DZSAKARTA: „A NAGY DURJÁN”
Kalandos
út vezetett a batami reptérre.. krátereken és bukkanókon keresztül
jutottunk ki.. mindenhol útfelújítás zajlott több-kevesebb sikerrel.. Na
meg felfigyelhetett az ember arra is, hogy szinte minden sarkon áll egy
járőr, vagy legalábbis egy annak megfelelő forma.. Aranyárban sikerült
is megérkezni, majd kisebb várakozás után fel is szállni.. A repülőn meg
csak azon kacagtunk Árival, hogy egyetlen egy szőke kobakot sem
lehetett látni, hanem csakis fekete hajakat.. Na meg persze kövér
kisgyerekeket.. meg is született a túra központi fogalma.. a
nutellista.. vagyis a túlsúlyos kisgyerek szinonímája.. hiszen ott
visszhangzott a fejünkben a mondóka: kövér kisgyerek, lyukas fog,
nutella.. De a viccet félretéve tényleg szembeszökő, hogy mennyi a
túlsúlyos gyerek.. AirAsia-val repültünk, vagyis a maláj fapados
társasággal, így mi nem is álmodozhattunk semmiféle nasiról vagy
uzsonnáról.. főleg mert a menülapon alig akadt olyan amit szívesen
ettünk volna.. bár a nyakpárna igencsak vonzó volt a katalógusban.. de
hát economy van.. s nem szórjuk a pénzt..
A
repülőút legaláb annyira izgalmas volt, mint a reptérre vezető taxiút..
Ugyan alig másfél óráig tartott az utazás.. de ezen idő alatt annyit
liftezett a gép, mint amennyit két évvel ezelőtt az oda-visszaút alatt
nem lifteztünk a Himalája felett.. A felhők pedig olyannyira körbefonták
a gépet, hogy néhol látni sem lehetett semmit.. Ilyenre sem emlékszem
légi utazásaim sorából, hogy a gépnek annyi felhőn kellett volna
átvágnia mint mostan.. Aztán szép lassan megérkeztünk Jakarta fölé..
amelynek egy része szó szerint víz alatt állt.. Hallottuk a híreket
előző este, hogy az indonéz fővárosban ismételten árvíz van, de
valójában ez megszokott dolog, mivel a város történelmi része, az
egykori Batávia a tengerszint alatt fekszik.. Na a hollandok mindig
kifogják ezt.. nemcsak odahaza, hanem a gyarmataikon is.. mert ugyebár
Indonéz a Holland Kelet-Indiai Társaság birtoka volt egészen a második
vilgháború végéig, amikor is kénytelenek voltak lemondani róla..
Egyébként talán ők az egyetlenek az egykori gyarmattartók közül, akik
nem szégyeltek nyilvánosan bocsánatot kérni a kolonizációért.. S ezért
nem is meglepő hogy a két fél mind a mai napig jó kapcsolatot ápol
egymással.. Na persze ehhez kell az is hogy rengeteg indonéz él az
európai országban..
Na szóval a levegőből már látszott hogy Jakarta egyes részein áll a víz.. ami nem is csoda mert elvégre esős
évszak van.. s persze azért sem, mert a védekezés nem a legmegfelelőbb
errefelé.. Minden évben eláznak, s csak mosolyognak saját
szerencsétlenségükön.. Állítólag a mostani közel sem volt olyan jelentős
mint a tavalyi, vagy az az előtti.. Hát nem tudom.. a levegőből
komolyabbnak tűnt.. Megérkezés után sikerült is belecsöppenni a
monszunba.. mikor kijöttünk a reptérről csak úgy szakadt az eső..
úgyhogy be is vágódtunk inkább egy reptéri étterembe.. ahol a többiek
neki is láttak az indonéz konyha remekeinek.. én azonban éhgyomorra nem
igazán tudtam vállalni a fűszeres-csípős ételeket.. hát még az
olajosakat.. Úgyhogy kénytelen voltam beérni egy fertőtlenítő hatású
kókival.. Az eső közben csak nem akart abbamaradni.. így kénytelenek
voltunk meglódulni.. előbb buszjegyet vételezni, majd megtalálni, hogy
tulajdonképpen melyik járgány megy a vonatpályaudvarhoz.. Mert ugyebár a
tervünk az volt, hogy egy Jakartában eltöltött délutánt követően
továbbmegyünk Yogjakartába.. Ehhez azonban előbb a pályaudvarra kellett
mennünk.. ahol letehetjük a csomagjainkat.. s megválthatjuk a
jegyünket.. Még szerencse, hogy ez utóbbiban Reni segítségünkre volt..
A
buszút a repülőtérről a pályaudvarra majd másfél órát vett igénybe..
egyrészt az emberpróbáló jakartai forgalom miatt, másrészt mert az árvíz
miatt több utat is lezártak.. No de így legalább volt idő nézelődni..
ha már hosszabban nem időzünk el a fővárosban.. Őszíntén szólva nem is
bántam.. elég volt a buszból kínálkozó látvány.. Jakarta hatalmas,
áttekinthetetlen, koszos, szmogos ázsiai nagyváros.. Sokan Bangkokot
szokták ezen jelzőkkel illetni.. valójában Bangkok klasszisokkal szebb
mint Jakarta.. Persze azért szívesen megnézném egyszer a történelmi
Batáviát.. a koloniális negyedet, mert állítólag az szépen rendbe van
téve.. A buszról azonban csak a külvárosi képekre futotta.. Érdekesnek
érdekes volt, de semmi több.. mondjuk nálunk sem bővelkedik
látványoságokban Rákospalota vagy Kőbánya-Kispest.. Mindenesetre a
látvány elkedvtelenített.. koszos utcácskák.. elképesztő forgalom..
stresszelő emberkék.. Viszont láttam vicces közlekedési eszközöket.. így
például egy bogár formájú szerkezetet, ami a Thaiföldön jól megszokott
és sokak által kedvelt tuk-tukhoz hasonlított.. csak mintha ötvözték
volna a Wolkswagen bogárral.. Mind-mind szép narancssárga színekben
pompáztak.. A pályaudvarra megérkezve meg elképesztő hiénázásba
botlottunk.. még le sem szálltunk a buszról, már mindenki vinni akart
minket valahová.. s mikor mondtunk hogy csak ide a pályaudvarra
jöttünk.. csak hajtogatták hogy majd ők elvisznek.. Aztán meg
csomagpakolás közben többen is majd elütöttek.. Klassz kis élmény volt
így elsőre az indonéz fővárosból..
Jakarta
nemcsak politikai főváros, hanem az összes indonéz sziget
gyűjtőmedencéje is egyben.. az emebrek mindenfelől idesereglenek, hogy a
jobb élet reményében munkát vállaljanak.. de sokaknak leginkább csak az
elkaristolásra futja.. Elképesztően sok itt a szegényember.. A
politikai döntések kétségkívül itt születnek, s egyben ez a szigetország
gazdasági központja is.. mint ahogyan a főbb trendek is itten alakulnak
ki és öltenek formát.. majd terjednek el országszerte.. A 90-es években
elképesztő változásokra került sor.. a csak „arany háromszögként”
emlegetett negyedben egymás után épültek meg a hatalmas felhőkarcolók,
impozáns hotelek, s persze megannyi irodaház és bevásárlóközpont.. Hiába
Jakarta is lépést kívánt tartani a többi délkelet-ázsiai nagyvárossal..
A történelmi rivalizálás pedig különösen felerősödött Malajzia és
Indonézia között.. rivalizál egymással a két nemzeti olajvállalat is.. a
Petronas és a Pertamina.. Jakarta azonban még mindig fényévekre van
Kuala Lumpurtól.. A belváros valóban elképesztő ütemben fejlődik még
mindig, de a külső negyedekben még mindig vannak olyan részek, ahol
nincsen közellátás, ahol nincs vízhozzáférés.. Az 1997-es ázsiai
pénzügyi válság Indonéziát is térdre kényszerítette.. megbukott a
korrupt Szuharto rezsim.. a demokrácia azonban még azóta sem érkezett
el.. A gazdasági és társadalmi egyenlőtlenségek pedig komoly erőszakhoz
vezettek.. amelyre harminc esztendeje nem volt példa.. A város gazdasági
bukását pedig megannyi félbenhagyott építkezés és számos éktelenkedő
kráter tükrözi még mindig..
A
főváros kétségkívül nem egy turista látványosság, s valóban
elsődlegesen kormányzati funkciókat lát el.. mégis van mit megcsodálni..
Így például az óvárosi negyed.. amelyet Kota-nak hívnak.. s amelyet még
a hollandok virágoztattak fel.. a házak itt felújítva díszelegnek
egymás mellett.. s talán a kosz sem akkora mint másutt a városban..
Északabbra pedig a híres kikötő található, amely napjainkban talán a
leglátványosabb emlékét adja a vitorláshajók korának az egész világon.. S
persze számos múzeum közül is válogathattunk volna.. ha lett volna némi
időnk s kedvünk azok meglátogatásához.. A városban elszórt
monumentumokból azonban komoly ízelítőt kaphattunk.. Azt kell hogy
mondjam a megalománia ebben az ázsiai országban is erőteljesen dívik.. A
pályaudvar melletti emlékmű kilátótornyába feljutva.. közel másfél
órát, de talán kettőt is várakoztunk.. szemünk elé tárulhatott a város..
amely valóban hatalmas, kaotikus, szmogos, és zsúfolt.. üde színfoltot
alig sikerül a szempárnak felfedeznie.. parkok alig vannak, holott
Jakarta az egyik olyan város a világon, ahol még természetesen nő az
őserdő.. Ezt a helyiek jól palástolják.. pedig még a kormányzat is
igyekszik az ügy érdekében cselekedni.. de mindhiába..
A rövidke
városnézés után minden lelkiismeretfurdalás nélkül ültünk fel az
éjszakai vonatra Yogjakarta felé.. hogy bármit is elmulasztottunk volna
megnézni.. fél nap bőven elég volt az indonéz fővárosból.. amit nem
véletlenül neveznek csúfosan a „Nagy Durjánnak”.. a büdös illatú
egzotikus gyümölcs, amelyet egyesek ki nem állhatnak, míg mások majd
megvesznek érte.. Én sem a durjánt nem szeretem, sem pedig Jakarta nem
hagyott bennem mély nyomokat.. Majd talán legközelebb.. más
szemszögből..
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése