Washington
és Teherán, vagy ahogyan egymást címkézik, a „Nagy Sátán” és a „Törvényen
Kívüli”, az 1979-es forradalom óta feszül egymásnak és mellőz mindenfajta
hivatalos kapcsolatot. A feleknek még diplomáciai képviseletük sincs a másik
területén: Amerikát Svájc, Iránt pedig Pakisztán képviseli az ellenséges
államban. De vajon mi lehet az oka ennek a
szűnni nem akaró ellenségeskedésnek? Nos, leginkább az, hogy a történelem során
mindkét oldalon komoly sérelmek gyülemlettek fel, amelyek napjainkig jelen
vannak a fejekben és meghatározzák a követett politikákat is. Lényegében az
évtizedek alatt szerzett keserű tapasztalatok, illetve az egyes esetekből
levont következtetések azok, amelyek a „bizalmatlanság téglafalát” felhúzva,
teljes mértékben ellehetetlenítik a felek közti megbékélést. (Különösen így van
ez, ha azt nézzük, hogy Iránban a múlt voltaképp folyamatos jelennek számít.)
Iráni
részről megbocsáthatatlan az, hogy az USA részt vett a demokratikusan
megválasztott Mohamed Moszadek kormányának megdöntésében 1953-ban, majd
támogatta a sah elnyomó önkényuralmi rendszerét annak érdekében, hogy Irán az
amerikai hidegháborús támaszpont-rendszerbe illeszkedjen. Az 1980-as években
zajló iraki-iráni háborúban pedig fegyverekkel látta el az iszlám köztársaság
riválisát, Szaddám Huszein diktatúráját. Továbbá említést érdemel az a
szerencsétlen eset is, amikor a „tanker-háború” évében (1988-ban) az amerikai
haditengerészet tévedésből lelőtt egy iráni utasszállító gépet. Az USA köré
kezdetekben szőtt nimbusz mára kétségkívül elveszett, ha az iráni politikát
vagy az állami propagandát nézzük, a hétköznapokban azonban Amerika továbbra is
a „lehetőségek országa”, a századelő alkotmányos forradalmában hősi halált halt
Howard Baskerville-nek a sírján pedig még mindig frissek a sárga tulipánok
(„olyan ő az irániaknak, mint Lafayette az amerikaiaknak”).
Amerikának
minden kétséget kizáróan az 1979-es forradalom a legfájdalmasabb és
legtanulságosabb „iráni lecke”. A monarchia bukásával Washington a legfontosabb
regionális szövetségesét, a „Perzsa-öböl csendőrét” veszítette el, no meg
azokat a dollár milliárdokat, amelyeket az évek során a sah rendszerére
költött. Igazán kellemetlen emléket azonban az amerikai követség elfoglalása és
az ott dolgozó diplomaták 444 napos túszul ejtése okozott. Ahogyan az
államalapító Khomeini ajatollah fogalmazott, „Súlyos arculcsapást mértünk az Egyesült Államokra!”
S valóban, a teheráni túszdráma nemcsak Carter elnök bukásához vezetett, hanem
mély nyomokat hagyott az amerikai gondolkodásban is, Iránra ezt követően úgy
tekintettek, mint a „forradalmi fanatikusok” országára. A kudarcba fulladt
mentőakció pedig mind a mai napig kísért a Pentagonban, miként a stratégák
fogalmaznak: „Nem kell nekünk még egy Teherán!” (Iránban valójában a
vietnámi-szindróma ismétlődött meg ekkor.)
Az
Egyesült Államok és Irán kapcsolatát a sérelmeken alapuló bizalmatlanság
határozza meg, aminek eredményeként a felek az évtizedek alatt mindig
elszalasztották a párbeszédre kínálkozó lehetőségeket. A reformista Khatemi
elnök „civilizációk közti párbeszéden” alapuló nyitására a
Clinton-adminisztráció csak felszínesen válaszolt, a „birkózó-diplomácia” dacára
az Irán elleni szankciók továbbra is hatályban maradtak. A 2001. szeptember
11-ei terrortámadások után előállt helyzetben az iráni vezetés igyekezett
együttműködni az amerikai adminisztrációval, így például felajánlotta
segítségét az Afganisztánban bajba került katonák kimentéséhez (sőt a
merényletek áldozataira emlékezve még virrasztást is tartottak Teheránban).
Mindez azonban semmit sem számított, Bush elnök a „gonosz tengelyéhez” sorolta
az iszlám köztársaságot. Ugyanakkor Teherán sem rest élből elutasítani az
amerikai „békejobbot”, például Obama elnök perzsa újévi köszöntője süket
fülekre talált a forradalmi vezetésben.
Az
amerikai-iráni szembenállás további eredője-fenntartója a kölcsönös
fenyegetettség érzete-képzete. Washington szemében az iszlám köztársaság három
évtizedes deviáns magatartásával mindenképpen kiérdemelte a „Törvényen Kívüli” címkét:
támogatja a nemzetközi terrorizmust, semmibe veszi az emberi jogokat, valamint
tömegpusztító fegyverek beszerzésére törekszik. Hasonlóképp, Teherán az Egyesült
Államokban még mindig a „Nagy Sátánt” vizionálja, az afganisztáni és iraki
háborúk kapcsán az USA érdekeit szolgáló közel-keleti neokolonializmusról
beszél, az ország köré vont amerikai katonai gyűrűt látva és az erősödő háborús
retorikát hallva pedig attól tart, hogy ő lesz a következő célpont. Az amerikai
erőfölényt és a bizonytalan regionális környezetet látva Teherán választása ezért
az elrettentés fokozására esett. E tekintetben pedig (észak-koreai mintára) a
nukleáris opciót gondolják a legjobb eszköznek, ami Washington féken tartásával
garantálhatja a forradalmi rezsim továbbélését.
A
kölcsönös ellenségesség ugyanakkor egyfajta kellék is, amely a hatalom
megtartásához, vagy éppen a stratégiai pozíciók megőrzéséhez szükségeltetik. A
teheráni vezetés a „külső ellenség” mítoszát fenntartva biztosíthatja a
rendszer támogatottságát. Az Egyesült Államok remek bűnbak, amennyiben a
társadalmi gondokért az amerikai pop és szex-kultúrát, a gazdasági
nehézségekért az igazságtalan washingtoni szankciópolitikát, a regionális
instabilitásért és az etnikai kisebbségek lázongásáért pedig az agresszív
amerikai külpolitikát lehet okolni – s ezzel elhárítani magának a rendszernek a
hibáját és a vezetőnek a felelősségét. De Washington szintén „profitálhat” az
iráni rezsim jelentette fenyegetésből, hiszen azt egyfajta hivatkozási pontként
használva lehetősége nyílik arra, hogy növelje katonai jelenlétét a számára stratégiailag
oly fontos térségben, ahol az iráni nukleáris veszélyen túl olyan kihívásokkal
is szembe kell néznie, mint a Kínai Népköztársaság növekvő jelenléte és erősödő
befolyása.
Az
USA-ban az elnökválasztásra készülődve mindkét jelölt karakteres Irán-politikát
vázolt a szavazó polgárok elé: Obama a megkezdett úton folytatná tovább a
diplomáciai és gazdasági nyomásgyakorlást, Romney ezzel szemben a katonai
jelenlét fokozásáról és a fegyveres erő szükségességéről beszél. Valójában
azonban bárki is lesz az elnök, aligha várható komolyabb elmozdulás a
washingtoni Irán-politikában, vagyis nem lesz konvencionális háború az Iszlám
Köztársaság és az Egyesült Államok között. Irán megerősödése kétségkívül
zavarja az amerikai vezetést, de lehetőségei igen korlátozottak: egyfelől az
afganisztáni és iraki háborúkat követően az amerikai közvélemény nem kíván egy
harmadik hadjáratot; másfelől a pénzügyi és gazdasági válság közepette az
amerikai költségvetés sem bírna el egy újabb pénzelnyelő konfliktust; végezetül
a nemzetközi közösség támogatása-segítsége sem biztosított; hovatovább Irán kemény
„katonai” dió, amennyiben „igazi bevehetetlen hegyvidéki erődnek számít”.
Teherán
regionális hatalma az elmúlt évtizedben jelentősen erősödött, s mindez
Washington kárára következett be. Irán felemelkedését, vagy ha úgy tetszik, az
Egyesült Államokra jelentett fenyegetését azonban hiba lenne túldimenzionálni,
mivel az lényegében a történelmi folyamatok szerencsés együtt-hatásnak
köszönhető csupán: egyfelől a regionális környezet megváltozásának, másfelől
pedig az olaj-árak emelkedésének. Előbbi a természetes ellenségektől
szabadította meg Teheránt, utóbbi pedig az elrettentésre és kapcsolatépítésre
felhasználható pénzösszegeket növelte meg. Csakhogy mindezek ellenére az USA
még mindig komoly ellensúlyt képez Iránnal szemben, ráadásul, és ez talán
sokkal lényegesebb, maga az iszlám köztársaság számos belső problémával is terhelt.
A rendszer támogatottsága folyamatosan csökken a megfiatalodott és szekularizálódott
társadalom körében, az ország gazdaságának mélyrepülése miatt pedig fokozatosan
növekszik a lakosság frusztrációja, miközben persze kiéleződnek az iráni
politikát (amúgy is jellemző) frakció és személyi harcok. (Röviden, áll a bál
Iránban.)
Az
amerikai-iráni szembenállást összességében egyfajta hidegháborús versengéshez
lehet hasonlítani, amennyiben a felek egyfelől (mint ahogyan eddig is)
megpróbálják elkerülni a közvetlen fegyveres összecsapást, hiszen a totális
háború sem Teheránnak, sem pedig Washingtonnak nem áll érdekében, másfelől
azonban igyekeznek titkos akciókkal, áttételes háborúkkal, illetve diplomáciai
és gazdasági nyomásgyakorlással gyengíteni-ellehetetleníteni a másik felet.
Teherán Irakban és Afganisztánban szorongatja az Egyesült Államokat, és a
Hormuzi-szoros blokádjával riogat, Washington pedig Szíriában próbál fogást
venni Iránon, valamint kiterjedt nemzetközi szankciópolitikával („a dollár súlyával
és erejével”) kísérli meg sarokba szorítani az iszlám köztársaságot. Az
amerikai-iráni hatalmi birkózásban most (a riál válságát látva) az Egyesült
Államok van kedvezőbb pozícióban (erőben), de a geopolitikai realitások
hosszabb távon mindenképpen Iránnak kedveznek. Ráadásul nem feledkezhetünk meg
arról sem, hogy a „törvényen kívüli őrült mollák” uralta iszlám köztársaság
nagy „túlélőnek” számít.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése