Az iszlám köztársaság politikai
rendszerében a Forradalom Legfőbb Vezetőjének Irodája számít a legbefolyásosabb
és a leghatalmasabb intézménynek. A legfőbb vezetői tisztség
elválaszthatatlanul összefonódik a Ruhollah Khomeini ajatollah által
kidolgozott politikai-vallási teóriával, a csalhatatlan iszlám jogtudós
uralmának elméletével. Az alkotmány értelmében a legfőbb vezető gyakorolja a
politikai és a vallási hatalmat, személyében integrálódik a vallás és a
politika. Az Iráni Iszlám Köztársaság első vezetője maga Khomeini ajatollah
volt, aki ezt a tisztséget, mint a köztársaság alapítója és teológiai
védelmezője töltötte be. Az ajatollah 1989-es halálát követően a legfőbb
vezetői pozíciót Szajjed Ali Khamenei ajatollah birtokolja.
A legfőbb vezető tisztségét nem
tekintik választott intézménynek. S valóban, a gyakorlatban nem választás
eredményeként kerül pozíciójába, még ha elméletileg fontos szerep is jut a
társadalmi felhatalmazásnak. A legfőbb vezetőt ugyanis az alkotmány értelmében
a nép által közvetlenül választott Szakértők Gyűlése nevezi ki 7 éves
időtartamra, s menti fel tisztségéből, ha az nem képes kötelezettségeit
teljesíteni, vagy ha elveszti vezetői képességét, vagy ha világossá vált, hogy
ezek valamelyikével kezdettől fogva sem rendelkezett. A nagyhatalmú Őrök
Tanácsának azonban lehetősége van a Szakértők Gyűlésének választását megelőzően
a jelöltek között szelektálni, ezáltal pedig alakítani is a testület
összetételét és ideológiai elkötelezettségét. Ennek megfelelően a legfőbb
vezetővel szembeni kritikus hangok aligha merülhetnek fel nyilvánosan a
Szakértők Gyűlésén belül, de a testület így is komoly hatalmi szereplőnek
tekinthető az iráni hatalmi felépítményben.
Az iszlám köztársaság rendszerében a
legmagasabb és leghatalmasabb méltóság a legfőbb vezető, aki a velájat-e
fakíh elv értelmében a legfőbb jogtudós jogait és autoritását gyakorolja.
Hatáskörébe tartozik a három hatalmi ág felügyelete, és tevékenységüknek az
összehangolása, valamint az esetleges viták feloldása. A legfőbb vezető
feladata továbbá az ország általános politikai irányvonalának meghatározása és
végrehajtásának ellenőrzése, a népszavazások elrendelése, az elnökválasztás
eredményének jóváhagyása, a köztársasági elnök kinevezésének aláírása, illetve az
elnök esetleges elmozdítása. A legfőbb vezető a fegyveres erők főparancsnoka, ő
jelenti be a hadiállapotot és a békét, ő adhat parancsot a hadsereg
mozgósítására. S ő az, aki kegyelmet adhat, vagy csökkentheti az elítéltek
büntetését. Hatalmának megnyilvánulási formája továbbá, hogy számos
tisztségviselőt nevez ki, akik ennek eredményeként lojalitással viseltetnek a
személye iránt. Így például a vezető nevezi ki a következő személyeket: az
Alkotmány Őreinek Tanácsának hat egyházjogászát; az ország legfőbb igazságügyi
méltóságát; az állami rádió és televízió szolgálat elnökét; az Iszlám
Forradalmi Gárda Csapatok főparancsnokát; a reguláris hadsereg, valamint a
biztonsági szolgálatok főparancsnokát. Irányítása alá tartoznak továbbá az
olyan intézmények – elsősorban vallási alapítványok – is, amelyek minden
állami-hatalmi ág és szervezet hatóságán, illetve ellenőrzésén kívül esnek.
A modern államszerkezet ellenére a
valódi hatalmat a legfőbb vezető gyakorolja, akit ebben számos intézmény és
tisztségviselő segít. A Legfőbb Vezető Irodája szervezi meg az ország
vezetőjének találkozóit, megjelenéseit és külföldi látogatásait, valamint
tájékoztatja őt az aktuális iráni politikai fejleményekről. Az Iroda
szervezésében tíz különleges megbízott dolgozik, akiknek a segítségével a
vezető kérdéseket vethet fel a kultúra, a gazdaság, a katonai ügyek, valamint a
tömegtájékoztatás tárgykörében. Összességében jelenleg körülbelül 600-700 ember
dolgozik közvetlenül a Legfőbb Vezető Irodájában.
A vezetői hatalom másik fontos eleme
a küldöttek, illetve képviselők rendszere, akiket az ország élén álló legfőbb
vezető közvetlenül nevez ki, vagy közvetetten hagy jóvá. Többségük a vallási
hierarchia tagja. A „vallási komisszárok” szinte valamennyi fontosabb állami
intézményben és minisztériumban, illetve a vallási és forradalmi
alapítványoknál is jelen vannak. Számukat 2000-3000 főre becsülik. A képviselők
egy sokrétű, az országot behálózó, külföldi kapcsolatokkal is rendelkező
hálózatot képeznek, amely a legfőbb vezető autoritásának szolgálatára és
érvényesítésére hivatott. Hatalmuk sokkalta nagyobb, mint a minisztereké és a
kormányzati tisztségviselőké, mivel jogosultságuk van az állami ügyekbe
beavatkozni. A küldöttek rendszerén keresztül a legfőbb vezető képes, hogy hatalmát
a főbb politikai, társadalmi és gazdasági szférákban gyakorolja. Így például az
állami minisztériumoknál és a végrehajtó hatalom egyéb intézményeinél, a
fegyveres erőknél és a biztonsági szolgálatoknál, a tartományi képviselőknél és
pénteki imavezetőknél, a forradalmi és vallási alapítványoknál, valamint a
kulturális központoknál és a külképviseleteknél.
A vezetői küldöttek közül különösen
jelentős szereplőnek minősülnek a pénteki imavezetők, akik kulcsszerepet
játszanak az iráni hívők oktatásában, nevelésében, és nem utolsósorban
mobilizálásában, és akiket éppen ezért a legfőbb vezető közvetlenül nevez ki az
ország 28 tartományában. A teológiai iskolák és vallási szemináriumok
többségében szintén rendelkezik saját képviselőkkel, amelyeknek a támogatása
fontos alapja a legfőbb vezető hatalmának. Az egyházi hálózatok és a vallási
intézmények révén a vezető mindenkoron és országszerte befolyásolni tudja a
politikai viták tónusát és irányát, valamint támogatói bázisra tehet szert a
tartományokban. A legfőbb vezető hatalmának támaszaként azonban a vallási
küldöttek mellett legalább ennyire nagy jelentőségük van a biztonsági- és
titkosszolgálatoknak is. A vezető képviselőin keresztül közvetlen ellenőrzést
gyakorol a Biztonsági és Hírszerzési Minisztérium felett, valamint irányítása
alatt áll több fegyveres alakulat is. A vallási és forradalmi alapítványok
kereskedelmi és gazdasági tevékenysége pedig az egyik fő bevételi forrását adja
a legfőbb vezető irodájának, és egyben magának a forradalmi rendszernek is. A
külkapcsolatok tekintetében a legfőbb vezetőnek számos iroda és központ áll a
rendelkezésére, amelyekkel az ország imázsát formálhatja és alakíthatja.
A képviselők rendszere kétségkívül
széles hatalmi lefedettséget nyújt a legfőbb vezetőnek, a patronázs rendszer
pedig nemcsak érdekérvényesítést, hanem hatékony ellenőrzést is lehetővé tesz.
A legfőbb vezető azonban mégsem egyedüli személyként gyakorolja a hatalmat a
politikai döntéshozatalban, hanem inkább egyfajta közvetítő és szervező
szerepet játszik abban. Amíg Khomeini ajatollah közvetlenül belefolyt minden az
iszlám köztársaságot érintő kérdésbe és vitába, addig az utód, Khamenei
ajatollah inkább igyekszik távol maradni a mindennapos politizálástól. Az ügyek
vitelét illetően különös munkamegosztás alakult ki az évek során, amely szerint
a legfőbb vezető határozza meg a főbb irányvonalakat, dönt a fontosabb vallási
és politikai kérdésekben. A hétköznapi ügyeket illetően a köztársasági elnöknek
vannak jogosítványai, mint ahogyan az ország gazdaságpolitikájáért is a
közvetlenül választott elnök a felelős.
Ez a sajátos munkamegosztás az
1989-es alkotmánymódosítás és a Khomeini ajatollah utáni politikai polarizáció
eredményeként alakult ki az 1990-es évek elején. Az 1979-ben elfogadott
alkotmány a legfőbb vezetőt ruházza fel a legfőbb hatalmi jogosítványokkal.
Khomeini ajatollah idejében a gyakorlatban ez tovább bővült, a halála után
bevezetett alkotmánymódosítások és az utódlás kérdése azonban elindított
egyfajta legitimációs válságot. Khamenei ajatollah messze nem rendelkezett
azzal a karizmával, amivel az államalapító Khomeini ajatollah bírt. Valódi
gyengeségét azonban mégsem ez jelentette, hanem az hogy nagyformátumú elődjével
szemben, nem volt birtokában a legfőbb vallási autoritás képességeinek. Ennek
eredményeként került sor az 1989-es alkotmánymódosításra, amely eltörölte azt a
kitételt, hogy a legfőbb vezetőnek egyben a legfőbb vallási tekintélynek (mardzsa-e
taklíd) kell lennie, ugyanakkor hozzátette, hogy továbbra is megfelelő
tudással kell rendelkeznie ahhoz, hogy vallási rendeleteket adhasson ki az
iszlámjog különböző kérdéseiben. A Khomeini személyében összefonódó politikai
és vallási hatalom így ismételten szétvált, az új legfőbb vezető ezt követően
csak politikai autoritással rendelkezhetett, mindez pedig útjára indította az
Iszlám Köztársaság legitimációs válságát.
Az iszlám köztársaság alkotmánya
szerint az országot ugyanis egy olyan iszlám jogtudósnak kell vezetnie, akinek
vallási és társadalmi tanításait a társadalom többsége elfogadja és követi,
mivel azonban Khamenei ajatollah csak megszorításokkal tekinthető az „utánzás
forrásának”, ezért a velájat-e fakíh elv alapjaiban csorbult 1989 után.
Az eredeti felfogásrendszer értelmében Khamenei ajatollah nem lehetett volna az
Iszlám Köztársaság legfőbb vezetője, a gyakorlati szükségszerűség azonban
legitimálta az iszlám jogtudós uralmának elvétől való eltávolodást. Khamenei
teológiai autoritásának hiánya megmutatja az egész rendszer vallási
legitimációjául szolgáló iszlám jogtudós uralmának elv sérülékenységét. Könnyen
megeshet ugyanis az, hogy a síita vallási közösség egyik nagy ajatollahja olyan
vallási és társadalmi rendeletet adjon ki, amelyet Khamenei ajatollah nem tud
ellensúlyozni. Ha mindez megtörténik, akkor az magával hozhatja az egész
forradalmi rendszer összeomlását.
Habár a legfőbb vezető hatalmát
továbbra sem korlátozhatják a választott intézmények és személyek, Khamenei
ajatollah befolyása korántsem akkora, mint egykoron Khomeini ajatollahé volt. A
jelenlegi legfőbb vezető kevésbé képes ellensúlyozni a vallási vezetésen belül
egymásnak feszülő politikai erők közötti vitákban. Ehelyett a velájat-e
fakíh elvet elfogadó és támogató erőkre támaszkodik, akik könnyen
hozzájárulhatnak vallási kvalitásainak növekedéséhez és szélesebb körű
elfogadottságához. Khamenei ajatollah ennek megfelelően magát egyértelműen a
konzervatív táborhoz köti. Hatalmának megőrzése érdekében pedig az állami
apparátus nagy részét is közvetlen ellenőrzése és irányítása alatt tartja. A
személyi és intézményi rivalizálások azonban felerősíthetik a rendszer
legitimációs válságát, s mi több ideológiai disputát is eredményezhetnek, mint
ahogyan tette azt, a reformista Mohammad Khátemi elnök alatt kibontakozó vita
is a vallási uralom és a demokratikus eszmények kapcsolatáról.
Az Iráni Iszlám Köztársaság politikai
berendezkedésében kétségkívül a legfőbb vezető minősül a legerősebb pozíciónak,
mivel nemcsak széles jogköri felhatalmazással, hanem igen kiterjedt
formális-informális kapcsolatrendszerrel is rendelkezik. Álláspontját szinte
minden szinten érvényesíteni tudja, ugyanakkor egyes esetekben a rendszer többi
szereplőjére is rá van utalva, így például a Célszerűségi Tanácsra, valamint a
Szakértők Gyűlésére. Iránban a legfőbb vezető a legnagyobb politikai autoritás,
de nem tekinthető egyedüli politikaformáló erőnek, hiszen abban a nagy
befolyással rendelkező egyének és testületek is szerepet játszanak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése