A demokrácia
és a civil társadalom közötti kapcsolat első pillantásra egyértelműnek látszik.
A civil társadalom kiépülését és a demokratizálás folyamatát párhuzamos
jelenségeknek lehet tekinteni. A demokrácia olyan szabályok és intézmények
rendszere, amelyen keresztül a különböző csoportoknak a versengése és a
különféle érdekeknek az ütközése békés megoldást nyerhet. A civil társadalom
normatív összetevője alapjában véve ugyanaz, mint a demokráciáé. A civil
társadalom szervezetei megfelelő csatornákat képeznek az egyéni részvételen
alapuló kormányzás megteremtéséhez. Amíg sokan a szabad választásokat tekintik
a demokrácia elsődleges szimbólumának, addig a demokrácia valódi területét a
civil társadalom jelenti, mivel az abban részt vevő szövetségek, klubok,
egyesületek, testületek, uniók, pártok és csoportok közvetítőkként játszanak
szerepet az egyének és az államok közötti kapcsolatokban. A működőképes civil
társadalom alkotja a részvételen alapuló politikai rendszerek meghatározó
elemét, ezáltal létezése központi jelentőségű a demokrácia megvalósulásában. A
civil társadalom természetes ellensége a diktatórikus rendszereknek és az
elnyomó hatalom egyéb formáinak. Érthető tehát, hogy a demokratizálás globális
irányzatában a civil társadalom szolgál jelképül.
A civil
társadalom intézményének megjelenése a közel-keleti országokban mindenképpen
jelentős szerepet játszhat a demokratikus intézmények megteremtődésében a
régióban. A különböző társadalmi-gazdasági csoportosulások létrejötte és számuk
fokozatos növekedése egyértelműen a demokratizálódás irányába mutat. Az olyan
emberi jogi szerveződések, mint például az Emberi Jogok Arab Szervezete,
sikerrel hívják fel a figyelmet az iszlám világon belüli jogsértésekre, ezáltal
pedig nyíltan kritizálják a fennálló rendszereket. A civil szféra
kialakulásának eredményeként az iszlám világ polgárai csoportokat alkothatnak,
amely közösségek megteremtik annak a lehetőségét, hogy az összeszerveződött
egyének megvitassák problémáikat és megfogalmazzák követeléseiket. Az ilyen
jellegű csoportosulások tevékenységének eredményeként pedig még fokozottabban
jelentkezik a demokrácia iránti igény a muzulmán társadalmakban. A növekvő
társadalmi kritika pedig olyan modernizációs lépések megtételére kényszerítette
a közel-keleti kormányzatokat, mint például a többpártrendszer bevezetése, a
parlamenti választások szabályos megtartása, illetve a konzultatív tanácsok
felállítása, amelyek minden kétséget kizárólag a nagyobb részvételen alapuló
politikai rendszerek megszületéséhez vezethetnek.
A civil
társadalom és a demokratizálódás közötti kapcsolat azonban mégsem ilyen
egyszerű. A Közel-Kelet demokratizálódását lényegében négy tényező együttes
megléte mozdíthatja elő: a társadalmi-gazdasági szerveződések egyre növekvő
száma, a civil társadalom egyértelmű megjelenése, az állami beavatkozás és
aktivizmus csökkenése, valamint a különböző külső tényezők befolyásoló hatása.
Ezeknek a tényezőknek a különféle kombinációi teremtik meg azokat az utakat,
amelyeken keresztül az iszlám világ országai valóban keresztül mennek a
demokratizálódás folyamatán. A fejlődési utak azonban egymástól eltérőek és
különböző eredményeket hoznak. Ráadásul a demokratizáló lépések nem minden
esetben hoznak pozitív eredményeket. Elég csupán Algériára gondolni, ahol az
Iszlám Üdvfront 1991-es parlamenti választásokon aratott győzelmét követően
véres polgárháború robbant ki a voksoláson győztes iszlámista csoport és az
azzal szembenálló politikai erők között.
A civil társadalom kialakulásának és
megerősödésének irányába számtalan tényező hat. A civil társadalom a különböző
társadalmi-gazdasági csoportok növekvő számának köszönhetően mindenképpen
erősödik, mivel az autokratikus rendszerek nem képesek versenyre kelni a
gombamód szaporodó csoportokkal. Az olyan regionális tényezők, mint például a
különböző fegyveres konfliktusok (pl. az Öböl-háború) szintén az állam
gyengüléséhez és a civil társadalom izmosodásához vezetnek. De a nemzetközi
porondon bekövetkező változások is ebbe az irányba hatnak. A bipoláris rendszer
megszűnésével a közel-keleti politikai rendszerek jelentős része elvesztette
korábbi támogatóját. A közel-keleti diktátorok mögött már nem állnak vastag
pénztárcájú patrónusok, aminek eredményeként elengedhetetlenné válik a
politikai liberalizáció. A demokratizálódás globális hullámának eredményeként
pedig a muzulmán lakosság is egyre öntudatosabbá válik. A polgárok célja már
nem csupán saját jólétük biztosítása, hanem a politikai folyamatokban való
egyenlő részvétel is. A civil társadalom szerveződései tehát a hazai, a regionális,
valamint a nemzetközi tényezőknek köszönhetően komoly fejlődésen mentek
keresztül.
Naiv
feltételezés azonban azt gondolni, hogy a megerősödő civil társadalom alkalmas
az elnyomó politikai rendszerek megdöntésére. A civil társadalom célja ugyanis
nem a forradalmi változtatás, hanem a politikai reform. A politikai
liberalizáció elősegítésében pedig a civil szerveződések mellett komoly feladat
hárul a kormányzatokra is, mivel azok hivatottak biztosítani a stabilitást
szolgáló játékszabályokat. A társadalmi szerveződések sikeres működéséhez, a
politikai reformok megvalósulásához szintén nélkülözhetetlennek tűnik az állami
beavatkozásnak a csökkenése, de minimum a kormányzat jóváhagyó és támogató
magatartása. A Közel-Kelet kormányzatainak többsége azonban nem sok
hajlandóságot mutat a civil szervezetek támogatására, illetve tolerálására. A
hatalmukat őrző politikai elitek az iszlám világban mindenütt igyekeznek
megakadályozni az egyeduralmukat veszélyeztető társadalmi szerveződések
megerősödését. Bár hozhatnak olyan intézkedéseket, amelyek a demokratizálódás
irányába hatnak, azokat alapvetően mégis olyan lépéseknek kell tekinteni, mint
amelyek a valódi demokratikus rendszerekkel szemben egy látszat-demokrácia
kialakulásának irányába hatnak.
Alapvetően
továbbra is érvényesül az a tétel, hogy amíg a közel-keleti államok erősek,
addig a társadalmak továbbra is gyengék. Ennek a gyengeségnek számtalan oka
van. Egyrészről az állami aktivizmusnak a továbbélése és a hivatalos
politikával szemben álló nézetek el nem ismerése játszik szerepet. Annak
betudhatóan pedig, hogy a közel-keleti kormányzatok egyedüliként rendelkeznek
az erőszak monopóliumával, továbbra is biztosítható az antidemokratikus
rendszerek fennmaradása és az ellenzéki csoportok elnyomása. Másrészről a civil
társadalom szereplői ugyan megfogalmazhatnak kritikákat a vezetéssel és a
fennálló rendszerrel szemben, valódi befolyást azonban nem gyakorolhatnak a
politikai folyamatokra, mivel azokat az iszlám világban továbbra is a
nagyhatalmú családok, politikai elitek, illetve a katonaság magas rangú
tisztjei irányítják. Végül a civil szervezetek állammal szembeni gyengesége is
szerepet játszik abban, hogy a társadalom nem képes átvenni az irányítást az
állam felett. Habár a civil társadalom és annak különféle szerveződései
egyértelműen megjelentek a Közel-Kelet számos országában – sőt az utóbbi
években egyre nagyobb szerepre tesznek szert a politikai folyamatokban is –
mégsem képesek arra, hogy biztosítsák az egyének közösségének politikai és
gazdasági hatalmát és befolyását. A civil szerveződések valójában erősen
függnek az államtól, aminek eredményeként gyengék maradnak a mindenkori
politikai vezetéssel szemben. A társadalmi és politikai kifejeződések független
területének megjelenése egy autoritárius közegben nem egyezik meg a civil
társadalom klasszikus – liberális értelemben vett – formájával. Így az állam
által irányított kvázi-pluralizmus kialakulását nem lehet útnak tekinteni az
egypártrendszerekből a politikai pártokon és szövetségeken alapuló pluralista
rendszerekbe.
A civil
társadalom kialakulása tehát nem jár automatikusan együtt a demokratikus
rendszer megszületésével, a civil szféra szerveződései közvetetten azonban
mégis hatással lehetnek a Közel-Kelet demokratizálódására. A lakosság körében
egyre növekvő elégedetlenségre válaszul a közel-keleti politikai rendszerek
három lehetőség – a bekapcsolás, a kizárás, illetve az elnyomás stratégiái –
közül választhatnak. A bekapcsolás stratégiája értelmében a fennálló vezetés
elfogadja, hogy a rendszer ellenfelei is részesei a politikai játszmának. Ennek
megfelelően megosztják a hatalmat, és kénytelen-kelletlen elfogadják, hogy
adott esetben politikai ellenfeleik is hatalomra kerülhetnek. Ezzel együtt
lemondanak arról is, hogy erőszakkal biztosítsák politikai egyeduralmukat. Ez a
stratégia lényegében a demokratikus politikai rendszer megvalósulását
eredményezi. A második lehetőség a kizárás stratégiája, amely elutasítja azt,
hogy a fennálló rendszer ellenfelei is részesei legyenek a politikai
döntéshozatalnak. A politikai vetélytársak tevékenységét és szerepét a rendszer
és az állam túlélése szempontjából komoly fenyegetésnek tekintik, és ezért csak
akkor engedélyezik számukra a részvételt a politikai döntéshozatalban, ha
elfogadják a fennálló játékszabályokat, illetve ha nem kérdőjelezik meg a
vezető elit hatalmát. Ez az opció valójában a létező politikai keretek
továbbélését szolgálja. A harmadik lehetőség az elnyomás stratégiája, amely a
kizárás politikájának erőszakos formája, mivel kiszámított, céltudatos és
szervezett erőszakkal igyekszik távol tartani a politikai ellenfeleket a
hatalom megosztásától és gyakorlásától. Ebben a helyzetben a fennálló rendszer
a fizikai erőszak monopóliumát felhasználva igyekszik megakadályozni minden
olyan szerveződés megszületését, illetve megerősödését, amely fenyegetheti a
saját hatalmát. Az iszlám világ gazdasági, társadalmi és politikai problémáit
tekintve azonban hosszú távon sem a kizárás, sem az elnyomás stratégiája nem
lehet sikeres. A közel-keleti politikai rendszerek a politikai legitimáció
hiányával és a széles körű társadalmi elégedetlenség problémájával kénytelenek
szembesülni, ami mindenképpen elkerülhetetlenné teszi számukra az alapvető
reformokat. Előbb vagy utóbb valamennyi muzulmán államnak szembe kell néznie a
politikai reformok szükségességével, ha vezetőik a jövőben is hatalmon kívánnak
maradni.
A Közel-Kelet demokratizálódását
illetően fontos tehát, hogy az egyes kormányzatok milyen válaszokat fogalmaznak
meg a civil társadalom oldaláról érkező kihívásokra. Amennyiben a politikai
vezetés tovább folytatja a civil szerveződések elnyomását az állam eszközeivel,
akkor állandósulhatnak a konfliktusok az állam és a társadalom között. Ha
azonban úgy döntenek, hogy támogatják a civil szerveződéseket és maguk is részt
vesznek a politikai szférán kívüli életben, akkor a civil társadalom valóban a
demokratizálódás eszközeként szolgálhat. A civil szféra által megfogalmazott
követelések, ha a politikai rendszert nem is változtatják meg forradalmian, az állami
politikát mégis a nagyobb liberalizáció irányába terelik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése