Eltérően más közel-keleti
államoktól – Szaúd-Arábiától és az Egyesült Arab Emírségektől – Iránban az
Internet használatát kezdetben nem szabályozták, és nem ellenőrizték a
kezdetekben. A vezetés támogatta az internetes technológiák terjedését és az
állam aktívan részt próbált venni annak fejlesztésében. Amíg a konzervatívok az
olyan technológiák terjedését, mint például a műholdas TV-csatornák,
szisztematikusan megpróbálták korlátozni, addig az Internet viszonylagos
szabadságot élvezett. A reformista erők térnyerésével és a társadalmi
elégedetlenség fokozódásával, valamint az állami berendezkedést bíráló
megnyilvánulások megszaporodásával azonban a keményvonalas elit ma már
kísérletet tesz az új technológiák ellenőrzésére és terjedésük akadályozására.
Annak, hogy
Hashemi Rafsanjani elnöksége alatt (1989-1997) nem került sor az
Internet kontrolljára, gyakorlati és ideológiai okai voltak. A legalapvetőbb ok
az volt, hogy az iráni kormányzat képtelen volt úrrá lenni azokon a
kihívásokon, amelyeket az új technológiák jelentettek a számára. Irán nem
rendelkezett olyan technikai infrastruktúrával, amelynek segítségével
kezelhette volna az újonnan jelentkező problémákat. Hiányzott a technikai
ellenőrzési intézkedések rendszere, amely megerősíthette volna az állam
hatalmát az Interneten. Másodsorban gazdasági megfontolások is szerepet
játszottak. Az anyagi haszon reménye és a privatizációs tervek mind
közrejátszottak abban, hogy Rafsanjani kormányzata nem vezetett be
ellenőrzést az új technológia felett. A kontrolltól való idegenkedésben közre
játszott az is, hogy az internetes technológiákban a teheráni vezetés
lehetőséget látott a rendszer saját céljainak megvalósítására is. Az Internetet
elektronikus kormányzati programok tervezésére kívánták használni, így javítva
az állami bürokrácia hatékonyságát. Különböző kormányzati szervek – például az
Energiaügyi Minisztérium (http://www.moe.or.ir)
és a Költségvetés és Tervezés Iráni Szervezete (http://www.mporg.ir)
– az új technológiát felhasználva tettek kísérletet a kormányzaton belüli
kapcsolatok javítására és a hatékony közszolgálat megteremtésére.
Az Internet
olyan hatással van az iráni államra, mint amilyennel az eddigi információs és
kommunikációs technológiák egyike sem rendelkezett. A reformisták és néhány
konzervatív tekintély egyaránt üdvözölte az Internet, mint az Iszlám Köztársaság
fejlődését szolgáló új eszköz megjelenését. A vallási vezetés és a különböző
vallási intézmények számára vonzó volt az új technológia, mivel az lehetővé
tette a forradalmi propaganda online folytatását, az államilag támogatott
hírügynökségeken keresztül pedig sikeresen valósulhatott meg az Iszlám
Köztársaság érdekeinek közvetítése a nagyvilág felé. Az Internet új lehetőséget
teremtett a síita iszlám terjesztésére, és ezáltal az iszlám állam
támogatására. Az iráni klérus számos tagja – a szűklátókörűségtől eltávolodva –
úgy tekintett az Internetre, mint egy „ajándékra”, amely lehetővé teszi a
próféta szavainak terjesztését, és az iszlám forradalom exportálását. Az új
technológia ugyanúgy alkalmas a forradalmi eszmék terjesztésére, mint ahogyan
alkalmas volt Khomeini ajatollah alatt a rögzített hanganyagok
(magnókazetták) szétküldése is. A vallási központok a világhálóra lépve serény
weboldal „építkezésbe” kezdtek, amelyekre mindnyájan feltették saját
Korán-értelmezéseiket és az iszlámmal kapcsolatos gyakorlati tanításaikat is.
Az
Internetet a nép számára hozzáférhetővé téve a vallási vezetés megtalálta a
módszert hatalmának legitimizálására a forradalmi állam definíciójáért
folytatott belső harcban. A cenzúra-mentes Internet-politika megerősítette az
Iszlám Köztársaság eredeti nézetét, amely szerint a modern technológia
támogatása elősegíti és védi a tekintélyét.
Az Internet
Mohammad Khatami 1997-es köztársasági elnökké választását
követően kezdett a rendszer politikai fenyegetésévé válni. A reformista elnök
támogatói – elsősorban a nem kormányzati civil szervezetek, az értelmiségiek, a
diákok és a nők – alapjaiban kérdőjelezték meg az Iszlám Köztársaság talpkövét
képező velayat-e faqih (az iszlám jogtudós uralma) koncepciót. Khatami
megválasztása egy erőteljes politikai mozgalmat hívott életre, amely a szabad
társadalom előfeltételeiként a törvények uralmát és a civil társadalom
fontosságát hangsúlyozza. A reformpárti erők a hatalom pluralista formáját
javasolva bírálják az ország antidemokratikus intézményeit, különösen a nem a
nép által közvetlenül választott pozíciókat. A Khatami vezette
reformista tábor – a társadalom széles támogatását bírva – megkísérli az Iszlám
Köztársaság tekintélyelvű jellemzőit felszámolni és megteremteni a valódi
demokráciát Iránban. A konzervatív vallási vezetés azonban a rendszerrel
szemben megfogalmazott minden kritikát elutasít, és hatalmi kiváltságairól
semmilyen körülmények között sem hajlandó lemondani. A keményvonalas
konzervatívok és a változásokat követelő reformerek között az 1997-es elnökválasztással
vette kezdetét a napjainkban is zajló hatalmi harc.
A hatalmi
harc részeként a konzervatívok ellenőrzése alatt álló bíróság számos liberális
hangvételű újságot tiltott be és több reformista újságírót ítélt súlyos
börtönbüntetésre. Tudatos hadjáratot folytattak a reformerek bázisát jelentő
nyomtatott sajtó ellen. A 2000. évi parlamenti választásokon aratott
reformpárti győzelmet követően a liberális sajtóval szemben alkalmazott cenzúra
még komolyabb méreteket öltött. A keményvonalasok megkíséreltek minden olyan
reformista kísérletet megakadályozni, amely a hagyományos tömegkommunikációs
eszközöket vette igénybe. A sorozatos újságbetiltások, bírósági perek,
pénzbüntetések és bebörtönzések hatására kialakult környezetben a politikai
reformokat sürgetők a megoldást az újonnan jelentkező kommunikációs eszköz, az
Internet használatában látták.
Az Internet
szabályozatlanságának és ellenőrizetlenségének köszönhetően vonzó lehetőséggé
vált a reformisták számára. Az Internet különleges szerepre tett szert az
Iránban zajló hatalmi harcban. Míg a politika hagyományos területe –
különösképpen a döntéshozatal – jelentős mértékben korlátozott volt a vallási
vezetés obstruáló magatartása miatt, addig az Internet új teret biztosított a
vitának. Az írott sajtóhoz hasonlóan az Internet alternatív lehetőséget
nyújtott a reformpárti mozgalomnak, hogy a változtatások kikényszerítésében
bízva azon keresztül támadja a konzervatív vallási vezetést. A „háború”
áttevődése a világhálóra új irányt adott a reformerek és keményvonalasok között
fennálló konfliktusnak.
Az új
technológia az 1997-es elnökválasztási kampány alatt vált a politikai célok
terjesztésének és kommunikálásának rendkívül fontos eszközévé. Irán
történelmében először, a két jelölt – a reformista Mohammad Khatami (http://www.khatami.com) és a konzervatív Ali
Akbar Nategh-e Nuri (http://nategh.co.ir)
– az Internetet használva kampányolt egymás ellen.
Az
újságírók, az írók és a reformpárti aktivisták mind helyet és szabadságot
találtak maguknak az Interneten, hogy kifejezésre juttassák a vezetéssel
szembeni kritikájukat. Az újságok szerkesztőségei a betiltásokat követően
automatikusan létrehozták saját oldalaikat az Interneten, ahol tovább
folytatták a cikkeik publikálását. A független hírügynökségek szintén az
Internetre léptek, de emellett tovább folytatták a nyomtatott közlemények
kiadását is. A liberális írók növekvő számban választották az Internetet, mint
az elégedetlenségük kifejezésére szolgáló eszközt. Akbar Ganji (http://www.akbarganji.com)
reformpárti újságíró és Said Ibrahim Nabavi (http://www.navabi.online.com)
prominens reformista személyiség a világhálón folytatták harcukat a
keményvonalas vezetéssel szemben, bírálva a klérus uralmát és követelve a
politika területéről való kivonulását. A reformista weboldalak kiváló
lehetőséget nyújtanak a vallási vezetéssel szembeni kritikus megnyilvánulásra.
Ezek az internetes oldalak lehetővé teszik, hogy mindenfajta cenzúra nélkül
jelenjenek meg írások rajtuk. A publikálás lehetőségének megteremtése mellett
ezeknek az oldalaknak a többsége rendelkezik vitafórumokkal és
hírösszefoglalókkal is. Alapvető funkciójuk azonban az írások közzétételének,
az információ szabad áramlásának a biztosítása.
A világháló
fontos eszközzé vált a demokratikus átalakulást szorgalmazó diákmozgalmak, mint
amilyen az Iroda az Egység Megerősítésére (Office for the Consolidation of
Unity – OCU), valamint az Iszlám Diákok Uniója (Union of Islamic
Students – UIS) számára is. Az 1999-es diáklázadás során különösen jelentős
szerepet játszott az Internet, miután a diákok a weben keresztül szervezték meg
a tüntetéseket, és mobilizálták a fiatal iráni lakosságot a konzervatív
klérussal szemben. A rendszerrel elégedetlen fiatalok a csevegő szobák és az
e-mailek útján sikeresen tarthattak kapcsolatot egymással. A 2003 júniusában
lezajlott forrongásokban szintén fontos szerep jutott az új technológiának. Az
aktivisták közötti kommunikáció eszközéül ismételten a csevegő szobák és
fórumok szolgáltak. Habár az elektronikus kommunikáció viszonylag korlátozott
maradt a közvetlen (face-to-face) kapcsolatokkal szemben, az Internet növekvő
hasznossága a tiltakozások szervezésében tagadhatatlanul fontos tényezője lett
a demokráciáért folyó iráni hatalmi harcnak. A fiatalok az elektronikus utakon
– e-maileken és weboldalakon – keresztül képesek megkerülni a cenzúrát, és
kifejezésre juttatni ellenérzésüket és elégedetlenségüket a fennálló
rendszerrel szemben.
Az új
technológia nyújtotta lehetőségeket az iráni politikai elit minden szereplője
megpróbálta használni. A reformpártiak és konzervatívok mellett az iráni
ellenzék is az Internet előnyeinek kihasználásában bízva hozta létre saját
weboldalait, amelyeken keresztül bírálta a fennálló rendszert. A Khomeini
ajatollah utódjául 1985-ben kinevezett, majd 1989-ben felmentett Hosein Ali
Montazeri nagy ajatollah, a vallási ellenzék prominens képviselője az elsők
egyikeként ismerte fel az Internet kínálta lehetőségeket. Montazeri
saját weboldalán (http://www.montazeri.com)
kampányolt a vallási vezetéssel és a rendszer alapját képező velayat-e faqih
koncepcióval szemben. Internetes oldalán az összes munkáját, még az iráni
bíróság által betiltottakat is hozzáférhetővé tette.
A vallási
ellenzék képviselői mellett az Iszlám Köztársaság határain belül és túl élő
egyéb iráni ellenzéki csoportosulások is meglátták az Internet kínálta
lehetőségeket, és a rendszerrel szembeni éles kritikájukat saját internetes
oldalaikon fogalmazták meg. Az iraki székhelyű iszlámista-marxista Mojahedin-e
Khalq (MEK) folytatja a legkomolyabb hadjáratot a fennálló
rendszerrel szemben. A fegyveres akcióktól sem visszariadó szervezet saját
weboldalán (http://www.iran.mojahedin.org)
éles retorikát használ a teheráni vezetéssel szemben. Az oldalon a szervezet
programja mellett vitafórumok és hírösszefoglalók is helyet kapnak. A MEK az új
technológiát arra is felhasználja, hogy magáról kedvező képet alkosson a
nyugati kormányzatok előtt. Az Iráni Szabadság Mozgalom (Freedom Movement of
Iran) 2002-es betiltását követően szintén az Internetet használva folytatta
harcát az iráni rendszerváltásért (http://www.nehzateazadi.org).
Hasonlóképpen cselekszik számos további ellenzéki mozgalom, illetve szervezet.
A kisebbségi – etnikai és vallási – csoportok is az új kommunikációs
technológiát használják, egyrészről az autonómia kierőszakolására, másrészről a
világ közvéleményének tájékoztatására. Az Iráni Kurdisztán Demokratikus Pártja
(Democratic Party of Iranian Kurdistan) a fegyveres akciók mellett saját
honlapján (http://www.pdk-iran.org) küzd
a független Kurdisztán megteremtéséért.
Az
Interneten hangot kapott kritikák a konzervatív vezetést szigorú intézkedések
megtételére ösztönözték. A kezdeti időszakra jellemző cenzúra-mentes politika a
továbbiakban nem volt tartható. 2000-ben – a parlamenti választásokon
elszenvedett fiaskót követően – a keményvonalasok ellenőrzése alatt álló iráni
bíróság számos reformista újságot, illetve azok weboldalát tiltotta be. 2001
óta pedig a konzervatívok a műholdas televízió-csatornák korlátozásához hasonló
intézkedéseket foganatosítottak az Internet-használat terén. Nem pusztán az
Iszlámmal összeférhetetlen weboldalak, hanem a rendszerrel szemben kritikus
politikai oldalak kiszűrésére is kísérletet tettek. 2001. november 7-én a
Kulturális Forradalom Legfelső Tanácsa (Supreme Council for Cultural
Revolution) határozatot hozott, hogy az Internet-szolgáltatóknak
kötelességük a rendszer-ellenes és Iszlám-ellenes oldalak megszűrése. A
rendelet azonban a technikai hiányosságok miatt nem nyert – nem nyerhetett –
gyakorlati alkalmazást.
De e
keményvonalasok nem tettek le az Internet szabályozásáról és ellenőrzéséről.
Ezt bizonyítja, hogy számos elképzelés született a „veszélyes” oldalak
kiszűrésére. Listákat állítottak össze az illegális oldalakról, valamint
kísérletet tettek egy különleges bizottság felállítására, amelynek feladata az
internetes bűncselekmények vizsgálata lett volna. A konzervatívok megkísérelték
az információ áramlását „helyes” irányba terelni azáltal, hogy államilag
támogatott internetes oldalakat hoztak létre, valamint akadályozni azzal, hogy
az Internet-szolgáltatók működését szigorú szabályok közé szorítva és az
Internet-kávézókat bezárva korlátozták az Internet-hozzáférést. A weboldalak
tervezői és szerkesztői ellen indított bírósági perek szintén az ellenőrzést
szolgálták. Valójában a konzervatívok még nem találták meg az új kommunikációs
technológia ellenszerét.
A
konzervatív vezetés folyamatosan figyelemmel kíséri az Internetet, és a
„gyanús” oldalakat azonnal betiltja, de az új technológia iránti általános
társadalmi érdeklődés, valamint a korlátozásoktól mentes kommunikáció kollektív
követelése a technikai hiányosságokkal együttesen lehetetlenné teszi a
nyomtatott sajtónál alkalmazotthoz hasonló cenzúrát. Mint ahogyan a műholdas
televízió-csatornák esetében, úgy az Internetnél sem lehetséges a hatékony ellenőrzés
és korlátozás megvalósítása.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése