2006. szeptember 11.

911 - A terror láza

9.11. UTÁN: HÁBORÚ A TERRORIZMUS ELLEN

A 2001. szeptember 11-én az Egyesült Államokat ért terrorista támadásokat követően Washington megindította háborúját a terrorizmus ellen. A háború már két esztendeje tart. A hadjárat keretén belül megdöntötték a tálibok afganisztáni uralmát és megbuktatták Saddam Hussein iraki diktatúráját. A háború azonban célját még messze nem érte el. Nem kerítették kézre Osama bin Ladent, nem számolták fel a terrorista szervezeteket, sőt a terrorista cselekmények hevesen folytatódnak a világban. Az USA vezette háború számos pozitív és negatív következménnyel járt. Valójában azonban semmivel sem vagyunk előrébb, mint két évvel ezelőtt. A világ továbbra is veszélyes hely maradt.

A XX. század két nagy ideológiai kihívása a fasizmus és a kommunizmus volt. Az ellenük folytatott harcot még meg lehetett vívni. Napjainkat azonban egy egészen más, újfajta fenyegetés jellemzi: a terrorizmus fenyegetése. A terrorizmus egyik legnyugtalanítóbb vonása, hogy az ideológiai hév és a technikai eszközök összekapcsolódnak, és hatalmas veszélyt jelentenek a civil lakosság tömegei számára. További ijesztő fejlemény, hogy a terrorista cselekményeket kevésbé körülhatárolható csoportok követik el. A globalizálódó nemzetközi környezetben az ilyen fenyegetésekre adott hagyományos államközpontú reakciók már nem hatékonyak, sőt gyakran ellentétes hatást eredményeznek.

A terrorizmus fogalmát nehéz definiálni. Elsősorban azért, mert maga a kifejezés is fejlődésen ment keresztül, másrészt mert a nemzetközi politika szereplői saját érdekeik (legyenek azok gazdaságiak, politikaiak vagy egyéb félék) alapján döntenek arról, hogy kit és mit nevezzenek terroristának, terrorista cselekménynek. A terrorizmus szó a francia forradalom idejéből származik, és eredetileg pozitív jelentést takart (azokra a módszerekre utalt, amelyekkel a forradalmi állam megszilárdította hatalmát, és amelyekkel rendet teremtett), ám jelenlegi formájában egyértelműen negatív értelmet hordoz. A terrorizmus alatt a politikai – vagy egyéb – célból civilek ellen elkövetett fegyveres támadásokat értjük. A terrorizmus lényege a megfélemlítés, mint ahogyan ezt egy régi kínai közmondás is kimondja: „ölj meg egyet, hogy megfélemlíts tízezret!” Különbség van azonban a tekintetben, hogy terrorizmust csak magával a támadás aktusával azonosítják-e vagy a támadás mögött rejlő politikai motivációknak is jelentőséget tulajdonítanak. Ez utóbbi álláspont valójában a „cél szentesíti az eszközt” felfogást képviseli, és a terror áldozatait nem tekinti ártatlanoknak, hiszen azok – ha hallgatólagosan is, de – támogatják azt a rendszert, amely ellen a terrorista akció irányul. A legtöbb tudományos elemzés azonban a terrorizmust magával az aktussal azonosítja, és a célokat, amelyek elérésére az erőszak irányul, lényegtelennek tekinti.

A XXI. század számára a legnagyobb kihívást a vallásos terrorizmus jelenti, amely a politikai motivációk és az ideológiai lelkesedés nagyon veszélyes elegyét alkotja. A vallásos terrorizmus változó és kevésbé racionális célokat követ, és az utóbbi években több áldozatot követelt, mint a terrorizmus többi fajtája (a baloldali-, a jobboldali- és az etno-nacionalista / szeparatista terrorizmus). A nemzetközi terrorizmus új, az eddiginél veszélyesebb szakaszába készül lépni. Bár összességében csökkent a terrorista támadások száma (az 1990-es években nemzetközi szinten átlagosan 400 támadást követtek el, míg az 1980-as években ez a szám meghaladta az 500-at), az egyes támadások által szedett áldozatok száma azonban jelentősen megnőtt (a szeptember 11-ei terrortámadásokban, amely a legtöbb áldozatot szedte a terrorista akciók közül, 2893-an haltak meg). A terrorista hálózatok jellege pedig egyre globálisabbá vált, a Közel-Keletről fokozatosan átterjedve Közép- és Dél-Ázsiába, a Balkánra, valamint a Kaukázuson túlra. A globalizálódó világ eszközrendszerének fejlettsége a terrorizmusnak teljesen új lehetőségeket biztosít, amely az államokat a biztonságpolitikájuk átgondolására kényszeríti. A terrorizmus e tekintetben komoly veszélyeket tartogathat a XXI. század számára, és szeptember 11. csak a kezdetét jelentheti egy újfajta, a világ számára rendkívül veszélyes terrorista hadviselésnek.

A terrorizmus rossz, vagy ahogyan George W. Bush és az amerikai vezetés mondja a legfőbb gonosz. Ez igaz. S igaz az is, hogy harcolni kell a terrorizmus, a terroristák ellen. Azonban itt két kérdés merül fel: 1.) le lehet-e számolni véglegesen a terrorizmussal, illetve 2.) hogyan kell fellépni a terrorizmussal szemben. Az első kérdésre a válasz egyértelműen nem. Bármennyire is hangoztatják az egyes állami vezetők és a hivatalnokok, a terrorizmus felszámolása lehetetlen feladat. A terrorizmus történelmünk állandó kísérő jelenségévé vált, és kiiktatása teljes mértékben lehetetlen. A terrorcselekmények elkövetőit ugyanúgy érdekek motiválják, mint a világpolitika bármely más szereplőjét. A terroristák rendszerint végigjárták érdekeik érvényesítésére a szóba jöhető összes lehetőséget, de sikertelenül. Alapjában véve egyik terrorista csoport sem úgy kezdte meg „pályafutását”, hogy robbantgatni kezdett, hanem mielőtt a terrorizmus eszközéhez nyúlt, megkísérelt minden lehetséges utat bejárni céljainak elérésére. A teljes sikertelenség azonban oda vezetett, hogy terrorista cselekmények (robbantások, emberrablások, gyilkosságok) révén kívánják felhívni a világ figyelmét magukra és beteljesületlen céljaikra. Mindig lesznek olyan csoportok, amelyek végső elkeseredettségükben a terror eszközéhez fognak nyúlni, hiszen mindig lesznek olyanok, akiknek nem sikerül majd céljaikat „törvényes” keretek között elérniük. Így a terrorizmus továbbra is részét képezi majd életünknek.

A terrorizmusnak nincsen általános, mindenki által elfogadott definíciója. Minden állam, szervezet, hivatal saját (gazdasági, politikai) érdekei alapján minősít országokat, csoportokat terroristának. Ebből következik az a paradox helyzet, amely a világot jelenleg jellemzi. Az Egyesült Államok terrorizmussal vádolja Iránt, Irakot, Észak-Koreát, Kubát, Líbiát, Szíriát és Szudánt, ezen államok pedig éppen fordítva vélekednek, s az USA-t, Izraelt és a Nyugati világ számos más államát tekintik terroristának. A terrorizmus teljes mértékű felszámolása lehetetlen a definíciós problémák és az eltérő állásfoglalások miatt. A terrorizmus elleni sikeres hadjárat alapja az lenne, ha a világ minden szereplője azonosan vélekedne a terrorról, s mindenki hajlandó lenne lépéseket is tenni a kiiktatására. Washington ebből a szempontból „dicséretet” érdemel, hiszen hatalmas fába vágva a fejszéjét, vállalta a terrorizmus elleni fellépést, s háborút hirdetett a terror ellen. (Valójában a terrorizmus elleni háborút még Ronald Reagan hirdette meg 20 évvel ezelőtt.) De vajon ez a megfelelő lépés a terrorizmussal szemben, a terrorista cselekmények korlátozására, vagy léteznek esetleg más forgatókönyvek is? A terrorizmus elleni fellépés szükséges, azonban nem a háború a legjobb módszer. A katonai erő alkalmazása a terrorizmus ellen egyre több problémát vet fel. A terrorista csoportok egyre amorfabb jelleget öltenek, ezért nehéz megtalálni a katonailag megtámadható célpontokat. (Az al-Káida tagjainak a merényletek utáni szétszóródása is bebizonyította, hogy mennyire nehéz azonosítani és lenyomozni a terroristaszervezeteket.) Még ha sikerül is katonai győzelmet aratni a terroristák felett, ügyük legitimitásának tudata továbbra is fennmaradhat, sőt még erősebbé válhat. Az Egyesült Államok túl nagy hatalommal bír, és túl sok egyoldalú akciót visz végbe. Ez pedig csak még inkább megnöveli a terroristák és az általuk képviselt ügy iránti politikai szimpátiát. A katonai erő terroristákkal szembeni alkalmazásának története is azt mutatja, hogy a katonai válaszlépések, bár rövid távon elérhetnek látványos eredményt, még illegálisabbá teszik a terroristák tevékenységét, innovációra ösztönzik őket, szimpátiát keltenek, és elősegítik az alul maradottak támogatását. Ezt bizonyítja, hogy a tálibok afganisztáni uralmának és Saddam Hussein iraki diktatúrájának megdöntése után is folytatódtak a terrorista cselekmények. (Az iraki háború május elsejei vége óta 53 amerikai katona vesztette életét. Ez azt is jelenti, hogy az áldozatok több mint harmada a „hivatalos győzelem” után halt meg.) Ez azonban nem jelenti azt, hogy a gyors és határozott katonai fellépés szükségtelen lenne, hanem azt, hogy egy szélesebb stratégiai kontextusba helyezett, hatékony terrorizmus-ellenes politika kidolgozása elengedhetetlenül fontos feladat.

A terrorizmus elleni háborút az amerikai vezetés az „igazságos ügy” érdekében indította meg. A terrorista csoportok szintén az „igaz ügyre” hivatkozva követik el az öngyilkos merényleteiket. Így kérdésként merül fel, hogy ki folytat valóban igazságos harcot? Vajon azok, akik az idegenek által megszállt otthonukat (területeiket) kívánják felszabadítani (pl. IRA, ETA, PFSZ), vagy az, aki saját értékrendje alapján kíván változást kierőszakolni egy másik országban? Igazságos lehet-e az a háború, amely az ENSZ alapokmányának első fejezetének második cikkelye ellen intéz kihívást, támadást, beavatkozva más államok belügyeibe? („A Szervezet összes tagjainak nemzetközi érintkezéseik során más Állam területi épsége, vagy politikai függetlensége ellen irányuló vagy az Egyesült Nemzetek céljaival össze nem férő bármely más módon nyilvánuló erőszakkal való fenyegetéstől vagy erőszak alkalmazásától tartózkodniuk kell.”) Az Egyesült Államok katonai akciója, a terrorizmus elleni háborúja ezért nem tekinthető az „igazságos ügy” érdekében folytatott harcnak, hanem inkább az USA magánakciójának, hogy hatalmát még jobban megnövelje a világban. Kérdéses, hogy egyáltalán háború folyik-e a terrorizmus ellen? A háborúban egyértelműen meg vannak jelölve a résztvevő felek. Jelen esetben azonban az ellenség maga a terrorizmus, amit – mivel nincsen rá egységes definíció – nem lehet konkrétan megjelölni. Nem tudjuk, hogy ki, illetve kik ellen folyik a háború. A háború országok közti konfliktus, ahol az érintett államok hadseregei harcolnak egymás ellen. Jelen esetben azonban nem katonai vetélkedésről van szó, hanem öngyilkos merényletekről, amelyeknek elkövetőit szinte lehetetlen beazonosítani. A terrorizmus túl általános célpont ahhoz, hogy harcolni lehessen ellene.

Az Egyesült Államok vezette terrorizmus elleni háború a kétségek és bírálatok ellenére kevés pozitív eredményt is elért. Az afganisztáni háborúval megdöntötték a szélsőséges tálibok uralmát, és – ha lassan is, de – megkezdődött a demokratikus Afganisztán megteremtésének kísérlete. Az Irak elleni háborúval az Egyesült Államok vezetése meg kívánta akadályozni, hogy a tömegpusztító (nukleáris, biológiai és vegyi) fegyverek elterjedjenek a Közel-Kelet térségében. A veszélyek egyfelől valósak, hiszen a Szovjetunió felbomlása után megnőtt a nukleáris technológia elterjedésének veszélye, a muzulmán országok némelyike pedig rendkívül közel került az atombomba előállításához. (Az Iráni Iszlám Köztársaság csupán évekre van az atombomba előállításának lehetőségétől, mindazonáltal az iráni nukleáris program elsősorban polgári célokat szolgál.) Az iraki háború kapcsán azonban bebizonyosodott, hogy ezek a félelmek eltúlzottak. Irakban nem találták meg azokat a tömegpusztító fegyvereket, amelyekre hivatkozva megindították a katonai akciót Saddam Hussein ellen. Így úgy tűnik, hogy a háborút megindító Egyesült Államok és Anglia vezetői nagy bajban vannak a háború utólagos igazolását tekintendően. (Tony Blair az iraki kalandnak köszönhetően elbúcsúzhat korábbi népszerűségétől, s nagy valószínűséggel a győzelemtől a két év múlva esedékes angliai választásokon.)

A terrorizmus elleni háború az említett csekély eredmények mellett nem ért el jelentősebb sikereket, nem érte el célját, a terrorizmus felszámolását. Mondhatnánk azt is, hogy a két év, a két megvívott és – az amerikai vezetés által – lezártnak tekintett háború eredménytelen volt. A szeptember 11-ei terrorista akciók szellemi atyjaként számon tartott Osama bin Ladent nem sikerült elfogni. Az al-Káida terrorszervezet tagjai szabadon mozognak és folytatják harcukat az Egyesült Államok ellen. (Washington mentségére legyen mondva, hogy nagyon nehéz a terroristákat megtalálni, mivel azok egyre amorfabb jelleget öltenek.) Az alapvető célt így nem érte el a háború. Sőt a kétéves hadjáratnak köszönhetően megnőtt az Amerika-ellenesség a térségben. (Az arabok büszkeségét jelentős mértékben sérti, hogy amerikai csizmák tapossák a mesés kelet egykori központját, az Ezeregyéjszakában megénekelt Bagdadot.) A háború sikertelenségét bizonyítja, hogy a terrorista akciók tovább folytatódnak a világban. A terrorhálózatok továbbra is bárhol és bármikor lecsaphatnak. (Pl. öngyilkos merényletek Marokkóban és Szaúd-Arábiában (2003. májusában); csecsen terrorista akció Moszkvában (2002. októberében); robbantás Bali szigetén (2002. októberében); valamint a folytatódó merénylethullám Izraelben.) Az USA által vezetett háború azonban hosszabb távon még komolyabb és riasztóbb eredményeket produkált. A háborút megelőzően is rendkívül komoly problémát jelentett a háború jogosságának és megalapozottságának a kérdése. Az iraki háború befejeződésével, valamint azzal, hogy a szövetséges csapatok nyomát sem találták tömegpusztító fegyvereknek, az Egyesült Államok és Európa (Németország és Franciaország) között olyan mértékű feszültség alakult ki, amelynek feloldása és rendezése hosszabb időt fog igénybe venni, és egyáltalán nem biztos, hogy helyreáll majd a háború előtti viszony a két fél között. Talán ennél is komolyabb hatása lehet az ENSZ negligálásának az iraki háború kapcsán. Az ENSZ jóváhagyása nélkül indított háború jelentős mértékben kérdőjelezi meg a szervezet hatáskörét, valamint létének szükségességét. Az Egyesült Államok a terrorcselekmények ellenére is túlságosan erősnek érzi magát ahhoz, hogy a nemzetközi jogot, a nemzetközi egyezményeket figyelmen kívül hagyja. Ez a magatartás azonban be nem látható – negatív – következményekhez vezethet.

A terrorizmus elleni háború elsődleges célja a terroristákkal szembeni fellépés, a hadjárat azonban már eltávolodott eredeti célkitűzésétől. A terror elleni háború keretén belül az Egyesült Államok vezetése az egész Közel-Keletet át kívánja formálni. Az afganisztáni háború még csak-csak belefért a hadjárat profiljába, de az Irak elleni akció már egészen más eset. A tálibok afganisztáni uralmának megdöntésére az Osama bin Laden utáni hajsza keretén belül került sor. Ám amikor bin Ladent nem sikerült kézre keríteni, akkor felmerült az al-Káida és Irak közötti kapcsolat lehetősége, s ekkor már Irak került az amerikai célkeresztbe. Amikor bebizonyosodott, hogy Saddam Hussein rezsimje és Osama bin Laden között semmiféle kapcsolat nincsen, akkor a terrorizmus elleni hadjárat az iraki tömegpusztító fegyverek veszélyességére hivatkozva, a lefegyverzés kikényszerítését tűzte ki célul. Az Irak „felszabadítását” szolgáló háború májusi befejeződése óta azonban egyetlen bizonyíték sem került elő, amely a háború jogosságát igazolná. Mindez azonban nem zavarja Washingtont, s már újabb célpontok felé kacsingat. (Az amerikai vezetés esetleges következő célpontként jelölte meg Szíriát és Iránt.) Valójában azonban nem valószínű, hogy az Egyesült Államok egy újabb háborút kezdene a közel jövőben. Az afganisztáni és iraki rendteremtés és demokratizálás jelenleg túlságosan is leköti a vezetés figyelmét. Bush elnök pedig – Tony Blairrel ellentétben – jelentős népszerűségnek örvend, így nem szükségeltetik újabb háborús akció, amely növelné az amerikai elnök popularitását. Emellett egy újabb katonai akció tovább rontana az Egyesült Államok jelenleg is kedvezőtlen megítélésén a világban.

A terrorizmus elleni hadjárat kiterjedése (Irak megtámadása és az esetleges újabb háborús tervek) problémákat vet fel. A terror elleni háború túllépett eredeti célkitűzésén, és egyre inkább az Egyesült Államok saját érdekeit szolgálja. Ennek következtében USA kevésbé számíthat szövetségeseinek támogatására a hadjárat folytatásában. Az amerikai érdekek előtérbe helyezése és az egyoldalú lépések sorozata megkérdőjelezheti az Egyesült Államok által vezetett terrorizmus elleni harc jogosságát és legitimitását. Felmerülhet a kérdés, hogy vajon az Egyesült Államok által vezetett terror elleni háború valóban a terrorizmus felszámolására, korlátozására irányul, vagy az már az USA magánháborújává vált, amelynek keretén belül Washington saját érdekeit kívánja érvényesíteni a Közel-Keleten? Az Egyesült Államok önhatalmú lépései jelentős mértékben növelhetik – a már most is komoly – Amerika-ellenességet, és fokozódhat a feszültség az USA és Franciaország, Németország valamint Oroszország között. Az egész nemzetközi rendet megingathatja, ha az USA – a terrorizmus elleni hadjárat keretén belül – az aktuális érdekei alapján önkényesen megtámad egy országot, bármilyen sötét múltú és veszedelmes is az az ország. Az Egyesült Államok új nemzetközi stratégiája, a megelőző csapás doktrínája – amely alapján zajlik a terror elleni háború – ellentétes a nemzetközi joggal, mert szuverén államok elleni támadást helyez kilátásba világos ok nélkül (tehát nem védekezésből). Ez a doktrína nem egyeztethető össze azzal a nemzetközi biztonsági rendszerrel, amely az egyes államok szuverenitására épül. Az Egyesült Államok a terrorizmus-ellenes politikájának keretén belül a világ bármely országát megtámadhatja, ha úgy gondolja, hogy az veszélyezteti a biztonságát. Ez azonban egy olyan folyamatot indíthat el, amelynek rendkívül komoly és előre nem látható következményei vannak. Megszűnnek az elrettentés és féken tartás módszerei, helyette a nemzetközi politika szereplői – az USA példáján felbuzdulva – azonnal a fegyverekhez fognak nyúlni, ha veszélyeztetve érzik majd magukat, s nem fognak habozni bevetni legmodernebb fegyverarzenáljukat sem.

A terrorizmus elleni hadjárat keretén belül a szövetségesek viszonylag gyorsan felszámolták a tálibok uralmát Afganisztánban és megdöntötték Saddam Hussein iraki rezsimjét. A háború azonban nem érte el elsődleges célját. Felvetődik a kérdés, hogy miért nem lehet sikeres a terror elleni csúcstechnológiát felvonultató háború? Elsősorban, azért mert Washington saját érdekeit tartja számon a katonai akció során (a sebezhetetlenség és a legyőzhetetlenség mítoszának a helyreállítását), és nem fordít elég figyelmet a terrorizmus gyökereinek feltárására és megértésére. Másrészről pedig, mert a béke megteremtésére és fenntartására kevesebb pénzt fordít, mint a fegyverkezésre. A második világháborút követő amerikai megszállások még sikertörténetnek számítottak. Nyugat-Németországban és Japánban az ötvenes évek elejére megszilárdult a demokrácia, s mindkét országban megteremtették a „gazdasági csoda” alapfeltételeit. A 1950-ben kirobbant koreai háborúba való amerikai beavatkozás utóélete már nem tekinthető igazán sikeresnek, hiszen a Koreai-félsziget megosztottsága megmaradt, s a jelenleg is Dél-Koreában állomásozó 37 ezres amerikai erő egyre népszerűtlenebb. Vietnám és Bosznia-Hercegovina után Koszóvó sem számít sikertörténetnek. Kérdéses, hogy Afganisztán és Irak esetében mi történik majd. Jelenleg csak a zűrzavart és a fejetlenséget látjuk mindkét országban. Afganisztánban az újjáépítés igen lassan halad és a kívánt demokrácia alapjait sem sikerült még szilárdan lerakni. Az Egyesült Államok és szövetségesei napjainkig harcot vívnak az afgán hadurakkal, s az iszlám fundamentalisták ma erősebbek, mint korábban voltak. Az amerikaiak láthatóan nem tudják, mihez kezdjenek Afganisztánnal, amely sem földrajzi fekvését, sem pedig ásványi kincseit tekintve nem tekinthető kulcsfontosságú területnek. Az amerikaiaknak így egy hosszú ideig tartó és kevés sikert hozó jelenlétre kell berendezkedniük. Kérdés, hogy lesz-e kedvük és türelmük majd hozzá?

Irak esete más. Az ország egyrészt stratégiailag fontos, másrészt potenciálisan viszonylag gazdag. Az újjáépítés és a rendezés jórészt saját olajból finanszírozható. Ez jelentősen megkönnyíti az Egyesült Államok dolgát Irak újjáépítésében, és Washington akár jelentős hasznot is húzhat majd belőle. (Többek között talán az iraki kőolajból nyerhető haszon is közrejátszott az Irak elleni háború megindításában.) Az iraki rendezés – amely jelenleg kilátástalannak tűnik, de biztosan el fog jönni –talán nyomást fog gyakorolni a lator államokra, s talán ez az, ami a terrorizmus elleni háború valódi sikere lehet majd. Kérdéses azonban, hogy lesz-e Amerikának elég türelme, pénze, kedve Irak újjáépítéséhez és átformálásához, az évekig tartó megszálláshoz, a Közel-Kelet szinte teljes újraegyensúlyozásához? Kérdés, hogy az egyéb tényezők (pl. az iszlám fundamentalizmus, a korrupciós kultúra mélysége) lehetővé tesznek-e egy német-japán típusú megszállási sikertörténetet, vagy inkább csak a zűr tartósodik majd?

Az afganisztáni tálib uralom – és az iraki diktatúra megdöntése –, bár szükséges volt, de önmagában még nem jelenti a terrorizmus elleni harc megnyerését. Az Egyesült Államoknak és szövetségeseinek fontos feladata a humanitárius helyzet javítása és a gazdasági segítségnyújtás, ahhoz, hogy politikai és kulturális szinten is győzelmet tudjanak aratni. A terroristák hatalmukat ugyanis csak a velük szimpatizáló tömegek politikai támogatása mellett tudják megőrizni. Ameddig az izraeli-palesztin konfliktus fennáll, s amíg létezik az Izraellel szembeni ellenségesség a muzulmánok körében, addig nem valószínű, hogy a terrorista merényletek meg fognak szűnni. A terrorizmus gyökereit kell felkutatni, megérteni és felszámolni, valamint azt a közeget, amelyben a terror táptalajra találhat. A terrorizmus gyökereinek megértése az egyetlen út a hatásának és gyakoriságának csökkentése és biztonságunk növelése felé. Másrészt a szokásos problémamegoldó, türelmetlen mentalitás és rövidtávú politika helyett a türelmes és kiváró taktikát kell alkalmazni a terror elleni harcban. Meg kell érteni, hogy a terrorizmus ellen nem háborút kell folytatni, amelyet meg kell nyerni, hanem hogy a terrorizmus egy igen komoly probléma, amelyet kezelni és korlátozni kell. A terrorizmus ellen csak közös erővel lehet fellépni, ezért az USA-nak nemcsak Európával és Oroszországgal kell összefognia, hanem partnerként kell kezelni az arab országokat is. A fenyegetéssel, a „gonosz tengelyéhez” sorolással azonban az Egyesült Államok éppen ellenkezőleg cselekszik, s csak az Amerika-ellenesség növekedését érte el, amely egy csöppet sem növeli a terrorizmus elleni harc sikerességét. Eredményeket csak a terrorizmusnak kedvező környezet hatástalanításával lehet elérni. A hangsúlyt a hírszerzésre és a kutatásra kell helyezni, s nem a háborús tevékenységekre és retorikára. Az Egyesült Államokat és a világot szeptember 11-én ért kihívás kezelése nem katonai erőt kíván, hanem hatékony rendőri erőket. Nemzetközi rendőri erők kellenek a terror legyőzésére, mint amilyen a nemzetközi büntetőbíróság, amely felelősségre vonhat bárkit, akit gyanúsnak vél. (Csakhogy éppen az USA az, aki ellenzi ennek az intézménynek a felállítását.) További fontos feladat a helyi és a szövetségi erőkkel való hosszú távú együttműködés, az aktívabb diplomáciai tevékenység, amely magában foglalja a politikailag instabil térségek támogatását, a szövetségesek titkosszolgálataival való jobb kapcsolatok, kis létszámú terrorizmusellenes elit alakulatok létrehozását, célzott gazdasági segítséget és új oktatási programokat. A terrorizmust legyőzni nem lehet, azonban széles nemzetközi összefogással valamint türelmes és megértő politikával lehetséges a hatásának a korlátozása, és talán a világ biztonságának a növelése is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése