KONCEPCIÓK A CIVIL TÁRSADALOMRÓL ÁLTALÁNOSSÁGBAN
A civil társadalom legalább olyan
régóta foglalkoztatja a politikai gondolkodókat, mint amilyen régóta az állam
maga. Már az ókori görög filozófus, Platón érdeklődését is felkeltette a civil
társadalom. Munkáiban több alkalommal is vizsgálta a görög poliszok lakóinak
szerveződéseit és csoportosulásait. A civil társadalom kifejezést azóta
számtalan formában használták, amelyeknek áttekintésére jelen tanulmány keretei
között nincs lehetőség. A civil társadalom és az iszlám világ kapcsolatának
vizsgálata előtt azonban mindenképpen érdemes kitérni a fogalom klasszikus értelmezéseire
és jelenkori elméleteire.
A CIVIL TÁRSADALOM KLASSZIKUS ELMÉLETEI
A civil társadalom fogalma a
felvilágosodás korában vált általánossá a politikai gondolkodásban. A 17.
századi angol filozófus, John Locke munkáiban például a civil társadalom fontos
szerepet játszott mint a társadalmi aktivitás szférája, ahová az emberek azért
léptek be, hogy védelmezzék egyéni jogaikat –elsősorban tulajdonjogaikat. A civil társadalomnak a koncepcióját német
filozófusok alkották meg, akik a fogalmat általánosságban használták a
megszületőben lévő kapitalista államokról folytatott értekezéseikben. A civil
társadalom első alkotóelemeinek tekintett szerveződések (pl. kereskedelmi uniók
és munkavállalói szövetségek) az iparosodás és a piaci kapitalizmus
terjedésének hatására jelentkező problémák miatt születtek meg a 18. és 19.
században. A 19. századi német filozófus, Georg Wilhelm Friedrich Hegel szerint
a civil társadalom az egyéni jogosítványok, illetve a gazdasági, társadalmi és
kulturális szférák szabadságát garantáló szükségletek kielégítésére született
meg. A különböző csoportok
szerveződése és együttműködése a civil társadalmon belül lehetővé tette, hogy
azok az állam elnyomó apparátusán kívül tevékenykedjenek. Mindez azonban nem
jelentette azt, hogy a civil társadalom mentes lett volna az erőszaktól és az
intoleranciától. A civil társadalom alapjában véve azonban mint a kölcsönös
elismerés és viszonosság szférája jelentkezett, amelynek célja az állam
távoltartása volt a tagoktól – vagyis a privilegizált burzsoáziától. Az életnek
ez a területe azonban mégsem kapcsolódott szükségszerűen egybe a gazdasági
érdekekkel. Emellett elkülönült a politikai társadalomtól is, amely a politikai
tevékenységeknek és szerveződéseknek (pl. politikai pártoknak és kormányzati
intézményeknek) adott helyet. A porosz származású filozófus, Karl Marx a hegeli
elméletét továbbgondolva a civil társadalmat a társadalmon belüli termelés
különböző formáival hozta összefüggésbe. Értelmezése szerint a civil társadalom
a burzsoáziával együttesen született meg, vagyis a társadalmi szerveződés
közvetlenül a termelésből és a kereskedelemből fejlődött ki. Így a civil társadalom nem csak hozzájárult,
hanem együtt is fejlődött a kapitalista terjeszkedéssel.
A civil társadalomról alkotott korai
elméletet fejlesztette tovább Antonio Gramsci, a 20. század egyik jeles
politikai gondolkodója. A civil társadalomra úgy tekintett, mint az ellenőrzés
és a kizárás rendszerére. Amíg az állam – vagyis a politikai társadalom –
közvetlenül felelős az ellenőrzés erőszakos és elnyomó módszereiért, addig a
civil társadalom a társadalmi és gazdasági tevékenységek erőszakmentes
ellenőrzését teszi lehetővé. Értelmezése szerint így az állam és a civil
társadalom egyaránt hatalmat gyakorol a társadalom egésze felett, azonban amíg
ezt az előbbi fizikai erővel (vagy a fizikai erővel való fenyegetéssel) teszi,
addig az utóbbi a különféle társadalmi szerveződések ellenőrző tevékenysége
révén. A politikai társadalom – az adózás rendszerén, a törvényi kereteken, az
állami rendőrségen és a hadseregen keresztül – az állam elnyomó természetét
testesíti meg, a civil társadalom pedig ezzel szemben a különböző érdekű és
különféle utakon szerveződő csoportok demokratikus küzdelmének biztosít teret. A 20. század másik neves képviselője, Jürgen
Habermas értelmezésében a civil társadalom szintén a kapitalizmus fejlődésével
együtt jelentkezik, azonban hamar túllép azon és a gazdasági kérdésektől mentes
formákat is ölt. Egy olyan szféra születik meg, amely mellőzi a gazdasági
törvényszerűségeket és önálló szabályok szerint működik. Valójában a civil
társadalom szerveződései az államot egyre kevésbé a gazdasági kérdések miatt
támadják, hanem inkább az újonnan jelentkező problémák folytán. A civil
társadalom fokozatosan a közéleti viták helyszínévé válik, ahol a különböző
érdekcsoportok kifejezésre juttathatják elképzeléseiket, megfogalmazhatják
céljaikat és adott esetben pedig meg is valósíthatják azokat.
A klasszikus elméletekben a civil
társadalmat alapjában véve a kapitalista társadalom termékének tekintik, amely
egyszerre különül el a gazdasági szférától és a politikai társadalomtól, és
amelynek célja ezeknek a területeknek az ellenőrzése és saját érdekeiknek
(szabadságainak) a védelmezése. A civil társadalom lényegében a cselekvés olyan
új szférája, amely a magánélet és az állam között foglal helyet.
A CIVIL TÁRSADALOM MODERN ELMÉLETEI
A civil társadalomról újabban
értekező írások szakítanak a klasszikus elméletekkel, amelyek a civil
társadalmat a kapitalista fejlődés eredményének tekintették, és helyette a
civil társadalmat a demokratikus társadalmi kölcsönhatások színtereként
szemlélik. A civil társadalom már nem a burzsoázia érdekvédő területének
számít, hanem olyan terepnek, amely valamennyi polgár számára biztosítja a
kormányzat tevékenységének átláthatóságát.
Guillermo O’Donnell és Philippe
Schmitter szerint a civil társadalom megjelenése a közszféra megerősödésével
függ össze. A civil társadalom akkor ölt formát, ha az egyének és a csoportok
megkérdőjelezik az állam cselekvésének határait. Ezen felfogás szerint a civil
társadalom karakterjegyeit az egyenlőség, a részvétel és a tolerancia alkotják.
Ahogyan pedig már korábban Habermas is megfogalmazta, a civil társadalom
határai kiszélesedtek, így az magába foglalja a polgárok és az állam közötti
erőszakmentes társulási tevékenység valamennyi formáját. Edward Shils
értelmezésében a civil társadalom a társadalom egészének egy olyan részét
képezi, amely önálló életet él, és amely élesen elkülönül az államtól – vagyis
autonóm attól. Ebben az elkülönülő szférában pedig
lehetőség nyílik a pluralista cselekvésre, amely közvetlenül intéz kihívást a
hatalom állami alkalmazásával szemben. A cselekvés ezen formája egyfelől
védelmet nyújt az egyéneknek az igazságtalan kormányzati cselekvésekkel és
politikákkal szemben, másfelől biztosítja a védelmet a civil társadalmon belüli
túlkapásokkal szemben is. A civil társadalom tehát nem pusztán az államon
kívüli cselekvés kaotikus területe, hanem szabályok hosszú sora által
szabályozott szféra. Ahogyan Sami Zubaida fogalmaz, a civil társadalom a
társadalmi cselekvések azon terepe, ahol az intézményi és törvényhozói
mechanizmusok biztosítják a jogosítványok és kötelességek szigorú rendszerét. Ezáltal a civil társadalom
mégsem teljesen független az államtól, vagyis az állam megőrzi alapvető
szabályozó szerepét. Erre szükség is van, mivel bizonyos játékszabályok és
megkötések nélkül a társadalom ezen formája valóban a kaotikus zűrzavar
területévé válna.
A civil társadalom modern
elméleteiben különösen nagy fontosságot tulajdonítanak az egyének és csoportok
egymással és az állammal szembeni magatartásának. Ahogyan Jean Cohen és Andrew
Arato fogalmaz, a civil társadalom nem egyszerűen az állami autoritás és
hatalom figyelemmel követését, illetve ellenőrzését jelenti, hanem annál sokkal
többet. A civil társadalom tagjainak egymással szembeni viselkedése az a
központi elem, ami a civil társadalmat megkülönbözteti az általánosságban vett
társadalomtól. A civil társadalom a
gazdaság és állam közötti társadalmi kölcsönhatásoknak olyan területe, amely az
intim szférából (különösképpen a család), a társulási szférából (mindenek előtt
az érdekérvényesítő szövetségek), a társadalmi mozgalmakból és a kommunikáció
közösségi formáiból áll. A civil társadalom összetételét tekintve
pluralisztikus, magatartását szemlélve pedig demokratikus. Pluralisztikus mivel
számos résztvevője, illetve alkotó eleme van, demokratikus pedig, mert
biztosítva van benne az egyenlő részvétel.
A civil társadalom modern koncepciója
alapvetően különbözik tehát a klasszikus elmélettől. A tulajdont biztosító
egyéni jogosítványok és egyéb egyéni érdekek helyett a civil társadalom
egyfelől biztosítja a közösség vagy a nemzet valamennyi tagjának azokat a
jogokat, amelyeken keresztül azok hatást gyakorolhatnak a reprezentatív
kormányzatra, másfelől tartalmazza azokat a szabályokat, amelyek biztosítják a
civil és a politikai társadalom közötti, valamint a civil társadalmon belüli
toleráns magatartást. A tolerancia pedig megteremti annak lehetőségét, hogy az
egyes egyéni és közösségi érdekek a gyakorlatban is megvalósulhassanak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése