Milyen következményei vannak az Irán elleni
szankcióknak?
Az
iráni szankciópolitikát illetően éles retorikai háború – s egyben teoretikai
vita is – dúl, nevezetesen, hogy vajon mennyire sikeresek az iszlám köztársaság
nukleáris engedetlensége miatt életbe léptetett nemzetközi büntetőintézkedések?
Amíg Washington azt bizonygatja, hogy a szankciók komoly befolyással bírnak,
addig Teherán tagadja, hogy a nyugati lépéseknek bármilyen negatív
következményük lenne. Valójában a szankciók igenis hatással vannak Iránra, de
korántsem úgy, mint ahogyan azt a döntéshozók elképzelik, avagy magyarázzák.
A
forradalmi vezetés azt hangoztatja, hogy az elszigetelő intézkedések képtelenek
meggyengíteni Iránt, sőt éppen ellenkezőleg, azok az iszlám köztársaság
megerősödését, önellátását eredményezik, valójában azonban az ország gazdasága
és társadalma igencsak megérzi, s megszenvedi a szankciókat. A jelenlegi
büntetőintézkedések ugyanis sokkalta szélesebb körűek, mint amilyenek a
történelmi szankciók voltak, az iráni olaj-export korlátozása mellett az iszlám
köztársaság pénzügyi mozgástere is jelentősen beszűkült. Mindezt jól mutatta a
nemzeti fizetőeszköz, a riál tavalyi hiperinflációja, de a pénzszűkét és a
nemzetközi büntetéseket valamennyi gazdasági szektorban érezni-tapasztalni
lehet. Az elmúlt évtizedben Teherán az autóiparra támaszkodva igyekezett
kitörni az olajfüggőségből, és diverzifikálni a gazdaságát. Irán igazi „második
kategóriás” autógyártó hatalommá nőtte ki magát, de inkább szerel, mintsem
gyárt, éppen ezért az exportkorlátozások, és a financiális nehézségek miatt a
múlt esztendőben 36 százalékkal esett vissza a termelés, aminek természetesen
komoly társadalmi következményei is voltak (pl. tízezer munkás írt petíciót a
munkaügyi miniszternek a létszámleépítés ellen tiltakozva, s a bérek emelését
követelve). A szankciók hatását azonban hiba lenne túlmisztifikálni, az iráni
gazdaság gondjai ugyanis messzire és mélyre nyúlnak, a hétköznapi nehézségekért
a gazdaság szerkezeti problémái és a forradalmi vezetés félretervezései
egyaránt felelősek.
A nyugati szankciópolitika igencsak kiterjedt, amennyiben Washingtonnak sikerült az európai és távol-keleti szövetségeseit egyaránt lebeszélnie arról, hogy Iránnal kereskedjenek-üzleteljenek. Teheránnak azonban még így is számtalan ország lehet a segítségére, a BT-hatalmakon (Kínán és Oroszországon) túl is, akik energiafüggőségük folytán kooperálni kényszerülnek az iszlám köztársasággal (lásd India, Pakisztán, Törökország). Irán túlságosan nagy és gazdag ország ahhoz, hogy csak úgy szankcionálni lehessen, ráadásul az ún. „harmadik” országok közbeiktatásával Teherán ki is játszhatja a nemzetközi korlátozásokat, például megteheti azt, hogy leszerződik egy ecuadori céggel, ami az USA-ból rendel alkatrészt, majd miután összeszerelte, késztermékként adja el a Venezuelai Állami Olajvállalatnak, amely azt továbbadja az iszlám köztársaságnak. Ezt a folyamatot nagyon nehéz ellenőrizni, gondoljunk csak arra, hogy ezekben a harmadik világbeli országokban mindennaposak a megvesztegetések. A forradalmi vezetés pedig hosszú éveket töltött azzal, hogy különféle bankokba helyezzen ki pénzeket, rejtett vállalatokat alapítson, illetve titkos megállapodásokat kössön, éppen ezért a gazdaság még a legnagyobb elszigeteltség közepette is képes zavartalanul működni. A szankciók lehetnek kiterjedtek, de ha nincsenek mellettük valódi kényszerítő intézkedések, úgy nem sokat érnek. Ahogyan sokan fogalmaznak, a szankciópolitika Irán esetében halálra van ítélve, hacsak nem párosul hozzá katonai blokád, ami viszont felérne magával a hadüzenettel – amit éppen elkerülni igyekszik az amerikai adminisztráció.
Washington
a nukleáris válság megoldása érdekében a „célzott” és „okos” szankciók bevetése
mellett döntött, a büntető-intézkedések elfogadásakor az Obama-adminisztráció külön
hangsúlyozta, hogy azok nem az átlag irániak ellen irányulnak, hanem a
forradalmi vezetést veszik majd célkeresztbe. Csakhogy a szankciópolitika mégis
az egyszerű polgárokat sújtja a leginkább, miközben a rezsim továbbélését valójában
nem veszélyezteti. A forradalmi rezsim a kiskapukat kihasználva a nagy
elszigeteltség közepette is képes tovább működni, a kellemetlen korlátozások
eredményeként ráadásul létezik egyfajta „gyűljünk a nemzeti zászló köré,
sorakozzunk fel a vezetés mögött” effektus, amelyet az elit igyekszik tudatosan
ki is használni. Egy friss felmérés szerint az irániak 63 százaléka a Nyugatot
(elsősorban pedig a „Nagy Sátánt”) teszi felelőssé a rossz helyzetért, tízből
nyolcan pedig úgy vélik, hogy a szankciók hatással vannak az életükre.
A
negatív kép kialakulásáért többek közt az olyan mindennapos problémák
felelősek, mint például a gyógyszerellátásban keletkezett fennakadások, illetve
hiányok. Irán a három évtizede tartó szankcióknak köszönhetően ugyan sok
tekintetben önellátóvá vált (mint ahogyan ezt a forradalmi vezetés fennen
hangoztatja is), de az orvosságok és orvosi eszközök tekintetében továbbra is
importra szorul. A nyugati büntetőintézkedések hatására pedig igen nagy a baj,
mondhatni az 1990-es évek iraki katasztrófájához hasonló humanitárius válság
fenyeget. A különböző vér- és rákbetegségek gyógyításához szükséges (és más
„alapvetőbb”) gyógyszerekből hiány van (a felmérések szerint ez majd hatmillió
iránit érint), ráadásul az infláció eredményeként szinte megfizethetetlenné
vált minden medicina. A napokban Sanaz
Sohrabi, iráni aktivista az ENSZ New York-i központja előtt tartott különös
performanszot: 26000 darab (kb. ennyi vérbetegségben szenvedő ember él ma Iránban)
gyógyszerpirulába rejtett történeten keresztül igyekezett szemléltetni az iráni
helyzet súlyosságát és kiterjedtségét. Minden egyes kapszula egy-egy családnak
az esetét mesélte el: a gyógyszerhiány miatt elvesztett hemofíliás gyermektől
kezdve a laktóz-mentes tejporért küzdő anyukán át a fényképezőgépét protézisre
cserélő fotográfusig. (Az orvosságok drágulása pedig magát a teheráni vezetést
is érinti, mivel az állam közel 90 százalékban támogatja a gyógyszerek és
kezelések árát, ami komoly terhet ró a központi költségvetésre.)
Az
egészségügyi problémák mellett az iráni polgárok számtalan egyéb területen is
megtapasztalhatják a szankciók negatív hatásait. Így például a polgári
repülésben, amely kész csoda, hogy az alkatrész-hiány ellenére még mindig képes
működni. A katasztrófák elkerülése csak az olyan jól képzett és hozzáértő
személyzetnek köszönhető, mint például Houshang
Shahbazi kapitány, aki a tavalyi évben igazi hőssé vált, miután épségben
szállt le a futóműgondokkal küszködő Boeing-727-esével. (Iránban az elmúlt két
évtizedben közel 1700-an veszítették életüket repülőgép-szerencsétlenségekben.)
Az iráni nemzeti légitársasággal utazóknak a repülés veszélyessége mellett
ráadásul számos „diszkriminatív” lépéssel is szembesülniük kell külföldön, lásd
nem töltik fel, vagy éppen nem szolgálják ki a kifutón várakozó repülőgépüket.
A szankciók ugyanakkor nem csak az otthon élőket, hanem a külföldön tanuló és
dolgozó családtagokat is keményen sújtják. Így például a nyugati lépéseket
követően egyre nehezebb dolga van azoknak a fiataloknak, akik Európában vagy a
tengerentúlon szeretnének tanulni, mivel egyfelől lehetetlen Iránból pénzt
külföldre utalni, másfelől pedig mert a restrikciókat szem előtt tartva csökken
a nyugati intézmények fogadókészsége, az irániak számára nyitott pályázati
lehetőségek száma. A befagyasztott számlákat és az elutasított jelentkezéseket
követően most sok iráni diák érzi úgy, hogy szabadságjogaikat tiporják, és
kollektíven büntetik őket, holott ők semmiről sem tehetnek.
A
szankciópolitika tehát nincsen kellően átgondolva: egyfelől a
legkiszolgáltatottabb rétegeket sújtja, a betegeket és az elesetteket, amit
meglovagolva a teheráni vezetés sikeresen erősítheti a rendszer társadalmi
támogatottságát, másfelől pedig az iszlám köztársaság lakosságának
legprogresszívabb szegmensét, a középosztályt bünteti, amely a drágaság és
elszigeteltség közepette nem csak a fogyasztási szokásairól kell, hogy
lemondjon, hanem úgy fest a politikai vágyálmairól is. Noha a társadalmi
kritika folyamatosan növekszik, a változás iránt elköteleződött csoportok
ugyanakkor gyengülnek, éppen ezért a rezsimváltás megvalósíthatatlannak tűnik.
A polgárokat lefoglalják a hétköznapi problémák, ahogy mondják, „sem terük, sem
pedig idejük nincsen álmodozni”. Az amerikai és európai szankciók eredményeként
ráadásul a rendszer tovább militarizálódik, illetve egyre függőbb helyzetbe
kerül Kínától.
A
nyugati szankciók legfőbb haszonélvezője a Forradalmi Gárda, amelynek befolyása
és szerepe a büntetőintézkedések eredményeként tovább növekedett. A Pazdaran
már régóta fontos szereplő az iszlám köztársaságban, és nem csupán azért, mert
védelmi garanciát nyújt a rezsimnek, hanem azért is, mert egyfajta pénzügyi
autonómiát biztosít a vezetésnek. Így van ez a jelenlegi szorult helyzetben is,
a Gárda egyfelől fontos eszköz a társadalmi rend fenntartásában (a tiltakozások
elfojtásában), másfelől lényeges szereplő a gazdaság és kereskedelem
működtetésében is. A külső befektetők hiányában most a Forradalmi Gárda
leányvállalatai kapják meg a gáz- és olajipari megrendeléseket. Így például a
Dél-Pársz gázmező kiaknázását a Gárda építőmérnöki csapata (Khatam al-Anbiya) nyerte el (közel 25
milliárd dollár értékű beruházásról van szó), de emellett számos egyéb
infrastrukturális és ipari beruházásban is érintettek. A Pazdaran
befolyásosságát továbbá jól szemlélteti az is, hogy az olajügyekért felelős
miniszter, Rostam Ghasemi korábban a
Khatam vezetője volt. A Forradalmi Gárda ugyanakkor nem csak a „törvényes”
gazdaságban bír befolyással, hanem a kereskedelmi „csomópontokat” (a kikötőket,
a repülőtereket, és a határállomásokat) uralva irányítása alatt tartja a csempészetet
is. Ahogyan Teheránban mondják: „Minél hatékonyabb az embargó, annál nagyobb a
hiány, és annál nagyobb a Forradalmi Gárda profitja.” Hovatovább a csapatok
profitálnak a riál mélyrepüléséből és a többsávos valutaváltási rendszerből is
(hiszen az olcsón szerzett „zöld hasút” mesés haszonnal tudják továbbadni).
A
szankciók másik kellemetlen mellékhatása, hogy Kína a „szélvízen” szinte
monopolhelyzetbe jutott az iszlám köztársaságban. A nyugati tiltással mit sem
törődve, Peking kapva-kapott az alkalmon, és Irán szorult helyzetét, illetve a
nemzetközi versenytársak hiányát kihasználva „olcsón” növelhette befolyását az energiahordozókban
gazdag országban. Jelenleg Kína számít Irán legfontosabb kereskedelmi
partnerének, az olajeladások közel negyede irányul a népköztársaságba (ami a
kínai energiaszükséglet tizedét fedezi). A gazdasági és kereskedelmi
kapcsolatok azonban nem korlátozódnak csak az olajiparra, hanem más
szektorokban is megfigyelhetők. Ma több mint száz kínai vállalat tevékenykedik
Iránban, többek közt az infrastrukturális beruházásokon vagy a ruhagyártásban
és textiliparban. Az üzletek polcain egyértelműen látható Kína térhódítása: miközben
a szankciók hatására egyre-másra tűnnek el a nyugati portékák, az olcsó kínai
áruk az iszlám köztársaságot is elárasztották. Rohamosan növekszik a kínai
diaszpóra is, amennyiben sokan vonzó lehetőséget látnak a közel 80 milliós és
nagyrészt „érintetlen” piacban. Ahogyan egy a póló-üzletben érdekelt vállalkozó
szellemű hölgy fogalmazott: „Irán igazi aranybánya, olcsóság van és könnyű
profitot termelni.” A „keleti bevándorlást” pedig jól mutatja az is, hogy míg
korábban csak elvétve akadtak kínai származásúak a perzsa nyelviskolákban,
addig manapság a fárszi nyelvet tanuló felnőtteknek már majdnem fele a Távol-Keletről
érkezik.
A
nyugati szankciópolitika hátterében három alapvető megfontolás áll:
kikényszeríteni az iráni nukleáris álláspont megváltozását; lelassítani az
atomprogramot; illetve előmozdítani a teheráni rendszer-váltást. A célok
azonban aligha valósíthatók meg csupán gazdasági büntetőintézkedések által. A
szankciók ugyan éreztetik hatásukat, de nem kényszerítik Teheránt a követett
politika felülvizsgálatára, lévén a vezetés nagy gyakorlattal és széles
eszköztárral rendelkezik az elszigeteltség túléléséhez. A büntető lépések
ráadásul pont azokat sújtják, akik a demokratizálódás előmozdítói lehetnének,
miközben a rezsim támasztékait (a Forradalmi Gárda Csapatokat) csak még inkább
megerősítik. A nyugati szankciók okozta humanitárius katasztrófa pedig véget
vethet a még létező USA-barát közvélekedésnek is. Az elszigetelésre irányuló
lépések ráadásul kvázi monopolhelyzetbe hozták a Kínai Népköztársaságot, az
Egyesült Államok legfőbb riválisát. Összességében tehát elmondható, hogy a
szankciópolitikának ugyan vannak részleges sikerei, komolyabb eredményt azonban
nem tud elérni, sőt éppen ellenkezőleg, inkább kontra-produktív
következményekkel jár.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése