2006. augusztus 6.

Vasárnap - Yek Shanbe

KÖZLEKEDÉSI KALAÚZ, KÖNYVÁRUHÁZI SÉTA, SIMLIS PÉNZVÁLTÁS

Este alvás.. de megint csak pár órácskát.. mert akkora szúnyog invázió volt.. hogy minden egyes csípésre felébredtem.. másnap remekül nézhettem ki.. szép karikás szemekkel.. Így aztán az iskolába vezető 10 perces busz utat is igyekeztem kihasználni.. s bólintottam egyet… Pedig ilyenkor lehet a legjobbakat fotózni.. elképesztő forgalom van.. rohannak az autók.. a motorok.. s az emberek is.. Elképesztő élet van kora reggel is.. pedig az irániak szeretnek sokáig aludni.. már aki megteheti.. A közlekedési eszközök külön megérnek egy misét.. a különféle színekben pompázó ikarus buszokról már írtam.. de vannak újabb típusok is.. s írtam a motor áradatról is.. amelyekből rengeteg fajta van.. különféle vicces nevekkel.. van pl. honda helyett tonda… s így tovább.. meg helyi csodák is.. elképesztő látvány.. a tűző napsütés miatt pedig az eszesebbek tetőt eszkábálnak a mocira.. hogy nehogy napszúrást kapjanak a rettentő melegben… az elképesztő szmog miatt pedig szinte mindegyik motoron van valami plexiüveg ami a szemeket hivatott megvédeni.. több kevesebb sikerrel.. A közlekedés motorral pedig rettentően vicces… az hagyján hogy szlalomozgatnak az autók között.. s keresztül hajtanak a piroson.. ezt az autók is megteszik.. egy sávban pl. két személyautó is elfér.. na de ez nem elég ha nagy a dugó.. akkor a motorosok a járdát is igénybe veszik.. s a forgalommal is szembe mennek.. teljes a káosz.. pedig ez a főváros.. mi lehet akkor vidéken.. S hogy fogják majd ezt az áradatot megrendszabályozni a későbbiekben.. ááá.. erre semmi esély sincsen… De nem is kell.. ettől bájos ez a város!!! Na meg attól hogy rengeteg közlekedési eszköz van.. buszok.. teherautók.. kisfurgonok.. motorok… traktorok… személyautók.. Na abból meg ezer féle s fajta.. A helyi csodajárgányok.. a régi paykan-ok mellett új verdák is vannak.. ezek az úgy nevezett saipa-k… az Iran Khodro Művek termékei.. mind valamilyen külföldi licenc alapján készülnek.. de rengeteg a kia pride b változata is.. s sok peguot 206-ost is lehet látni.. meg régebbi 405-ösöket.. a hivatalos taxik nagy részét ezek teszik ki… no meg vannak érdekes kombók.. pl. peguot pars típusú autók… S ha mindez nem lenne elég akkor itt vannak még a régi amerikai csodák is… cadillac… buic.. chevrolet… dodge.. ford… s így tovább… teljes a kavalkád.. némelyiket már csak a lélek tartja össze.. de vannak szépen karbantartott autók is… Na s persze akad egy két orosz csoda is.. de nem sok… A rendőröknek pedig a legújabb mercedes dukál.. nem is kevés.. Tényleg hatalmas és színes káosz van itt közlekedés-ügyileg!!!

Vasárnap reggel ismételten suli… órák mennek egymás után.. a szünetekben pedig megy a haverkodás a többiekkel.. a diákokkal.. no meg az idősebb urakkal.. akik maguk közé invitálnak s lelkesen kérdezgetnek.. mindenről.. de főként kis hazámról.. úgyhogy erről már remekül tudok szövegelni.. Na meg jönnek a meghívások is.. pl. egy tanár bácsival szóba elegyedve meghívást kaptam a teheráni egyetemre.. az úr orvoslás történetét tanít.. s augusztus végén.. mikor már otthon leszek.. egy konferencián fog részt venni Budapesten.. úgyhogy meg is beszéltük, hogy majd furikázom egy kicsit a főcityben!! Ő meg majd ha lesz időm vendégül lát itt Teheránban.. hát így mennek a dolgok.. Az órák után különleges program nem volt.. csak annyi hogy iránytaxival elmentünk egy hatalmas áruházba ahol könyveket árultak.. mindenfélét.. vagy négy szinten át… volt is minden.. gyerekkönyv.. politika.. irodalom.. satöbbi… s láttam jó kis könyvet t-shirt grafikákról.. de túl drága volt.. úgyhogy sorry Ári.. de nem vettem meg.. Amúgy ez a bevásárlóközpont szerű könyvesbolt nem jött be nagyon.. így csak egy Hafez könyvet vettem.. a kis könyvesboltok jobban tetszenek.. inkább ott vásárolok.. Viszont készültek remek csoportképek.. S sikerült végleg megutálnom az indiaiakat.. akik itt vannak a tanfolyamon.. egy neveletlen.. bunkó csürhe.. köszönni sem tudnak.. s kikapják az ember kezéből a könyvet.. mindenféle szó nélkül.. Persze mikor képet kellene róluk készíteni akkor jönnek s gagyognak értelmetlenül.. de egy kérem akkor sem hagyja el a szájukat.. Na mindegy.. hála istennek nem sokat találkozom velük!!

Könyvesbolt után gyalog indultunk a szállásra.. Gáborral és két kisérővel.. Medzsiddel és Ziya-val.. jó kis túra volt ismételten… Az egykori Roosevelt utcát érintve battyogtunk le a hotelhez.. s közben a helyiekkel együtt bambultuk a kirakatokat… Meg én a szemétkupacokat.. melyek estére felgyülemlenek a kis vízelvezető csatornákban.. A víz elmossa őket, de hogy hova azt nem tudom.. de talán jobb is.. hogy nem látom.. A külváros nem lehet egy szép látvány.. Apropó rendkívül sokan foglalkoznak itt is szemétgyújtéssel… S míg én ezen szörnyülködök addig a többiek a közértben vásárolják a vacsorának valót.. mire odaérek én is.. addigra már régen zajlik a beszélgetés.. többek között a magyar fociról.. hiszen itt is tudja mindenki hogy egyszer.. nagyon régen.. remekeltünk.. Hidegkúti nevét itt is ismerik.. Egy fél óra telik el mire meglódulunk.. s addigra már a jelenlegi vízilabda csapat sikereiről beszélünk.. Upsz a közért előtt még beugrottunk egy cukrászdába.. tradicionális pisztácia fagyit enni.. Nem volt rossz.. Sőt nagyon is finom volt… S a társaság pedig érdekes volt.. egy öreg bácsival elegyedtünk szóba.. aki egy német könyvet olvasott.. s folyékonyan beszélt angolul.. igaz nem napjaink angolját.. hanem a harminc évvel korábbit.. Hát igen ő még a sah idejében tanulhatott meg angolul.. nem most amikor népszerűvé válik ez a nyelv.. Apropó minden ki van írva angolul is.. az utcák.. a hirdetések.. a közlekedési utasítások… a telefon .. s így tovább!! Na meg kiderült hogy itt valóban mindenki politizál.. ez a bácsi is azt tette.. de a taxisofőr is akivel ma este utaztunk.. A jelenlegi rendszerrel tényleg nincsenek megelégedve.. s kritizálják is rendesen.. Összeülnek és társalognak arról hogy milyen is a rendszer, s mit kellene megváltoztatni rajta. Egy másik érdekesség, hogy mekkora a közösségi tudat.. Egy vers is alátámasztja ezt.. ha fáj valamim.. fáj mindenem.. az egész testem.. ha egy valakinek fáj.. fáj mindenkinek.. fáj az egész közösségnek.. S valóban.. valamelyik nap azt láttam.. hogy lerobbant egy autó.. s vagy hárman ugrottak oda, hogy segítsenek a bajba jutott szerencsétlennek.. A nap végül azzal zárult hogy este végre fel tudtam hívni a Yousefi urat.. akivel még egy éve ismerkedtem meg otthon.. s akivel valamikor – ha minden jól megy – itt is összefutunk.. Remek lenne.. mert a Behesti egyetemen tanít.. nem mást mint iráni külpolitikát.. Szakterülete pedig a Perzsa-öböl.. S emellett Izraelről is írt egy könyvet.. Nagyon jó lenne.. ha tényleg le tudnék ülni vele.. s kicsit beszélgethetnénk arról hogy mi is zajlik ma Iránban pontosan.. Mert az egy dolog hogy én mit látok az utcán járva, s mit hallok az emberekkel beszélgetve, illetve hogy mit értek meg a hírekből.. Ki kell derítenem az igazságot!!!

Ja igen megvolt az első negatív élményem is… pénzváltásnál átvertek.. kemény 200 forinttal.. vagyis egy dollárral.. Miután 100 dollár egy köteg tízezrest ér.. Gondoltam megbízok a pénztárgépben és nem számolom újra a majd egy millió riált.. Rosszul tettem.. mert a sok zöld Khomeini között megbújt egy kis piros is.. azaz a tízezres helyett egy ezres.. Na persze nem ver földhöz ez a kis veszteség.. de kicsit csalódtam.. na igen szélhámosok mindenhol vannak.. itt is!!! De kell is valami negatívum.. mert különben azt hinné az ember hogy a paradicsomban van.. Én legalábbis nagyon élvezem az itt tartózkodást.. Ja pénzváltás.. ehhez van még egy történetem.. valamelyik nap a grúz lányokkal cseréltem s kb. a negyedét kaptam a pénzemnek.. De sebaj!! Legalább van grúz larim is!!!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése