Harminc
esztendő elteltével az iráni forradalom megértése még mindig nehézségeket okoz:
Vajon a sah személye ellen irányuló mozgalom egyfajta Nyugat-ellenes forradalom
volt? Netán valamiféle modern kísérletnek tekinthető a muszlim teokrácia
gyakorlati megvalósítására? Vagy csupán egy párt hatalom-átvételi kísérlete
volt? Ahhoz, hogy megválaszoljuk a kérdést, hogy jelenleg hol tart a Khomeini ajatollah
által meghirdetett iszlám forradalom, előbb azt kell tisztáznunk, hogy
valójában miről is szólt, és mi is történt pontosan 1979-ben?
Az
iráni forradalom, akárcsak más forradalmak a történelem során, lázadás volt az
állam ellen, de amíg a klasszikus nyugati forradalmakban csupán a társadalom
egy-egy jogfosztott osztálya lázadt fel az uralmon lévők ellen, addig Iránban a
lakosság szinte valamennyi rétege, a munkásosztálytól és a parasztságtól kezdve
a középosztályon keresztül a gazdag kereskedőkig és a befolyásos egyházi
vezetőkig, mind szembekerült a központi hatalommal. Az 1979-es iráni forradalom
a modern történelem „legnépszerűbb forradalma” volt, amennyiben abban a lakosság
11 százaléka képviseltette magát aktívan. De vajon mi volt az, ami egységbe kovácsolta
az iráni társadalmat?
A
széles társadalmi mozgalom 1979-ben a „Függetlenség, szabadság és iszlám
köztársaság!” hármas jelszó mentén szerveződött meg. Az irániak többsége
függetlenséget szeretett volna az Egyesült Államoktól, amely szemükben nem
csupán a sah elnyomó rendszerének támogatója és kiszolgálója volt, hanem az
ország forrásainak kizsákmányolója is. Washington kénye-kedve szerint
alakította az iráni kül- és olajpolitikát, és előszeretettel avatkozott be az
iráni belügyekbe is. Az 1953-as puccs, amelyben megdöntötték a legitim módon
megválasztott Mohamed Moszadek kormányfőt, csak mert nacionalizálni kívánta az
iráni olajipart, szinte egyenesen vezetett az 1979-es forradalomhoz. Az erősen
nacionalista irániak a 19. és 20. század „gyarmatosítási törekvéseit” követően egyszer
s mindenkorra le kívántak számolni a külföldi „betolakodókkal”.
Az
iráni lakosság döntő hányadát kétségkívül feldühítette a sah feltétel nélküli
Amerika-barátsága, az emberek többségét azonban leginkább a sah diktatórikus
rendszerének elutasítása fogta össze, amely a szabadság követelésében
nyilvánult meg. Mohamed Reza Pahlavi rendszere nem csupán elnyomó diktatúra
volt, hanem egy önkényes és korlátlan monarchia is, amely az iráni népesség
körében sem politikai legitimációval, sem pedig társadalmi bázissal nem bírt. A
„fehér forradalom” néven elhíresült nyugatosító modernizációjával pedig nemhogy
legitimálni nem tudta a hatalmát, hanem éppen hogy aláásta azt. Az iparosítási
folyamat rohamosan növelte a mezőgazdaság elmaradottságát, fokozta az
élelmiszerhiányt, kiélezte a már meglévő különbségeket a szegények és gazdagok
között, és olyan kulturális sokkhoz vezetett, amely teljesen szétzilálta a
nemzet társadalmi szerkezetét.
A
sikertelen földreform és az elhibázott mezőgazdasági politika következményeként
született meg az 1979-es forradalom legnagyobb számú bázisa: a végsőkig
elkeseredett parasztság és a nagyvárosokba vándorolt, földjüket elvesztett
mezőgazdasági dolgozók osztálya. Az erőltetett iparosítás termelte ki a
forradalom másik nagy tömegbázisát, amely munkásokból, iparosokból,
szakiparosokból, valamint a polgárság tagjaiból állt. A sah túlfeszített
fejlesztési terve pedig oly mértékben fokozta a szociális feszültségeket, hogy
a korábban a rendszer iránt megértéssel viseltető rétegek (orvosok, tanárok,
ügyvédek), valamint a monarchia tradicionális támogatói (kereskedők,
földbirtokosok, egyháziak), akik pozíciójukat és privilégiumaikat féltették, szintén
a sah ellen fordultak.
Mohamed
Reza Pahlavi modern társadalmat kívánt létrehozni, csakhogy mindezt nem modern
eszközökkel tette, s amíg a gazdaságot kétségkívül modernizálta, addig a
politikai szférát érintetlenül hagyta. Rendszerében a társadalmi produktivitás
és a politikai intézményépítés között hatalmas szakadék keletkezett, ami a
forradalom kirobbanásához, majd győzelméhez vezetett.
1979-ben
az iráni társadalom a sah rendszerével szemben az iszlám köztársasági modellre
voksolt, mivel nagyrészt úgy gondolkodtak, hogy az iszlám képes lehet az előző
rendszernél humánusabb, egyenlőbb és demokratikusabb politikai rendszert
teremteni. A monarchia diktatórikus rendszere, eltorzult gazdaságpolitikája, mérhetetlen
korrupciója a vallási és kulturális tradíciók figyelmen kívül hagyásával
együttesen teremtette meg a forradalom társadalmi feltételeit, ugyanakkor pedig
lehetővé tette azt is, hogy a sah-ellenes mozgalom irányítója a síita klérus
legyen. A vallási vezetés rendelkezett a szükséges szervezeti rendszerrel, az
ellenzékiség több évszázados hagyományával, tapasztalatával, és nem
utolsósorban a „sajátot” testesítette meg az „idegennel” szemben. Ráadásul
Ruhollah Khomeini személyében, aki a kezdetektől fogva vehemensen követelte a
dinasztia trónfosztását, karizmatikus és közkedvelt vezetője is volt.
Az
egyenlőség megteremtésének szándéka ugyan közvetlenül nem jelent meg a
forradalmi jelszavak között, de a háttérben mindenképpen szerepet játszott a
sah-ellenes mozgalom formálódásában. A mesés olajbevételek hallatán, illetve a
Pahlavi-család fényűzése és pazarlása láttán a társadalom egésze fordult szembe
a rendszerrel, magának jobb életszínvonalat, általánosságban pedig nagyobb
társadalmi egyenlőséget és a javak igazságosabb elosztását követelve. Az
1979-es forradalom meghatározó politikai erejévé éppen ezért – a síita egyház
mellett – a Tudeh (Iráni Kommunista Párt) és a különféle baloldali mozgalmak
váltak. A tömegmozgalomban továbbá részt vett még a liberális értelmiség, a
nacionalista tábor, valamint az alkotmányos monarchia mellett lándzsát törők
csoportja. De fellázadtak a sah ellen az autonómiát, illetve nagyobb szabadságot
követelő etnikai kisebbségek (így például a kurdok és az azeriek) is.
A
despotikus, autokrata tekintélyuralmi rendszer, az ellenzéki megmozdulásokat
kegyetlenül leverő erőszakszervezet, az Egyesült Államokkal való szoros
külpolitikai és gazdasági kapcsolat, a nyugati kapitalizmustól egyoldalúan
függő gazdasági fejlődés, az iszlám hagyományok és értékek teljes figyelmen
kívül hagyása, a rohamos vagyoni-jövedelmi differenciálódás, a néptömegek
széles rétegeinek marginalizálódása, romló életkörülményei, a „fehér
forradalom” pozitívumait felülmúlva az 1970-es évek végére az iráni társadalom
széles rétegeit szoros egységfrontba sorakoztatták a Pahlavi-rendszerrel
szemben, és ez a széles összefogás végül elsöpörte a sah – nemzetközi körökben –
oly stabilnak hitt hatalmát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése