Az Egyesült Államok és az Iszlám
Köztársaság viszonya a 21. század hajnalán, még a részleges iraki kapcsolatfelvétel
ellenére is, igencsak ellenséges. Washington a térség destabilizálásával, a
terrorizmus támogatásával, valamint nukleáris fegyverkezéssel vádolja Iránt,
mindeközben Teherán az ország köré font amerikai katonai gyűrűben hatalmát
félti, és az Egyesült Államok gazdasági és politikai érdekeit szolgáló
közel-keleti neokolonializmusról beszél. A felek közötti antagonizmus
egyértelmű, de az már kevésbé, hogy ez az ellentét hogyan s miként alakul majd
a közeljövőben. Egyfelől számolhatunk katonai konfliktussal, amelynek
eszkalálódásával tovább növekedhet a Közel-Kelet konfliktusossága. Másfelől
azonban a patthelyzet elfogadása és az érdekazonosság felismerése – mint
ahogyan azt már korábban is láthattuk – rövid távú kiegyezést, adott esetben
pedig akár hosszú távú megbékélést is eredményezhet a „Nagy Sátán” és a
„Törvényen Kívüli” viszonyában.
A fegyveres konfliktus kirobbanása
elsősorban a vitatott iráni atomprogram folytatódásától függ, valamint attól,
hogy Irán mikor lépi át a „nukleáris határt”, ahonnan már nincs visszaút. Az
amerikai-iráni viszony elmérgesedését eredményezheti továbbá az is, ha
Washington kézzelfogható jelét találja annak, hogy Irán valóban destruktív
szándékkal avatkozik be Afganisztán és Irak belügyeibe. Ennek a konfrontációnak
azonban számos negatív és kontra-produktív következménye lenne: 1.) A nukleáris
létesítmények elleni támadással nem lehet a kiterjedt iráni atomprogramot
felszámolni, mint ahogyan a perzsa nacionalizmus által fűtött nukleáris
törekvéseknek sem lehet megállást parancsolni, ráadásul a katonai agressziót
követően csak felgyorsulnának a nukleáris fegyver kifejlesztésére irányuló
iráni próbálkozások. 2.) Az amerikai hadi potenciál kétségkívül felülmúlja az
iráni katonai képességeket, de az ország nagysága és földrajzi elhelyezkedése,
még inkább a forradalmi vezetés regionális kapcsolatrendszere olyan
lehetőségeket jelentenek, amelyekkel élve Teherán gazdasági és stratégiai
bizonytalanságot okozhat, és ezzel megnehezítheti az Egyesült Államok dolgát.
3.) A katonai akció végül egyfajta egységet teremtene Iránban, aminek részeként
a társadalom tekintélyes hányada a Mahmud Ahmadinezsád vezette kormányzat és
politika mellett sorakozna fel, mindez pedig Irán radikalizálódását
eredményezné.
Az Irán elleni katonai csapás még
mindig napirenden van, de a lehetséges következményeket számba véve az amerikai
adminisztráció csak a legvégső esetben szánhatja el magát a fegyveres
fellépésre. Ehelyett a washingtoni vezetés egyfajta hidegháborús stratégiával
kísérli meg elszigetelni az Iszlám Köztársaságot: egyfelől retorikai hadjáratot
folytat a „gonosz birodalma” ellen, másfelől pedig széles szövetséget épít ki
vele szemben. Washington a jól bevált kelet-európai taktikát is igyekszik latba
vetni, az amerikai kormányzat majd 75 millió dollárt különített el az iráni
rendszerváltás támogatására, illetve a demokratikus átalakulás
népszerűsítésére. Az utóbbi időszakban pedig megemelték a titkos hadműveletekre
fordított összegek mértékét, és egyre nagyobb támogatásban részesültek a
különböző iráni ellenzéki mozgalmak is. Az iráni lakosság körében bár akadnak
olyanok, akik pártfogolnák a külföldi intervenciót, de az öntudatos és
nacionalista perzsák körében még mindig többen vannak azok, akik elutasítják az
amerikaiak teheráni rendszerváltoztató beavatkozását. Iránban egyre inkább
fokozódik a forradalmi vezetéssel szembeni társadalmi elégedetlenség, az Iszlám
Köztársaság rendszere azonban – politikai (pl. Őrök Tanácsa), gazdasági (pl.
Vallási Alapítványok), illetve katonai pilléreinek (pl. Forradalmi Gárda
Csapatok) köszönhetően – továbbra is stabil lábakon áll. Emellett a
„terrorizmus elleni háború” eredményeként átrajzolódott Közel-Keleten Irán
olyan befolyásra tett szert, amelyet az Egyesült Államok már csak kevésbé képes
békés úton ellensúlyozni. A „perzsa atomhatalom” jelentette fenyegetéssel
szemben összehozott arab koalíció pedig a résztvevő országok érdekellentétét és
rivalizálását figyelembe véve csupán időlegesen lehet életképes megoldás, amely
ráadásul a síita-szunnita szembenállást kiélezve tovább növelheti a régió
konfliktusosságát is.
Washingtonnak a hidegháborús
taktikával sikerült térdre kényszerítenie a Szovjetuniót, Irán esetében azonban
úgy tűnik, hogy nem fog működni ez a stratégia. Az Iszlám Köztársaságot
egyelőre sem diplomáciai nyomásgyakorlással, sem nemzetközi szankciókkal, sem
„helyettesített” háborúkkal nem lehet mérsékletre bírni, a közvetlen fegyveres
konfrontáció pedig abszolút rossz ötletnek látszik. Az Egyesült Államoknak
jelen esetben nincsen más lehetősége, mint leülni tárgyalni Iránnal, amely
stabil és megkerülhetetlen szereplőnek bizonyul a Perzsa-öböl térségében. Az
iraki rendteremtéshez ráadásul szüksége is van Washingtonnak Teheránra,
amelynek kulturális és történelmi kapcsolatai révén komoly befolyása van az
arab országban. S ha az iráni vezetés az iraki erőszak gázlángját nem is tudja
elzárni, de felcsavarni mindenképpen képes lehet, amely a feszült
amerikai-iráni viszonyt figyelembe véve komoly ütőkártyát adhat a teheráni
vezetés kezébe. Az Egyesült Államoknak, mint ahogyan az már Kuba, Kína és
Vietnám esetében bebizonyosodott, nem szabad elzárkóznia a tárgyalásoktól,
hiszen azok, ha nem is működnek tökéletesen, de mindenképpen kifizetődőbbek
lehetnek a katonai konfliktusnál. Az Iszlám köztársasággal való kiegyezésnek
köszönhetően pedig nemcsak a nukleáris fenyegetésnek lehetne elejét venni (lásd
Észak-Korea példáját), hanem a Közel-Kelet konfliktusait is könnyebben lehetne
orvosolni. Kérdéses azonban, hogy van-e olyan politikai erő Washingtonban,
amely hajlandó lenne meglépni ezt, az amerikai-iráni viszony rendezésére
irányuló merész lépést, mint ahogyan az is, hogy miként reagálna Teherán az
amerikai külpolitikai nyitásra.
Mahmud Ahmadinezsád retorikája
kétségkívül tükrözi azon aggodalmakat, amelyeket az amerikai katonai csapás
jelenthet az Iszlám Köztársaság számára, de a pragmatizmus a háborús hangnem és
a kardcsörtető magatartás ellenére is jelen van Iránban, amelynek forradalmi
elitje ráadásul közel sem olyan egységes, mint ahogyan azt első pillantásra
gondolnánk. Az iráni társadalmat és politikát a mély tagolódás jellemzi a
perzsa nacionalizmus és az iszlám, a modernizálás és a kulturális erkölcsi
szigor, a gazdasági hatékonyság és a szociális igazságosság tekintetében.
Emellett a frakcióharcoknak mindig fontos tárgya volt a külpolitika is,
különösképpen pedig a „Nagy Sátánnal” való kapcsolatok alakulása. Nincs ez most
sem másként. Az Amerika-ellenesség forradalmi dogmája ugyan továbbra is
érvényben van, de az ország bekerítettségét érezvén egyre többen vetik fel a
viszony normalizálásának szükségességét, még mielőtt túlságosan késő lenne. Az
iráni politikának ugyanis a folyamatos harcok mellett sajátos jellemzője az is,
hogy a politikai elit a veszélyes pillanatokban, amikor hatalmát veszélyeztetve
érzi, zárja sorait és igyekszik egységesen fellépni, attól függetlenül, hogy
kinek milyen a pártállása.
Teherán
befolyása egyértelműen növekedett az elmúlt évek közel-keleti rendszerváltásait
követően, az olajárak emelkedése folytán pedig több tekintetben az önbizalmát
is visszanyerte a forradalmi vezetés. Az iráni adminisztráció a kínálkozó
lehetőségeket kihasználva szeretné regionális hatalmiságát elfogadtatni
Washingtonnal, mindazonáltal tisztában van azzal, hogy a túlzottan nagy és
rendkívül gyorsan megszerzett hatalom komoly veszélyeket rejthet magában, ezért
igyekszik is önmérsékletet tanúsítani mind Irakban, mind pedig Afganisztánban.
Az iráni nukleáris engedetlenség kapcsán elfogadott szankciók egyelőre nem
okoznak komolyabb problémát, kérdéses azonban, hogy a Teheránhoz gazdaságilag
és politikailag kötődő Peking és Moszkva – előbbi kőolajat, földgázt vesz, és
egyre többet fektet be Iránban, utóbbi pedig nemcsak nukleáris know-how-t és
fegyvereket ad át, hanem egyfajta USA-ellenes frontot is alkot az Iszlám
Köztársasággal – meddig tudja obstruálni a komolyabb büntetések elfogadását. Az
elszigeteltségből a keleti kapcsolatrendszer (Kína és India) és az
Oroszországgal való partnerség kiutat jelenthet ugyan az Iránnak, de a
gazdasági és technológiai fejlődéshez mégiscsak szüksége van a nyugati
kapcsolatok normalizálására, főleg ha ténylegesen szeretne bekapcsolódni a
világgazdasági vérkeringésbe. A mérséklődésre pedig már csak azért is szükség
van, mert anélkül aligha képzelhető el az ország Világkereskedelmi Szervezethez
való csatlakozása, valamint a jövedelmező közép-ázsiai földgáz és kőolajvezeték
játszmában való részvétele. Szó,
ami szó, úgy tűnik, hogy az iráni politikai elit nagy részének esze ágában
sincsen visszatérni az 1980-as évek önelszigetelő politikájához.
Az
USA és Irán kapcsolatát alapvetően továbbra is a szembenállás határozza meg, s
bár az iráni nukleáris engedetlenség miatt egyre feszültebb a helyzet,
valójában azonban egyik félnek sem áll érdekében a katonai konfrontáció
kirobbantása. Éppen ezért a teheráni és a washingtoni vezetés is igyekszik
nyitva hagyni a kiskapukat az esetleges megállapodás érdekében, amelynek
megvalósulása az érdekazonosság felismerése, illetve kihasználása, valamint az
egyes külpolitikákban bekövetkező mérséklődések esetén egyáltalán nem látszik
elképzelhetetlennek. A kapcsolatok normalizálódása a regionális és nemzetközi
folyamatok alakulása mellett most leginkább attól függ, hogy vajon lesz-e
Washingtonban őrségváltás a novemberi választásokat követően.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése