CIVIL TÁRSADALOM AZ ISZLÁM VILÁGBAN
A civil
társadalom a széles értelemben vett társadalomnak egy olyan részét jelenti,
amely az államtól elkülönült szféra, és olyan politikai, gazdasági, szociális,
nevelési, hivatási és vallási intézményekből áll, amelyek a kormányzatokat
inkább a saját, mint az állam érdekei irányában igyekeznek befolyásolni. A
civil társadalom jellemzője a privát társulások és intézmények autonómiája.
Pluralizmusa magában foglalja a gazdaság, a vallás, a kultúra, valamint a
szellemi tevékenységek autonóm szféráit. A civil társadalom előfeltétele az
állam létezése. Bár arra törekszik, hogy az állam tevékenysége korlátozott
legyen, ugyanakkor azt is megköveteli a kormányzatoktól, hogy azok olyan
törvényeket alkalmazzanak, amelyek védik a civil társadalom pluralizmusát.
Augustus Richard Norton definícióját felhasználva a civil társadalom olyan
szféra, ahol társulások, klubok, egyesületek, szindikátusok, szövetségek,
uniók, pártok és egyéb csoportok sorakoznak fel, hogy „lökhárítót” képezzenek
az állam és a polgár között.
Az iszlám
világot tekintve a civil társadalom feladata ugyanaz, mint a nyugati civilizációkban,
vagyis az egyének és a kormányzatok közötti közvetítő szerepet hivatott
betölteni. A civil szféra kialakulása és fejlődése a Közel-Keleten azonban
eltérő utakon zajlott, illetve zajlik napjainkban is. Elfogadható megállapítás
az, hogy a civil szerveződések komoly történelmi gyökerekkel bírnak a muzulmán
világban, amelyek minden bizonnyal szerepet játszanak a modern folyamatokban
is. A történelem menete során azonban a kezdeti pluralizmust viszonylag hamar –
az iszlám ötödik századában – felváltotta a kulturális abszolutizmus és az
állam dominanciája a társadalom felett. Ennek a változásnak az okai egyfelől az
iszlámon belüli konzervatív fordulatban keresendőek, másfelől azonban számos
egyéb tényező is közrejátszott abban. Így például az európai hatalmak
gyarmatosító politikája, amely a részvételen alapuló hagyományos társadalmi
szerveződések helyébe új intézményeket állított. A civil társadalom kiépülése
ellen hatott az is, hogy a 20. század során függetlenné váló közel-keleti
országokban a politikai vezetés nem igyekezett újraéleszteni a pre-modern civil
formációkat, illetve hatalmának biztosítása érdekében minden erejével
igyekezett megakadályozni a közszféra megteremtődését, illetve bővülését –
amely lépéseket politikai megfontolásokból és hatalmi ambíciókból kifolyólag a
fejlett világ országai is támogattak. Az európai fejlődéstől eltérően a
Közel-Keleten hiányozott a civil társadalom kiépüléséhez nélkülözhetetlen
tőkésedés és iparosodás folyamata. Ebből kifolyólag a modern állam és a civil
társadalom központi elemét jelentő társadalmi-gazdasági szerveződések nem
jelentkeztek megfelelő mértékben az iszlám világban. A civil társadalom
kialakulásának akadályaként hatottak továbbá azok a konfliktusok is, amelyek
folyamatosan jelen voltak a térségben (pl. izraeli-palesztin konfliktus), és
amelyek miatt a közel-keleti kormányzatok szűkös költségvetésük jelentős részét
fegyverkezésre költötték ahelyett, hogy a gazdaság fejlesztésére, illetve a
civil szerveződések ösztönzésére fordították volna.
A közel-keleti kormányzatok
autokratikus természete ellenére azonban a civil társadalom intézménye nem
maradt idegen az iszlám világ számára. Az állam diktatórikus jellege
automatikusan járult hozzá azoknak a társadalmi szerveződéseknek a
megszületéséhez, amelyek éles kritikával illették a fennálló rendszert. A
széles körben jelentkező bírálat pedig az állami vezetés részéről vagy a liberalizáció
folyamatát vagy éppen a fizikai elnyomás fokozását váltotta ki. A civil
társadalom kialakulása a nyugati világtól eltérően elsősorban politikai
folyamat eredményeként valósulhatott meg – már ahol a politikai vezetés engedte
azt. A klasszikus fejlődés elsősorban a kapitalizmus terjedésével függött
össze, ezzel szemben a közel-keleti folyamatok a fennálló politikai rendszerek
kritikájából nyertek ösztönzést. Az iszlám civil társadalom vizsgálata során a
figyelmet a politikai pártokra kell irányítani, mivel sok állam és ideológia
megengedi ugyan az önkéntes társulások alakítását, de a politikai pártok
szerveződéséhez már nem járul hozzá. Ha engedélyezik a szabad politika pártok
működését, akkor a másfajta társulások tevékenykedésének is megengedettnek kell
lennie – legalábbis elvben. A muzulmán világban az alapprobléma ebből
eredendően alapvetően politikai. A modern társadalmi-politikai fejlődéshez
azonban nem csak a muszlim társadalom liberalizáció igénye járul hozzá, hanem
szerepet játszanak abban a társadalmi rend iszlám hagyományai is. Az iszlám
szociális struktúráinak a fejlődése mindig is előtérbe helyezte az olyan
közösség eszméjét, amely személyes társulások összességéből tevődik össze.
Az eltérő
fejlődés eredményeként az iszlám világban jelentkező civil társadalom jellemzői
másfajták, mint a nyugati képződményeké. Így például a Közel-Keleten a civil
szféra alkotóelemeit nem csak a különböző kereskedelmi egyesültek, szakmai
szövetségek és egyéb érdekcsoportok alkotják, hanem annak a politikai pártok is
részesei. Mindez annak az eredménye, hogy a közel-keleti politikai rendszerek
alapvetően mind egypártrendszerek és a politikai pluralizmust kevésbé
tolerálják. Ilyen körülmények között pedig a nagyobb részvétel és szabadság
érdekében hangjukat hallató politikai pártok is a civil szféra alkotóelemeivé
válnak. A legtöbb civil szerveződéshez hasonlóan azonban a politikai pártok is
gyengék. Ezt remekül példázza, hogy az 1993-as marokkói választásokon induló 19
politikai párt közül csak 9 szerzett szavazatokat és ezek közül 4 párt
osztozott a parlamenti helyek 75 százalékán. Az arab világ civil szerveződései
közül a szakmai szövetségek tekinthetők a legaktívabbaknak. Egyrészről azért,
mert jelentős kedvezményeket biztosítanak a tagok számára. Másrészről, mert
sokkal képzettebb és politikailag tudatosabb egyénekből állnak. Végül, mert az
államtól viszonylag független pénzügyi forrásokkal rendelkeznek. Erejüket jól
példázza, hogy egy olyan országban mint Szudán, két alkalommal (1964-ben és
1985-ben) is képesek voltak a katonai rendszer megdöntésére. Az iszlám civil
társadalom jellegzetessége az is, hogy miután a politikai pártok alakítása
tilos vagy éppen jelentős korlátok közé van szorítva a működésük, funkcióikat a
különböző civil szerveződések látják el. Így például a lakosság igényeinek
megvitatását és artikulálását, a politikai alternatívák kidolgozását, illetve a
döntéshozókra való nyomásgyakorlást. Mindennek eredményeként a civil
szerveződések az intenzív politikai tevékenységek területeivé váltak – akár
jobban is, mint amennyire maguk a politikai pártok képesek lettek volna. A
fokozottabb politikai szerepvállalás mellett azonban a közel-keleti civil
szervezeteket a tradicionalizmus továbbra is jellemzi. Egy csoportosulás ugyan
kialakulhat modern városi keretek között, de tagságát még mindig az egyazon
törzshöz vagy vallási irányzathoz való tartozás jellemzi és fogja össze. Akár
úgy is fogalmazhatnánk, hogy az iszlám civil szervezetek olyan tradicionális
formációk, amelyek új köntösben jelentkeznek. Mindezek fényében látható, hogy
az eltérő fejlődés és környezet a nyugati mintától számos ponton eltérő civil
társadalmat eredményezett az iszlám világban.
A
Közel-Keleten kialakuló civil társadalmak azonban nem csak a nyugati formáktól
különböznek, hanem az egyes megjelenési formák jelentős eltéréseket mutatnak
magán az iszlám világon belül is. Ennek oka az eltérő fejlődési utak és
történelmi keretek mellett elsősorban a civil társadalomról alkotott különböző
nézetekben keresendő. Egyrészről létezik olyan koncepció, amely a civil
társadalmat idegen képződménynek tekinti, s ezáltal nem csak
alkalmazhatatlannak az iszlám világon belül, hanem élesen elutasítandó nyugati
ideának is. Ezt a nézetet elsősorban a radikális fundamentalisták képviselik.
Az afganisztáni tálibok uralma alatt az iszlám egyértelmű elsőbbséget élvezett
minden mással szemben. Hasonló a helyzet Szaúd-Arábiában és Szudánban is, ahol
a vallást a patriarkális társadalom és a katonai diktatúra megőrzése érdekében
használták fel. A pluralizmust egyik ország esetben sem tolerálják, a vallásra
hivatkozva pedig minden ellentétes nézetet igyekeznek elhallgattatni.
Másrészről létezik egy olyan nézet is, amely a civil társadalomra úgy tekint,
mint univerzális koncepcióra, s azt mint követendő modellt fogadja el. Ezt az
érvelést a radikálisok másik csoportja, a nyugatosítást és szekulárizációt
célul kitűző csoportok támogatják. Libanon esetében egyértelműen megfigyelhető
ennek a koncepciónak az érvényesülése. Libanonban a hatalom a társadalom és az
állam között történő egyenlő megosztásának eredményeként a civil társadalom
jelentős fejlődésen ment keresztül a polgárháború lezárultát követően. Habár a
felekezeti megoszláson alapuló politikai rendszer még mindig tartalmaz
igazságtalan megoldásokat, a társadalmi csoportok pluralizmusa mégis jelentős
toleranciával párosul. Végül van egy harmadik álláspont is, amely elfogadja a
civil társadalom megteremtésének lehetőségét, mint az iszlám alkotóelemeinek a
modern társadalmi igényekhez való hozzáigazítását. Úgy érvelnek, hogy a
hasonlóságok továbbra is fenntarthatók, a különbségek pedig az iszlám alapvető
erkölcsi forrásainak újrafogalmazásával sikeresen áthidalhatók. A reformerek és
mérsékeltek tekinthetők e harmadik elképzelés támogatóinak. Az iszlám világot
tekintve ez a harmadik út legtámogatottabb. Az olyan országokban mint Egyiptom,
Jordánia, Kuvait, Líbia, Marokkó, Omán, Szíria, Tunézia és az Egyesült Arab
Emírségek egyértelműen megfigyelhető a civil társadalom és az iszlám jog
közötti egyensúly. A közszférában a civil társadalom szabályai érvényesülnek,
míg a magánszféra tekintetében továbbra is az iszlám jogé a főszerep.
A civil társadalom egyes
megvalósulási formái tehát jelentősen különböznek az iszlám világon belül. A
Közel-Keleten egyaránt találhatunk példákat a tökéletesen működő és az
erőszakkal elnyomott civil társadalomra. Mindazonáltal látnunk kell azt, hogy a
civil szféra kialakulása, illetve megerősödése, bár eltérő karakterjegyekkel,
de ugyanúgy jellemzője az iszlám világnak, mint a nyugati civilizációnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése