2012. november 24.

Szaúdi generációváltás!?

UTÓDLÁSI ÜGYEK A SIVATAGI KIRÁLYSÁGBAN

Az utódlás ügye mindig kritikus kérdésnek számított a szaúdi királyság, pontosabban a Szaúd-család történetében. Nincs ez most sem másként, amikor az államalapító Ibn Szaúd gyermekei szépen lassan kiöregednek, s kénytelenek átadni helyüket az unokáknak, a fiatal generációnak. Mohamed bin Nadzsef herceg belügyminiszteri kinevezése (kvázi „trónörökösként” való megnevezése) arról tanúskodik, hogy a generációváltás zökkenőmentesen halad, azonban a történelmi példákat felidézve, s a jelen kihívásait szemrevételezve egyáltalán nem biztos, hogy a hatalomátadás problémáktól mentes lesz.

A Szaúd-dinasztia XVIII. századi megalakulása óta folyamatosan küzd az utódlás problémájával, ami lényegében a rokonsági rendszeren alapuló hatalmi struktúrának az eredménye. Az első szaúdi államban (1744-1818) a vérrokonságon alapuló, egyenes ágú öröklési rendszer működött, az uralkodót mindig a fiatalabb testvére követte a trónon (mindez megfelelt a hanbalita-vahabita doktrínának). A második szaúdi államban (1823-1891) inkább a törzsi hagyományok és szokások határozták meg az utódlás rendjét, minden esetben a legerősebb-legügyesebb családtag került hatalomra (a királyok képességeik alapján foglalták el a trónt). Ezek az öröklési rendszerek azonban magukban hordozták a konfliktus lehetőségét, hiszen minden egyes generációváltás (a rivalizálás, a merényletek és a külső intervenciók következményeképpen) a fennálló patrimoniális állam egységének megbomlásával fenyegetett. (A második szaúdi állam bukásának elsődleges oka éppen az utódlási válság volt.)

Ibn Szaúd, a modern Szaúd-Arábia megalapítója (1932-ben) nem dolgozott ki hivatalos utódlási mechanizmust, ehelyett arra koncentrált, hogy saját klánját erősítse a riválisokkal szemben. Szaúd fiát koronaherceggé tette, a többieket pedig fontos (politikai, gazdasági, katonai) pozíciókba ültette, s így építette ki a család „többdimenziós” hatalmát. (34 fia volt!) A későbbiekben ugyanígy tett valamennyi uralkodó, regnálásuk alatt igyekeztek megjelölni az utódjaikat, illetve minden fontosabb tisztségbe lojális rokont juttatni (vagyis kiépíteni a saját patronázs-rendszerüket), aminek az eredménye egy olyan többközpontú uralmi rend lett, amelyben valamennyi királyi sarj hatalmi pozícióval rendelkezik. Ezért az uralkodói poszt megüresedésekor minden esetben több befolyásos jelentkező verseng egymással a királyi székért és hatalomért. (A Szaúd-családon belüli ellentétek felszínre kerüléséhez azonban nem volt mindig szükség ún. örökösödési konfliktusra, így például 1964-ben Fejszál „puccsal” vette át a hatalmat Szaúd királytól, majd 1975-ben ő maga is merénylet áldozata lett.) 

Az utódlásnak ez a szisztémája egyfelől biztosította a családon belüli öröklődést, másfelől azonban számtalan problémát is eredményezett. A befolyással bíró centrumok megsokszorozódása hatalmi átfedésekhez és személyes ellentétekhez vezetett, ez által egymásnak ellentmondó politikák születtek, a rendszer pedig több szempontból is „működésképtelenné” vált. A versengésen alapuló utódlási rendszer ráadásul azzal, hogy a családi frakciókat tette politikai központokká, csak még inkább felerősítette a dinasztián belüli ellentéteket. Fejszál, majd később Fahd király egyaránt törekedett saját frakcióját, a „Sudairi-klánt” kedvező pozícióba hozni, míg a 2005 óta uralkodó Abdallah saját családja (a „Shuraim-klán”) mellett teret engedett más, kisebb klánoknak is, nem titkoltan azzal a céllal, hogy így törje meg a „Sudairi-hetek” egyeduralmát. (Ibn Szaúd 7 fiú gyermeke, akik a Hassza bint Ahmed al-Sudairi-val kötött „legkedvesebb” házasságából születtek, és akik kulcsfontosságú állami tisztségeket láttak el a Fahd vezette szaúdi királyságban.)

Az utódlás folyamatát több ízben kísérelték meg rögzíteni, de formalizált eljárás nem született, a régi szokásrend élt tovább, vagyis az uralkodó fiai képességeik és koruk szerint követték egymást a korona-hercegségben (miniszterelnök-helyettességben), majd pedig a királyi trónon. Az 1992-es törvényi szabályozás szólt először hivatalosan az öröklés rendszeréről, de csupán annyit írt elő, hogy „az uralkodói hatalom Abdel-Aziz al-Szaúd [Ibn Szaúd] legalkalmasabb gyermekére, illetve unokájára kell, hogy szálljon”, sorrendet nem állapított meg, a lehetséges utódok körének kitágításával azonban hozzájárult családi belharcok kiéleződéséhez. A színfalak mögött, különösen Abdallah trónra lépése óta zajlik komoly vita, hogy honnan is jöjjön az új király – a régi öregfiúk vagy inkább az ifjú titánok csapatából, s ki legyen a „választott” személy? (A disputa persze legalább ennyire szól a Sudairi-Shuraim klánok közti rivalizálásról is: előbbi a váltásban, utóbbi a folytatásban érdekelt.)

Szaúd-Arábia fordulóponthoz érkezett, amennyiben a régi rend nem működik tovább, nevezetesen az államalapító Ibn Szaúd fiai már nem adhatják tovább egymásnak a királyi „stafétabotot”. A családnak ez a generációja ugyanis elöregedett, az elmúlt év folyamán két koronaherceg (Nadzsef és Szultan) hunyt el, a regnáló Abdallah 89, míg Szalman koronaherceg 76 éves, utóbbi ráadásul rendkívül rossz egészségi állapotban van, tehát aligha lesz belőle uralkodó. S mivel a fiútestvérek közt nincs több befolyásos és életerős szereplő, mindez azt jelenti, hogy a következő szaúdi király már nem a fiúk, hanem az unokák közül fog kikerülni, vagyis generációváltás lesz a sivatagi királyságban. 

Mohamed bin Nadzsef-nek (Nadzsef koronaherceg fiának) belügyminiszterré történő kinevezése jól mutatja ezt, mivel a kulcsfontosságú tisztségben ő az első unoka, s könnyen meglehet, hogy ő lesz a soron következő uralkodó is. A belügyminiszteri pozíció ugyanis rendkívül széles befolyást biztosít, így többek között irányítása alá tartoznak a rendvédelmi alakulatok és a vallási rendőrségek, továbbá a hazai hírszerzés és a büntetés-végrehajtás, valamint a sajtótermékek állami felügyelete és ellenőrzése. A miniszterség egyfajta ugródeszkának számít, ugyanakkor egyfajta tesztnek is. Ahmed herceget példának okáért a síita területek lázadásának kezelésében mutatott gyenge teljesítménye miatt menesztették. Mohamed bin Nadzsef trónra kerülési esélyei azonban nemcsak a miniszteri teljesítményétől függnek majd, hanem a családon belüli frakcióharcok intenzitásától is. Noha mind odahaza (Sudairi-klán), mind a nemzetközi porondon számos támogatóval rendelkezik (így például jó viszonyt ápol Washingtonnal), a többpólusú királyi rendszerben mégis sok ellenlábasa van, illetve kihívója lesz. 

Nadzsef herceg mellett több „befolyásos unoka” van, akik ha közvetlenül nem is játszanak majd lényeges szerepet („nem lehet mindegyikükből király”), de az utódlást érintő végső döntésben, még inkább az új uralkodó hatalmának konszolidálásában mind megkerülhetetlen szereplők lesznek. Ne feledjük, a szaúdi uralkodónak bírnia kell a hercegek többségének támogatását, hogy ez által nyerjen magának mozgásteret a hatalmi struktúrában és a döntések meghozatalában. A teljesség igénye nélkül a főbb unokák, akik befolyásos pozícióval rendelkeznek: Szaúd herceg (Fejszál király fia) 1975 óta külügyminiszterként szolgál; Mohamed herceg (Fahd király fia) a Keleti Provincia kormányzója; Miteb herceg (Abdallah király fia) a Nemzeti Gárda vezetője; Bandar herceg (Szultan koronaherceg fia) a sivatagi királyság washingtoni nagykövete; Khaled herceg (Szultan koronaherceg fia) pedig védelmi miniszter-helyettes. Az utódlás tehát nemcsak a legfőbb méltóság tekintetében hozhat változást, hanem az uralkodói elit egészét illetően is, hiszen számtalan tisztségben kerülhet majd sor „vérfrissítésre”.

Az utódlás ügye még egyáltalán nincsen eldöntve, mindezt jól bizonyítja, hogy a „hivatalosan megjelölt koronaherceg” poszt továbbra is üresen áll. Ez nem meglepő, ha azt nézzük, hogy mennyire komoly a tét, egyáltalán nem mindegy ugyanis, hogy ki milyen befolyásra tesz szert a „megfiatalodott” sivatagi királyságban („új patrónus-kliens rendszer épül”). A politikai-hatalmi átmenetet éppen ezért igencsak megnehezítheti a családi frakciók közti pozíció-küzdelem, a több ezer fős uralkodói család nyílt marakodása pedig akár véget is vethet magának a harmadik szaúdi államnak. Különösen így van ez, ha azt vesszük figyelembe, hogy az arábiai királyságnak az örökösödési vitával párhuzamosan számos egyéb problémával is szembe kell néznie, amelyek ugyancsak hozzájárulhatnak a család tagjai közt kibontakozó ellentétekhez és versengésekhez. A munkanélküliség közel 30 százalékos, a költségvetés alapvetően továbbra is az olajbevételektől függ (75 százalékban), a társadalom rohamos mértékben növekszik (4,2 százalékkal évente), a megtermelt vagyon pedig rettentő egyenlőtlenül oszlik el. S akkor a síita-szunnita konfliktusról, valamint a konzervatív-reformer szembenállásról még csak nem is tettünk említést. Egy szó, mint száz, Szaúd-Arábiára mindenképpen izgalmas idők várnak.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése