Iránban az európai politikai fejlődés
vívmányai (például a népszuverenitás elve és a hatalmi ágak elválasztása) az
1906-1911 közötti alkotmányos forradalom idején jelentek meg és vertek
komolyabban gyökeret a politikai gondolkodásban. Az európai eszmeáramlatok
beszüremkedése Perzsiába azonban már a XIX. században megkezdődött. A brit
birodalom és a cári Oroszország térségbeli terjeszkedése az alkotmányos
parlamentarizmus elveinek, a nacionalizmus és a szocializmus eszmeiségének és
értékrendszerének elterjedéséhez vezettek az iráni gondolkodók és államférfiak
körében. Ezeknek a hatásoknak az eredményeként pedig Iránban megkezdődött az államszerkezet
modernizálásának és a társadalom átalakulásának a folyamata.
A modern iráni politikában egyfelől a
szabadság és a joguralom iránti vágyakozás, másfelől pedig a stabilitást és
fejlődést biztosító állam megteremtésének szándéka áll szemben és viaskodik
egymással. Ennek első megnyilvánulásaként került sor az alkotmányos
forradalomra, amelyet a parlamentarizmus és a nacionalizmus eszméi ihlettek és
hatottak át. Az uralkodói hatalom diktatórikus jellegének és az európai
hatalmak egyre növekvő befolyásának eredményeként széles elégedetlenségi
mozgalom bontakozott ki, amely szervezkedésben a papság, a bazár és az
értelmiség első ízben fogott össze, ezáltal pedig az alkotmányos forradalom
mindenképpen az 1979-es események előzményének számít. Az alkotmányos mozgalom
célja egy átlátható és elszámoltatható kormányzat megteremtése volt, amely
egyszerre igyekszik megvalósítani az erős állami intézményeket és a joguralmat,
valamint biztosítja az egyéni szabadságjogokat, mindemellett pedig képes az
ország területi integritását is megőrizni.
Az alkotmányos forradalom
következtében megszülető parlamentáris rendszerben a modern állami létnek azok
a keretei és főbb intézményei teremtődtek meg, amelyek egy európai értelemben
vett modern állami berendezkedés elengedhetetlen feltételei voltak. Nyugati
mintára létrehozták a nemzeti konzultatív gyűlést, a parlamentet, amely
azáltal, hogy bizonyos jogköröket átvett az uralkodótól, a mindenkori sah
hatalmi jogosítványait igyekezett korlátozni. Lényegében innentől datálódik az
iráni parlament, a medzslisz kultusza. Az 1831-es belga alkotmányt szem előtt
tartva pedig kidolgozták az ország első írott alaptörvényét, amely tovább
szűkítette a sahnak és minisztereinek a hatalmát. Így például közigazgatási
autonómiát adott a tartományoknak, a férfiak körében kiterjesztette a
választójogot, megalapozta a vallási szférától elkülönített törvényhozást és
igazságszolgáltatást, valamint a biztosította az alapvető szabadságjogok (pl. a
szólás és a véleménynyilvánítás szabadságának) érvényesülését. Az alkotmányos
mozgalom eredményeként egyfelől tehát korlátozták a monarchia diktatórikus
hatalmát, másfelől pedig megteremtették annak a lehetőségét is, hogy az
állampolgárok befolyásolhassák a politikai döntéshozatal folyamatát.
Az alkotmányos mozgalom többről
szólt, mint egyszerű rendszerváltásról, hiszen komoly változásokat
eredményezett mind a társadalmi, mind pedig az állami gondolkodásban. Az
alkotmányos periódus új politikai gyakorlatot, nyelvezetet, illetve magatartást
hozott, mivel a politikacsinálás ezt követően már nem a királyi rendeletekhez,
hanem a szereplők széles körében jelentkező vitához és konszenzushoz kötődött.
A politikai közbeszédet és az állami orientációkat egyaránt a demokratikus
koncepciók, a kormányzat és az állampolgárok jogai és kötelezettségei, a
törvények uralma és jogbiztonság kérdései határozták meg. Az alkotmányos
mozgalom sikerében a különféle értelmiségi körök és titkos társaságok
játszottak meghatározó szerepet, amelyek a forradalom győzelmét követően még
inkább népszerűsödtek. A társadalmi szervezkedés és a mozgalmi keretek
kiépülése, a politika iránt való érdeklődés és az általános körű aktivizálódás
mind-mind fontos következményei az alkotmányos forradalomnak, amely az
intézményi keretek mellett így a politikai kultúrát is jelentősen átalakította.
A századelőn lezajló forradalom tehát
nemcsak politikai forradalom volt, hanem egyben társadalmi és kulturális
forradalom is, amely jelentős változásokat hozott az etnikai és osztálybeli
viszonyokban. Így például Iránban elkezdett formálódni a politikailag
tájékozott és öntudatos középosztály, amely egyértelműen beleszólást követelt a
döntések alakításába és meghozatalába. Mindezt egyértelműen segítette az
újonnan formálódó kultúra, de még inkább azoknak a sajtókiadványoknak a
megjelenése és elterjedése, amelyek a rendszerváltás érdekében agitáltak,
illetve folytattak társadalmi diskurzust. A társadalmi csoportok aktivizmusa
mellett öntudatra ébredtek a különféle etnikai csoportok is, amelyek autonómiatörekvéseikhez
külföldről is kaptak támogatást. Az iráni politikai fejlődés jellemzője, hogy a
viharos időszakokban mindig kiéleződik az országon belüli etnikai és felekezeti
töredezettség. Nem volt ez másként az alkotmányos forradalom kapcsán sem, mint
ahogyan az 1979-es forradalmat követően is napirendre került az önrendelkezés
kérdése.
Az alkotmányos forradalom minden
kétséget kizáróan az iráni demokratikus fejlődés meghatározó állomása volt,
ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a század eleji változások nem minden
tekintetben voltak demokratikusak, hanem egyben diktatórikus elemeket is
tartalmaztak. Így például a társadalom, a politika és a gazdaság felett
kiépített központi ellenőrzés, illetve az erőteljes állami szerepvállalás,
amely egyfelől az ország területi egységét volt hivatott biztosítani, másfelől
pedig a gazdasági fejlődéshez kívánt segítséget nyújtani. A forradalom belső
ellentmondásosságára szolgál példaként, hogy a vallási vezetés – amely már
ekkor is domináns szerepet játszott a folyamatok alakításában – a szabadság és
a rend összehangolásában számos korlátozást foganatosított. Az iszlám
hagyományok tiszteletben tartása végett a síita egyház igyekezett minden
szabadságjogot keretek közé szorítani, valamint biztosítani vezető szerepét a politikai-hatalmi
felépítményben. A papságot ugyanakkor az alkotmányos mozgalommal mindvégig
összekötötte a külföldi befolyással szembeni érdekazonosság.
A forradalom ugyanakkor nem húzott
éles határvonalakat a politika és a vallás között, mivel úgy gondolták, hogy a
vallás összeegyeztethető a törvény uralmával és az abszolút monarchia
hatalmának korlátozásával. Mindez hosszútávon komoly nehézségeket okozott, de
akkor és ott, inkorporálta a vallást a demokrácia formálódó koncepciójába.
Ennek megfelelően az ideális demokratikus rendszert az erős vallási elem és a
törvények uralmára helyezett hangsúly jellemezte, miközben az egyéni
szabadságjogok háttérbe szorultak. Az alkotmányos mozgalom elsősorban a régi
rendet kívánta megreformálni, valamint egyensúlyt teremteni a politikai hatalom
struktúrájában, és nem a tömegeket megszabadítani az állami ellenőrzés alól.
Mindazonáltal a forradalom jelentős lépés volt az iráni demokratikus mozgalom
megszületésében, mivel radikálisan megváltoztatta a politikai autoritásról, az
uralkodó jogairól és kötelezettségeiről, valamint a társadalom szerepéről
kialakult koncepciókat. Jelentősége leginkább abban állt, hogy az iráni
állampolgárokból a politikai folyamatok tárgya helyett valódi résztvevők
lettek.
A forradalom eredményeként lényegében
egy olyan rendszer formálódott ki, amely megfelelt a kor kihívásainak, valamint
a társadalom elvárásainak, de a belső ellentmondások és a külső beavatkozások
miatt hosszútávon mégsem bizonyult maradandónak. Az 1925-ben hatalomra kerülő
Pahlavi-dinasztia fokozatosan leépítette az alkotmányos vívmányokat, helyüket
pedig ismételten az abszolút monarchia intézményei vették át. A 1906 és 1911
között lezajló forradalom jelentősége azonban óriási, mivel a rövid intermezzót
leszámítva nagyban hozzájárult a mai politikai struktúrák kiépüléséhez,
valamint eszmei kereteket adott az állam mindenkori modernizálásához.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése