A definiáláshoz hasonlóan igen nehéz dolgunk van a
terrorizmus történetét illetően is. Miután nincsen egységesen elfogadott
terrorizmus definíció, így igen nehéz eldönteni, hogy tulajdonképpen mikorra
datálható a terrorizmus első történelmi megjelenése. Sokan úgy vélik, hogy a
terrorizmus ősidők óta jellemzője az emberi történelemnek, mások azonban úgy
látják, hogy az erőszak e formája sajátosan XX. századi találmány. Jelen írásnak
nem célja feloldani ezt a vitát, a terrorizmus történeti fejlődésének
bemutatása azonban mindenképpen fontos a jelenség további értelmezéséhez.
A történelem során hamar felismerték,
hogy a kegyetlenség hatékony eszköz, mert rettegést vált ki az emberekben. Az
erőszakos cselekményekkel keltett félelem pedig alkalmas arra, hogy egyes
csoportok elérjék céljaikat és követeléseiket. Mindezt egyértelműen tükrözi az
az ókori kínai mondás, amely mára már szállóigévé vált: „ölj meg egyet, hogy
megfélemlíts tízezret!” Ez a félelemkeltés mind a mai napig meghatározó
eleme a terrorizmusnak, de alkalmazott technikáit, követett stratégiáit és
motiváló tényezőit tekintve az erőszaknak ez a formája jelentős változáson ment
keresztül a történelem során.
A terrorizmus előtörténete a
rendszeres háborúk kezdetétől a francia forradalomig tart. A terrorizmus korai
korszakának legjellemzőbb vonása az, hogy az emberek közötti egyenlőtlenség
elvét általánosan elismerték. Így a terrorizmus a magától értetődő társadalmi
hierarchia légkörében, mint önálló jelenség – értelmezhetetlen. Ilyesmiről csak
akkor beszélhetnénk, ha a kényszerítő fenyegetés nem csupán a tradíciót
képviselő állam rendelkezésére áll, hanem a folyamat kétirányú: az államot is
elérheti ily módon a társadalom. A háborúk korában azonban több olyan erőszakos
példát találhatunk, amelyek kísérteties hasonlóságot mutatnak a terrorizmus
jelenségével. Elég csak a politikai gyilkosság ókori formáira (pl. Julius
Caesar meggyilkolására) gondolni, amelyek mindenképpen politikai célból
alkalmazott erőszaknak tekinthetők. Az ókorban általános vélekedés volt, hogy
az elnyomó uralkodóval szembeni fellépés jogos és az erőszak alkalmazása
igazolható. A zsarnokkal szembeni erőszak tana az ókortól kezdve folyamatosan
jelen van az emberiség történetében. Arról azonban vita folyik, hogy a zsarnok
megölése terrorcselekedetnek minősül-e, avagy a politikai gyilkosság más
minőségű kategóriája.
A terrorizmus korai időszakának
további fontos jellemzője, hogy az erőszakos cselekmények legnagyobb részét
vallásilag motivált okokból követték el. Egészen a XIX. századig a vallás
nyújtotta az egyetlen elfogadható igazolást a terrorra. A sokak által példaként
említett ókori terroristákat mind-mind valamilyen vallási megfontolás vezette.
Így például a legelszántabb zsidó zélótákat, akik a római uralom ellen
küzdöttek Júdeában, az időszámításunk szerinti első században. Nyilvános
rendezvényeken tőrökkel felszerelkezve csaptak le a római birodalom
tisztségviselőire és a velük kollaboráló zsidókra. Erőszakos cselekményeik
célja egyértelműen az volt, hogy üzeneteikkel befolyásolják a római politikát.
A terrorizmus korai időszakának másik meghatározó csoportját a mai Szíria és
Irán területén lévő hegyvidékben élő asszaszinok alkották. Az iszlám síita
ágához tartozó asszaszinok a XI. század folyamán az iszlám puritán változatának
terjesztése érdekében követtek el erőszakos cselekményeket a Közel-Keleten.
Céljuk ugyanaz volt, mint a későbbi terrorista szervezeteknek, vagyis hogy
üzenetet közvetítsenek a politikai vezetők és a társadalom felé egyaránt. A XVI-XVII.
századi katolikus-protestáns küzdelemsorozatban szintén találhatunk vallásilag
motivált erőszakos akciókat. Így például Szent Bertalan éjszakáját, amikor több
százan estek áldozatul a katolikus terrornak. De hosszan folytathatnánk még a
sort. Az említett példák mindegyikét valamilyen vallási ideológia befolyásolta,
ami azonban több esetben is erősen összefonódott valamilyen politikai
motivációval. Így a terrorizmus karakterjegyeit figyelembe véve ezeket a
csoportokat nyugodtan tekinthetjük a terrorizmus első megjelenési formáinak.
Főleg, ha azt nézzük, hogy sokban hasonlítanak a mai terrorszervezetekre (pl.
provokáció, tömegfelkelés, nemzeti felszabadítás stb.). Az előtörténetnek
vannak tehát olyan mozzanatai, amelyek közvetlenül a későbbi terrorizmus
tevékenységi körébe is tartozó cselekményt valósítanak meg.
A korai időszakot követően a
terrorizmus „klasszikus” formája a francia forradalomtól az első
világháború kirobbanásáig tartó hosszú XIX. században született meg. Az
újkorban elsőként liberálisok egy csoportja tette politikai rendszerük alapjává
a terrort. A terror rendszerét magáévá tevő jakobinus diktatúra a terrorizmus
eszközére úgy tekintett, mint amely képes konszolidálni a forradalom
vívmányait, és amely alkalmas a rendszer ellenségeivel való leszámolásra. A
terror itt pozitív értelmet nyert, a „haladás nevében” alkalmazták. Az erőszak
morális cselekvésként való megjelenítése pedig az a pont, ahol a francia
forradalom a legegyértelműbben fordította át a politikai logikát a premodernből
a modern értelmezésbe. Bár a terrorizmus korai időszakát vizsgálva nem csupán a
vallási és politikai eszmékből táplálkozó erőszakra találunk példákat, hanem az
állam – a központi vezetés – által alkalmazott terrorra is. (Például a római
birodalom utolsó századában a szenátus az állam védelmében alkalmazott erőszak
szükségességét hangoztatva végzett nyílt erőszakkal több ezer római polgárral.)
Az állami terrorizmus első igazi megjelenési formája valójában a francia
jakobinus diktatúrához köthető. Világtörténelmi jelentőségű tény, hogy a
terror, mint társadalmi érdek, mint erkölcsi jog mindjárt a kezdetekkor
államrezonként mutatkozott be, és ez az állam a forradalom állama volt.
A forradalmi terror ugyan megmentette
a francia Köztársaságot a bukástól, de az áldozatok magas száma hamar
szembefordította a társadalom többségét az állammal. A francia polgárok
újdonságként tapasztalhatták, hogy a hagyományos mellett kialakulhat egy új
elnyomás, amely a szabadság nevében számolja fel a szabadságot. A terror így
hamar elvesztette pozitív tartalmát. A francia forradalom hatása azonban ennél
sokkal nagyobb. Megjelennek ugyanis azok az ideológiák, amelyek a fennálló rend
igazságtalanságára építenek, és amelyek a változtatást az erőszak eszközével
kívánják majd elérni. Így például megszületik a „gyűlölet ideológia”, a
politikai akarat olyan kifejeződése, amely univerzális célt tűz ki maga elé,
kijelöli a cél elérésének akadályát jelentő ellenséget és deklarálja, hogy a
cél megvalósítása érdekében jobbik esetben az ellenség pozícióját, rosszabbik
esetben magát az ellenséget kell felszámolni. A radikális változtatást célzó
ideológiák mellett a XIX. század elején alakult ki az az irreguláris
harcmodor is, amely néhány évtized múlva a terroristák egyik kedvelt
módszerévé vált.
A „klasszikus” terrorizmus megszületésében a francia forradalom mellett
számos más tényező is szerepet játszott. Így például a nacionalizmus XIX.
századi politikai ideológiává válása, illetve az olyan felszabadító mozgalmak
megszületése, mint a szocializmus, amely a gyarmatosítás ellen is harcot
hirdetett. A nacionalizmus politikai ideológiává válva kialakította a maga
ősellenség-képét a mindenkori elnyomó hatalom alakjában. Ott, ahol a nemzetté
válási folyamat és a nemzetállam megalakításának lehetősége nehézségekbe
ütközött, vagy éppen lehetetlen volt, a felszabadító, vagy nemzeti megújhodási
mozgalommá szerveződő törekvés eszköztárába nemegyszer bekerült a terrorizmus
is. A szociális problémákból kinövő XIX. századi munkásmozgalom és a szociális
elégedetlenségen túlmutató egyéb mozgalmak szintén alkalmazták a terror
eszközét. A „klasszikus” terrorizmus így egyrészről valamilyen ideológia
alapján működött (pl. orosz anarchisták), másrészről pedig az elnyomás elleni
küzdelem legitim eszközeként (pl. Carbonari mozgalom Olaszországban)
funkcionált. A XIX. századi terrorizmus jellemzője volt, hogy a korai
időszakban és a későbbiekben megjelenő akciókkal szemben ideológiájában egy
egységes világmagyarázatból kiindulva kapott általános indoklást.
Tevékenységüket tekintve a „klasszikus” terrorista csoportokat az egyéni akciók
jellemezték, amelyek során igyekeztek minimalizálni az ártatlan áldozatok
számát. Az erőszakos cselekmények így elsősorban császárok, királyok, elnökök,
tábornokok vagy legalábbis kormánytisztviselők ellen irányultak. A terroristák
akár le is fújták a támadásukat, hogy megkíméljék az ártatlanok életét – a
válogatás nélküli gyilkolást ugyanis erkölcstelennek és politikai hibának
tekintették. Az erőszak célzott alkalmazását azonban olyan eszköznek tekintették,
amellyel elérhették kitűzött céljaikat. A terrorizmus lényege a hosszú XIX.
század során sem változott, a terrorista csoportok erőszakos cselekményeikkel
üzenetet kívántak küldeni a közösségnek és az állami vezetésnek.
A „klasszikus” terrorizmus korszakának utolsó erőszakos cselekményeire a XX.
század első harmadában került sor. Így például Ferenc Ferdinánd trónörökös,
Sándor jugoszláv király és Barthou francia külügyminiszter meggyilkolására. A XIX.
századra jellemző terrorizmus lassan kifulladt. Egyfelől azért, mert a
demokratikus országokban a reformizmus, a baloldali mozgalmak legalizálódása,
szervezeti és politikai megerősödése háttérbe tolta a terror eszközeinek
alkalmazását. Másfelől pedig azért, mert a terror hagyományos formája lassan átadta
a helyét a totalitárius államok terrorizmusának, az állami terrorizmusnak.
A két világháború közötti időszakban az anti-liberális államkultusznak nem volt
meggyőző alternatívája. A totalitarizmus uralma jellegéből adódóan nem hagyott
helyet a másfajta terrorizmusok számára, s az állami terrorizmus
meghosszabbított kezeként alkalmazta a terrorral politizálás módszerét (pl. a
hitleri Németország vagy a sztálini Szovjetunió). Az erőszak formái emellett
mind jobban hozzáidomultak a háborús körülményekhez. Miközben emberek milliói
haltak meg a harcmezőkön, az egyéni terror értelmetlenné és eredménytelenné
vált.
A második világháború után jelentkező „modern” terrorizmus
egyfelől etnikai-vallási konfliktusokból, másfelől pedig társadalmi-politikai
problémákból nőtt ki. A nacionalizmus már a XIX. század során is meghatározó
eleme volt a különféle terrorista szervezeteknek, a második világháborút lezáró
igazságtalan békeszerződéseknek és a gyarmatokon kibontakozó függetlenségi
mozgalmaknak köszönhetően azonban még inkább előtérbe került. Izrael állam
1947-es megalakulásával pedig kezdetét vette a „közel-keleti játszma”. A XX.
század végén az egyes erőszakos cselekmények elkövetése kapcsán pedig ismét
meghatározó elemmé vált a vallás, mint motiváló tényező. Az okok a történelmi
problémák megoldatlanságában, az egyes vallási irányzatok újjászületésében,
valamint az új vallási szekták megjelenésében keresendők. A modern társadalmak
olyan újfajta kihívásokkal szembesültek, amelyekre a hagyományos ideológiák már
nem tudtak megfelelő választ adni. Az ideológiai terrorizmus az 1960-as évek
elégedetlenségi hullámával újult erővel tört felszínre a világ minden részén.
Kritikájuk a szabadság látszatának, a fogyasztói társadalom értelmetlenségének
és az ipari szabadság antikapitalista ellenségeinek szólt, egy kulturális
forradalmi változás politizálhatóságának a reményében. A XX. századra azonban
nemcsak az újonnan jelentkező terrorizmus típusok a jellemzőek, hanem az olyan
korábbi formák is, mint például az állami terrorizmus. A kelet-európai,
közel-keleti és dél-amerikai diktatúrákat szemlélve efelől kétségünk sem lehet.
A terrorizmus tehát hihetetlenül sokféle formában és igen ellentmondásos
célokkal és eszmékkel jelentkezett a XX. század második felében.
A kiváltó okok tekintetében rendkívül sok hasonlóság figyelhető meg a
korábbi típusok és a „modern” terrorizmus között, de a XX. században jelentkező
terrorizmus valójában több szempontból is jelentősen különbözik a korábbi
formáktól. A korábbi évekhez képest rendkívüli mértékben megnőtt az etnikailag
és ideológiailag motivált csoportok száma. Ez elsősorban a gyarmatok
függetlenségi törekvéseivel függ össze, ami ugyanakkor azt is eredményezte,
hogy a terrorizmus eltolódott Európából az úgynevezett harmadik világba, vagyis
Ázsiába, Afrikába és Dél-Amerikába. Ezt bizonyítják például a francia uralom
elleni erőszakos cselekmények Algériában és Vietnámban. A technikai fejlődésnek
köszönhetően a terroristák jóval nagyobb pusztítást tudtak végezni, mint
korábban. Ugyanakkor a fejlett technológiákhoz való hozzáférés jelentősen
megnövelte a különféle terrorszervezetek pénzszükségletét is. A csoport
működésének sikeréhez szükséges anyagi fedezetet így a terroristák támogatókon
(alapítványok), pénzszerzési akciókon (bankrablás), törvényes (könyvkiadás) és
törvénytelen üzletek (kábítószer-kereskedelem) útján biztosították. A siker
érdekében a terrorista csoportok sokkalta szervezettebbé váltak, adott esetben
politikai párt (pl. Sinn Fein) vagy egyéb szervezet keretein belül fejezték ki
igényeiket, illetve kísérelték meg azok kielégítését. A militarista
szervezettség pedig visszaszorította a terrorizmuson belüli ösztönös és tömeges
akciókat. A terrorista csoportok mellett maguk az erőszakos cselekmények is
sokkal jobban tervezettekké és kivitelezettekké váltak. Megváltozott a terror
iránya és a célpontok kiválasztása is. Míg korábban a terrorcselekmények
közvetlenül azok ellen irányultak, akiknek a magatartását befolyásolni kívánták,
addig a modern terrorista akciók közvetetten támadták a célszemélyt és a
hangsúly inkább a tömegek elleni erőszakra helyeződött. Mindez abból a
felismerésből következett, hogy a modern kormányzatok folyamatossággal
rendelkeznek, következésképpen egy központi szereplő (pl. a köztársasági elnök)
kiesése nem jelenti a rendszer bukását és a politika megváltozását. A
terroristák ezért igyekeztek indirekt célpontokat választani, hogy minél
nagyobb félelmet keltsenek, ami a célok elérése tekintetében valódi zsarolási
potenciált jelenthet a számukra. Jelentős változás a korábbi évekhez képest az
is, hogy a terrorizmus nemzetközivé vált a XX. században, vagyis az egyes
terrorszervezetek már nem csupán otthon követtek el merényleteket, hanem a
határokat átlépve, külföldön is tevékenykedtek. Számos esetben nemzetközi
kapcsolatokat építettek ki, olykor pedig közös akciókat is szerveztek. A XX.
századi terrorizmus ezen szempontok alapján különül el a korábbi típusoktól.
A „modern” terrorizmus lényege azonban nem sokban változott a korábbi
terrorizmus formákhoz képest. Továbbra is a félelemkeltésen maradt a hangsúly,
amit valamilyen erőszakos cselekedettel kívántak előidézni. A modern értelmezés
azonban szűkül azáltal, hogy ebben az értelemben egyértelműen a jelenség azon
vonása válik meghatározóvá, hogy az erőszakos cselekmények nem pusztán
magánjellegű és öncélú akciók, hanem elsősorban az államrend vagy az egész
nemzetközi politika társadalmi-hatalmi rendje ellen irányulnak. A „modern”
terrorizmus további meghatározó jellegzetessége, hogy a technikai fejlődésnek
és a globalizáció kísérőjelenségeinek köszönhetően az ilyen erőszakos
cselekmények egyre változatosabb és veszélyesebb formákat öltenek.
2001. szeptember 11. után minden
korábbinál hangsúlyosabban jelentkezik a terrorizmus problémája. A XXI. század
kezdetén, amikor már múlt időben szólhatunk a világunkra ötven éven keresztül
árnyékot vető hidegháborúról, és mind szervezettebb erőfeszítések történnek a
gazdasági egyenlőtlenségektől a környezeti ártalmakig húzódó globális problémák
megoldására, valóban a terrorizmus lett az egész emberiség első számú
közellensége, ami az egész civilizációt fenyegeti, és amellyel szemben az
eddigi legszélesebb nemzetközi összefogás van kialakulóban? Legalább öt olyan
összetevő van, amely alkalmas ezt alátámasztani, és amelyek alapján a legtöbb
szakértő a terrorizmus új formájáról beszél.
Először is, soha ilyen mértékben nem
voltak még az egész világ figyelmének előterében álló sebezhető célpontok, mint
napjainkban. A repülőgépek eltérítése immár nem csak pár száz ember életét
veszélyeztetheti, hanem annál sokkal többét. A terroristák tömegpusztító
fegyverekhez való hozzájutásának lehetősége pedig minden képzeletet felülmúló
pusztítással fenyegethet. (Itt kell azonban megjegyezni azt, hogy a
tömegpusztító fegyverek megszerzése nem csak összehasonlíthatatlanul nagyobb
pénzügyi és logisztikai ráfordítást követel meg a terroristáktól, hanem ezeknek
a fegyvereknek a gyakorlati alkalmazása olyan pusztító hatást válthat ki, amely
kvázi bumerángként ütne vissza a szervezetek céljaira és működésére.)
Másodszor a terroristák mozgását, akcióit és szükség esetén rejtőzködését
elősegíti a terror hallatlan mértékben kialakult infrastruktúrája. Míg korábban
a terrorista csoportok bankrablásokkal és hasonló bűncselekményekkel
biztosították a működésükhöz szükséges anyagi fedezetet, addig napjainkban a
terrorszervezetek a legkülönfélébb fedőcégekkel, pénzintézetekkel és
alapítványokkal dolgoznak. A terrorizmus egyre inkább összefonódik a szervezett
bűnözéssel. Mindezt egyértelműen bizonyítja az, hogy egyes terrorszervezetek
kábítószer- és fegyver-kereskedelem révén szerzik bevételüket. Oszama bin Laden
pedig azáltal, hogy saját magánvagyonát állította az általa képviselt irányzat
szolgálatába, teljesen új elemet hozott be a terrorizmus gazdaságába.
Harmadszor egyfajta nemzetközi összefogás alakul ki, amelynek során
jelentőségét veszti az állami támogatottság. A hidegháborús szembenállás
éreztette hatását a terrorizmusban azáltal, hogy egyszerre léteztek „jó” és
„rossz” terroristák, amelyeket a két szuperhatalom valamelyike támogatott. Ma
azonban a jelentősebb hatalmak együttesen sorakoznak fel a terrorista
fenyegetéssel szemben. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy megszűnt volna a
terrorista cselekményekhez nyújtott állami háttér. Elég csak arra a listára
gondolni, amelyet az Egyesült Államok Külügyminisztériuma állított össze a
terrorizmust államilag támogató országokról (pl. Irán, Szudán, Észak-Korea
stb.).
Negyedszer a terrorizmus vetületében új helyet és szerepet nyer a média.
A nyilvánosságnak már korábban is komoly szerepe volt a terrorcselekményekben
(pl. a repülőgépek eltérítése vagy a meghatározó személyek túszul ejtése
során), de a technika fejlődésével még fontosabbá vált. A legjelentősebb
újdonságnak az tekinthető, hogy a terroristák már nem egyszerűen felhasználják,
illetve kihasználják a médiát, hanem valósággal PR-szempontból koreografálják
meg az akcióikat. 2001. szeptember 11-én például a második repülőgép
becsapódását a Világkereskedelmi Központba már élőben láthatták az emberek –
aligha lehetett korábban ehhez hasonló „élménye” a nézőknek. Az előre
megkoreografálást igazolhatja továbbá az is, hogy Oszama bin Laden
videó-nyilatkozatai már előre készen álltak a katari al-Dzsazira televíziónál.
Végül – de nem utolsó sorban – a terrorizmus félelmetes, új vonással lett
teljesebb a vallási tényező fokozott megjelenésével. A terrorszervezetek a
meglévő vallásos érzelmekre építhetnek, valamint millióknak a meggyőződését,
szokásait, illetve hagyományait lehetnek képesek a saját szolgálatukba állítani
(pl. Oszama bin Laden 1998-as fatvája, amely minden igazhitű muzulmán
kötelességévé tette az amerikaiakkal szembeni erőszakot). A vallást kihasználva
ezek a terrorista csoportok képesek fanatizálni az embereket annyira, hogy azok
egészen az öngyilkos merényletekig menjenek el. A vallási jelszavak által
feltüzelt öngyilkos merénylőkkel szemben pedig nem sikerült mind ez ideig
hatékony ellenszert találni. Így a vallási tényező felértékelődése mindenképpen
komoly veszélyt rejt magában.
Míg korábban a terrorizmus lényegében elszigetelődött és
erősen kriminalizálódott, ma magas technikai bázisra épített, mélyen illegális,
de tetteiben megrettentő és exhibicionista, rendkívüli és nagyszabású akciókat
produkáló, államtól és legitim politikai szervezettől független, térben és
résztvevőkben nemzetközi, nagy anyagi forrásokra épített, manipulált, vallási
ideológiákra hivatkozó, privatizált hatalomról van szó, amely konfigurációjában
láthatatlan és megnevezhetetlen. A globalizálódó világban maga a terrorizmus is
globalizálódott, ami egyfelől a terrorista szervezetek
transznacionalizációjában jut kifejeződésre, másfelől pedig abban a tényben,
hogy a terrorizmus az egész világ biztonságát fenyegető veszélyforrássá vált.
A XXI. század elején úgy tűnik, hogy
tovább folytatódik a „kis intenzitású háború” diadalmenete. A reguláris
hadviselés, a politikai erőszak és a hagyományos bűnözés közötti határok a
jövőben még inkább el fognak mosódni. Mindez pedig azt jelenti, hogy a jövőben
továbbra is számolnunk kell majd a terrorizmus jelenségével. A terrorizmus
eszközét mindenek előtt olyan társadalmakban fogják alkalmazni, amelyeket még
nem árasztottak el az erőszakos cselekedetek és jelzések. Nem véletlen, hogy
Európát a terrorizmus elsősorban két olyan korszakban jellemezte, amelyekben
viszonylagos politikai stabilitás és erőszakmentesség volt az uralkodó: a XIX.
század második felében, illetve a XX. század utolsó harmadában. Ahol ezzel
szemben az erőszakos eszközökkel kihordott feszültségek mélyen megosztották a
társadalmakat (pl. Európában a két világháború közötti időszakban), ott a
terrorista cselekmények kevésbé váltak jellemzővé. A jelenlegi európai
helyzetet figyelembe véve egyelőre úgy tűnik, hogy a közeljövőben nem kell
tartanunk egy terrorisztikus korszak bekövetkeztétől. Nem lehet azonban
előre tudni azt, hogy milyen konfliktusok várnak ránk az éppen megkezdett új
évszázadban. Hogy egy új terrorisztikus korszak veszi-e kezdetét, az mindenek
előtt attól függ, hogy a terroristák hozzájutnak-e és alkalmaznak-e olyan
tömegpusztító fegyvereket, amelyek a terrorcselekmények romboló erejét
mértéktelenné fokoznák.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése