Az Iráni Forradalmi Gárda Csapatokat Khomeini ajatollah azzal a céllal hozta létre, hogy védelmet biztosítson az iszlám köztársaság rendszerének. A forradalom óta eltelt bő harminc évben azonban a Gárda olyannyira megerősödött, hogy ma már nemcsak védelmez, hanem kormányoz is.
1979-es megalakulásakor az Iráni Forradalmi Gárda egyfajta ideológiailag vezérelt paramilitáris egység volt, amelyet a forradalmi rendszer védelmezésére, s a reguláris hadsereg ellensúlyozására hoztak létre. A forradalom óta eltelt bő három évtizedben azonban a Pazdaran feladatköre és felépítése jelentősen megváltozott. A külső-belső konfliktusosság, illetve a folyamatos professzionalizáció eredményeként a kezdeti fegyveres milíciából egy olyan társadalmi-politikai-gazdasági konglomerátum született, amely kulcsfontosságú szereplő a mai iráni politikai-hatalmi berendezkedésben, és amely az élet szinte minden aspektusát meghatározza napjaink Iránjában. De hogyan és miként jutott el idáig a szervezet?
A
Forradalmi Gárda története lényegében a folyamatos hatalomnövekedésről szól. Már
a kezdetekben kulcsfontosságú szereplő volt, amennyiben fegyveres erejének és
ideológiai lojalitásának köszönhetően döntő részt vállalt a forradalom konszolidálásában.
A Pazdaran jelentősége az iraki-iráni háborúban tovább növekedett, aminek az
eredményeként 1985-ben létrehozhatta saját tengeri, légi és szárazföldi
haderejét, ezáltal pedig valóságos magánhadsereggé változott. Az 1990-es
években tovább erősödött, egyfelől mert a Khomeini ajatollahot váltó Khamenei a
csapatokra támaszkodva tudta bebiztosítani a legitimációját, másfelől pedig,
mert a politikai reformok keltette társadalmi ébredést csak a fegyveres erőkkel
lehetett kontrollálni. A Forradalmi Gárda biztonsági szerepe a 2001-es évet
követően formálódó amerikai katonai gyűrűben még jobban felértékelődött. A
Pazdaran az évek során voltaképp a rezsim legfontosabb védelmi pillérévé lett.
Hatalmát pedig jól szemlélteti, hogy mind a ballisztikus rakéta kísérletek,
mind pedig a nukleáris kutatások a csapatok irányítása alatt zajlanak.
Hovatovább beszédes az is, hogy a Gárda nagyobb költségvetéssel és korszerűbb
felszereléssel bír, mint a reguláris hadsereg.
A
Pazdaran gazdasági felemelkedése a háborút követően kezdődött meg, amikor a
vezetés a gazdasági rekonstrukcióba bevonva igyekezett lekötni (demobilizálni) a
frontról hazatérő csapatokat. A Gárda az 1990-es évek során számos kormányzati
megrendeléshez jutott hozzá, és szépen lassan valamennyi gazdasági szektorban
érdekeltté vált. Az igazán nagy áttörést Ahmadinezsád hatalomra kerülése hozta,
mivel az ő elnöksége alatt a Pazdaran gazdasági vállalkozásai szinte pályáztatás
nélkül nyerték el az állami megrendeléseket. A gárdaparancsnokok pedig a
privatizációs folyamatokat kihasználva olyan befolyásossá váltak, mint az orosz
oligarchák. A Forradalmi Gárda jelenleg szinte minden jelentősebb üzletben
részesedéssel bír: az autógyártástól kezdve a pisztácia-termelésen át a
gázmezők kiaknázásáig számtalan ügyletben vesznek részt. Egyes becslések
szerint az iráni gazdaság közel 35 százalékát tartják az irányításuk alatt. Ugyanakkor
a gárdisták nemcsak a legális vállalkozásokban érintettek, hanem az ország
feketegazdaságában is. „Láthatatlan” repülőkön és hajókon csempészik ki és be
az árukat, illetve egyfajta maffiaként működve „nyugalmi” pénzeket szednek be
az észak-teheráni kávézókból.
A
Gárda politikai szereplővé avanzsálása szintén hosszú folyamat eredménye. A
Pazdaran politikai pályafutása a Khatemi-féle korszakban indult útnak, a
legfőbb vezetés ugyanis ekkor a reformerek ellensúlyozása érdekében egyre több
gárdistát emelt fontos pozíciókba. Befolyásuk és számuk azonban a 2005-ös
elnökválasztást követően nőtt meg igazán, Ahmadinezsáddal az élen, a gárdatagok
valósággal elárasztották a politikai porondot: képviselőként, miniszterként,
kormányzóként, tanácsadóként, vagy éppen nemzetbiztonsági igazgatóként lényeges
tisztségeket szereztek meg. A 2009-es elnökválasztás során kialakult válságnak
köszönhetően a Pazdaran súlya tovább nőtt, amennyiben Khamenei ajatollah a
társadalmi tiltakozások elfojtásában és a politikai frakcióharcok kezelésében egyre
inkább függő helyzetbe került a csapatoktól. A legfőbb vezető és a Forradalmi
Gárda között egyfajta szimbiotikus kapcsolatrendszer alakult ki: Khameneinek
létfontosságú a Gárda nyújtotta erő, a Pazdarannak pedig szüksége van a legfőbb
vezető kínálta autoritásra. (Csakhogy Khamenei népszerűségvesztésével, illetve
pozíciójának gyengülésével a Gárda előbb-utóbb már nem lesz érdekelt az efféle
munkamegosztásban.)
Az
Irán ellen irányuló nyugati szankciópolitika nem titkolt célja az, hogy
korlátozza a Forradalmi Gárda befolyását, csakhogy a büntetőintézkedések e
tekintetben kontraproduktívnak bizonyulnak. Ahogyan mondják: „Minél hatékonyabb
az embargó, annál nagyobb a hiány, és annál nagyobb a Forradalmi Gárda Csapatok
profitja.” S valóban, a növekvő nemzetközi elszigeteltség, és a jelenlegi
pénzügyi válság közepette a Pazdaran nem gyengült, hanem éppen ellenkezőleg,
erősödött. Először is, mert a külföldi befektetők kivonulását követően nagyban
növelhette a hazai üzleti részesedését. Másodszor, mert a csempészet révén még
mindig komoly profitra tud szert tenni, ráadásul így képes biztosítani az
üzletek polcainak telítettségét is. Harmadszor, mert a csapat tagjai a
„kedvezményes” (államilag támogatott) dollár birtokában az árfolyam-különbözet
kijátszásával mesés bevételekhez juthatnak. Végezetül, de nem utolsósorban
pedig azért, mert a riál mélyrepülése okozta társadalmi tiltakozás
megfékezésében a Forradalmi Gárda játszik főszerepet. A gazdasági helyzet
fokozatos romlásával párhuzamosan pedig minden bizonnyal tovább növekszik majd
a gárdisták szerepe és hatalma.
A
Forradalmi Gárda ma már nem csupán a rendszer legitimációjának fegyveres
eszköze, hanem sokkalta több annál, egy erőteljesen átpolitizálódott hadsereg.
A Pazdaran számos feladatot lát el a katonai dimenzión, a forradalmi rezsim
külső-belső védelmezésén túl. Így például részt vesz a polgárok
szocializációjában (saját médiaorgánumokat és oktatási intézményeket működtet),
a gazdasági és kereskedelmi ügyletek lebonyolításában (kikötőket,
repülőtereket, valamint különféle gazdasági vállalkozásokat üzemeltet), a
politikai döntések meghozatalában (a Gárda tagjai szinte valamennyi fontosabb
hatalmi pozícióban megtalálhatóak), valamint a külpolitika alakításában is (a
Kudsz Erők kvázi az iráni külpolitika meghosszabbított karjainak tekinthetők).
A Forradalmi Gárda egykori és jelenlegi tagsága (az ún. „Alumni”) igen
kiterjedt és rendkívül befolyásos hálózatot alkot. Hovatovább a Pazdaran saját
identitással és egyfajta korporatív érdekkel is rendelkezik: előbbit a
forradalmi ideológia, a rendszer iránti lojalitás, valamint a közös szocializáció
és érték-rendszer határozza meg, míg utóbbit a közös vízió, a szervezeti
presztízs, illetve a különféle előnyök, amelyek a tagsággal járhatnak.
A
Gárda térhódításával az iszlám köztársaság nagyon megváltozott, már csak a
nevében tekinthető teokráciának, a gyakorlatban erőteljesen militarizálódott, és
egyfajta modernkori pretoriánus rendszerré alakult át. A Pazdaran ma már nem
csupán védelmezi, hanem kvázi kormányozza a rendszert. Ezt tükrözi az iráni
közvélekedés is, amely szerint: „Azt, hogy az iráni rendszer mennyire
megváltozott az idők során, jól mutatja, hogy kikre tekintenek az emberek, ha
befolyásos személyekre gondolnak: amíg az 1980-as években az egyházi személyek
voltak a tekintélyes és jelentőségteljes szereplők, akiknek a kegyeit érdemes
volt keresni, addig manapság inkább a forradalmi gárdisták számítanak
befolyásos hatalmasságoknak, akikkel megéri szoros baráti viszonyt ápolni.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése