ÉG ÉS FÖLD, AVAGY DÉL ÉS ÉSZAK: SAIGON VS. HANOI
Hanoi
és Saigon, az egykori észak- és dél-vietnámi főváros, 30 évvel az
ország hivatalos újraegyesítése után is markánsan különbözik egymástól.
Saigonból tipikus zsúfolt és nyüzsgő délkelet-ázsiai nagyváros lett, az
ország kereskedelmi és gazdasági életének központja, vagy ha úgy tetszik
motorja! Hanoi pedig megmaradt politikai fővárosnak, a kommunizmus
fellegvárának, de időközben utat is engedett a változásoknak, úgy hogy
közben megőrizte légkörét és értékeit, mindazt, ami ott szép és
különleges.
Hanoi
igazán bájos város. Nem hiába mondják, hogy a „költők városa”.
Egyszerűen megigézi az embert a festői szépségével és színes
forgatagával. A várost körülölelő Vörös folyó és a megannyi édesvizű tó
látványa elvarázsolja az embert és szárnyakat ad a fantáziának. Már
értem, hogy miért hívják sok helyen Hanoit a „távol-kelet Velencéjének”.
Napsütésben hívogató és életvidám, ködfátyolban pedig – mert itt
Dél-Vietnámmal ellentétben ismerik a tél fogalmát – sejtelmes és
melankolikus. Az utcákat járva, lenyűgöz ezer év történelme, nem hiába,
hiszen ez Délkelet-Ázsia legrégebbi fővárosa.
A
délnek nincs ehhez hasonló történelme és hagyománya. Saigon városa a
18. századig szinte nem is létezett. A franciák gyarmatosításának
köszönhetően válhatott a „távol-kelet gyöngyszemévé”. De ez a jelző ma
már egyre inkább az északi fővárosra illik. Pedig van mit csodálni
Saigonban is. 1975-ben ugyan átkeresztelték a város nevét Saigonról Ho
Chi Minh Városra, s a piaci reformokat követően pedig engedett a
globalizáció térhódításának is, mégis megőrzött valamit a fénykorából. A
francia múlt – Hanoihoz hasonlóan – megmaradt itt is csodálatos
szépségében. Borostyánsárga villák sorakoznak fákkal övezett széles
sugárutakon. Számtalan elbűvölő és lenyűgöző park teszi felejthetetlenné
az élményt, amelyet Saigon nyújthat az utazónak. Csak mellékesen
jegyzem meg, hogy minden tiszteletem a helyi kertészeké!
Vietnámban
minden történet úgy kezdődik, hogy „amikor a kínaiakkal harcoltunk…”
Vietnám azonban már nem a kínaiakkal, a franciákkal, vagy az
amerikaiakkal harcol, hanem a jólét megteremtéséért küzd. Húsz évvel
ezelőtt, a Vietnámi Kommunista Párt hatodik kongresszusán bevezették a
„doi moi” (megújítás) programját, amely új utat nyitott az ország
fejlődésében, mindazonáltal hozzájárult a két országrész közti gazdasági
szakadék elmélyüléséhez is. Amíg Saigonból modern metropolis lett,
addig Hanoi megmaradt vidékies városnak, falvak összességének. Az óváros
kanyargó utcácskái, amelyeknek nevei (Sülthal, Selyem, Tészta stb.) az
egykoron itt nyílott üzletekre
utalnak, a város határáig nyúló rizsföldek, valamint az ősök szelleme
által áthatott pagodák nyugodt kisvárosi képet kölcsönöznek a vietnámi
fővárosnak.
Saigon
ezzel szemben komoly fejlődésen ment keresztül és nyüzsgő nagyvárossá
vált. Az egykori dél-vietnámi főváros a gazdasági reformokat
meglovagolva a fellegek felé tör, bizonyítja is ezt megannyi
felhőkarcoló, grandiózus építkezés és külföldi befektető. A francia
mintájú katedrális tövében lévő Diamond Plaza tetőteraszának kávézójában
a fejlődő és növekvő Saigon látványa tárul elénk. Csak úgy lüktet a
tízmilliós metropolis, amely piaci, pénzügyi, illetve szórakozó
negyedeinek köszönhetően olyan, mint egy nagy, nyitott, rendszerezett
bevásárlóközpont. S bár Saigon még mindig inkább ázsiai, mint nyugati
nagyváros, de pezsgő nagyvárosi életével mindenképpen Európát idézi. A
főtér egyenesen hasonlít a prágai Vencel-térre, amennyiben hosszú és
lejt. A tetején persze Vencel helyett az öreg Ho apó mosolyog ránk a
városháza előtt, s tekint le méltán meglepődve. Ő már megfáradt ehhez a
tempóhoz.
Tíz esztendővel ezelőtt még mindenki biciklivel járt, ma viszont már a „motorkerékpárok városának” nevezik Saigont. Több millió robogó és kismotor rója az utcákat naponta. A hat órai dugóban pedig egy nagyobb kereszteződésben több száz motoros ragad egymásba, s senki nem mozdul egy tapodtat sem. A dudát pedig nyomják. Mindig. Ez itt teljesen megszokott. Teljes a káosz, a pirosat itt hírből sem ismerik. Így hát minden bátorságát össze kell szednie az embernek, ha át akar kelni az út túloldalára. De csak lépni kell bátran, s a motoros-áradat az embert kikerülve hömpölyög tovább. Mint ahogyan halad előre ország is, amely már igazi „kistigris”. 10 százalék körüli az éves gazdasági növekedés. Igaz, dolgoznak is rettentő keményen. Úgy hírlik, hogy Délkelet-Ázsiában a vietnámi a legszorgosabb nemzet.
Tíz esztendővel ezelőtt még mindenki biciklivel járt, ma viszont már a „motorkerékpárok városának” nevezik Saigont. Több millió robogó és kismotor rója az utcákat naponta. A hat órai dugóban pedig egy nagyobb kereszteződésben több száz motoros ragad egymásba, s senki nem mozdul egy tapodtat sem. A dudát pedig nyomják. Mindig. Ez itt teljesen megszokott. Teljes a káosz, a pirosat itt hírből sem ismerik. Így hát minden bátorságát össze kell szednie az embernek, ha át akar kelni az út túloldalára. De csak lépni kell bátran, s a motoros-áradat az embert kikerülve hömpölyög tovább. Mint ahogyan halad előre ország is, amely már igazi „kistigris”. 10 százalék körüli az éves gazdasági növekedés. Igaz, dolgoznak is rettentő keményen. Úgy hírlik, hogy Délkelet-Ázsiában a vietnámi a legszorgosabb nemzet.
A piaci reformok eredményeként az eredetileg kommunista társadalom ereiben
kapitalista vér kezdett el csörgedezni. Saigon városa pedig, amelyet
még mindig az eleven ész vezérel, sikerrel használta ki a megnyíló
lehetőségeket, s ma már a kapitalizmus diadalát jelképezve kimagaslik a
kommunista rendszerből. A „fények oázisa”, mondják Saigonra. S valóban.
Elképesztően sok itt a színes reklámtábla. A
szabadpiac megteremtésére irányuló reformok azonban nem csak a
multinacionális cégeket hozták lendületbe, hanem lángra kapott az egyéni
vállalkozó szellem is. Elég egy parányi járdasziget ahhoz, hogy az
ember üzletet nyisson, s jövedelmező vállalkozásba kezdjen. Egyszerre
akár kettőbe is. Az árukapcsolás ugyanis nem szokatlan Ázsia városaiban.
A fodrászat és az esküvői ruhaszalon, illetve a borbély és a régiséges
mindenhol kombinálva jelentkezik. Íme egy saigoni sikertörténet. A
Szépművészeti Múzeum impozáns épületét egy olyan bácsi építette, aki vagyonát üres üvegek gyűjtésével halmozta fel. Innentől kezdve a lehetőségek hazája már régen nem az Egyesült Államok.
Vietnám
azonban továbbra is szocialista köztársaság, s mint ilyen, Laosszal,
Észak-Koreával, Kínával és Kubával egyetemben a még létező kommunista
államok csoportjába tartozik. A főváros, Hanoi pedig még mindig a
kommunizmus fellegvárának számít. Bizonyítja mindezt megannyi
sarló-kalapácsos zászló, amelyek mindenhol, mindenkor ott lobognak a
nemzeti színű lobogó mellett, illetve számos szobor
és emlékmű, amelyek a kommunista rendszert hivatottak dicsőíteni. S míg
ezeket a műalkotásokat északon az utcán sétálva tekintheti meg az
ember, addig délen erre szinte csak a múzeumokban van rá lehetősége. A
szocialista városfejlesztés remekműveit, a széles
utcákat és kocka-formájú épületeket látva pedig kétségünk sem lehet
afelől, hogy valóban egy kommunista országban járunk. De bizonyítja ezt a
propaganda plakátok armadája is, amelyek még mindig arra igyekeznek
rávenni az embereket, hogy a szocialista útról, amelyet az öreg Ho apó kijelölt nekik, ne térjenek le.
A változás szele azonban Hanoit is elérte. A Lenin-parkban sétálva például nyomát sem találjuk a híres
kommunista ideológus szobrának, a népnevelő plakátokat pedig borsos
áron kínálják megvételre. Nos ilyen lehet az, ha a kommunizmus eszméje
kerül piaci forgalomba. Kétségkívül új idők járnak, s új pártelitek
jönnek, de nem múlt el nyomtalanul az a húsz év sem, amely a gazdasági
nyitás óta eltelt. Több mint ezer esztendő háborúi, nyomora és idegen
uralma után Hanoi valósággal új életre kelt s megfiatalodott, amint a
kommunista vezetés megnyitotta az ország kapuit a külföldi befektetők, a
turisták és a magánvállalkozások előtt. A
kapitalizmus ma már legalább annyira jelen van az egykori
észak-vietnámi fővárosban is, mint déli ellenlábasánál, ám mindeközben
sikerült elkerülnie a modern fejlődés más délkelet-ázsiai városok
sajátos arculatát eltüntető gőzhengerét.
Aki Vietnámba utazik, fogadjon meg egy jó tanácsot, feltétlenül keresse fel mindkét várost! Mert mindkettőt látni kell. A kettő ugyanis egymást kiegészítve mutatja be azt, hogy milyen is a mai Vietnám. Egyfelől a modernizáció útját járó, a lehetőségeket megragadó, s a fellegekbe törő, másfelől a hagyományokhoz és szabályokhoz mereven ragaszkodó, értékeit és szépségeit büszkén hirdető. S ez az a kettősség, amely ellenállhatatlanná és rendkívülivé teszi ezt a viharos történelmű délkelet-ázsiai országot...
Aki Vietnámba utazik, fogadjon meg egy jó tanácsot, feltétlenül keresse fel mindkét várost! Mert mindkettőt látni kell. A kettő ugyanis egymást kiegészítve mutatja be azt, hogy milyen is a mai Vietnám. Egyfelől a modernizáció útját járó, a lehetőségeket megragadó, s a fellegekbe törő, másfelől a hagyományokhoz és szabályokhoz mereven ragaszkodó, értékeit és szépségeit büszkén hirdető. S ez az a kettősség, amely ellenállhatatlanná és rendkívülivé teszi ezt a viharos történelmű délkelet-ázsiai országot...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése