Khamenei
ajatollah idestova 22 esztendeje kormányozza az iszlám köztársaságot. Ezen idő
alatt ügyesen lavírozott a frakcióharcok útvesztőjében, valamint túlélte a
különféle külső-belső válságokat és az ország leghatalmasabb urává emelkedett.
A mai iráni politikai-hatalmi felépítményben nincsen nála befolyásosabb
szereplő: Khamenei egyszerre méltóságteljes egyházfő, közvetítő a
frakcióharcokban, diktátor a döntések meghozatalában, valamint a fegyveres erők
és a rendőrség főparancsnoka, és a közmédiumok irányítója. A legfőbb vezető azonban
két évtizedes regnálása alatt, különösen pedig a 2009-es elnökválasztás során,
súlyos hibákat is vétett, amelyek nem csak a saját uralkodói pozícióját, hanem
a rendszer továbbélésének lehetőségét is veszélybe sodorhatják. Különösen így
van ez, ha az utódlás kérdését vizsgáljuk, nevezetesen azt, hogy milyen
tisztséget hagy hátra maga után Khamenei ajatollah, illetve hogy milyen
körülmények közt kerül majd sor az új vezető megválasztására, s végezetül, hogy
ki fogja a jövőben valójában betölteni a főkormányos szerepét.
Ali
Khamenei teljesítménye kétségkívül dicséretes, már-már eléri a summa cum
laudét, a legfőbb vezető azonban súlyos hibát vétett – vagy ha úgy tetszik
öngólt rúgott – amikor 2009 júniusában Mahmud Ahmadinezsád erőszakos beiktatása
mellett tette le a voksát. Pártválasztásával kiélezte a frakciók közötti
harcot, elveszítette közvetítői szerepét, a tiltakozások vérbe fojtásával pedig
nemcsak a saját pozíciója, hanem maga az iszlám köztársaság is veszélybe került.
Ráadásul a legfőbb vezető egyre inkább kiszolgáltatottá vált a Forradalmi
Gárdának, miközben a „Doktor” személyében egy olyan erő került hatalomra, amely
most ironikus módon sokkalta nagyobb kihívást jelent a rezsimnek és a fejedelemnek,
mint az elmúlt két évben sikeresen vérbe fojtott ellenzéki Zöld Mozgalom. A
vitatott elnökválasztást követően úgy fest, hogy a legfőbb vezető már nem
rendelkezik a Machiavelli által elképzelt és dicsőített „virtussal”, azzal a
rugalmassággal, amellyel a fejedelem képes lenne a körülmények és az idő
változásának megfelelően élni az erényeivel, az erő és a bölcsesség
alkalmazásával.
Khamenei
párthoz kötődése súlyos hiba, aminek veszélyeire maga Machiavelli is felhívta a
figyelmet könyvében. Szerinte a fejedelemnek mindenkor képesnek kell lennie a
hatalmasságok egymás ellen történő kijátszására, vagyis a közvetítőként eljáró
vezetőnek nem szabad hagynia, hogy az egyik vagy másik oldal túlzottan
megerősödjék és a saját befolyására veszélyt jelentsen. Khamenei ajatollah azonban
a legfőbb vezetői tisztség birtokában elég erősnek gondolta magát, a
reformpártiak választási sikereit látva pedig szükségesnek is érezte, hogy a
politikai palettát átformálja. Noha Ahmedinezsáddal azonosulva sikerült
megerősítenie a pozícióját, s félreállítania a reformereket, de ezzel felborította
a politikai frakciók közti kényes egyensúlyt is, mivel a hatalmat egy szűk elit
kezébe tette le. A forradalmi rendszerben egykor meghatározó szerepet játszó
csoportok és személyek háttérbe szorításával ráadásul a konzervatív táborban is
kiéleződtek a csatározások. Az államalapító Khomeinivel ellentétben Khamenei
nemcsak hogy nem tudta kezelni a frakcióharcokat, hanem még inkább felerősítette
azokat.
Ahmadinezsád
felkarolásával a Khamenei ajatollah képes volt teljes mértékben marginalizálni
a politikai ellenfeleit. Mindeközben azonban hagyta önálló életre kelni a
kiválasztott marionett-babát, aki ma már komoly fenyegetést jelent a hatalmára.
A „Doktor” saját klientúra-rendszerének kiépítésével megbontotta a
tradicionális hatalmi-politikai struktúrákat, illetve deviáns viselkedésével
megkérdőjelezte a legfőbb vezető kizárólagos autoritását. Ahmadinezsád a
kinevezések kapcsán többször is szembement Khamenei döntésével, túlzott vallási
aktivizmusával pedig odáig merészkedett, hogy egy dokumentumfilmben magát az
ajatollahhal egyenértékűként tüntesse fel. Az legfőbb fejedelem nehéz
helyzetben van, mivel szeretne megszabadulni kellemetlenné vált
protezsáltjától, de az elnök félreállítása a hiba beismerése, a gyengeség jele
lenne, ami minden bizonnyal csak erősítené az ellenzéket. Ahmadinezsád olyan,
mint egy kés a legfőbb vezető oldalában: ha kihúzzák, akkor alighanem komoly
vérzést eredményez, ha azonban bennhagyják, akkor előbb-utóbb elviselhetetlenné
válik majd a fájdalom.
Ahmadinezsád
térnyeréséhez kísértetiesen hasonlít a Forradalmi Gárda megerősödése is. Khamenei
rájuk támaszkodva volt képes megerősíteni a hatalmát, mára azonban egyre inkább
függő helyzetbe került a gárda csapataitól. Mindezt egyértelművé tette, hogy 2009
folyamán a teheráni utcákon csak a forradalmi erőknek köszönhetően sikerült
rendet teremteni. A gárda ráadásul Ahmadinezsád elnöksége alatt igazi gazdasági
hatalommá is avanzsált, vezetői a privatizációs folyamatokban olyan
befolyásossá váltak, mint az orosz oligarchák. S bár a Pazdaran parancsnokait a legfőbb vezető nevezi ki, s időről-időre
cserélgeti is őket, támogatottsága a gárdán belül, különösképpen az alsóbb
rangú tagság körében korántsem biztos. A Forradalmi Gárda köreiben egyre inkább
általános az nézet és törekvés, hogy a klérust félreállítva az iszlám
köztársaság irányítását a saját kezükbe vegyék. A gárda térhódításával az
iszlám köztársaság nagyon megváltozott, és ma már csak a nevében tekinthető
teokráciának, a gyakorlatban erőteljesen militarizálódott, s belőle egyfajta
modern pretoriánus rendszer született.
A
legfőbb fejedelem nem csak azt a mozgásterét veszítette el, amellyel a
frakcióharcokat kezelni, a Forradalmi Gárdát ellensúlyozni tudná, hanem a függöny
mögötti vezér szerepét is: a tüntetések során, és még inkább azok leverését
követően mint a legfőbb gonosz került a középpontba, s a tiltakozók célkeresztjébe.
A „halál Khameneire!” kiáltások és falfirkák egyértelműen bizonyították, hogy a
korábbi tabuk megdőltek, mint ahogyan azt is, hogy a legfőbb fejedelem már nem
képes a felelősségét másokra hárítani. A legfőbb vezető pozíciója és
legitimációja súlyos csorbát szenvedett. Ráadásul a Khamenei család feddhetetlensége
és mérsékletessége is elillanni látszik, mivel Modzstaba Khamenei (Khamenei
ajatollah második fia) egyre sűrűbben tűnik fel a politika színpadán, s nemcsak
hogy egyfajta bizalmas jobbkézzé, consigliere-vé nőtte ki magát, hanem egyes
pletykák szerint még a dinasztikus utódlás jelöltjeként is felmerült a neve. A
2009-es elnökválasztás során pedig azzal is megvádolták, hogy Ahmadinezsád elkötelezett
támogatójaként ő vezényelte le az erőszakos rendteremtést.
Khamenei
ajatollah a véres teheráni leszámolás következtében elvesztette az erényes
uralkodó látszatát, és ez által a tömegek támogatását és ragaszkodását is. A
fejedelem egyre inkább az előkelők (az ún. „lojális katonák”) kegyeit keresi,
ami korántsem lehet további politikai sikerességének a garanciája. A meg nem
alkuvás ugyan rövid távon eredményes volt, de hosszabb távon a rendszer
működését áshatja alá. Az iráni társadalom és a legfőbb vezető közötti szakadék
végzetesen elmélyülni látszik, mivel a felek világképei és vágyálmai homlokegyenest
szemben állnak egymással. Így például amíg az előbbi óhajtja, addig az utóbbi
féli a kulturális nyitást. E tekintetben beszédes, hogy amíg a legfőbb vezető
1989 óta egyetlen egyszer sem hagyta el az iszlám köztársaságot, addig az
ország lakosságának közel kétharmadát kitevő 30 év alattiak az Internet és a
műholdas tévécsatornák révén bebarangolták már szinte az egész világot. A mai
iráni fiatalság már nagyon vágyik a szabadságra, éppen ezért aligha lehet őket
vallási dekrétumokkal és parancsuralmi rendszerrel sokáig kordában tartani.
A
2009-es események paradox eredménye, hogy az iszlám köztársaság már aligha
menthető meg vallási oldalról. Egyfelől a pártválasztással és az erőszakos
fellépéssel teljesen lejáratódott a vallási vezetés, mint ahogyan azt a
tüntetők követelése is jól mutatta: „Iszlám helyett Iráni Köztársaságot!”.
Másfelől az egyházi szigornak, a demográfiai-kulturális változásoknak, a
rendszer legitimáció-vesztésének, valamint a globalizációs folyamatoknak az
eredményeként az iráni társadalom szekularizálódott. Ráadásul Khamenei
központosított rendszerében nincsen életképes klerikális alternatíva, mivel a
reformpárti ajatollahok el vannak lehetetlenítve. Montazeri nagy ajatollah
halálával pedig már nincsen olyan karizmatikus és népszerű reformista egyházfő
sem, aki új életet lehelhetne a Khomeini által megálmodott rendszerbe. Mindezt
látva, illetve a Forradalmi Gárda térhódítását érzékelve, úgy tűnik, hogy az
iszlám köztársaság alapvetően és végleg átalakul, a jövőt illetően pedig akár az
is elképzelhető, hogy Khamenei ajatollah lesz az, aki utoljára töltötte be az
iszlám köztársaság legfőbb vezetőjének tisztségét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése