A
Közel-Keleten és Észak-Afrikában nincs olyan ország, amelyet ne érintettek
volna a Tunéziában lezajló tömegtüntetések, amelyek végül ben Ali elnök
hatalomból való távozásához vezettek. Marokkótól Perzsiáig valamennyi országban
megmozdultak az emberek, s kisebb vagy nagyobb arányban az utcára tódultak,
hogy a példán felbátorodva és senkitől sem félve gyökeres társadalmi-politikai
változásokat követeljenek, s elzavarják a régóta hatalmon lévő autokratikus és
korrupt vezetőiket. Egyiptomban 18 nap alatt bukott meg a stabilnak hitt
Mubarak-rezsim, de bajban van a térség legrégebb óta regnáló diktátora, a
Moamer el-Kadhafi vezette líbiai „tömegdemokrácia”, mint ahogyan a szunnita
al-Khalifa család által irányított döntő többségében síita Bahrein is. 2011.
február 25-én, pénteken szinte valamennyi arab államban tüntetésekre került
sor, amit látva bátran állíthatjuk, hogy valami megváltozott a Közel-Keleten.
Az eddig alattvalóként szolgáló társadalmak öntudatra ébredtek és fellázadtak:
a társadalmi apátia korszaka befejeződött.
Az
arab világot megrázó tiltakozások, azt mondhatjuk, hogy közel azonos
forgatókönyv szerint zajlanak. A frusztrációtól vezényelt polgárok az utcára
vonulva igyekeznek hallatni a hangjukat, elérni a követeléseiket. Alapvetően a fiatalok által vezényelt
társadalmi megmozdulásokról van szó, amelyeknek nincsen valódi karmestere, vagy
karizmatikus vezetője. A tüntetések mögött semmiféle szervezett erő vagy
ideológia (ellenzéki párt / vallásos szervezet) nem áll, azok döntő
többségükben a társadalmi elégedetlenség spontán jellegű kifejeződései. Az
eseményeknek a szimbolikája is azonos: a tüntetők hatalmukba kerítik a központi
tereket, cipőjükkel fejezik ki nem tetszésüket, s valamennyi országban ugyanazt
a mondatot skandálják: „le a diktátorral!” A forrongások megszerveződésében és
közvetítésében különösen nagy szerepet játszanak a modern kommunikációs
technológiák (az Internet és a mobiltelefonok), de befolyásukat nem szabad
túldimenzionálni, miként az iszlám világban korántsem általános a hozzájuk való
hozzáférés.
A
tiltakozásokat közvetlenül kiváltó okok nagyrészt hasonlóak, de az események
intenzitása országról-országra eltérően alakul. Az autokrata rezsimek eltérően
reagálnak a tiltakozásokra: Algériában Abdelaziz Bouteflika a szükségállapot
feloldásával és az alapvető fogyasztási cikkek árának csökkentésével válaszolt,
ezzel szemben Bahreinben, Iránban, Líbiában a vezetés kevésbé nyitott a
társadalmi követelések irányában, és a jól bevált erőszakos oltóanyag
használata mellett teszi le a voksát. Mindez annak tudható be, hogy a
közel-keleti rendszerek nem azonosak, hanem rendkívül változatos képet
mutatnak. Például amíg egyes rezsimeknek lehetőségük van arra, hogy
olajdollárjaikból lehűtsék a kedélyeket, addig másoknak igencsak korlátozottak
a lehetőségeik. Szaúd-Arábia uralkodója komoly szociális fejlesztéseket
helyezett kilátásba a lakhatási és a munkavállalási probléma kezelésére. De míg
a szaúdiaknak van erre pénzügyi keretük, addig az olyan országoknak, mint Jemen
vagy Jordánia jóval szűkebb a mozgásterük.
A
rendszerek sokfélesége mellett legalább ennyire fontos megjegyezni azt is, hogy
a Közel-Keleten és Észak-Afrikában zajló forrongások igen komplex folyamatok,
amelyekben számos szereplő és intézmény érintett. Így egyrészt az utcára vonuló
változást követelő elégedetlen néptömegek, másrészt a különféle ellenzéki
csoportok, akik igyekeznek alternatívát nyújtani a jövőt illetően, harmadrészt
az események végső kimenetelét döntően meghatározó fegyveres erők, negyedrészt
a régi rendszer fenntartásában érdekelt aktorok, végezetül pedig maga a
nemzetközi közösség és a külső szereplők, illetve hatalmak. A közel-keleti
autokráciák jövőjét illetően a kulcsszereplő a hadsereg. A kérdés ugyanis az,
hogy a rezsimek támasztékául szolgáló fegyveres erők mennyiben maradnak
lojálisak a jövőben, vagy váltanak pártot a tüntetések láttán. Egyiptomban és Tunéziában
a hadsereg viszonylag független intézménynek számít, nem így az Iráni Iszlám
Köztársaságban, ahol a reguláris erők mellett működő Forradalmi Gárda stabil
támasztéka a rendszernek.
Az
arab forrongások kimenetelében kétségkívül a hadseregeké a meghatározó szerep,
ám az átmenetet követően legalább ilyen fontos és befolyásos szerephez
juthatnak a különféle iszlamista szervezetek is, amelyek a legszervezettebb
csoportosulásnak számítanak Észak-Afrika szerte. Így például az egyiptomi
Muszlim Testvériség szociális tevékenységének köszönhetően a szegényebb rétegek
körében komoly támogatottsággal rendelkezik. Ugyanakkor szükséges hangsúlyozni,
hogy a vallás most korántsem játszik olyan szerepet a társadalmi
mozgolódásokban, mint az 1979-es iráni forradalom során tette. Arról nem is
beszélve, hogy az iszlamista szervezetek nem alkotnak monolitikus egységet. Így
például Egyiptomban egyszerre négy generáció, illetve irányzat van jelen a
mozgalomban. Az iszlamisták többségének pedig – ahogyan azt a vallási vezetők
és központok is megfogalmazták – nem az iráni teokratikus modell a mérvadó,
hanem a kvázi-demokratikus törökországi berendezkedés. (Az iszlamista vezérek,
mint például a tunéziai Rasid Gannúsi kifejezetten a török Igazság és Fejlődés
Pártját tekintik követendő mintának.)
Az
Észak-Afrikában és a Közel-Keleten zajló mozgolódásokat a kiterjedtségük, az
intenzitásuk, illetve a megfogalmazott követeléseik alapján bátran nevezhetjük
forradalmaknak. A kérdés inkább az, hogy vajon a forrongásnak milyen
végeredménye lesz? Vajon sor kerül-e tényleges rendszerváltásra, vagy az eltérő
és konkuráló érdekek felmorzsolják a kialakult társadalmi egységet, s kaotikus
állapotokhoz vagy netán egy újabb diktatúrához vezetnek majd? A jelenlegi
eufórikus állapotban nehezen ítélhető meg, hogy vajon az 1688-as dicsőséges
angol forradalom, vagy éppen ellenkezőleg az 1789-es nagy francia forradalom
fog megismétlődni az arab világban. Előbbi esetben a hosszas történelmi
felvezetést és a viszonylag rövid forradalmi pillanatot követően gyökeres és
tartós változásra került sor (megszületett az alkotmányos monarchia), utóbbi
esetben a revolúció sokkalta permanensebb volt, ráadásul a forradalmi terror rengeteg
áldozattal is járt, a kaotikus helyzetet követően pedig visszaállt a régi rend
(megtörtént a „restauráció”).
Az
1789-es francia forradalomhoz hasonló méretű és kihatású társadalmi-politikai
földindulások igen ritkák a történelemben, éppen ezért talán érdemes három
másik eseménysort, vagy ha úgy tetszik „forradalmi hullámot” is szemrevételezni.
Így az 1848-as polgári forradalmakat, az 1968-as diáklázadásokat, illetve az
1989-es demokratikus fordulatokat. A különbség közöttük lényegében a kitűzött
célok realizálódásának mértékében van. A 48-as forradalmak a kezdeti sikerek
után mind elbuktak, de a célok és értékek még évtizedekkel később is
visszhangzottak az öreg kontinensen, majd pedig beépültek annak politikai
gondolataiba és intézményi rendszerébe. A 68-as revolúció jelentősége nagy, még
ha nem is eredményezett rezsimváltást sehol sem, s korántsem hagyott olyan
történelmi-kulturális örökséget, mint a többi említett forradalom. A 89-es
kelet-európai fordulatok ezzel szemben nem csupán a politikai berendezkedések
gyökeres megváltozását, hanem az egész régió teljes átalakulását is magukkal
hozták.
Az
összevetéseket persze lehetne még sorolni, de ne feledjük különleges régió ez,
amely könnyen meglehet, hogy saját utat választ magának. Ráadásul minden ország
más és más. Noha Egyiptomban és Tunéziában (valamint feltehetőleg Líbiában)
megdőltek a diktatórikus rezsimek, de hogy az egész közel-keleti térségen
végigsöpörjön a rendszerváltás szele, annak kevés az esélye. Elég csupán Iránra
gondolni, ahol 2009-ben a forradalmi vezérkar sikeresen oltotta el az
elnökválasztást követően kibontakozó társadalmi fellángolást. Az arab világban jelentkező
forrongások idővel talán lefékeződhetnek, megbukhatnak, vagy akár rossz irányba
is terelődhetnek (mindegyikre akad történelmi példa), de a jelenlegi eseménysor
aligha fog nyom nélkül a múlt homályába veszni. Sőt, a társadalmi aktivitást és
politikai törekvéseket látva inkább egyfajta forduló-ponthoz érkeztünk: új
korszak kezdődött a Közel-Keleten és Észak-Afrikában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése