A
Perzsa-öböl monarchiái és a távol-keleti óriás, Kína között az elmúlt
évtizedben egyfajta modern selyemút épült ki, amelyben a szénhidrogéneken
alapuló kereskedelem játszik meghatározó szerepet. A viszony szorosabbra
fűzésének hátterében azonban nem csak gazdasági megfontolások állnak, hanem
politikai célok és stratégiai törekvések is: Kína szépen-lassan befolyásos
szereplővé kíván válni a régióban.
Kína
és az öbölmonarchiák együttműködésében a kölcsönös gazdasági érdekek, vagy ha
úgy tetszik „feleslegek” játszanak döntő szerepet. Amíg Kína fokozódó energia
éhségét az öböl államok kőolaj-feleslegével kívánja biztosítani, addig az
olajmonarchiák a kínai munkaerő-felesleget igyekeznek saját hasznukra
fordítani. Ahogyan a szaúdi nemzeti bányavállalat vezetője fogalmazott: „Az
előnyök összehasonlításának elmélete oda vezetett, hogy Szaúd-Arábia
energia-igényes termékeket ad el Kínának, Kína pedig cserében munka-igényes
árukat Szaúd-Arábiának.”
Peking
Perzsa-öböl iránti érdeklődése a növekvő hazai energia-felhasználással áll
összefüggésben. Miközben Kína lakossága a világ népességének 22 százalékát
teszi ki, addig az ország szénhidrogén készletei a világ tartalékainak csupán
alig több mint két százalékát adják. A belső fogyasztás rohamos mértékű
növekedésének eredményeként az ország 1993-tól fogva olajbehozatalra szorul,
2009-re pedig Japánt megelőzve, az USA után a második legnagyobb
kőolaj-importőrré avanzsált. Éppen ezért a pekingi vezetés számára létfontosságú,
hogy az olajmonarchiákkal szoros kapcsolatot építsen ki.
Az
öbölmonarchiák számára gazdaságilag szintén előnyös a „keleti partnerség”. Így
többek közt Pekingben megbízható és fizetőképes kereskedelmi partnerre találtak,
ráadásul a kínai kereslet jövőbeli növekedésével párhuzamosan a bevételek is minden
bizonnyal tovább emelkednek majd. Az öbölmenti államok emellett Kínából olcsón
juthatnak élelmiszerekhez és más fogyasztási cikkekhez, valamint lehetőségük
nyílik a technológiai-tudományos együttműködésre is. Ám mindezeknél sokkal
fontosabb, hogy hozzáférhetnek a hatalmas kínai piachoz, s ott befektetve
jövedelmező üzleteket köthetnek.
A
kínai-öböl kapcsolatok elmélyülésében a gazdaságok komplementer jellege mellett
az elmúlt évek eseményei, a nemzetközi környezet megváltozása is szerepet
játszott. Nevezetesen, a szeptember 11. utáni világban nehezebb lett az
Egyesült Államokkal kereskedni kívánó arab vállalkozók dolga, majd a pénzügyi
válság kirobbanása, s elhúzódása csak még inkább rontotta az USA
lehetőségeit-pozícióit. A külföldi befektetőkkel szembeni ellenséges környezet
és a gazdaság lelassulása pedig oda vezetett, hogy sokan úgy vélik: „Nem
érdemes most üzletelni Amerikával, viszont annál inkább megéri Kínával.”
Az öböl államok és Kína kooperációja nem csak az energiahordozók kereskedelmében erősödött (ma az olajmonarchiák adják a kínai olajimport közel egynegyedét), hanem a felek számos más területen is szorosabbra fűzték a viszonyukat. Az egykoron egyszerű árucserével kezdődő kínai-öböl kapcsolat mára már sokrétű együttműködéssé fejlődött, s kétirányú ügyleteket eredményezett az ipari, a pénzügyi, és a szolgáltató szektorban, valamint az ingatlan és infrastruktúra-fejlesztésben. Így amíg a legnagyobb kínai alumíniumgyártó (Chinalco) Szaúd-Arábiában fektetett be foszfát projektekbe, addig a szaúdi állami olajtársaság (Saudi Aramco) a kínai olajfinomításban szerzett komoly részesedést.
Az öböl államok és Kína kooperációja nem csak az energiahordozók kereskedelmében erősödött (ma az olajmonarchiák adják a kínai olajimport közel egynegyedét), hanem a felek számos más területen is szorosabbra fűzték a viszonyukat. Az egykoron egyszerű árucserével kezdődő kínai-öböl kapcsolat mára már sokrétű együttműködéssé fejlődött, s kétirányú ügyleteket eredményezett az ipari, a pénzügyi, és a szolgáltató szektorban, valamint az ingatlan és infrastruktúra-fejlesztésben. Így amíg a legnagyobb kínai alumíniumgyártó (Chinalco) Szaúd-Arábiában fektetett be foszfát projektekbe, addig a szaúdi állami olajtársaság (Saudi Aramco) a kínai olajfinomításban szerzett komoly részesedést.
A
kínai-öböl együttműködés azonban nem csak a gazdasági érdekekről és
lehetőségekről szól, hanem abban a politikai és stratégiai megfontolások is
szerepet játszanak. A felek közösen érdekeltek a régió stabilitásának a megőrzésében
és a jelenlegi erőviszonyoknak a fenntartásában. Éppen ezért az öbölbéli
uralkodók és a távol-keleti stratégák egyaránt aggodalommal figyelik Irán
növekvő befolyását, s még inkább Teheránnak a nukleáris konfliktus kapcsán egyre
többször hangoztatott, a Hormuzi-szoros lezárását kilátásba helyező
fenyegetését. A szabad hajózás ugyanis létszükséglet mindkét félnek.
Kína
és az öbölmonarchiák stratégiai partnersége az iráni fenyegetés menedzselése
mellett az amerikai relációban is megfigyelhető. Peking igyekszik kiterjeszteni
politikai-hatalmi befolyását a világgazdaság kulcsfontosságú, az Egyesült
Államok által uralt területére, miközben az arab monarchiák az egyre
kényelmetlenebb amerikai biztonsági függőségüket kísérlik meg ellensúlyozni a
keleti kapcsolatok elmélyítésével. Bár Kína rövidtávon nem jelent fenyegetést
az USA regionális pozícióira, de hosszabb távon mindenképpen komoly versenytárs
lesz a Perzsa-öböl ellenőrzéséért vívott harcban.
Kína
és az öbölmonarchiák kapcsolata problémamentesnek és kiegyensúlyozottnak tűnik,
hiszen egyik oldalon sincsenek kritikus ellenzéki hangok, emberi jogi
bírálatok, ugyanakkor mindkét félnél elegendő mennyiségű pénztőke, s erős
vállalkozási „kedv” áll rendelkezésre. Csakhogy az újonnan formálódó selyemút
korántsem lesz kátyúktól mentes. A pénzügyi szabályozások átláthatatlan és
hosszadalmas rendszere, a részvényesi és tulajdonosi korlátozások gyakorlata, az
öbölállamok társadalmi-politikai bizonytalansága, valamint az olajárak
esetleges csökkenése mind-mind akadályt jelenthetnek a jövőben.
A
kapcsolatok terebélyesedését gátolja a kultúrák különbözősége is. Szaúd-Arábia
és Kína egyaránt hosszú távú kapcsolatokban gondolkodik, amely a barátságon és
a bizalmon alapszik, ám a felek között ez még aligha épülhetett ki, mivel a
kapcsolatok igencsak új keletűek. Az együttműködés elmélyülését pedig
akadályozza az is, hogy a felek nem rendelkeznek elegendő tanácsadóval, akik
ismernék a másik kultúráját. S akkor a nyelvi korlátokról, illetve a vallási
szembenállásról (ateisták vs. istenhívők), valamint az ujgurok (a legnagyobb
kínai muszlim közösség) kérdéséről még csak említést sem tettünk.
Végezetül, vajon mit szól a kapcsolatok erősödéséhez az USA? Az amerikai adminisztrációt egyfelől aggasztja Kína öbölbeli befolyása, hiszen az arab-kínai kapcsolatok elmélyülése nem csak előnyökhöz és pozíciókhoz juttatja Pekinget, hanem a hosszú távú világgazdasági változásokat, erőeltolódásokat is szimbolizálja; másfelől viszont együttműködési lehetőségeket is lát benne, mivel közösen érdekeltek az olajárak alacsonyan tartásában és a régió stabilitásának megőrzésében – hovatovább Kína szerepet vállalva az iraki újjáépítésben valamelyest tehermentesítheti is az Egyesült Államokat.
Végezetül, vajon mit szól a kapcsolatok erősödéséhez az USA? Az amerikai adminisztrációt egyfelől aggasztja Kína öbölbeli befolyása, hiszen az arab-kínai kapcsolatok elmélyülése nem csak előnyökhöz és pozíciókhoz juttatja Pekinget, hanem a hosszú távú világgazdasági változásokat, erőeltolódásokat is szimbolizálja; másfelől viszont együttműködési lehetőségeket is lát benne, mivel közösen érdekeltek az olajárak alacsonyan tartásában és a régió stabilitásának megőrzésében – hovatovább Kína szerepet vállalva az iraki újjáépítésben valamelyest tehermentesítheti is az Egyesült Államokat.
Összességében
tehát elmondható, hogy Kína és a Perzsa-öböl arab monarchiai között komplex
együttműködés alakult ki, amelyben a gazdasági szükségszerűségek mellett igen
fontosak a stratégiai megfontolások is. A kapcsolatok további erősödését
azonban számtalan tényező hátráltathatja, így többek között az Egyesült Államok
regionális befolyása jelenthet komoly akadályt, s kényszerítheti önmérsékletre
a Perzsa-öbölben „nyomuló” kínai vezetést.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése