2006. július 25.

Harmadik és negyedik nap

ÜNNEPÉLYES MEGNYITÓ ÉS ISKOLAKEZDÉS

Na a harmadik napon megtörtént az ünnepélyes megnyitó.. ami elég érdekesre sikeredett. Mivel ez egy állami intézmény által (Goruh-e Gostaresh-e Zaban-e Farsi) rendezett tanfolyam ezért elég sok volt a hivatalos személy… s a kameraman meg a fotós.. s a riporter.. meg még ki tudja hogy kicsoda!! Nagy felhajtás ez… vagy 21 ország képviselteti magát rajta… s erre a szervezők is nagyon büszkék… a felvezető szövegben például a fő-fő bácsi – nevét már nem tudom.. egyébként is rettentően nehéz megjegyezni őket így aztán nem is nagyon erőltetem, csak a fontosabbakat akikkel napi kapcsolatban vagyok, de így is nehéz, például a pakisztáni szomszédok nevére sem emlékszem mindig.. s ez olykor rettentően kellemetlen.. de hát mindenkit vagy mahmúdnak.. vagy alinak… vagy madzsidnak hívnak… így aztán tényleg nem könnyű.. legalábbis nekem nehezen megy!!!

Mindenesetre nagyon vicces az egész.. igazi nemzetek találkozója… vannak itt örmények.. oroszok… türkmének… olaszok… bolgárok… románok… pakisztániak.. indiaiak.. egyiptomiak.. szudániak.. törökök… s még ki tudja kik… ja s van ket kinai kismaki is!!! mindenesetre mi magyarok rettentő nagy érdeklődést kapunk.. nem tudom miért de nagyon kedvelnek minket.. s az hogy a város szívében.. nagyon jó helyen.. viszonylag jó szálláson vagyunk már mindent sejtet.. a többieket külső kerületekben helyezték el.. ami igaz hogy szebb és tisztább egy kicsit.. de élet arra nem nagyon van… itt meg .. a szomszédos parkban még éjfélkor is sétálgatnak és beszélgetnek az emberek.. ezt tettük mi is a török szobatársakkal is.. akik egyre jobb fejnek bizonyulnak.. például tegnap rájöttünk hogy mi magyarok s ők törökök elveszett barátok vagyunk akik pont iránban találkoznak.. meg is állapodtunk abban hogy ha mexikóban három embernek sikerült forradalmat csinálnia .. akkor nekünk négyünknek is sikerülni fog… Csak az a kérdés, hogy ki legyen a szultán… vagy a király???

Szóval még éjjel is él a város… este fel is mentem a szálloda tetejére… s csináltam egy-két képet a fényárban úszó városról… amely őszintén szólva egyre nagyobbnak tűnik… a tetőn pedig összefutottam a szálloda két alkalmazottjával akik titokban dohányoztak odafönt… s tőlük megtudtam.. hogy Teherán valójában közel húszmilliós város… s az országban összesen kb. 80 millióan lehetnek… nem kicsi az biztos!!!

De visszatérve a megnyitóhoz… hát igen a körítés megvolt… a fő-fő bácsi a következőképpen fogalmazott… sok kis különálló kertet lát.. amelyek egymástól kerítéssel vannak elválasztva.. de az illata mindegyiknek ugyanolyan kellemes… hát tudnak bájologni az biztos.. az egész nyelv nagyon vicces.. s az emberek magatartása is… rettentő barátságos és udvarias mindenki.. kivéve ha nem siet a városi forgalomban.. mert akkor hajlamosak kicsit lökdösődni.. de minden egyes kontaktus után erősen hajlongva kérnek elnézést.. olyat még nem tapasztaltam, hogy valaki bocsánat kérés nélkül ment volna tovább.. a kertekről még csak annyit… hogy itt.. egy muszlim országban.. muszlim szokáshoz hűen rendkívül nagy szerepe van a kertnek és a víznek… Teheránban ugyebár nincsen folyó.. de van rengeteg szökőkút… minden téren csobog valami… rengeteg a ivókút… meg a hasonló építmények… a szomszédos parkban.. mely mellett ott a nemzeti színház.. s melyet diákok parkjának neveznek.. csak öt nagyobb szökőkutat számoltam meg.. pedig nem nagyobb a károlyi kertnél… ja s persze sok kis csatorna is van… melyekben folyik a víz egyik szökőkúttól a másikig… no meg az utcán is rengeteg a folyóvíz… a járda és az úttest között mindig van egy kis vizesárok.. ami napszaktól függően hol sebesen csobog vagy lassan csörgedezik… zseniális dolog azt kell hogy mondjam!!!

Na megnyitó… még mindig… mert vicces dolgok történtek.. Például két tévécsatornának is adtam interjút.. mert mindenki arra kíváncsi hogy miért pont Irán??? Este le is ment a tévében… de úgy döntöttem inkább nem nézem meg… mert kínos lenne látni ahogy makogok… mindenesetre az egyik riporterúrral telefonszámot is cseréltem.. de minek azt nem tudom… mert az én telefonom itt nem működik!! Úgyhogy be kell majd ruháznom valami helyi dominó kártyába!! Hogy kommunikálni tudjak az itteni arcokkal.. például Amirpasa-val.. akivel még a repülőn idefelé jövet haverkodtam össze!! Hátha elvisz valami jó kis helyre.. Szóval érdekesre sikeredett az ünnepélyes ceremónia… Biztosan kartotékot is készítettek rólunk… Azért készült az a sok fénykép!!! Mondjuk nem figyeltem még hogy követnek-e… de nem hinném.. amikor egyedül sétálgattam se volt semmi extra… s tegnap se.. amikor Gáborral kalandoztunk egyet a délutáni alvás után!!

Apropó alvás.. az első két éjszaka remekül ment.. de itt az új helyen még egyszer nem sikerült jól kialudnom magam.. tegnap is kb. két órát forgolódtam.. mire hajnali háromkor sikerült végre a mezsgyén túljutni!! A reggeli hetes kelés után úgy néztem ki mint egy zombi… amúgy is sokat sasolnak a szőke fejem és a beazonosíthatatlan színű szakállam miatt!!

Na közben eltelt egy két óra… ugyanis mikor írtam.. elszaladt az idő s oskolába kellett mennem.. a tegnapi megnyitó után.. ma ugyanis megkezdődött az oktatás.. négy órám volt.. az első valami beszédgyakorlat.. második nyelvtanóra.. harmadik szintén beszélgetés.. negyedik pedig perzsa kortárs irodalom… hát ez utóbbi igencsak messze áll tőlem… de valahogy majd csak boldogulok.. muszáj lesz… a tanárok teljesen jó fejek.. persze van olyan is aki kevésbé veszi a lapot… de nem rossz.. a csoport sem.. amibe kerültem.. magyarok mind együtt vagyunk.. s az idősebb török bácsi is.,.. apropó pénteken feltehetőleg megyünk velük – mármint a törökökkel – vallásos szertartásra.. biztos durva lesz.. ja igen ma megtaláltam az egyetlen „le az USA-val” feliratot… hát inkább kuriózum mint tényleges gyakorlat… Izrael-ellenes plakátból már sokkal inkább több van… no meg láttam Libanonnal szolidaritást vállaló plakátot is.. s most pedig a netezobe jovet hezbollah toborzo satrat is lattam.. de van itt minden elesett veteránoknak emléket állító.. tanulást szorgalmazó… politikusokat éltető… kultúrát hangoztató plakát… szinte minden ház falán van valami… úgyhogy van mit nézni!!

Apropó tegnap engem nézhettek a tévében… én ugyan nem láttam.. de ma az egyik bácsi mikor meglátott kb. rohant oda hozzám.. hogy milyen szépen beszéltem.. s hogy mennyire örül neki hogy itt vagyok… kézfogás meg bájolgás… na nem baj.. legközelebb már könnyebben beengednek majd az országba.. legalábbis bízom benne… mert vissza kell még ide jönni mindenképpen… az egyszer biztos… 

No de mi is történt még velem ebben a két napban.. huh.. hát igen sok sok ab-e mive-t ittam.. ez az ázsiai gyümölcs shake… víz és gyümölcs… s van minden sárgadinnye… cseresznye… stb.. a kaja még mindig jó.. s minden nap valami újjal lepnek meg… eddig rosszat nem nagyon ettem… Parkban sétálgatás is volt.. na meg iránytaxizás ezerrel.. s közben még egy a taxis és a majdnem nekünkjövő fuvaros közti veszekedésnek is fültanúi lehettünk… de még ez is igen bájosan zajlott le… menjél inkább gyalog.. meg aztán az, hogy hol marad a tisztelet az idősebbek iránt… stb… vicces volt.. az egész utazás eddig elég jó.. no persze néha honvágyam is támad… de gyorsan elmegy ez az öt hét asszem..
Most meg irány az ágy!! Holnap suli… Elég furán hangzik!!! Nemde??? Nekem biztosan!! Shab-e bekheir!!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése