Az
1979-es forradalom egyik legfőbb eredménye a síita iszlám legfőbb vallási
funkciójának (mardzsijjat) és a
legmagasabb politikai funkciónak (velájat)
az egyesítése volt Khomeini
ajatollah személyében. 1989-ben az iráni hatalmi elit Ali Khámenei ajatollahot választotta meg Khomeini utódjául, ez azonban visszavonhatatlanul magával hozta
a mardzsijjat és a velájat szétválasztását. Mindez annak
volt köszönhető, hogy az utódlásra kinevezett Khámenei ajatollah nem rendelkezett – és továbbra sem
rendelkezik – a megfelelő képességekkel és minősítésekkel ahhoz, hogy legfőbb
vallási méltósággá váljon. Khámenei alatt
a velájat-e-faqíh egész
koncepciója – amely a rendszer ideológiai gerincét alkotta – összeomlott. Ez
pedig az iszlám kormányzatot sebezhetővé és támadhatóvá tette a síita klérus
ellenzéki tagjainak körében. A síita papságnak ez a tábora – egyes nagy
ajatollahok vezetésével – alkotja az erőszakmentes vallási „fél-ellenzéket”.
Khomeini
iszlám államában a nagy ajatollahok kiszorultak a hatalomból, és a „csendes”
klérus elvesztette politikai és vallási autonómiáját is. Khámenei ajatollah kijelölése az
utódlásra elégedetlenséget váltott ki a körükben. A megkövetelt képesítések hiányában nem
fogadták el őt, mint legfelsőbb vezetőt. Ezáltal a rendszer ellenzékévé váltak,
amelyen belül négy különböző, egymáshoz lazán kötődő és kevésbé szervezett
csoportot lehet megkülönböztetni. Mindegyik csoport – Iránon belül és kívül
egyaránt – valamely magas rangú nagy ajatollah körül született meg, akik az
Iránban (Kumban, Mashadban) és külföldön (Kuvaitban, Libanonban, Irakban,
Szíriában) teológiai tanulmányokat folytató diákok támogatásával is rendelkeznek.
A teológiai iskolák mellett számos alapítvány és szervezet is támogatja a
vallási ellenzék ezen csoportosulásait. Az ország határain túl tevékenykedő
ellenzéki csoportokat pedig a befogadó országok vezetése szintén támogatja. A
nagy ajatollahok eltérő hangnemben utasítják el a velájat-e-faqíh állami doktrínáját, de a kormányzat
megtorlásától félve gyakran hallgatni kénytelenek. Az állami-vallási vezetés
bebörtönzésekkel, szigorú házi őrizetekkel, a nyilvánosság megvonásával kívánta
megakadályozni a rendszer kritikáját, és elejét venni a szervezkedéseknek. Khámenei ajatollah legfőbb és
leghatékonyabb fegyvere a Különleges Vallási Bíróság, amely 1990-es
megalakulása óta „sikeresen” lép fel a legfelsőbb vezető elleni
összeesküvésekkel, valamint a deviáns viselkedésmódokkal szemben. Mindazonáltal
napjainkban ez a vallási „fél-ellenzék” jelenti az iráni oppozíció egyik legerősebb
bástyáját a Khámenei-féle
keményvonalas vallási vezetéssel szemben.
Az
erőszakmentes vallási „fél-ellenzék” első csoportja a velájat-e-faqíhot a rejtőzködő Imámba vetett hit törvénytelen
kisajátításának tekinti. Úgy gondolják, hogy a tizenkettedik Imám
visszatéréséig nem létezhet törvényes uralkodó, főleg nem a klérus köréből. Az
ellenzék e tábora eltérő okokból a papság teljes kivonulására hív fel a
politika területéről: egyrészről azért, mert csak így lehet megőrizni a vallás
integritását, másrészről mivel attól tartanak, hogy az összefonódással az egész
klérus járatódik le a társadalom széles köreiben. Ezt az álláspontot számos
nagy ajatollah képviseli, úgy mint Haszan
Tabátabái Qomi, Ali Szísztáni,
Szádeq Rúháni és Mirza Haszan Háeri Ehqáqi.
Az
előző csoporthoz hasonlóan a vallási „fél-ellenzék” Szajjid Mohammad Sírázi nagy ajatollah körül csoportosuló
frakciója is kategorikusan elutasítja a jogtudós uralmát, ugyanakkor nem
javasolja a teljes kivonulást a politikából. Egyfajta vétójogot kíván megtartani
a fontosabb politikai, társadalmi és vallási kérdésekben, amelyet a legmagasabb
rangú teológusok alkotta iszlám jogtudósok tanácsa gyakorolna, hogy megőrizzék
az állam iszlám jellegét. Továbbá a tanács minden tagja a saját regionális
követőit, mint legfőbb autoritás szolgálná a jogi, társadalmi és morális
ügyekben. A testület pedig a helyi szinteket összefogva döntene a fontos
kérdésekben. Sírázi nagy
ajatollah 2001-es halála óta azonban az ellenzék ezen csoportja háttérbe
szorult.
A
harmadik vallási csoport szintén kritikus Khámenei legfelsőbb vezetővel szemben, de továbbra is hisz
abban, hogy a velájat-e-faqíh
intézménye megreformálható: intézményi reformokkal, vagy a jelenlegi legfelsőbb
vezetőnek egy képzettebb személlyel történő felcserélésével. Vezetői közvetítő
szerepet töltenek be a rezsim és a jogtudós uralmát elutasító vallási erők
között, és az egyes témák kapcsán hol az egyik, hol a másik tábor oldalán
foglalnak állást. A csoportosulás – amelynek népszerűsége az utóbbi időben
növekedni látszik – erősen támogatja az előbb megválasztott majd később
felmentett Khomeini-utódot, Hoszein Ali Montazeri nagy
ajatollahot.
A vallási ellenzék legkarizmatikusabb és legbefolyásosabb alakja kétségkívül Hoszein Ali Montazeri nagy ajatollah, aki a forradalom aktív harcosából (többek közt a forradalom exportálásának élharcosából) lett az iszlám köztársaság, különösképpen pedig Ali Khámenei személyének legfőbb kritikusa. A forradalomban, majd az iszlám köztársaság megszilárdításában még aktív szerepet játszott, majd felmentését követően egyre inkább szembefordult a központi vezetéssel. Azt, hogy mekkora befolyással bír, jól mutatja, hogy a hatóságok lényegében már évtizedek óta házi őrizet alatt tartják.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése