Az
1979-es iráni forradalom minden kétséget kizáróan széles tömegmozgalom volt, de
a nézetek és a háttérben álló érdekek tekintetében komoly különbségek
mutatkoztak az egyes osztályok és csoportok között. A sah rendszerének
megdöntése érdekében vállvetve harcoltak, de a jövőbeli berendezkedést illetően
már eltérő szemlélettel rendelkeztek: a síita klérus megosztott volt ugyan
abban, hogy milyen mértékben, de mindenképpen szerepet kívánt szánni az
iszlámnak a politikában, a baloldaliak és a liberálisok ezzel szemben a
köztársasági elemeket állították volna előtérbe, míg a köztársasági formát
egyedüliként elutasító royalisták valamiféle alkotmányos monarchiában
gondolkodtak.
A
forradalom legfőbb céljának megvalósulását, a sah távozását követően, így
azonnal megkezdődött a politikai erők közötti csatározás, amelyből végül jobb szervezettségének
és lényegesen nagyobb támogatottságának köszönhetően a síita klérus került ki
győztesen. Khomeini ajatollah pedig ezt követően hozzáláthatott ahhoz, hogy a
gyakorlatban is megvalósítsa az „iszlám kormányzásról” szőtt elméletét. A
forradalmi lelkesültség közepette szinte korlátozások nélkül érvényesültek az
ajatollah által megfogalmazott elvek, aminek eredményeként megszületett az „iszlám
köztársaság” politikai-hatalmi rendszere, valamint megfogalmazódott a „se nem
Kelet, se nem Nyugat” külpolitikai doktrína, az „igazságos és erkölcsös
társadalom” tekintetében pedig az iszlám törvények („Sária”) nyújtottak
útmutatást.
Az
1979-es forradalom eredményeként megszülető iszlám köztársaság nem csupán a
több évezredes monarchikus berendezkedéssel szakított véglegesen, hanem élesen
eltávolodott attól a klasszikus síita szemlélettől is, amely a vallás és a politika
szétválasztása mellett foglalt állást. Khomeini ajatollah elmélete az „iszlám
jogtudós uralmáról” (velájat-e fakíh) a világi és spirituális hatalmat a
legfőbb vezető pozíciójában vonta össze, s sikeresen győzte meg az irániak
többségét, hogy vessenek véget a kormányzattal szembeni, tanokra alapozott
bojkottjuknak. Mindeközben a szekuláris intézményeket, mint például a
köztársaságot, az alkotmányt, vagy a parlamentet átértékelte olyanokká,
amelyeket iszlámnak kell tekinteni. Az Iszlám Köztársaság ez által lényegében
olyan egyházi kormányzattá vált, ahol a politikai tényező nyert elsőbbséget a
vallással szemben.
A
forradalom győzelmét követően alapjaiban módosult az iráni külpolitika, amely most
a „se nem Kelet, se nem Nyugat” doktrínával a domináns hatalmakkal szembeni el
nem kötelezettséget választotta. Az Iszlám Köztársaság független diplomáciára
törekedett. Az államférfiak kötelezettségeit etikai kódexbe foglalták: egyfelől
hangsúlyozva az önbizalmat, az önellátásra való törekvést, az abszolút integritást
és szuverenitást, a független kultúrát, másfelől pedig visszautasítva az
idegen-imádatot, ellenezve a szövetséget bármelyik szuperhatalommal. Az iráni
külpolitikát ezután az idealizmus, az ideologizálás, az igazság utáni
vágyakozás, az igazságtalan világrend megkérdőjelezése jellemezte. Olyan
felfogást képviselt, amely támogatta a közösség-központúságot, a felelősség
vállalását a muzulmánok felé, amely buzdította az iszlám ébredést, az iszlám
értékek és erkölcsök fontosságának hangsúlyozását a muzulmán világban, valamint
amely világszerte felkarolva az elnyomottak és a szabadságmozgalmak támogatását
harcot hirdetett a „globális elnyomás” ellen.
Az
Iszlám Köztársaság – akárcsak más forradalmi rendszerek – célul tűzte ki, hogy
ideológiáját minél szélesebb körben exportálja. Az iráni forradalom sikerét
kétségkívül kedvezően fogadták az iszlám világban, mivel az egyfelől véget
vetett a sah népszerűtlen uralmának, másfelől pedig győzelmet aratott a nyugati
hegemónia felett, amennyiben a monarchia megdöntésével az amerikai támaszpont-rendszer
központi eleme bukott meg. Khomeini „iszlám kormányzásról” alkotott elmélete
pedig, különösen mivel Iránban alkalmazásra is került, támogatást nyújtott a
politikai iszlám tézisének. A forradalom sikere az iszlamisták számára azt
jelentette, hogy egy iszlám forradalom valós lehetőség, nem csak erőltetett vágyálom.
A forradalom hatása azonban a síita-szunnita, illetve az arab-perzsa
törésvonalak miatt korlátozott volt, különösen pedig azért, mert olyan
pillanatban kísérletezett ún. „harmadik úttal”, amikor a hidegháborús
szembenállás éppen elmélyülőben volt.
Miről
szólt akkor tehát az iráni forradalom? A sah diktatórikus hatalomgyakorlásának,
elhibázott modernizációs programjának, illetve eltúlzott nyugati
orientációjának eredményeként 1979 folyamán a társadalom valamennyi rétege és
osztálya fellázadt a rendszer ellen. A történelmi múltnak és az adott
helyzetnek köszönhetően a sah-ellenes mozgalom vezető ereje a síita egyház lett,
amely a széles társadalmi felhatalmazást és a szembenálló ellenzék
megosztottságát kihasználva hozzáláthatott ahhoz, hogy a gyakorlatban is
igazolja sajátos államépítési és társadalomszervezési koncepcióját. (Fontos
megjegyezni, hogy mindez népszavazásokon keresztül társadalmi támogatást is
kapott!)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése