KAMBODZSA: A HIÁNYOK FÖLDJÉN
Kevés
olyan ország van a világon, amely oly sok szörnyűséget élt volna át a
hosszú évek alatt, mint Kambodzsának. Ez a kicsiny délkelet-ázsiai
ország történelme során számtalanszor megtapasztalhatta a sanyarúságot.
Volt itt thai és vietnámi terjeszkedés és pusztítás, európai
gyarmatosító politika és kizsákmányolás, hidegháborús nagyhatalmi
versengés és stratégiai bombázás, ideologikus rémuralom és
Guiness-rekordot jelentő tömegmészárlás, hosszan elhúzódó polgárháború
és gerilla-hadviselés, vietnámi felszabadítás és bábkormányzás, végül
nemzetközi elszigeteltség és el nem ismerés. Ám Kambodzsa még e
borzalmak ellenére is millió, a szívedig érő mosoly. Egy ország, amelyet
a múlt történései megtépáztak ugyan, de a rossz emlékeken túllépve
mégiscsak feltámadni látszik. Nem emlékezik a régi időkre, hanem
megpróbál élni, ma még vánszorogva egyik naptól a másikig.


A
felejtés azonban nem egyszerű, a szörnyűséges múlt szinte mindenen
rajtahagyta a kéznyomát és kísért mind a mai napig. Kambodzsa millió
kisgyerek, öregek itt nincsenek. Itt a népesség közel fele tíz éven
aluli, az átlagéletkor pedig éppen hogy csak eléri a húsz évet. Nem
csoda, hiszen a Pol Pot-féle ideologikus szocializmus a lakosság majd
egy-hatodát gyilkolta le. Kambodzsa millió fogatlan koponya, melyet a
vörös khmer hagyott hátra maga után, s amelyek halomba rakva
emlékeztetnek egy ideológiára, amely zsákutcába vezetett. Közel két
millióan estek áldozatul a vörös khmerek vérengzésének, aminek
eredményeként elveszett egy egész generáció. A fiatal lakosság így aztán
nem is emlékezhet a múlt rémtetteire. Talán jobb is így. Emlékezzenek
inkább a múlt szikrázó gyönyörűségeire, az egykori khmer birodalomra és
az angkor-i civilizációra, amely oly sokat adott a világnak.


Kambodzsa
millió porfelhő, amelyeket a földutak keltenek életre. Az ország
gyarmat volt ugyan, de fejlett infrastruktúra nem járt vele. S bár
manapság repülővel szinte minden főbb település megközelíthető, de ha a
jegyre a 40 dolláros átlagkereset sem elegendő, akkor ez vajmi keveset
ér. Maximum a turista lelkendezhet, hogy nem gödrökkel teli utakon kell
elvergődnie a kiszemelt célállomásra. Pedig van mit nézni! Na nem az
amerikai bombák által hátrahagyott kráterekre gondolok, abból az északi
szomszédnál, Laoszban amúgy is több van, hanem a csodálatos tájra, amely
szépségével arra kényszeríti az embert, hogy mesét szőjön köré.
Ráadásul ennek kedvez a nyugodt életforma és a buddhizmus meditációra
késztető filozófiája is, amely szárnyat ad a fantáziának. Csak úgy
repkednek az ember gondolatai, mint ahogyan suhannak a csónakok a
folyókon. Itt a vízi közlekedésnek még mindig alapvetően fontos szerepe
van. Csak arra kell vigyázni, hogy nehogy leégjen az ember a tűző
napsütésben.

De
nem sok idő marad az ábrándozásra, a múlt milliónyi sebhelye folyvást
észhez térít. Angkor egyik bejáratánál három muzsikus, az egyik vak, a
másik csonkolt kezű, a harmadiknak pedig tőből hiányzik a lába, mégis
muzsikálnak, azzal amivel még lehet, méghozzá gyönyörűen. A zene a
lelkükből fakad. Nincs még egy olyan ország, ahol annyi lenne a
nyomorék, lábát, karját elvesztett ember, mint itt Kambodzsában. Pol
Pot, a szörnyeteg, mindent megtett azért, hogy rémuralma alatt senki ne
hagyhassa el az országot. Majd hét millió aknát telepítettek, melyek még
ma is veszélyt jelentenek. Közel öt millió aknát rejt még a vöröslő
kambodzsai föld, s mivel a lakosság jelentős részének (~80%)
megélhetését még mindig a mezőgazdaság jelenti, ezért az áldozatok száma
évről-évre csak tovább bővül. A nemzetközi segélyszervezetek
folyamatosan szorgoskodnak, hogy megtisztítsák az országot az alattomos
veszélyforrásoktól, mégis sok évre lesz még szükség a teljes sikerhez.

Kambodzsa
a hiányok földje, mutatja ezt a milliónyi szemétkupac és a belőlük
eszkábált viskó-áradat, a Tonle Sap mentén sorakozó cölöpházak és a
megannyi úszó falu. Ez itt már nem is harmadik világ, hanem inkább
negyedik vagy ötödik. Rettentő nagy a szegénység, az egy főre jutó GDP
alig éri el az évi 800 dollárt. Az áramkimaradás itt csak az utazót lepi
meg, a helyiek már régen hozzászoktak. Folyóvíz sincs mindenfelé, a
higiénia fogalma sem ismert mindenütt. Nem csoda, hogy a várható
élettartam ma még csupán csak 59 év. S bár a turizmus folyamatosan
virágzik, szállodák és éttermek sorakoznak mindenfelé, hogy a turisták
igényeit kiszolgálják, de a város és vidék közti ellentét
feloldhatatlannak látszik. A nép azonban a szegénység ellenére is
mosolyog, s adakozik jó buddhistához illően. A buddhista kolostorok itt
is adományokból tartják fenn magukat. De repkednek az ötven és száz
dollárosok akkor is, amikor a család és a barátok egy ifjú pár
egybekelését ünneplik. A szegénység nem okozhat problémát, nem
árnyékolhatja be a jövőt. Éljen az ifjú pár!

A
függetlenség elnyerése utáni évtizedekben az kirajzolódott már, hogy
miként nem megy. A rémségeknek véget vetve kerülhetett sor 1991-ben a
párizsi békekonferenciára, melynek eredményeként úgy tűnik, hogy
Kambodzsa mégiscsak magára talál és talpra áll. Az ENSZ akkor talán
egyik legkomolyabb missziójára vállalkozott: lefegyverezni a különböző
frakciókat, hazatelepíteni a menekülteket, bátorítani a civil
szerveződéseket, megszervezni a választásokat, valamint előmozdítani a
tudatosságot az emberi jogok terén. Ambiciózus kísérlet volt, amely
kétség kívül ért el eredményeket. Így például végre elismerték a Phnom
Penh-ben székelő kormányzatot, újra megindulhattak a segélyezési
programok, realizálódhattak a külföldi befektetések, pluralizálódhatott a
politikai paletta, és érvényesülhettek az emberi jogok. Kambodzsa
ismételten alkotmányos királyság lett, királyság ahol a király
uralkodik, de nem kormányoz.

A
politikai rendteremtés mellett komoly hangsúlyt helyeztek a gazdaság
újjáépítésére és a társadalom átnevelésére is. A főváros, Phnom Penh
testesíti meg a fejlődő Kambodzsa képét. Az egykori „szellemek
városából” – a vörös khmerek hatalomra jutását követően napok alatt
kiürítették és majd négy éven keresztül üresen állt az egykor milliós
nagyváros – mára már tipikus délkelet-ázsiai nagyváros lett. Zsúfoltság,
buddhista templomok, piacok, sokasodó éttermek és szállodák jellemzik. A
Mekong partja, akár a Szajna-part, millió árussal van tele, sétáló és
beszélgető emberek népesítik be a gyönyörű széles sétányt. A különbség
csak annyi, hogy itt nem bódékból, hanem a földön ülve árulnak az
árusok.

A
sokasodó éttermek és hotelek kétségkívül a turizmus igényeihez igazodó
fejlesztések, de van valami, ami a globalizált világban is változatlan,
az emberi kapcsolatok jelentősége. Itt még mindig szokás, hogy az
emberek élénk társadalmi életet élnek. Reggelente a felkelő nap fényénél
a parti sétány megtelik emberekkel, akik szokásos reggeli tai chi
gyakorlataikat végzik, esténként pedig a földön ülve eszegetnek és
közben jóízűen beszélgetnek. A kambodzsaiaknak hihetetlenül nagy a
társaság-igényük! Itt szeretnek együtt lenni, kívánják egymás
testi-lelki közelségét, kíváncsiak a másik gondolataira, együtt örülnek,
s együtt sírnak.

Kambodzsa
a hiányok földje, de lelkivilágukban gazdagok azok, akik itt élnek. Ezt
támasztja alá az a temérdek mosolygó kőarc is, amelyek Angkorban a
Bayon templomnál tekintenek le az utazóra. Csak irigyelni tudom Henry
Mahout-t, aki 1860-ban európaiként elsőként láthatta meg ezeket a
csodálatos építményeket. A múlt örökségei ezek, amelyek azonban a
mindennapokban is jelen vannak. Megcsorbultak ugyan, de továbbra is
léteznek. Ezek azok a dolgok, amelyeket erőszakkal sem lehetett
eltűntetni. Kevés olyan ország van ezen a világon, amely múltjában oly
gazdag, jelenében pedig oly szegény lenne, mint Kambodzsa. De talán
éppen ez a kettősség adja ennek az országnak – amelyet egy életre a
szívembe zártam – a sajátos báját...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése