POLARIZÁCIÓ
ÉS RADIKALIZÁCIÓ
Az
„arab tavasz” kirobbanása óta sokat foglalkoznak az átalakuló Egyiptommal és Líbiával,
még többet a polgárháborúba süllyedt Szíriával, de csak igen keveset
Bahreinnel. Holott ez a piciny öbölbéli olajmonarchia ugyanúgy már bő másfél
éve forrong, még ha nem is akkora hőfokon, mint ahogyan azt a többi esetben láthattuk.
A helyzet azonban most egyre rosszabbul fest a szigetállamban, különösen, ha a
fokozatos polarizációt és radikalizációt vesszük szemügyre.
A
bahreini tiltakozások tavaly februárban igencsak mérsékelt célokkal kezdődtek,
a tüntetők alapvetően reformisták voltak, mintsem forradalmárok: az abszolút
monarchia helyett valódi alkotmányos királyság létrehozásának célját tűzték a
zászlajukra. De az uralkodói család erőszakos fellépése, majd a szaúdi erők intervenciója
változtatott ezen, miként egyre többen kezdték el követelni az al-Khalifa
dinasztia trónfosztását. Az elmúlt másfél esztendőben ráadásul a kölcsönös
bizalmatlanság erősödése, az utcai politizálás állandósulása, valamint a
felekezeti konfliktus elmélyülése igencsak veszélyes mederbe terelte a bahreini
politikai folyamatokat. Egyfelől a szembenálló táborok közti szakadék
folyamatosan szélesedik, másfelől pedig a csoportokon belül a radikálisok
fokozatosan kiszorítják a mérsékelt erőket.
A
politikai játszmában szembenálló táborokat a mély bizalmatlanság jellemzi. Az
ellenzéki tüntetők nem igen hisznek már a kormányzati retorikának, mert mint
mondják, az „messze van a valóságtól”. S valóban, az uralkodó család már több
mint egy évtizede (2001 óta) hitegeti a lakosságot az alapvető reformok
megvalósításával, de ez idáig mégsem történt semmilyen lényeges előrelépés. A
2011-es tüntetések erőszakos elfojtása, valamint az ellenzékkel való párbeszéd
elutasítása csak még inkább megerősítette a reformpártiak kételkedését a
kormányzat ígérgetését illetően. S mindezt csak tovább fokozta, hogy a
tiltakozásokat övező erőszak felderítésére létrehozott bizottság elmarasztaló jelentését
és ajánlásait az uralkodó ugyan elfogadta, annak végrehajtására azonban semmiféle
menetrendet vagy akciótervet nem készíttetett. Másfelől a kormányzat sem hisz a
tüntetőknek, akikben csak azt látják, hogy mindig változtatgatják a céljaikat,
és csak egyre több koncessziót akarnak kicsikarni a vezetésből. Az általános
bizalmatlanság ráadásul nem csak a polarizációt erősíti, hanem a szembenálló táborok
radikalizálódásához is hozzájárul. A mérsékelt erőknek igen nehéz türelemre
inteni akkor, amikor a kormányzat semmilyen lépést nem tesz a reformok
gyakorlati megvalósítására. Ahogyan a legerősebb ellenzéki párt (al-Wefaq)
parlamenti képviselője, Matar Matar fogalmazott: „a kormányzat lényegében ellenállásra
bátorítja az embereket”. A táborok fokozatos radikalizálódása pedig
ellehetetleníti a megegyezést is, hiszen így a felek egyre kevésbé lesznek
nyitottak a kompromisszumos megoldás iránt.
A
reformok elmaradásával és a szembenállás erősödésével a politika a
tárgyalóasztalról az utcára került, s ezzel a tüntetések, a leszámolások és az
ellentüntetések ördögi köre vette kezdetét, amelyben minden évforduló, ünnep,
vagy megemlékezés robbanással fenyeget. A tiltakozók akcióikkal igyekeznek fenntartani
a kormányzatra gyakorolt nyomást, a királyi udvar pedig igyekszik minden
erejével megőrizni a status quo-t. A vezetés azonban elmulasztotta levonni az
egyiptomi és líbiai események tanulságát, nevezetesen, hogy a tiltakozások
erőszakos elnyomása nem tartja vissza a tüntetőket, sőt elszántabbá és
radikálisabbá teszi őket. Az erőszak alkalmazása olyan spirálhatást indított
el, amelynek eredményeként radikalizálódtak az ellenzék céljai („királyság
helyett köztársaságot”) és akciói (lásd erőszakosabb eszközök és nagyobb
intenzitás), valamint a kormányzat válaszlépései is. A tiltakozások
betiltásával, a politikai tér elvételével a kormányzat csak még inkább a
radikálisok malmára hajtotta a vizet, a jelenlegi helyzetben ugyanis csak abból
lehet hős, aki felveszi a kesztyűt és konfrontálódik a vezetéssel. Erőszakmentességgel
kampányolva most nem igen lehet támogatókat szerezni, ahhoz már túl sok a
múltbéli sérelem, és túl nagy a reményvesztettség is. De ugyanez a hozzáállás
jellemzi a rezsim iránt lojális tábort is, amely egyre határozottabb és
keményebb fellépést követel a királyság kritikusaival szemben, nem egy esetben
pedig hajlandó akár maga is fegyvert fogni. Egyszóval a felek mindkét oldalon
egyre türelmetlenebbek és egyre inkább hajlanak az erőszakos megoldásokra.
A
Bahreinben jelentkező problémát a kormányzat már a kezdetek-kezdetétől
igyekszik úgy bemutatni, mintha az egyfajta síita-szunnita szembenállás lenne,
hovatovább egy, az Iráni Iszlám Köztársaság által finanszírozott és támogatott
puccskísérlet. Noha a tiltakozások fő támogatói kétségkívül a magukat
másodrangú állampolgárnak érző síiták voltak (pl. az állami szektorból kizárva
csak a magánszférában érvényesülhetnek), és Teherán tényleg haszonélvezője a
bahreini folyamatoknak, valójában azonban a mozgalom nemzeti-szekuláris keretek
között, és önerőből indult útnak, mint ahogyan azt a tüntetők központi
szimbólumát képező nemzeti zászló és jelmondat („síita és szunnita – egy
testvér”) is egyértelműen bizonyította. A királyi család a jól bevált oszd meg
és uralkodj taktikát követve igyekezett kifogni a szelet a reformpártiak
vitorlájából, azonban a felekezeti ellentétek tudatos gerjesztésével csak még
válságosabb-veszélyesebb helyzetet teremtett. Az ellenzék mérsékelt vezetőinek
félreállításával és bebörtönzésével például hozzájárult ahhoz, hogy az síiták körében
egyre hangosabbak és népszerűbbek a radikális nézeteket valló ajatollahok (pl.
Issa Qassim ajatollah). Minderre válaszul a rendszer iránt hűséges táborban is
sorra alakulnak és szerveződnek a szunnita iszlamista milíciák, miközben a
liberális és mérsékelt szereplők fokozatosan a partvonalon kívülre szorulnak. Mindez
könnyen azt jelentheti, hogy az eddig politikai síkon jelentkező szembenállást
az identitás (értsd vallási hovatartozás) alapú ideológiai összeütközés váltja majd
fel, amelyet sokkal nehezebb lesz kezelni – mint létrehozni.
Bahreinben
továbbra sem csitulnak a kedélyek, sőt éppen ellenkezőleg, a helyzet csak egyre
fokozódik. A 2011-es év kínálta történelmi lehetőséget elszalasztva az
álláspontok mára már túlságosan távol kerültek egymástól ahhoz, hogy valamilyen
kölcsönösen elfogadható megállapodás születhessen a felek között. Ráadásul mindkét
oldalon megerősödött a radikálisok befolyása és támogatottsága, ami a
felekezeti törésvonal hangsúlyossá válásával párhuzamosan veszélyes és robbanékony
helyzetet is teremthet. Különösen, ha a regionális összefüggéseket is
számításba vesszük: Ne feledjük a szaúdi olajkutak, a világgazdaság
mozgatórugói csupán egy kőhajításnyira vannak a forrongó szigettől…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése