IRÁN: A LEGDEMOKRATIKUSABB DIKTATÚRA ÉS A LEGDIKTATÓRIKUSABB DEMOKRÁCIA
A
reformok iránt elkötelezett kormányzat kudarcot vallott ugyan, de a
mozgalom a reformokért továbbra is életben van. A reformfolyamat
eredményeként pedig kialakult egy öntudatos, politikailag érdeklődő
nyilvánosság, valamint a társadalomnak egy olyan többségi része, amely
komolyabb liberalizálást és valódi demokráciát kíván. Nem volt hiábavaló
Khatami elnök nyolcéves munkássága sem, amelynek eredményeként
megjelentek bizonyos „kis szabadságok” a szigorú teokratikus
rendszerben, s amely szabadságokhoz az emberek most már foggal-körömmel
ragaszkodnak. Az államilag felállított úgynevezett „vörös vonalak”
valóban léteznek, ám a gyakorlatban azok következetesen mégsem
érvényesülnek. Lényegében „mindent szabad, csak titokban” – hangzik az
általános helyzetértékelés. A mai Irán olyan lehet, mint nálunk a
Kádár-rendszer utolsó tíz éve volt. Sőt még talán szabadabb is annál!
S
valóban vannak Iránban úgynevezett „kis szabadságok”, amelyeket ki is
használnak az emberek. Tanulnak, utaznak, olvasnak, informálódnak,
találkozgatnak, és természetesen kifejezik a véleményüket, egyszóval
élik az életüket – az adott lehetőségek között. Ha azonban az államilag
szabott keretek mégiscsak túl szűknek bizonyulnának, akkor mindig,
mindenhol megtalálják azokat a „kiskapukat”, amelyeken keresztül ki
lehet játszani a szigorú iszlám szabályokat. Olykor valóban úgy érzi az
ember, hogy itt tényleg mindent szabad. S bár nincsenek katonák az
utcákon, a vezetés mégis mindent szemmel tart, s időről-időre fel is lép
a „forradalom ellenségeivel” szemben, csak hogy tudassa: még mindig
ura, s irányítója a helyzetnek. De tudja már azt is, hogy hatalmának
megőrzése érdekében kénytelen lesz bizonyos további engedményeket tenni,
ezért igyekszik „húzd meg, ereszd meg” taktikával kordában tartani az
emberek nagyobb szabadság iránti igényeit.
A
valóságot szemlélve azonban nem sok sikerrel. A nemek kapcsolattartását
ugyan szigorú szabályok határozzák meg, csókolózó párokat nem is igen
látni az utcákon, kézen-fogva sétáló párocskákat viszont annál is
inkább. Parkokban ücsörögnek és beszélgetnek. S ezt teszik a teázókban
is, ahol a vízipipa okozta „bódulat” már nem csak a férfiak kiváltsága.
Habár elméletben továbbra is tilos nőknek nyilvános helyen pipázniuk, a
nyugati jellegű éttermekben és a tradicionális kávézókban mégis bőven
láthatunk pöfékelő hölgyeket. Csütörtök és péntek este pedig megtelik
Teherán Darband nevű része is, ahol a nőknek nem csupán dohányzásra és
pipázásra nyílik lehetősége, de szabadabban értelmezhetik a szigorú
erkölcsi és öltözködési szabályokat is. A fiataloknak pedig bőven megvan
a lehetőségük arra, hogy ismerkedjenek. Moziba és színházba járnak,
ahová ugyan külön ajtón keresztül jutnak be, de odabent már egymás mellé
ülnek le. A sötétben pedig a kendő is lassan-lassan hátrább csúszik.
Nem zavartatja őket egyébként a belvárosi forgatag sem, nyíltan
ismerkednek az utcán is. A fiúk bátran oda-oda szólnak a lányoknak, s a
kacsintás pedig teljesen új értelmet nyer. Az itt valóban az ismerkedés
egyik formája. Az illegális házibulikon és magánklubokban pedig
folytatódhat a barátkozás tovább.
A
városi autóbuszokon, szép színes – világoszöld, rózsaszín és
narancssárga színekben pompázó –Ikarusokon azonban még mindig érvényben
van a nemek elkülönítése, s hasonlóképpen a metróban is van külön
metró-kocsi mindkét nemnek. Ám a technológiával karöltve haladnak az
erkölcsi szabályok is. A metrón ugyanis már vannak közös kocsik is,
ahová férfiak és nők egyaránt beszállhatnak. A távolsági autóbuszokon és
éjszakai vonatokon – nem is beszélve a repülőkről – pedig már közösen
utazhatnak. De hasonlóan érdekes szituáció állhat elő a legnépszerűbb
napi közlekedési eszköz, az iránytaxi használatakor is. Itt ugyanis a
sofőr mellett hat személynek van lehetősége helyet foglalni az autóban.
Így aztán, ha telt ház van, könnyen előfordulhat, hogy az ember ölébe
egy csadoros hölgy fog leülni a következő párszáz méterre. A fiatalok
pedig ki is használják ezt a lehetőséget, és egymás kezét megfogva
összesimulva utaznak percekig. A nők ugyan motort továbbra sem
vezethetnek, az embert próbáló teheráni forgalomban azonban egyre több
női taxisofőr tűnik fel és vezet, nem is rosszul.
S
hogy valóban enyhültek-e a forradalmi erkölcsök, azt bizonyítja az is,
hogy az évek során a kendők is hátrébb csúsztak a fejeken, s olykor már
csak egy hajszál híja van annak, hogy leessenek. Apropó kendők. E
tekintetben nagy divatozás folyik. Van mindenféle „fejfedő”. Hagyományos
fekete, fiatalos színes, flitterrel díszített, avagy hímzett, valamint
ezer s egy különféle mintákat felvonultató is. Az iszlám erkölcsöknek
megfelelő ruha és kendő alatt pedig tovább folytatódik a divatozás, a
pénztárcának megfelelően. A nők, mint bárhol másutt a világon, itt is
szeretnek tetszeni a másik nemnek. Így aztán sminkelnek, körmöt
festenek, s fodrászhoz járnak. Igen fodrászhoz. Mert a kendő viselése
mellett ma már lehetőség van arra, hogy egy-egy hajtincs kibukjon a
kendő alól, s az pedig egyáltalán nem mindegy, hogy az a tincs hogyan s
milyen színben teszi mindezt. A fodrászok pedig végzik a dolgukat, nem
is rosszul, mivel némelyik kisasszony olyan, mintha egy nyugati
divatmagazinból lépett volna ki.
A
férfiak körében egyáltalán nem divat a szakáll, hacsak nem egyházi
személy az illető (Jazdban egy fiatal pár meg is kérdezte tőlem: „azért
van szakállad, mert szereted a papokat?”), helyette bajusz, méretre
vágott borosta, vagy csupasz arcbőr a jellemző. A frizurák és öltözködés
tekintetében pedig a fiatalok szintén követik a nyugati divatot.
Beckham „imitátorok” és hosszú hajú „lázadók” egyaránt akadnak Teherán
utcáin. A férfiak közül már nem mindenki jár kizárólagosan csak
sötétszínű ingekben, helyette inkább színes pólókban és rövid ujjú
fölsőkben tetszelegnek. A nyakkendő – amely a sah idején vált gyűlöletes
szimbólummá – azonban továbbra sem jellemző. Azt pedig ecsetelnem se
kell, hogy az emberek öltözködése mennyi mindent árul el arról, hogy
kinek milyen a pártállása. Különösen a cipők árulkodóak. Szép fényesre
tisztított vagy koszos lábbelik, nyúzott edzőcipők vagy finom bőrcipők,
papucsok vagy magas sarkú cipellők beszélnek a viselőikről.
A
nyugati befolyás megjelent az utcákon is. A világ leghosszabb (~20 km
hosszú) utcáján, a Vali Asr úton – amely Észak- és Dél-Teheránt köti
össze – egymás mellett sorakoznak a nyugati mintájú gyorséttermek és
üzletek. A globalizáció itt is megtette a hatását, szinte minden nyugati
termék megkapható, a Nokia telefonon, a Tefal vízforralón és Nike cipőn
keresztül. Ehhez kacsolódóan csak két történet. Az egyik: kissrác
Coca-Cola-t szürcsölve meglátja a nyugati utazót, és örömittasan
felpattan, s magasba tartja az üdítőt, majd megszólal: „éljen a nyugati
imperializmus”. A Coca-Cola ezek szerint az Iszlám Köztársaságban is
sikertörténet. A másik: Iszfahánban, az Imám-térhez közeli tradicionális
étteremben költeném el az ebéd utáni sziesztámat egy csésze tea
mellett, de nem lehet, hiszen a helyemre percek óta egy francia
turistacsoport várakozik lelkesen. Hiába, már a mesés keletet is
megfertőzte a profitorientált piaci szemlélet.
Bájos
ország ez, minden kétséget kizárólag. Különleges kettőség jellemzi.
Valahol félúton a tradicionalizmus és a modernizáció, illetve a
demokrácia és a diktatúra között foglal helyet. Teokratikus köztársaság
ugyan, de mégis viszonylagos szabadság van. A többi közel-keleti
állammal összevetve pedig viszonylagos jólétben is élnek az emberek. A
forradalmi elit azonban továbbra is szilárdan őrzi a pozícióját, s
igyekszik is minden komolyabb kritikát elnyomni. A lakosság pedig
mindeközben belefásult a folyamatos politikai csatározásokba, s a kis
szabadságok megtapasztalásával el is kényelmesedett annyira, hogy a már
kiharcolt jogosítványait és lehetőségeit ne kockáztassa a vallási
vezetéssel való esetleges konfrontációban. Mindez azt jelenti, hogy
egyhamar nem lesz forradalom Iránban. Az ország azonban lassan, de
biztosan továbbdöcög majd a „szabadabb lét” felé…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése