
királyai mindig is úgy tekintettek Jemenre, mint a saját „hátsó kertjükre”, s
éppen ezért mindenkor vehemensen ellenezték a külső erők-szereplők
betolakodását. A ’60-as években Egyiptom, a ’70-es és ’80-as években a
Szovjetunió jelentett fenyegetést, most pedig az Iráni Iszlám Köztársaságot
félik, és vélik az események háttérében. Rijád és Teherán éles retorikai harcot
vív, a kaotikus helyzet kialakulásáért mind a ketten a másikat teszik
felelőssé, s egymást vádolják a jemeni belügyekbe történő beavatkozással. A
szembenállás azonban nemcsak egyszerű szópárbaj, hanem valós rivalizálás: Jemen
fontos terület lett a regionális hatalmi pozícióért folytatott iráni-szaúdi
versengésben – akárcsak Irak, Libanon, vagy éppenséggel Szíria. Teherán, ha
hivatalosan nem is, de „fű alatt” pénzzel és fegyverekkel támogatja a síita
felkelőket (mint ahogyan azt a felderített fegyverraktárak is bizonyítják).
Rijád
a zűrzavaros helyzetben a jól bevált taktikát alkalmazza, igyekszik valamennyi
szereplővel szoros kapcsolatot ápolni és széles befolyási zónát kialakítani,
vagyis a háttérből irányítani, illetve felügyelni a folyamatokat. A szaúdi
vezetés elsősorban pénzzel igyekszik kapcsolatokat építeni, így a kormányzati
alkalmazottak, a hadsereg parancsnokok, és a törzsi vezetők közül sokan a
királyságtól kapnak „fizetést”. S bár a kifizetéseknek köszönhetően
Szaúd-Arábia sokkal kedvezőbb pozícióban van, mint bármely más külső szereplő,
valójában a pénz nem minden, Jemenben a sivatagi királyság megítélése igencsak
rossznak mondható. Az északi szomszédra úgy tekintenek, mint elnyomó hatalomra,
amely „rabszolga-sorban” tartja a jemeni társadalmat és kihasználja annak
gyengeségét. A határvitát feloldó szerződést például a lakosság nagy része az
országra erőltetett diktátumnak véli, s azt élesen elutasítja.
A
„jemeni tavasz” komoly „kihívások” elé állítja a szaúdi királyságot. Egyrészről
a kaotikus helyzetben megerősödtek az iszlamista erők, amelyek nem csupán a jemeni
kormányzat, hanem Szaúd-Arábia ellen is küzdenek, amit jól mutat, hogy Jemenben
az elmúlt esztendőben számos terrorcselekményt hajtottak végre szaúdi
állampolgárok és érdekeltségek ellen (pl. az al-Kaida arábiai szárnya tavaly novemberben
fényes nappal a nyílt utcán végzett egy szaúdi diplomatával és annak
testőrével). Másrészről, a Muszlim Testvériség ugyan nem tekinthető
kifejezetten befolyásosnak, annak egyiptomi sikerességét látva, adott esetben a
szervezet mégis támogatottságra találhat Dél-Arábiában is. Mindez pedig azt jelentené,
hogy a szaúdi vezetésnek nem csupán a vallási radikalizmussal kell
szembenéznie, hanem a saját iszlám irányvonalának kizárólagosságát-sikerességét
megkérdőjelező ideológiai áramlattal is.
Szaúd-Arábia
számára Jemen rendkívül fontos, különösen a transznacionális identitások
jelentette fenyegetések miatt. A határokon átívelő törzsi viták, felekezeti
ellentétek, és iszlamista mozgalmak komolyan veszélyeztetik a szaúdi
állam stabilitását. Röviden, ami Jemenben történik, az hatással van a sivatagi
királyságra. Rijád éppen ezért igyekszik mindent megtenni, hogy az al-Kaida
regionális szárnya ne erősödjön tovább, az Egyesült Államokkal közösen
végrehajtott drón-támadások azonban több kárt okoznak, mint sikert. A
terrorszervezet egyik vezetőjét (Anwar al-Awlaki-t) ugyan sikerült „levadászniuk”, de
a szaúdiak renoméja tovább romlott a jemeni közvélekedésben, ráadásul a külső
agresszióra válaszul, és a kilátástalan helyzetben egyre többen csatlakoznak a
szélsőséges vallási szervezetekhez. (S ne feledjük, Jemenben minden 14.
életévét betöltött „felnőtt férfi” övén ott csüng a tradicionális tőr.)
A
jemeni válság igen nagy fejtörést okoz a szaúdi vezetésnek, ráadásul igen rossz
időben teszi mindezt, amennyiben a szaúdi királyi család az utódlás
zökkenőmentességének biztosításával van most leginkább elfoglalva. Jemen ügye
amúgy is érzékeny kérdés, amelyet jól mutat, hogy az nincs intézményesítve a
szaúdi külpolitikában, vagyis nem a külügyminisztérium illetékességi körébe
tartozik, hanem azt egy speciális bizottság és vezető irányítja. Évtizedeken
keresztül Szultán koronaherceg volt a jemeni legfőbb döntnök, de egészségi
állapotának romlását követően ez a szisztéma lényegében megszűnt működni.
Jelenleg a belügyminiszter, Mohammed bin Nadzsef herceg felügyeli a jemeni
történéseket, de szinte valamennyi fontosabb pozícióban lévő családtagnak
vannak kiépített kapcsolatai Jemenben. A konkuráló érdekek és a hatalmi harcok
folytán Jemen fontos színtere lett a frakcióharcoknak.
Szaúd-Arábia
felhagyni látszik a korábbi királyi intelmekkel, nevezetesen, hogy Jement megosztva-meggyengítve
kell tartani, Rijád a Száleh elnök menesztését kimondó és a hatalomátadás
folyamatát felvázoló javaslatban egyértelműen az egység megőrzése mellett tört
lándzsát. A sivatagi királyság azonban kettős játékot űz, és azon munkálkodik,
hogy a két országrész közti kibékíthetetlen ellentét továbbra is fennmaradjon.
Így például Rijád nem tesz meg mindent azért, hogy a déli szecesszionista
mozgalmak pénzeit befagyassza, vagy, hogy azok vezetőit elfogja, még inkább,
hogy a felek tárgyalási pozícióját közelebb hozza egymáshoz. Csakhogy ez
veszélyes játék, amennyiben az ország-szakadást követően könnyen meglehet, hogy
végül mindkét helyszínen a Szaúd-Arábia ellenes erők kerülnek majd vezető
pozícióba.
Jemen
politikai-társadalmi berendezkedését tekintve lényegesen eltér az
Arábiai-félsziget többi országától. Szemben a többséggel, nem monarchia, hanem
köztársaság. (Szaúd-Arábia szemében pedig ez szálka, mivel a sivatagi királyság
szeretne mindenhol monarchikus berendezkedést látni a térségben.) Hovatovább a
rendszerben sokkal több az autonóm és erős szereplő, töredezettebb a politikai
paletta, ráadásul militarizáltabb a társadalom is. (Egy statisztika szerint a
jemeni társadalomban egy főre három darab fegyver jut.) Ezért Jemenben nem
működik a hagyományos szaúdi taktika: az erődemonstráció, a politikai táborok
egymás ellen történő kijátszása, a szektariánus konfliktusok kiélezése, s a
milliónyi dollár elköltése, vagy éppen az Iránra történő erőteljes mutogatás –
ezek mind-mind kevésnek és kontra-produktívnak bizonyulnak.
Rijádnak
a jemeni válság kapcsán két központi célkitűzés között kell lavíroznia:
egyrészt meg kell őriznie a befolyását, másrészt stabilizálnia kell az ország
működését. Mindez rettentő nehéz feladatnak ígérkezik, a kudarc pedig könnyen
meglehet, hogy a királyi prófécia beteljesülését eredményezi majd. Ha a
történelmi analógiákat nézzük, úgy a konfliktusos szomszédság, többek közt az
ellenséges csoportok megerősödése, a külső hatalmak megjelenése, valamint a
belső széthúzás kiéleződése cseppet sem jó előjel a szaúdi monarchia jövőjét
illetően.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése