A
Perzsa-öböl térsége kulcsfontosságú területnek számít a világban, illetve a
nemzetközi kapcsolatok rendszerében. De vajon mennyiben határozható meg
egységes régióként a társadalmilag, politikailag és gazdaságilag igencsak
különböző államokat magába foglaló földrajzi terület?
Ha
a Perzsa-öblöt, mint önálló régiót vizsgáljuk, akkor abból kell kiindulnunk,
hogy megnézzük, melyek azok a faktorok és folyamatok, amelyek összekötik a
szereplőket. E tekintetben szinte alapvető kiindulópont a földrajzi kötelék, nevezetesen,
hogy az öblöt körülölelő, partszakasszal rendelkező államokról van szó, vagyis
Iránról, Irakról, Szaúd-Arábiáról, Bahreinről, Katarról, Kuvaitról, Ománról, és
az Egyesült Arab Emírségekről. Ahhoz azonban, hogy önálló régióról beszéljünk
nem elég csupán a földrajzi szomszédság, hanem közös karakterjegyekre, s az
államok közti kölcsönös függőségre is szükség van. Előbbire a szénhidrogének
kitermelésén és kereskedelmén alapuló gazdaságok, utóbbira pedig a
transznacionális identitások jelentette biztonsági problémák lehetnek
példák.
A
Perzsa-öböl hallatán minden bizonnyal először a szénhidrogén-készletek, a kőolaj
és földgázmezők jutnak eszünkbe, s valóban a stratégiai jelentőségű
energiahordozók azok, amelyek összekötik a térség országait. (A világ
kőolajtartalékainak több mint fele, földgázkészleteinek pedig közel egyharmada
itt található.) A XX. század elején felfedezett fekete arany kulcsfontosságú
szerepet játszik mindegyik öböl államban, mivel fejlődésük és gazdaságuk
nagyrészt a nyersanyagok kitermelésén, feldolgozásán és kereskedelmén alapszik.
Fontos azonban hozzátenni, hogy az egyéni adottságok és képességek nem azonosak:
vannak kis és nagy olajtermelők, illetve vannak olyanok, akik még mindig
nagyban az olajbevételektől függnek (Irak és Irán), míg mások komolyan
diverzifikálták a gazdaságukat (Katar és az Emírségek). A Perzsa-öböl viszonylatában
az olaj pedig már csak azért is fontos kapocs, mert mind a régión belüli
hatalmi egyensúlyt, mind pedig az államok külső magatartását befolyásolja. Az
olajkérdés egyszerre erősíti a regionális együttműködést (mint például az
olajfegyver bevetésekor) és a rivalizálást (lásd a nagy termelők közti piaci
árversengést).
A
fekete arany nem csak áldás, hanem átok is, amennyiben a járadékgazdaság
számtalan kellemetlen mellékhatással is rendelkezik. Így elsősorban a
költségvetési bevételek nagyban függnek attól, hogy hogyan alakul a kőolaj és a
földgáz világpiaci ára, de a társadalmi-politikai következmények még ennél a
világgazdasági függőségnél is nagyobb problémát jelentenek. Az olajdollároknak
köszönhetően az autokratikus kormányok erősek tudnak maradni (van fedezet az
erőszak-apparátus és patrimoniális-hatalom fenntartására), ráadásul külső
támogatással is bírnak. Csakhogy a szénhidrogéneken alapuló modernizáció egyre
inkább kitermeli azt az erős középosztályt, amely több szabadságot és politikai
beleszólást követel magának, más szóval, alapvető reformokat. A Perzsa-öböl
államainak többségében máig megoldatlan problémaként jelentkezik, hogy vajon
hogyan lehetséges a tradicionalizmust és a modernizációt sikeresen
összeegyeztetni egymással. Végezetül azt sem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy
az impozáns gazdasági mutatók hátterében a jövedelmek igencsak egyenlőtlenül
oszlanak meg, egyes országokban pedig különösen nagy a társadalmi szakadék.
A
Perzsa-öböl nem csak a szénhidrogén-készleteiről és a világgazdaságban játszott
szerepéről híres, hanem fegyveres konfliktusairól is. Az öbölben az elmúlt
három évtizedben három komolyabb háború zajlott le, amelyekben közvetve vagy
közvetlenül valamennyi ország érintve volt. 1980-88 között Irak és Irán,
1990/91-ben Irak és a Kuvaitot támogató nemzetközi közösség, 2003-ban pedig
Irak és az Egyesült Államok vezette koalíció feszült egymásnak. Az
olajdollároknak köszönhetően ráadásul erőteljesen militarizálódott a térség,
amennyiben a katonai költségvetések a GDP-hez viszonyítva itt a legmagasabbak a
világon. A területi és határviták, valamint a tömegpusztító fegyverek
elterjedésének (versenyének) a veszélye mellett, igazán komoly fenyegetést a
transznacionális identitások jelentenek. A régiót ugyanis behálózzák a határokon
átívelő etnikai, felekezeti, törzsi és ideológiai kötelékek, amelyeket a felek
igyekeznek tudatosan ki is használni, s előnyükre fordítani. A régió államainak
vezetői nem az ellenlábasaik konvencionális képességeitől tartanak a leginkább,
hanem attól, hogy ezeket a kapcsolatokat felhasználva a rendszerük stabilitása
ellen intéznek kihívást.
A
független államok megalakulását követően az öböl régióban nem jött létre
regionális hierarchia, s lényegében azóta is folyamatos hatalmi versengés
zajlik a vezető szerepért. Földrajzi mérete, népességi mutatója, ideológiai
befolyása, katonai képessége, illetve gazdasági súlya alapján három állam
játszik kulcsfontosságú szerepet ebben a történelmi versengésben: Irak, Irán és
Szaúd-Arábia. Az erőviszonyok az idők folyamán többször is változtak, legutóbb
a 2003-as iraki intervenciónak és Szaddám Huszein megdöntésének az
eredményeképpen. Irak kiesésével a verseny kétszereplősre redukálódott,
jelenleg Rijád és Teherán verseng egymással a regionális hegemón címért. Szembenállásuk
több tényezőre vezethető vissza, így például az eltérő ideológiai-politikai
berendezkedésre, illetve az etnikai-felekezeti különbözőségre. Rivalizálásuk
pedig ún. „áttételes háborúkban” ölt formát, amelyeket Jementől kezdve
Bahreinen át Irakig vívnak. A Perzsa-öböl megosztottságát jól mutatja továbbá az
is, hogy a térségben nem jött létre regionális integráció – az Öbölmenti
Együttműködési Tanács (GCC) ugyanis csak az olajmonarchiákat tömöríti, míg
Irakot és Iránt negligálja.
A
Perzsa-öbölben fontos szereplők a külső hatalmak, egyrészt mert a regionális rivalizálásban
szükség van erős szövetségesekre, másrészt pedig mert az öböl stratégiai súlyát
már igen hamar felismerték a világpolitikai aktorok. Előbb a brit birodalom
igyekezett fennhatóságát kiterjeszteni a területre, majd a második világháborút
követően az Egyesült Államok vetette meg a lábát a térségben. Az öböl
jelentőségét földrajzi fekvése adta, majd azt az ipari forradalmat követően az
energiahordozók felfedezése növelte. A hidegháborús versengésben az USA
határozottan amerikai érdekszférának minősítette (Carter-doktrína), s az
olajszállítások biztosítása, valamint regionális partnereinek védelme érdekében
egyre nagyobb jelenléttel képviseltette magát a régióban, mígnem a 2003-as
iraki háborúnak köszönhetően kvázi regionális aktorrá vált. Az öböl mindeközben
még inkább felértékelődött, miként más nemzetközi szereplők is érdekelődni
kezdtek iránta. Így például a növekvő energiafogyasztás problémájával küzdő
Kína, amely ma már a Perzsa-öböl szinte valamennyi államával gyümölcsöző
kapcsolatot ápol, s lényegében egyfajta modern selyem utat épített ki.
A
régi közkeletű mondás szerint a Perzsa-öböl térségét mindig is a mesés
gazdagság és a leírhatatlan szegénység ellentéte jellemezte, valamint az, hogy
az egymással rivalizáló fejedelmek és a külső szereplők ádáz harcot vívtak a
területek feletti ellenőrzésért és uralomért. A helyzet több évszázad alatt nem
sokat változott – mondhatnánk –, a gazdasági-társadalmi ellentétek még mindig
szembeötlőek, gondoljunk csak az olajmonarchiák üvegpalotáira, illetve
bádogviskós nyomornegyedeire, az öböl feletti befolyásért pedig jelenleg Irán
és Szaúd-Arábia birkózik egymással áttételes háborúkat vívva Bahreinben,
Irakban, és a régió határain túl, mindeközben a partvonalon az USA és Kína
meccsel az öbölbeli energiahordozókért és stratégiai pozíciókért.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése