IRÁN: A LEGDEMOKRATIKUSABB DIKTATÚRA ÉS A LEGDIKTATÓRIKUSABB DEMOKRÁCIA
Irán
27 évvel a forradalom után már korántsem a forradalmi fanatikusok
országa. Mondom ezt az éles Izrael-ellenes retorika és a határozott
nukleáris törekvések ellenére is, amelyeket kevésbé a forradalmi
lelkesültséggel, hanem inkább a nemzetközi és regionális környezet
megváltozásával és az ország bekerítettség-érzetével szükségeltetik
magyarázni. Teheránban és szerte az országban a falakra festett
propaganda-festmények ugyan még mindig a forradalmi elveket hirdetik, no
meg azt, hogy soha sem fogják letenni a zászlót, amelyet Khomeini
ajatollah, az 1979-es forradalom vezetője emelt a magasba. Irán azonban
mégis sokat változott, s a forradalmi lobogó már csak félárbócon lobog.
A
reformok iránt elkötelezett kormányzat kudarcot vallott ugyan, de a
mozgalom a reformokért továbbra is életben van. A reformfolyamat
eredményeként pedig kialakult egy öntudatos, politikailag érdeklődő
nyilvánosság, valamint a társadalomnak egy olyan többségi része, amely
komolyabb liberalizálást és valódi demokráciát kíván. Nem volt hiábavaló
Khatami elnök nyolcéves munkássága sem, amelynek eredményeként
megjelentek bizonyos „kis szabadságok” a szigorú teokratikus
rendszerben, s amely szabadságokhoz az emberek most már foggal-körömmel
ragaszkodnak. Az államilag felállított úgynevezett „vörös vonalak”
valóban léteznek, ám a gyakorlatban azok következetesen mégsem
érvényesülnek. Lényegében „mindent szabad, csak titokban” – hangzik az
általános helyzetértékelés. A mai Irán olyan lehet, mint nálunk a
Kádár-rendszer utolsó tíz éve volt. Sőt még talán szabadabb is annál!
Az
utca embere – a taxistól kezdve a zöldségesig mindenki – bátran
politizál, s hangot is ad a véleményének. S többen is élesen kritizálják
a rendszert. A papok uralmával és tevékenységével sokan elégedetlenek.
Az élőszóban elhangzott bírálatoknál azonban jóval érdekesebb az írott
sajtó rendszer-kritikája. Iránban ugyanis alapvetően sajtószabadság van,
s mindent meg lehet írni. Ráadásul elképesztően nagy a választék a
napilapokat, a magazinokat és a szaklapokat tekintve is. Az egymás
mellett sokasodó könyvesboltokban pedig kapható mindenféle irodalom, még
az olyan rendszer-kritikus írók művei is, mint például Akbar Ganji, aki
a „Szabadság Kémiája” című könyvében a politikai jogokról és a nők
helyzetéről ír kritikusan. Iránban – Szíriával ellentétben –valóban
nincs előzetes cenzúra, de ha valaki mégis túlságosan éles bírálatot
fogalmaz meg, azt később előveszik, s a fejére koppintanak. Ritkábbak a
koncepciós perek is, de még mindig léteznek. Erre példaként szolgálhat
Ramin Jahanbegloo iráni professzor esete, akit ez év tavaszán fogtak le,
s tartanak még mindig börtönben bármiféle vádemelés nélkül. Az
értelmiség nagy része azonban bátran kritizál. Nyelvtan tanárom az
egyetemen például többször is megjegyezte, hogy a perzsa nyelv, szemben
az arabbal, nem tesz különbséget nő- és hímnem között.
S
valóban vannak Iránban úgynevezett „kis szabadságok”, amelyeket ki is
használnak az emberek. Tanulnak, utaznak, olvasnak, informálódnak,
találkozgatnak, és természetesen kifejezik a véleményüket, egyszóval
élik az életüket – az adott lehetőségek között. Ha azonban az államilag
szabott keretek mégiscsak túl szűknek bizonyulnának, akkor mindig,
mindenhol megtalálják azokat a „kiskapukat”, amelyeken keresztül ki
lehet játszani a szigorú iszlám szabályokat. Olykor valóban úgy érzi az
ember, hogy itt tényleg mindent szabad. S bár nincsenek katonák az
utcákon, a vezetés mégis mindent szemmel tart, s időről-időre fel is lép
a „forradalom ellenségeivel” szemben, csak hogy tudassa: még mindig
ura, s irányítója a helyzetnek. De tudja már azt is, hogy hatalmának
megőrzése érdekében kénytelen lesz bizonyos további engedményeket tenni,
ezért igyekszik „húzd meg, ereszd meg” taktikával kordában tartani az
emberek nagyobb szabadság iránti igényeit.
A
valóságot szemlélve azonban nem sok sikerrel. A nemek kapcsolattartását
ugyan szigorú szabályok határozzák meg, csókolózó párokat nem is igen
látni az utcákon, kézen-fogva sétáló párocskákat viszont annál is
inkább. Parkokban ücsörögnek és beszélgetnek. S ezt teszik a teázókban
is, ahol a vízipipa okozta „bódulat” már nem csak a férfiak kiváltsága.
Habár elméletben továbbra is tilos nőknek nyilvános helyen pipázniuk, a
nyugati jellegű éttermekben és a tradicionális kávézókban mégis bőven
láthatunk pöfékelő hölgyeket. Csütörtök és péntek este pedig megtelik
Teherán Darband nevű része is, ahol a nőknek nem csupán dohányzásra és
pipázásra nyílik lehetősége, de szabadabban értelmezhetik a szigorú
erkölcsi és öltözködési szabályokat is. A fiataloknak pedig bőven megvan
a lehetőségük arra, hogy ismerkedjenek. Moziba és színházba járnak,
ahová ugyan külön ajtón keresztül jutnak be, de odabent már egymás mellé
ülnek le. A sötétben pedig a kendő is lassan-lassan hátrább csúszik.
Nem zavartatja őket egyébként a belvárosi forgatag sem, nyíltan
ismerkednek az utcán is. A fiúk bátran oda-oda szólnak a lányoknak, s a
kacsintás pedig teljesen új értelmet nyer. Az itt valóban az ismerkedés
egyik formája. Az illegális házibulikon és magánklubokban pedig
folytatódhat a barátkozás tovább.
A
városi autóbuszokon, szép színes – világoszöld, rózsaszín és
narancssárga színekben pompázó –Ikarusokon azonban még mindig érvényben
van a nemek elkülönítése, s hasonlóképpen a metróban is van külön
metró-kocsi mindkét nemnek. Ám a technológiával karöltve haladnak az
erkölcsi szabályok is. A metrón ugyanis már vannak közös kocsik is,
ahová férfiak és nők egyaránt beszállhatnak. A távolsági autóbuszokon és
éjszakai vonatokon – nem is beszélve a repülőkről – pedig már közösen
utazhatnak. De hasonlóan érdekes szituáció állhat elő a legnépszerűbb
napi közlekedési eszköz, az iránytaxi használatakor is. Itt ugyanis a
sofőr mellett hat személynek van lehetősége helyet foglalni az autóban.
Így aztán, ha telt ház van, könnyen előfordulhat, hogy az ember ölébe
egy csadoros hölgy fog leülni a következő párszáz méterre. A fiatalok
pedig ki is használják ezt a lehetőséget, és egymás kezét megfogva
összesimulva utaznak percekig. A nők ugyan motort továbbra sem
vezethetnek, az embert próbáló teheráni forgalomban azonban egyre több
női taxisofőr tűnik fel és vezet, nem is rosszul.
S
hogy valóban enyhültek-e a forradalmi erkölcsök, azt bizonyítja az is,
hogy az évek során a kendők is hátrébb csúsztak a fejeken, s olykor már
csak egy hajszál híja van annak, hogy leessenek. Apropó kendők. E
tekintetben nagy divatozás folyik. Van mindenféle „fejfedő”. Hagyományos
fekete, fiatalos színes, flitterrel díszített, avagy hímzett, valamint
ezer s egy különféle mintákat felvonultató is. Az iszlám erkölcsöknek
megfelelő ruha és kendő alatt pedig tovább folytatódik a divatozás, a
pénztárcának megfelelően. A nők, mint bárhol másutt a világon, itt is
szeretnek tetszeni a másik nemnek. Így aztán sminkelnek, körmöt
festenek, s fodrászhoz járnak. Igen fodrászhoz. Mert a kendő viselése
mellett ma már lehetőség van arra, hogy egy-egy hajtincs kibukjon a
kendő alól, s az pedig egyáltalán nem mindegy, hogy az a tincs hogyan s
milyen színben teszi mindezt. A fodrászok pedig végzik a dolgukat, nem
is rosszul, mivel némelyik kisasszony olyan, mintha egy nyugati
divatmagazinból lépett volna ki.
A
férfiak körében egyáltalán nem divat a szakáll, hacsak nem egyházi
személy az illető (Jazdban egy fiatal pár meg is kérdezte tőlem: „azért
van szakállad, mert szereted a papokat?”), helyette bajusz, méretre
vágott borosta, vagy csupasz arcbőr a jellemző. A frizurák és öltözködés
tekintetében pedig a fiatalok szintén követik a nyugati divatot.
Beckham „imitátorok” és hosszú hajú „lázadók” egyaránt akadnak Teherán
utcáin. A férfiak közül már nem mindenki jár kizárólagosan csak
sötétszínű ingekben, helyette inkább színes pólókban és rövid ujjú
fölsőkben tetszelegnek. A nyakkendő – amely a sah idején vált gyűlöletes
szimbólummá – azonban továbbra sem jellemző. Azt pedig ecsetelnem se
kell, hogy az emberek öltözködése mennyi mindent árul el arról, hogy
kinek milyen a pártállása. Különösen a cipők árulkodóak. Szép fényesre
tisztított vagy koszos lábbelik, nyúzott edzőcipők vagy finom bőrcipők,
papucsok vagy magas sarkú cipellők beszélnek a viselőikről.
Az
erős állami ellenzés ellenére a nyugati világ és kultúra csak
beszüremkedett Iránba is. Ez év tavaszán például sor került az első
iszlám divatbemutatóra. Teheránban pedig „nyugati” mozi működik, ahol
külföldi filmeket vetítenek (Csak megjegyezném, hogy Jancsó Miklós nevét
többen is ismerik, nálunk meg tudna valaki említeni egy iráni
filmrendezőt?) de emellett havonta egyszer az állami televízióban is
leadnak valamilyen hollywoodi filmet. Az utcán pedig a legújabb
mozifilmeket lehet megvásárolni kalóz-DVD formájában. A filmekhez
hasonlóan a nyugati zene is jelen van és könnyen hozzáférhető az emberek
számára. Az észak-teheráni kávézókban és belvárosi Internet-kávézókban
pedig Pink Floyd, Frank Sinatra, vagy Leonard Cohen szól. Az Internet
különösen népszerű, főleg ha azt vesszük figyelembe, hogy az iráni a
negyedik legnagyobb blogoló nemzet. Érthető, hiszen a szigorú szabályok
között egy hivatalosan ellenőrizhetetlen személyes napló lehetőséget
nyújt az önkifejezésre. Az Internet mellett a parabola-antennák adnak
lehetőséget tájékozódásra és betekintésre a szabad világ ügyeibe.
Európában ugyan arról cikkeznek, hogy Iránban leszedik a
tányérantennákat, én azonban csak azt látom, hogy folyamatosan teszik
fel őket a háztetőkre.
A
nyugati befolyás megjelent az utcákon is. A világ leghosszabb (~20 km
hosszú) utcáján, a Vali Asr úton – amely Észak- és Dél-Teheránt köti
össze – egymás mellett sorakoznak a nyugati mintájú gyorséttermek és
üzletek. A globalizáció itt is megtette a hatását, szinte minden nyugati
termék megkapható, a Nokia telefonon, a Tefal vízforralón és Nike cipőn
keresztül. Ehhez kacsolódóan csak két történet. Az egyik: kissrác
Coca-Cola-t szürcsölve meglátja a nyugati utazót, és örömittasan
felpattan, s magasba tartja az üdítőt, majd megszólal: „éljen a nyugati
imperializmus”. A Coca-Cola ezek szerint az Iszlám Köztársaságban is
sikertörténet. A másik: Iszfahánban, az Imám-térhez közeli tradicionális
étteremben költeném el az ebéd utáni sziesztámat egy csésze tea
mellett, de nem lehet, hiszen a helyemre percek óta egy francia
turistacsoport várakozik lelkesen. Hiába, már a mesés keletet is
megfertőzte a profitorientált piaci szemlélet.
Az
Egyesült Államokat pedig még mindig a „lehetőségek országának” és a
„szabadság földjének” tekintik. Nem véletlen, hogy a Közel-Keletet
tekintve az iráni a leginkább Amerika-barát nemzet! Elképesztően nagy
különbség van szinte minden tekintetben az állami retorika és az
átlagpolgárok véleménye között. Részben ebből adódik az ország sajátos
kettősége. Iszlám köztársaság ugyan, de a mecsetek mégis panganak az
ürességtől. Ezzel szemben a szekuláris Törökországban csordultig telnek
az imahelyek. Mintha kicserélődtek volna a szerepek. Ráadásul az irániak
többsége, ha teheti, folyamatosan kijátssza a szigorú iszlám
szabályokat. A böjt időszakában például az élelmesebb családok az iszlám
azon kitételét használják ki, amely szerint az utazónak nem kell
lemondani az evésről és ivásról még a böjt ideje alatt sem. Ezért autóba
vágják magukat és elindulnak az autópályán Teheránból mondjuk Iszfahán
felé, majd ötven kilométer után megállnak és az útszéli parkolóban
piknikeznek egyet, aztán mint akik jól végezték dolgukat, hazaindulnak.
Bájos
ország ez, minden kétséget kizárólag. Különleges kettőség jellemzi.
Valahol félúton a tradicionalizmus és a modernizáció, illetve a
demokrácia és a diktatúra között foglal helyet. Teokratikus köztársaság
ugyan, de mégis viszonylagos szabadság van. A többi közel-keleti
állammal összevetve pedig viszonylagos jólétben is élnek az emberek. A
forradalmi elit azonban továbbra is szilárdan őrzi a pozícióját, s
igyekszik is minden komolyabb kritikát elnyomni. A lakosság pedig
mindeközben belefásult a folyamatos politikai csatározásokba, s a kis
szabadságok megtapasztalásával el is kényelmesedett annyira, hogy a már
kiharcolt jogosítványait és lehetőségeit ne kockáztassa a vallási
vezetéssel való esetleges konfrontációban. Mindez azt jelenti, hogy
egyhamar nem lesz forradalom Iránban. Az ország azonban lassan, de
biztosan továbbdöcög majd a „szabadabb lét” felé…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése