Napjainkban rendkívül sokat lehet
hallani az ajatollahok vezette Iráni Iszlám Köztársaságról, amely határozott
nukleáris törekvéseivel, Izrael állam hangos el nem ismerésével, valamint a
nyugati érvelés szerint terroristának tekintett szervezetek hathatós
támogatásával került a nemzetközi figyelem középpontjába.
A Teherán által tanúsított magatartás
ugyan olykor-olykor valóban túlmegy az általánosan elfogadott nyugati
konvenciókon, az Iszlám Köztársaságról alkotott „legfőbb gonosz” kép azonban
nem egyezik a valósággal. A mai Irán, még a konzervatív vezetés és harcos
retorika ellenére sem az a forradalmi Irán, amely a Khomeini ajatollah vezette
1979-es iszlám forradalom eredményeként megszületett. Az iráni társadalom és
politika az elmúlt 27 évben jelentős változáson, ha úgy tetszik mérséklődésen
ment keresztül, s az ország messze nem jelent akkora fenyegetést a világ
számára, mint azt ma sokan gondolják.
A jelenlegi iráni harcosság mögött
kevésbé a forradalmi lelkesültséget és a Khomeini ajatollah elvei iránti
elkötelezettséget kell látni, hanem azoknak az eseményeknek a sorát, amelyek
2001. szeptember 11. óta átrendezték a Perzsa-öböl térségének hatalmi
viszonyait, s jelentősen növelték az Egyesült Államok fegyveres jelenlétét,
amelynek eredményeként „katonai gyűrű” alakult ki Irán körül. Ez az amerikai
gyűrű az, ami aggodalmat kelt Teheránban, s ami forrásul szolgál a harcos iráni
retorikához. Irán a jelenlegi helyzetben nem akar mást, csak biztonságot, igaz
lehet, hogy ennek elérésére nem a legmegfelelőbb stratégiát választotta!
Az
1979-es iszlám forradalom és annak következményei
Az 1979-es forradalom új fejezetet
nyitott Irán történelmében. A széles társadalmi mozgalom elsöpörte a sah oly
stabilnak hitt diktatórikus hatalmát, s ezzel együtt véget vetett az Egyesült
Államok térségbeli legszorosabb stratégiai szövetségének is, jelentősen
befolyásolva ezzel a világpolitika alakulását. A sah ellenes mozgalom célja
ugyan nem az volt, hogy egy egyházi kormányzatot hozzon létre a császári
diktatúra helyébe, ám mivel a forradalomban az iszlám, mint mozgósító, nagy
tömegeket aktivizáló ideológia segítségével a vallási vezetés játszott irányító
szerepet, majd miután az 1980-as évek – olykor terrorista merényleteket is
produkáló – belpolitikai csatározásait is sikerült megnyerniük, már nem volt
kérdéses, hogy a vallásnak meghatározó szerepe lesz az iráni politikában. A
forradalmi elit megragadhatta a politikai hatalmat, s ennek birtokában
hozzájuthatott ahhoz a lehetőséghez, hogy a gyakorlatban is igazolja állam- és
társadalom-vezetési elméletének helytállóságát.
Khomeini ajatollah elmélete, mely
szerint a tizenkettedik imám távollétében a vezetésnek egy olyan igazságos,
erényes vallásjogi tudós kezében kell lennie, akit a nép többsége elismer és
elfogad vezetőjeként, gyakorlati alkalmazást nyert az iszlám köztársaság
alkotmányában. Ezzel Irán története és kultúrája új irányt vett. Az Iráni
Iszlám Köztársaság hatalmi rendszere radikálisan szakított az elmúlt évszázadok
síita hagyományaival, amennyiben a spirituális és evilági hatalmat
összeolvasztotta Khomeini személyében, s ezáltal a világon egyedüliként a
gyakorlatban is megvalósította az „iszlám kormányzást”. Mindez pedig elegendő
bizonyítékul szolgált az iszlamisták számára, hogy Iránt tekintsék követendő
példaként, ezáltal az iráni események jelentősen hozzájárultak a közel- és
közép-keleti folyamatok alakulásához, mindenek előtt az iszlám
újjászületéséhez.
Az 1979-es iszlám forradalom
következtében létrejött iszlám köztársaság, mint államforma önmagában véve nem
egyedülálló, de mégis igen sajátos, amennyiben jellegzetesen síita alapokra
épül. A síita iszlám 1501 óta államvallás Iránban (1935 előtt Perzsiában), a
köztársasági államforma és intézményei pedig az 1906-1911-es alkotmányos
forradalom óta szerves részei az iráni politikai gondolkodásnak. Ez a két
eszmei irányzat lenne hivatott az Iráni Iszlám Köztársaságban szerves egésszé
összeolvadni, azonban az ellentmondásokat a mai napig nem sikerült kielégítő
módon feloldani. A két irányzat ugyanis éppen a legalapvetőbb kérdésben mond
ellent egymásnak: nevezetesen, hogy kié a legfőbb hatalom. A síita iszlám
alapelvére felépített „velájat-e faqíh” a csalhatatlan vallásjogtudós uralmát állítja
előtérbe, míg a köztársaság a népakaratra és szuverenitásra épül. Ez a
kettősség, illetve ennek a két elemnek az egymás alá-fölérendeltsége a teljes
iráni politikai struktúrát meghatározza.
Megszületett egy új köztársasági
forma, amelyben ugyan intézményesültek bizonyos demokratikus elvek (pl.
parlamentnek felelős kormány és közvetlenül választott törvényhozás), de a
hatalmi struktúra kettős felépítésével, a kinevezéses pozíciók felállításával,
valamint a legfőbb vallási vezetőnek – aki jelen esetben nem más volt, mint
maga Khomeini ajatollah – biztosított korlátlan hatalommal olyan „kétnyomú”
modellt eredményezett, amely meghatározó szerepet biztosított a vallási
elitnek, és korlátozott szerepet a rendszer szokványos politikai elitjének. Az
1979-es forradalom eredményeként azonban nem csak a politika iszlamizálására
került sor, az ajatollah vezette forradalmi elit igyekezett az egész
társadalmat átnevelni, vagy ha úgy tetszik helyes irányba terelni a lakosság
egészének gondolkodásmódját. Ezt szolgálták az olyan lépések is, mint a csador
viselésének kötelezővé tétele a nők körében, vagy a nemek elkülönítése a városi
autóbuszokon. Az iszlám kormányzás gyakorlati megvalósítása mindazonáltal
különlegessé tette a teheráni vezetést, hiszen ezt eddig senkinek sehol sem
sikerült megvalósítani a gyakorlatban.
Ehhez illeszkedett az iráni
külpolitika is, amely amellett, hogy meghirdette a „domináns hatalmakkal”
szembeni el nem kötelezettség politikáját (a „se nem Kelet, se nem Nyugat”),
arra igyekezett kísérletet tenni, hogy saját forradalmi vívmányait exportálja
az iszlám világ egészébe. A teheráni vezetés szemléletét az idealizmus, az
ideologizálás, az igazság iránti vágyakozás, az igazságtalan világrend
megkérdőjelezése jellemezte. Egy olyan felfogást képviselt, amely támogatta a
közösség-központúságot, a felelősség vállalását a muzulmánok felé, az
elnyomottak és a szabadságmozgalmak támogatását az egész világon, buzdítva az
iszlám ébredést, az iszlám értékek hangsúlyozását az iszlám világban, az
igazságos nemzetközi rend helyreállítását és a harcot a globális elnyomás
ellen. Ez volt az az időszak, amikor Irán feltétel nélkül támogatta az iszlám
világ forradalmi szervezeteit, vagy éppenséggel – mint a libanoni Hezbollah
esetében – bábáskodott azok megszületésénél.
Irán:
a forradalmi fanatikusok országa?
Az 1979-es forradalom eredményeként
megszülető Iszlám Köztársaság a politikai iszlám gyakorlati alkalmazásával,
forradalmi „se nem Kelet, se nem Nyugat” külpolitikájával, valamint saját
lakosságának iszlamizálására tett kísérleteivel sokak szemében a forradalmi
fanatikusok országává vált – nem is alaptalanul, ha azt tekintjük, hogy mekkora
szerepet játszottak az iráni események az iszlám újjászületésében.
Az iráni fanatizmus különösen az
iraki-iráni háborúban nyert bizonyítást, amikor a nemzetközi közvélemény
láthatta a fiatal forradalmi gárdistákat, amint fegyver nélkül igyekeznek
átgázolni az iraki aknamezőkön. Ám éppen az Irakkal folytatott majd nyolc évig
tartó háború volt az, amely véget vetett az ország forradalmi fanatizmusának.
Bár a teheráni vezetés győzelemként könyvelte el az Irakkal kötött 1988-as
fegyverszünetet, valójában nem aratott sikert, sőt ellenkezőleg miután
láthatta, hogy az iraki síiták nem lázadtak fel Szaddám Huszein ellen, mint
ahogyan elmaradt ez a síiták lakta öbölmenti olajmonarchiákban is, szembesülnie
kellett azzal, hogy a forradalom nem exportálható.
Mindeközben az Irakkal folytatott
háború arra is rávilágított, hogy a sajátságos külpolitikájának eredményeként
Teherán jelentősen elszigetelődött a nemzetközi porondon. A „se nem Kelet, se
nem Nyugat” külpolitika káros eredményeit felismerve már maga Khomeini
ajatollah jelentette ki azt, hogy Iránnak a világ minden országával kapcsolatot
kell létrehoznia, valamint azt is, hogy a kapcsolatok megszakítása mind a
vallással, mind az értelemmel ellenkezik. Habár az Egyesült Államok és Izrael
állam felé történő nyitást még mindig elutasították, mégis elkezdődött egy
enyhülés az iráni külpolitikában.
Merre
tovább az ajatollah halála után?
A külpolitikai enyhülés folyamatának
megindulása azonban háttérbe szorult, amikor 1989. június 3-án meghalt Ruhollah
Khomeini, a forradalom vezetője. Sokan úgy gondolták, hogy az Iszlám
Köztársaság nem fogja túlélni karizmatikus vezetőjének az elvesztését, és össze
fog omlani. Csalódniuk kellett, a hatalomváltás során az iráni vezetés váratlan
egységet és mérsékletet tanúsított. Az arra hivatott Szakértők Gyűlése
kétharmados többséggel választotta meg Ali Khamenei ajatollahot Irán új
szellemi vezetőjévé, az Iszlám Köztársaság legfelsőbb vezetőjévé. Az iszlám
kormányzás rendszerén azonban már ekkor komoly törések mutatkoztak.
Ez leginkább abban a legitimációs
válságban jelentkezett, amely abból adódott, hogy Khamenei ajatollah nem bírt
olyan vallási autoritással, politikai erővel, tömegtámogatottsággal és
személyes karizmával, mint maga Khomeini ajatollah. A szükséges vallási
képesítések hiánya ugyan az 1989-es alkotmánymódosítást követően már nem jelentett
problémát, Khamenei ajatollah pozíciója mégis meggyengült. Az alkotmány
módosításának köszönhetően a hatalom súlypontja Khomeini halála után a vallási
vezető helyett a köztársasági elnöki intézmény irányába tolódott el. Mindennek
eredményeként a belpolitika területén is kezdetét vette egy enyhülési folyamat,
amelynek eredményeként Khomeini halálát követően egy olyan rendszer született
meg, amelyben egyetlen személy vagy csoport sem rendelkezhetett hatalmi
monopóliummal, és a politikai nézetek és frakciók sokféleségét tolerálták –
bizonyos iszlám határokon belül.
A politikai mérséklődés ezzel
párhuzamosan a külpolitika terén is jelentkezett, így például akkor, amikor
Teherán semleges álláspontra helyezkedett a kuvaiti konfliktus kapcsán és kurd
menekültek ezreit fogadta be, kivívva ezzel a nemzetközi közösség elismerését.
Úgy tűnt, hogy Iránban ténylegesen megkezdődött valami. Az iráni rendszer
fokozatosan stabilizálódott, bár a sorozatos politikai irányváltozások miatt
nem látszott túlzottan annak. Egyes kérdésekben a megfontoltság és a
pragmatizmus jelentkezett (a gazdasági rekonstrukció és a szomszéd államokkal
való kapcsolat terén), más esetekben pedig a radikalizmus érvényesült (az
iszlámista mozgalmakkal való viszonyban), ellentmondást okozva az iráni
politikában.
Khomeini halálával a radikális tábor
elvesztette a fő támogatóját és egyben kulcsszerepét a hatalmi rendszerben. Az
iszlám forradalmi doktrína helyett a nemzeti érdekek kaptak hangsúlyt, és az
erőegyensúly a mérsékelt és konzervatív tábor között oszlott meg. Hásemi
Rafszandzsáni nyolcéves elnöksége alatt összességében a pragmatizmus felé
irányuló trend érvényesült, de ugyanakkor a mérsékeltek és a konzervatívok
közötti ellentétek is fokozódtak, az 1990-es évek közepére pedig állandósult a
szembenállás és a hatalmi harc a két tábor között. Az 1996. évi törvényhozási
választások egyértelműen bizonyították ezt, ahol a két korábbi szövetséges már
egymás ellen küzdött a képviselői helyekért.
KhAtEmi
elnök és a reformok
Mohammad Khatemi köztársasági elnökké
választása 1997-ben vízválasztó hatású esemény volt az iráni politikai frakciók
között zajló küzdelemben. Khatemi győzelme a köztársasági elnöki választáson az
eddigi legnagyobb politikai fordulatot jelenti Iránban az iszlám forradalom
1979-es győzelme óta. A reformista elnök vezetésével a nyitottabb társadalom és
a mérsékeltebb politika keresésének időszaka vette kezdetét 1997-ben.
Khatemi megválasztása váltást
jelentett az egy karizmatikus vezető irányította rendszertől egy a nép akarata
által megkívánt rendszer felé. Ez új nézőpontot nyitott és nagyobb lehetőséget
nyújtott a népi igények képviseletére az adminisztráción belül is. A
lehetőségeknek azonban megmaradtak a határai, miután az alkotmány által
rögzített politikai berendezkedés lehetővé tette, hogy a konzervatív tábor
továbbra is hatalmon maradjon az olyan kulcsfontosságú intézményekben, mint az
Őrök Tanácsa, amely a jogosult a jelöltek előéletének az iszlám törvények
alapján történő átvilágítására, előzetes szelektálásukra, illetve a választott
a parlament és köztársasági elnök által elfogadott törvényjavaslatok
megvétózására.
Mindezek ellenére Khatemi nyolcéves
elnöksége nem múlt el eredménytelenül. A reformista adminisztráció azáltal,
hogy biztosította a társadalomnak a „kis szabadságokat”, hozzájárult ahhoz,
hogy kialakult egy öntudatos, politikailag érdeklődő nyilvánosság, valamint egy
olyan társadalom, amely liberalizálást és demokráciát kíván. A reformokra
irányuló kívánság évről-évre sürgetőbben jelentkezett a választásokon, az
intellektuális fejlődésben és a társadalmi tiltakozás különböző formáiban. Az
iráni lakosság – melynek közel 60 százaléka huszonöt év alatti – elvesztette az
iszlám rendszer iránti illúzióit, és politikai reformokat követel. A szabadabb
légkörben számos újság és magazin került kiadásra, az iráni lakosság pedig
egyre bátrabban kérdőjelezte meg az egyéni kifejezés szabadságának korlátait. A
korábbi évekhez képest sokkalta nagyobb tér nyílt a kritikának, amelyek
olykor-olykor a Khomeini-féle örökséget is erőteljesen megkérdőjelezték.
Ezt tette maga Khatemi elnök is,
amikor nyilvánosan párbeszédet kezdeményezett az Egyesült Államokkal, amelyet a
forradalmi elit még mindig a „Legnagyobb Sátánnak” tekintett. (Itt érdemes
megjegyezni azt, hogy az iráni lakosság a leginkább Amerika-barát a Közel-Keleten!)
Kétség kívül jelentős változásokat hozott a reformista elnök által meghirdetett
„civilizációk közötti párbeszéd” is, amelynek eredményeként Irán majd minden
irányba mérséklődött. Khatemi elnök személyében pedig 1979 óta először tett
iráni vezető hivatalos látogatást Nyugat-Európában.
Ahmadinezsád
győzelme és az esetleges visszarendeződés veszélye
A Khomeini ajatollah halála után
egyre határozottabban jelentkező pragmatizmus egyfelől hozzájárult a forradalmi
rendszer életképességéhez, másfelől azonban olyan változásokat is útnak
indított, amelyek egy esetleges rendszerváltás irányába hathatnak. 2005-ben
Mahmúd Ahmadinedzsád megválasztásával ugyan a reformkormány csődöt mondott, de
a mozgalom a reformokért továbbra is életben van.
A konzervatív jelölt győzelmét inkább
a gazdasági kérdésekre helyezett populista kampányának köszönhette, mint
ideológiai pártállásának – különösen ha figyelembe vesszük azt a tényt, hogy
Irán lakosságának majd 40 százaléka él a létminimum alatt. Az iráni társadalom
többsége számára az igazságos és szabad iszlám társadalomról Khomeini ajatollah
által alkotott ábrándkép nem vált valóra. A gazdasági gondok megoldását és a
szabadságjogok kiterjesztését követelő elégedetlenségi mozgalom formálódását
pedig maga a konzervatív vezetés is érzékeli. Ezért nem elképzelhetetlen, hogy
az úgynevezett „kínai modell” érvényesül majd Iránban is. Vagyis a konzervatív
vezetés annak érdekében, hogy megőrizhesse hatalmát, engedni fog a reformok
iránti követeléseknek. Szoros állami kontroll mellett biztosítani fogja a
társadalom széles rétegei által kívánt szabadságot, valamint meghozza a
gazdasági jóléthez szükséges alapvető gazdasági reformokat.
Ugyanakkor létezik egy másik
forgatókönyv is, amely szerint a vallási vezetés nem enged majd a makacsságából,
s ez esetben a reformerőknek egy hosszú és nehéz harcban kell kikényszeríteniük
a politikai rendszer átalakítását. A valódi demokrácia megszületése még sok
időbe fog telni, de az elkövetkező pár évben mindenképpen láthatóvá válhat egy
jelentőségteljes demokrácia létrejötte Iránban, az ezt a fejlődést ellenző
frakció ereje és folytatódó harca ellenére is.
2001. szeptember 11. után még mindig
érvényesül az 1997-ben megkezdett pragmatizmus, de a nemzetközi és regionális
események alakulása, valamint a belpolitikai visszarendeződés lehetősége komoly
változásokat rejthet magában az iráni külpolitika jövőbeli irányait illetően.
Jelenleg az Iszlám Köztársaság külpolitikájának jövőjét illetően négy
lehetséges forgatókönyvvel számolhatunk. Az első lehetőség szerint Teherán
folytatja a külpolitikai nyitás programját, amelynek eredményeként az Iszlám
Köztársaság végleg a nemzetközi közösség aktív szereplőjévé válik. A második
eshetőség az, hogy Teherán mérsékelt politikája mellett tovább folytatja
„kritikus” tevékenységét olyan területeken, mint a palesztin szervezetek
támogatása, vagy a nukleáris program vitatott célokra történő felhasználása. A
harmadik lehetőség értelmében Irán komolyabban konfrontálódik az Egyesült
Államokkal és nyugati szövetségeseivel, esetleg következő állomásául szolgál a
terrorizmus felszámolására és a Közel-Kelet demokratizálására irányuló amerikai
háborúknak. Végül a negyedik eshetőség az, hogy Teherán visszatér a
Khomeini-korszakban alkalmazott el nem kötelezettség politikájához és tartósan
elszigetelődik a nemzetközi közösségtől.
Az iráni lakosság körében a fennálló
rendszerrel szemben jelentkező elégedetlenség miatt, valamint a teheráni
vezetés helyzetfelismerésének és -értékelésének köszönhetően a felvázolt
forgatókönyvek közül feltehetőleg az első fog érvényesülni. Az Iráni Iszlám
Köztársaság a mérséklődés politikáját folytatva végleg vissza fog térni a
nemzetek közösségébe. Mindehhez azonban a világ kormányzatainak és
közvéleményének támogató segítségére van szükség.
Összegzés
Az Iráni Iszlám Köztársaság túlélte
karizmatikus vezetőjének elvesztését, az ajatollahnak az iszlám kormányzásról
alkotott elmélete továbbra is él a gyakorlatban és mindmáig meghatározza az
iráni politikai-hatalmi berendezkedést, az iszlám jogtudós uralmának elmélete
azonban napjainkban már egyre nagyobb legitimációs válsággal és egyre szélesebb
társadalmi elutasítással találkozik. A forradalom exportálását célul kitűző
külpolitika az iraki fiaskónak köszönhetően már a feledés homályába merült,
bizonyos kérdéseket leszámítva az Iszlám Köztársaság szalonképes nemzetközi
szereplővé lépett elő.
Napjainkban Iránt alapvetően az
útkeresés jellemzi a társadalom és a síita egyház számára egyaránt megfelelő
politikai berendezkedés kialakítását, az ország számára kedvező külpolitikai
irányvonal megtalálását, valamint az ország biztonságát garantáló hatékony
védelmi képességek megteremtését illetően. A fennálló iráni rendszerben
bekövetkező bármilyen jellegű változás azonban az iráni belső fejlődés
alakulása mellett erősen függ a világpolitika alakulásától is.
Iránt egyenrangú partnerként kell
kezelni, bevonva a térség válságainak rendezésébe, ezáltal biztosítva számára
az oly nagyon áhított regionális hatalmi pozíciót. Minden olyan kísérlet, amely
arra irányul, hogy elszigetelje az Iszlám Köztársaságot, csak még inkább
védekező pozícióba kényszerítené Teheránt, amely automatikus radikalizálódáshoz
vezetne. A fennálló iráni rendszer megdöntését tervező – amerikai –
stratégáknak pedig csak egyetlen egy dolgon kellene elgondolkodniuk azok után,
hogy milyen eredményeket értek el Irak pacifikálásában, mégpedig azon, hogy
mekkora erőt képvisel a perzsa nacionalizmus az öntudatos irániak körében –
legyenek azok radikális reformerek vagy éppenséggel vallásos konzervatívok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése