Október
első két napján az iráni fizetőeszköz, a riál 25 százalékban veszített az
értékéből az amerikai dollárhoz képest. Mindez komoly utcai tiltakozó
megmozdulásokhoz, illetve a teheráni nagy bazár bezárásához vezetett. A
forradalmi vezetés a nyugati országokat teszi felelőssé a kialakult helyzetért,
s külső összeesküvésről beszél, a gazdasági elemzők ezzel szemben az iszlám
köztársaság, különösen pedig Ahmadinezsád elhibázott gazdaságpolitikájában látják
a válságot előidéző okokat.
A teheráni vezetés mindig is igyekezett tagadni, hogy a nyugati szankciópolitika bármilyen negatív hatással lenne az iráni gazdaságra (mivel az a gyengeség egyértelmű beismerése lett volna), valójában azonban a washingtoni és brüsszeli büntető-intézkedések igencsak kellemetlenül érintik az iszlám köztársaságot, mint ahogyan komoly szerepet játszanak a jelenlegi pénzügyi válságban is.
Először
is, a nyugati embargó eredményeként Irán egyre nehezebben tudja eladni fekete
aranyát a világpiacon. Mindez azért fontos, mert az iráni költségvetés jelentős
részét az olajbevételek teszik ki (az iráni export-bevételek közel 80
százalékát az olajipari termékek adják). Magyarán, annak köszönhetően, hogy az
iráni olaj-szállítások a tavalyi évhez képest majd felével estek vissza (kettő
helyett már csak egymillió hordót exportál naponta), a teheráni vezetés
„pénztárcájából” dollár milliárdok hiányoznak havonta. Ráadásul a fennmaradó
ügyletek többnyire barter módon köttetnek: Kína árucikkekkel, India
élelmiszerrel, Törökország pedig arannyal fizet. Vagyis, Teherán nem jut
kemény-valutához.
Másodszor,
a pénzmozgások szankcionálásával Irán számára mindenféle kereskedelmi
tranzakció megdrágult. A nyugati nyomásgyakorlás részeként lényegében
lekapcsolták a SWIFT rendszeréről, ami kvázi lehetetlenné tette a nemzetközi
átutalásokat. Bár a teheráni vezetés továbbra is talál kerülő utakat, ez
azonban rendkívül időigényes és költséges folyamat, különösen, ha azt nézzük,
hogy az ország erősen import-függő, legyen szó élelmiszerről, benzinről, vagy
éppen technikai eszközökről. Ráadásul az embargó kapcsán foganatosított
pénzügyi szankciók miatt most lényegében Iránnak kell állnia az
olaj-szállítások költségét is, így például a tankerek működtetését és a
szállítmányok biztosítását.
Végezetül,
nem feledkezhetünk meg a szankciók pszichológiai hatásáról sem. A jelenlegi
helyzet kialakulásához ugyanis az vezetett, hogy a büntető-intézkedések életbe
lépését követően, de még inkább a kormányzat elhibázott válaszlépéseit látva
megrendült a bizalom a központi bank válságkezelő képességében. Egyfajta pánik
lett úrrá a lakosságon, ahogyan Teherán-szerte mondják: „manapság a riál olyan
megbízhatatlan, hogy csakis az aranyra és a külföldi valutára lehet
támaszkodni”. Ennek megfelelően, aki tehette, az igyekezett az elmúlt
hónapokban a pénzét dollárra váltani, vagy éppen ingóságokba fektetni (a tavaly
még pangó ingatlan-piac ebben az évben újult erőre kapott).
Noha
a nyugati szankciópolitika kétségkívül szerepet játszik az iráni gazdaság
„gyengélkedésében”, az infláció elszabadulásának hátterében azonban mégsem csak ez
áll. A kialakult helyzetért az elmúlt három évtizedben követett rossz
gazdaságpolitika, különösképpen pedig a Mahmúd Ahmadinezsád vezette
adminisztráció elhibázott populizmusa, s az állami szereplők nyerészkedése a felelős.
Irán
gazdasági gondjai messzire nyúlnak vissza és igencsak sokrétűek. A kőolaj
világpiaci árától függő költségvetés, a túlburjánzó állami korrupció, valamint
a nagymértékű külföldi import, akárcsak a sah rendszerében, most is komoly
problémát jelent a vezetésnek. Hasonlóképp a két számjegyű infláció sem számít
újdonságnak az iszlám köztársaságban (az elmúlt évtizedben szinte megszokottá
vált). Csakhogy amíg a vezetés korábban ügyesen lavírozott a problémák
közepette, addig most sorra halmozza a rossz döntéseket. Ahmadinezsád hivatalba
lépése óta számtalan hibát vétett, a túlzott költekezéssel, a hitelek megemelésével,
majd a kamat-hozamok csökkentésével nagyban hozzájárult a válság
kialakulásához.
A
„Doktor” irányította gazdaságpolitika sikertelenségét jól bizonyítja a kudarcba
fulladt ártámogatási reform (a parlament a napokban hivatalosan is nemet
mondott a program folytatására). Ahmadinezsád kormányzata egyfelől csökkentette
az alapvető fogyasztási cikkek állami szubvencióját, másfelől a társadalmi
tiltakozást elkerülendő készpénz-kifizetésekkel kárpótolta a rászorulókat.
Csakhogy a kiskapukra szakosodott iráni társadalomban lényegében mindenki
segélyezetté vált. Ezzel pedig nem csak a forgalomban lévő pénzösszeg
gyarapodott, hanem az infláció is növekedett. Az intézkedésből befolyó
többletbevételeket ráadásul nem forgatták vissza a gazdaságba, s így a termelés
is csökkent.
A
dollár hivatalos és „szabadpiaci” árfolyama között – majd egy évtized után –
tavaly év végén különbség mutatkozott. Az aránytalanságot kiegyensúlyozandó a
központi bank előbb januárban 18 százalékkal leértékelte a nemzeti
fizetőeszközt, majd látva, hogy ez nem elegendő az árfolyam szinten tartásához,
márciusban visszatért a kétszintű árfolyam-szabályozáshoz: egyfelől az alapvető
cikkek kereskedelmét elősegítendő mesterséges árfolyamot állapított meg,
másfelől pedig a valós árhoz közelebb fekvő „luxus” árfolyamszintet írt elő. A
kedvezményes dollárhoz hozzáférők (pl. a Forradalmi Gárda tagjainak)
spekulációja ezt követően csak még inkább felhajtotta a „zöldhasú” feketepiaci
árát.
Teherán
a helyzet megoldása érdekében igyekszik minden erejével fenntartani a dollár
kedvezményes árfolyamát, és azt ösztönzőként használva lecsillapítani a
bazárban, a kereskedők körében felforrósodott indulatokat (ők csak a
szabadpiacról juthattak dollárhoz). Hiszen tudja, hogy a befolyásos
intézménnyel való konfrontáció széleskörű társadalmi tiltakozást eredményezhet.
A valutatartalékok ilyen jellegű felhasználása azonban hosszabb távon rendkívül
drága mulatságnak számít, sikeressége pedig nagyban függ az olajeladások zavartalanságától
és a valutakészletek pótlásától. Mindez a külső környezetet, az egyre erősödő
nemzetközi nyomásgyakorlást látva egyáltalán nem ígérkezik könnyű feladatnak.
Az
iráni gazdaság siralmas állapotban van, mindezt jól szemlélteti, hogy a
gyümölcs és a csirke utoljára az Irakkal vívott háború éveiben volt olyannyira
drága, hogy „luxuscikknek” számítson. A társadalmi közhangulat azonban
korántsem olyan szolidáris a vezetéssel, mint amilyen a 80-as években volt, sőt
éppen ellenkezőleg. Az elit tagjai mutogathatnak egymásra, meg a „Nagy
Sátánra”, az irániak körében a vezetés elvesztette a legitimációját, amennyiben
a politikai és polgári szabadságjogaik mellett most már a gazdasági
szabadságuktól is megfosztva érzik magukat. Az iráni vezetés ezzel olyan belső
problémát generált, amely mindenféle külső fenyegetésnél nagyobb veszélyt
jelenthet a rezsim továbbélésére.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése