BAHREIN
A REGIONÁLIS HATALMI JÁTSZMÁBAN ÉS AZON IS TÚL
Bahreinben,
az öböl legkisebb arab államában a külső, térségbeli történések mindig is
befolyásolták a belpolitikai folyamatokat. Most azonban úgy fest, hogy a
szigetállamban zajló események vannak hatással a regionális erőviszonyokra és a
szereplők által követett politikákra. Mintha megfordult volna a klasszikus
szereposztás, vagy mégsem?
A
bahreini történések, még inkább azok hatásai túlnyúlnak a sziget határain, s lényegében
az egész Perzsa-öböl térségét befolyásolják. A felekezeti törésvonal
elmélyülésével és az erőszak fokozódásával ugyanis a szektariánus konfliktus (a
síita-szunnita szembenállás) átterjedhet a szomszédos államokra is, ami minden
bizonnyal komoly instabilitást eredményezne a világgazdaságban (gondoljunk csak
az esetleges szaúdi zavargások miatt kieső olajtermelésre). A konfliktus
elhúzódása és militarizálódása pedig kiélezheti a szaúdi-iráni szembenállást
is, amely rivalizálásban a sziget egyfajta „áttételes háború” színhelyévé válhat,
és amely konfliktus alapjaiban változtathatja meg a regionális erőegyensúlyt
(adott esetben Irán megerősödésével járhat). Továbbá, a bahreini forrongás hatással
lehet a nyugati világra is, amennyiben egyfajta próbatétel elé állítja a
döntéshozókat, hogy azok mennyiben képesek megfelelően reagálni a Perzsa-öböl
monarchiáiban megváltozott politikai helyzetre, s a megfogalmazott társadalmi
törekvésekre. (Röviden, vajon képesek-e a közel-keleti külpolitikai
paradigmaváltásra, vagy sem?)
Szaúd-Arábia
számára Bahrein kulcsfontosságú jelentőséggel bír, mivel ha a szigetállamban
felbomlik a jelenlegi status quo, akkor a síiták politikai megerősödése
láncreakciót indíthat el a sivatagi királyság felekezeti kisebbségeinek körében
is. (Éppen ezért a szaúdi vezetés nem csak a bahreini forrongásokat figyeli izgalommal,
hanem a jemeni fejleményeket is.) Tavaly márciusban Rijád többek között ezért
is döntött úgy, hogy bevonul a mini monarchiába, s rendet tesz. A katonai
„segítségnyújtás” mellett az Öbölmenti Együttműködési Tanácsban tavaly óta
többször felvetették a szorosabb politikai unió ötletét is, ennek azonban a
kisebb olajmonarchiák elutasítása miatt nincs valódi realitása (attól tartanak,
hogy Rijád túlsúlyba kerülne). Ráadásul a kooperáció csak Teherán rosszallását
és aktivizálódását váltaná ki. S bár a síita felekezeti hovatartozás
kétségkívül kedvező kiindulási pont lehet Teheránnak ahhoz, hogy befolyását
bővítse az öbölben, Bahrein mégis sokkalta inkább kötődik Szaúd-Arábiához. Különösen
igaz ez, ha a gazdasági kötelékeket vesszük számításba: a bahreini
költségvetési bevételek jelentős része (az olajbevételek 70-80 százaléka) a
szaúdiakkal közösen működtetett olajprojektekből származik, hovatovább a
kicsiny szigeten Szaúd-Arábia számít a legnagyobb befektetőnek, s egyben a
legvonzóbb piacnak is. Manama Rijádhoz fűződő stratégiai viszonyát pedig jól bizonyítja
az is, hogy a szigetállam a szaúdiak által épített (és Fahd királyról
elnevezett) híddal kapcsolódik az Arábiai-félszigethez.
A
bahreini és szaúdi uralkodó családok a tiltakozások kapcsán Iránra mutogatnak,
igyekeznek mind a hazai, mind pedig a nemzetközi közvéleményt meggyőzni, hogy
az iszlám köztársaság felforgató tevékenysége áll a rendszer-ellenes események
hátterében. Valójában Teheránnak nincs köze a bahreini történésekhez, az öbölben
keletkezett „tavaszi” hullámokat azonban igyekszik meglovagolni. Irán a Bahrein
feletti területi igényéről még Mohammed Reza sah regnálása idején, az ENSZ
által levezényelt népszavazást követően (1971-ben) mondott le. S bár egyesek
megnyilatkozásaikban manapság ezen álláspont revideálására tesznek javaslatot,
valójában azonban az iszlám köztársaságnak nincsen területi követelése, inkább
csak pozíciót-fogást szeretne szerezni-találni a szaúdiakkal folytatott több
évtizedes hatalmi birkózásban. A síita kötelékek kapcsán sokan arra gondolnak,
hogy Iránnak komoly ráhatása lehet a bahreini eseményekre, valójában azonban az
ötvenes éveikben járó síita egyházfőkön kívül (akik a 80-as években iráni
szemináriumokban folytatták vallási tanulmányaikat) Teheránnak nincs komoly kapcsolata
az ellenzékkel. A bahreini síiták, még inkább a rendszer ellen tüntetők pedig egyáltalán
nem szimpatizálnak az iráni kormányzati formulával (az iszlám jogtudós
uralmával), forradalmukat nem az iráni iszlám forradalom, hanem egyértelműen az
egyiptomi és tunéziai események inspirálták. Ennek megfelelően Irán a partvonalon
túlról, óvatosan szemléli a Bahreinben zajló eseményeket. Így például, a
forradalmi vezetés élből utasította el azt a társadalmi kezdeményezést, amely a
gázai-flottilla mintájára szervezett volna segélyszállítmányt Bahreinbe,
ugyanakkor hangos retorikájával igyekszik felhívni a figyelmet az emberi jogi
jogsértésekre, s ezáltal támogatókra szert tenni a bahreini utcákon és
fejekben.
Az
Egyesült Államok a bahreini események kapcsán kellemetlen helyzetbe került,
amennyiben a forrongások láttán egyfelől stratégiai pozícióját, másfelől pedig
közel-keleti megítélését látja komolyan veszélyeztetve. Köztudomású, hogy az
ötödik amerikai flotta, amely a Perzsa-öböl és az Indiai-óceán védelmét
hivatott biztosítani, Bahreinben horgonyoz. Az iraki csapatkivonással
párhuzamosan a sziget stratégiai jelentősége csak még inkább erősödött, mivel
létszükséglet, hogy az USA csapatait továbbra is a térségben állomásoztathassa.
Washingtont kétségkívül zavarja, hogy egy szövetséges államban erőszakkal
lépnek fel a szabadságjogokat és demokráciát követelő tüntetőkkel szemben,
csakhogy a szaúdi különleges kapcsolatnak (olaj-függőségnek) köszönhetően az
amerikai külpolitikai döntéshozatal kényszerhelyzetben van: a
liberális-idealista elvekkel szemben a realista érvek (gazdasági faktorok)
dominálnak. A rövid távú stratégiai érdekek szem előtt tartásával azonban az
USA azt kockáztatja, hogy a bahreini közvélemény szemében menthetetlenül diszkreditálódik,
s ezzel lényegében hosszabb távon akár el is veszítheti az öbölbeli pozícióját.
A bahreini lakosságot láthatóan zavarja az a kettős mérce, amelyet Washington
az arab forradalmak kapcsán alkalmaz: segíti-támogatja Egyiptomot, Líbiát, és Szíriát,
miközben a manamai főtéren összegyűlteket magukra hagyja. Arról nem is beszélve,
hogy a nyugati fegyverszállítások továbbra is folytatódnak – igaz szigorúan
csak „külső védelmi” jelleggel.
A
bahreini események kétségkívül hatással vannak a regionális játszmára, a
helyzet azonban fordítva is igaz. Szaúd-Arábia lépéskényszerben van, az otthoni
stabilitás érdekében, és az Irántól való félelmében erővel kénytelen
beavatkozni a bahreini folyamatokba. Az Egyesült Államok a geopolitika
fogságában, de még inkább stratégiai szövetségesének, Rijádnak a szorításában
nem vállalkozhat határozottabb fellépésre a bahreini demokratizálódást
illetően. Mindeközben Irán kivárásra játszik, s úgymond nevető harmadikként
igyekszik kihasználni az öböl túlpartján kínálkozó lehetőséget. Végezetül, a
regionális játszmában részt vevők érdekeit és félelmeit látva úgy fest, hogy
éppen Bahrein járhat a legrosszabbul: nem csupán a politikai reformok előtt
zárulhat be hosszabb időre az a bizonyos ajtó, de a sziget az öbölbeli hatalmi
törekvések és a felekezeti-ideológiai ellentétek küzdőterévé is válhat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése