2013. január 5.

Versengő olajmonarchiák

SZOLGÁLTATÁSOK VERSENYE A PERZSA-ÖBÖLBEN

A Perzsa-öböl monarchiáinak viszonyrendszere egyszerre tekinthető együttműködőnek és versengőnek. Az arábiai-félsziget királyságai veszély esetén zárják soraikat és együttes erővel lépnek fel a közös fenyegetésekkel szemben, kapcsolatukban azonban a versengés is jelen van, amennyiben hasonló adottságaik folytán a mindennapokban számtalan területén rivalizálnak egymással.

Az arab olajmonarchiák együttműködése az 1979-es iráni forradalmat követően intézményesült, amikor a status quo-t fenyegető síita radikálisokkal szemben (az USA külső támogatásával) létrehozták az Öbölmenti Együttműködési Tanácsot (GCC). A biztonságpolitikai megfontolás lényegében azóta is a regionális kooperáció legfőbb mozgatórugójának számít, legyen szó Irán atomhatalmi törekvéseinek ellensúlyozásáról, netán a belső rend helyreállításáról (lásd a GCC-erők bevonulását Bahreinbe 2011 tavaszán), vagy a kőolaj zavartalan kereskedelmének biztosításáról (lásd a Hormuzi-szorost elkerülő csővezeték tervét). S bár az államok együttműködése az évtizedek folyamán többdimenzióssá vált, a szövetség (gazdasági és politikai) szorosabbra fűzésének mégis számtalan buktatója van. Először is, a kis országok attól tartanak, hogy az integráció elmélyülése Szaúd-Arábia dominanciáját eredményezné, s így elveszítenék az önrendelkezésüket. Másodszor, a biztonsági fenyegetések ugyan összefogják az öbölmonarchiákat, érdekeik és sajátosságaik azonban legalább ennyire meg is osztják őket. Így például az Egyesült Arab Emírségek (különösképpen Dubaj) igen szoros kereskedelmi kapcsolatot tart fenn a „páriának” tartott Iránnal, Katar a konfliktusok rendezésében aktív közvetítő szerepet vállalva próbál politikai tőkét kovácsolni magának, Kuvait pedig társadalmi nyitottsága és politikai „progresszivitása” miatt jár külön-utakon. Harmadszor, az öbölmenti királyságok hasonló adottságokkal rendelkeznek, mi több, azonos fejlődési utat jártak-járnak be. Az olajnak köszönhetően gazdagodtak meg, a kőolaj utáni korszakra készülve pedig mindenhol az ún. „harmadik szektort” (a szolgáltatásokat) igyekeznek erősíteni-felfuttatni. Röviden, az olajmonarchiák természetes versenytársai egymásnak.

A királyságok közt nagy a rivalizálás, s nem csak abban, hogy ki nyújt vonzóbb üzleti környezetet és jobb szolgáltatást a külföldi befektetőknek-látogatóknak, hanem abban is, hogy ki alkot maradandóbbat és monumentálisabbat. Az olajmonarchiák körében nagyon dívik a megalománia, az országok és uralkodóik mind szeretnének nagyobbat és lenyűgözőbbet alkotni az utókor (és a „szomszéd”) számára. A presztízs-beruházások tekintetében jelenleg az Egyesült Arab Emírségek vezeti a mezőnyt: itt húzták fel a világ legmagasabb toronyépületét (a 828 méter magas Burdzs Kalifa felhőkarcolót), itt hozták létre a világ legnagyobb mesterséges szigetét (a Dzsumeira Pálma szigetcsoportot), és itt épül a földkerekség legnagyobb kiterjedésű repülőtere is (sőt, van itt még Disney World-öt megszégyenítő vidámpark és rekordméretű fedett sípálya is). A versenyben persze a többi állam sem kíván lemaradni, Szaúd-Arábia többek közt grandiózus tervek mentén igyekszik átépíteni Mekka központját, Dzsiddában pedig közel egy mérföld magas tornyot kíván felhúzni. A legmagasabb építményért folytatott versengésbe pedig Kuvait is beszállt, a kicsiny olajmonarchia az Ezeregy éjszaka meséiből ihletet merítve egy 1001 méter magas felhőkarcolót álmodott meg és vetett tervezőasztalra. (Az építkezések és szolgáltatások versenyét jól szemlélteti a Forma-1 is, a „száguldó cirkusz” versenynaptárában már évek óta két öbölbéli helyszín is szerepel. Előbb Bahrein épített a sivatagban „csúcs-szuper” aszfaltcsíkot, majd Abu Dhabi készített igazi versenykomplexumot. Az utóbbi helyszín ráadásul nem csupán az estébe nyúló, színes fényekkel tarkított versenyeiről híres, hanem a pálya mellett található élmény-parkjairól és kiállító-termeiről is – a Ferrarinak például külön múzeuma van itt.)

Az arab monarchiák azonban nem csak látványos építkezésekre költik az olajdollárjaikat, hanem azokat felhasználva pozíciót kívánnak szerezni a kulturális világpályán is: az öbölállamok művészeti és kreatív kikötőkké szeretnének válni a jövőben. A nagy beruházások és költekezések közepette a sivatagi királyságok most azért versenyeznek, hogy ki tud tartalmasabb kiállítást szervezni, gazdagabb múzeumot működtetni, vagy éppen pompásabb fesztivált rendezni. Az élén itt is az Egyesült Arab Emírségek áll, amely nem csak a régió legrangosabb művészeti kiállításainak (pl. az Art Dubai-nak) ad helyet, de nagyszabású kulturális fejlesztésekbe is kezdett az elmúlt években. Az Abu Dhabiba megálmodott kulturális szigeten pedig többek között Frank Gehry, Jean Nouvel, és Tadao Ando híres építészek terveznek lenyűgöző épületeket – az „arab tavasz” keltette társadalmi forrongások és a világgazdasági nehézségek azonban jelentősen visszavetették a projektet. Abu Dhabi ugyanakkor nem csak az építkezésekben jeleskedik, a kulturális centrummá válás érdekében komoly könyvtár-programot is útnak indított (lásd az „ezer könyv lefordítása” fejlesztési tervet). Az emírségek mellett Katar is azon serénykedik, hogy kulturális pozíciót szerezzen a régióban – s még azon is túl. A 2008-ban megnyitott Iszlám Művészet Múzeuma (amelyet nem mellesleg a kínai származású I. M. Pei, a Louvre piramisának tervezője épített) messze földön híres a gazdagságáról, a kiállított tárgyak sokféleségéről. Doha ráadásul köztudottan nagy játékos a kommunikációs iparágban (gondoljunk csak az al-Jazeera népszerűségére és sikerére), manapság pedig egyre nagyobb szereplő a filmgyártásban is (így például a Mohamed életéről szóló legdrágább és leghosszabb mozifilm legyártására vállalkoznak).

Az olajmonarchiák regionális rivalizálását vizsgálva nem feledkezhetünk meg a tudományos szférában zajló versengésről sem. A kőolaj utáni korszakra készülve az arab királyságok igyekeznek fejlődésüket fenntarthatóvá tenni, illetve megkísérlik lerakni tudás-központú gazdaságuk alapjait. A zöld technológia kutatásában (legyen szó szél-, vagy napenergiáról, netán biomasszáról) komoly mérkőzés folyik az öböl-államok között, amely versenyben mindenki igyekszik híres-neves nemzetközi partnerekkel is együttműködni (Abu Dhabi a Massachusettsi Technológiai Intézettel és számos brit intézménnyel, míg a Szaúd-Arábiai Királyi Technológiai Egyetem a Stanford és a Berkeley egyetemekkel kooperál). Az Egyesült Arab Emírségek – talán nem meglepő módon – a „zöld versenyben” is vezet. Abu Dhabi többek közt arra vállalkozik, hogy Mazdarban olyan környezetbarát várost épít fel, ahol nem lesz semmilyen károsanyag-kibocsátás. (Hasonló „zöld város” tervezésébe kezdett Szaúd-Arábia is.) A monarchiák azonban nem csak a kutatás-fejlesztésben, hanem az oktatás területén is „meccselnek” egymással, így például abban, hogy kié lesz a legelőkelőbb hely az egyetemek regionális és nemzetközi rangsorában. A felsőoktatási intézmények 600-as listájában jelenleg az Ibn Szaúdról elnevezett szaúd-arábiai állami egyetem áll a legjobb helyen (a 197.-en). A szaúdi „elsőséget” Katar és az Egyesült Arab Emírségek igyekeznek megtörni, amely országokban az elmúlt években jókora összegeket fordítottak az oktatás fejlesztésére, hovatovább nagy nemzetközi reputációval bíró professzorokat is „szerződtettek”. A kicsiny Katar ráadásul nem csak a szellemi képzésben kíván elismerést kivívni magának, hanem a sikeres sportolók kinevelésében is (e célból alakult 2004-ben az Aspire Sport Akadémia).

Végezetül, az arábiai-félsziget királyságai nem csak a földfelszínen rivalizálnak, hanem a levegőben is. Három nagy légitársaság konkurál egymással a régió (és egyben a világ) „legnagyobb és legjobb légi fuvarozója” címért: a dubaji Emirates, az abu dhabi-i Etihad, és a dohai Qatar Airways. A repülés, mint húzóágazat először Dubajban jelent meg, és futott be sikertörténetet. Az Emirates ma már a polgári légi közlekedés „legnagyobb ágyúi” közé tartozik, s szerepe-befolyása rendületlenül növekszik (a 2012-es év második felében közel 17 százalékkal nőtt a kilométerek, és majd 80 százalékkal az utasok száma). Sikerét egyfelől az olcsó üzemanyagáraknak és az alacsony adóknak, másfelől az ország kedvező földrajzi fekvésének köszönheti. A dubaji légi kikötő ugyanis kiváló átszálló-csomópont a hosszú távú repüléseknél, ráadásul profitálhat az utóbbi években folyamatosan növekvő afrikai és ázsiai utas-forgalomból is. A piaci igények mellett persze szükség van egy megbízható és korszerű légi flottára is, az emírség gépparkját (amelynek részét képezi 28 darab Airbus A380 szupergép) pedig alighanem valamennyi légitársaság megirigyelné. Az Emirates ráadásul nem csak rekordösszegben vásárol gépeket (például 70 darab Boeing 777-est), hanem a földi kiszolgálást is gőzerővel fejleszti. A dubaji reptér a világ egyik legnagyobb és egyben legforgalmasabb légi kikötőjévé avanzsált, de a készülő új repülőtér – amelynek már a neve is beszédes: Dubai World Central – még ennél is nagyobb méretű lesz (a tervek szerint évente 160 millió utas kiszolgálására lesz alkalmas). Az emírségekkel Katar igyekszik felvenni a légi harcot, taktikájuk nagyrészt ugyanaz, de a mennyiség helyett inkább a minőségbe fektetnek, ami megtérülni látszik, hiszen a régióban egyedül a Qatar Airways viselheti az „ötcsillagos légitársaság” büszke címet. (Aki már repült a társasággal, az tudhatja, hogy velük utazni igazi „gasztro-repülés”.)

A Perzsa-öböl arab monarchiái közel azonos földrajzi adottságokkal, társadalmi berendezkedéssel, gazdasági szerkezettel, illetve politikai renddel bírnak. A királyságok ebből kifolyólag valóban közös „biztonsági” hajóban eveznek, de ugyanakkor ellenlábasaik is egymásnak. S mint látható volt, ölre menő küzdelmet folytatnak azért, hogy meghatározzák ki lesz a régió és a tágabb iszlám világ pénzügyi, kulturális, vagy éppenséggel turisztikai központja.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése