ÉG ÉS FÖLD, AVAGY DÉL ÉS ÉSZAK: SAIGON VS. HANOI
Hanoi
és Saigon, az egykori észak- és dél-vietnámi főváros, 30 évvel az
ország hivatalos újraegyesítése után is markánsan különbözik egymástól.
Saigonból tipikus zsúfolt és nyüzsgő délkelet-ázsiai nagyváros lett, az
ország kereskedelmi és gazdasági életének központja, vagy ha úgy tetszik
motorja! Hanoi pedig megmaradt politikai fővárosnak, a kommunizmus
fellegvárának, de időközben utat is engedett a változásoknak, úgy hogy
közben megőrizte légkörét és értékeit, mindazt, ami ott szép és
különleges.

A
délnek nincs ehhez hasonló történelme és hagyománya. Saigon városa a
18. századig szinte nem is létezett. A franciák gyarmatosításának
köszönhetően válhatott a „távol-kelet gyöngyszemévé”. De ez a jelző ma
már egyre inkább az északi fővárosra illik. Pedig van mit csodálni
Saigonban is. 1975-ben ugyan átkeresztelték a város nevét Saigonról Ho
Chi Minh Városra, s a piaci reformokat követően pedig engedett a
globalizáció térhódításának is, mégis megőrzött valamit a fénykorából. A
francia múlt – Hanoihoz hasonlóan – megmaradt itt is csodálatos
szépségében. Borostyánsárga villák sorakoznak fákkal övezett széles
sugárutakon. Számtalan elbűvölő és lenyűgöző park teszi felejthetetlenné
az élményt, amelyet Saigon nyújthat az utazónak. Csak mellékesen
jegyzem meg, hogy minden tiszteletem a helyi kertészeké!


Saigon
ezzel szemben komoly fejlődésen ment keresztül és nyüzsgő nagyvárossá
vált. Az egykori dél-vietnámi főváros a gazdasági reformokat
meglovagolva a fellegek felé tör, bizonyítja is ezt megannyi
felhőkarcoló, grandiózus építkezés és külföldi befektető. A francia
mintájú katedrális tövében lévő Diamond Plaza tetőteraszának kávézójában
a fejlődő és növekvő Saigon látványa tárul elénk. Csak úgy lüktet a
tízmilliós metropolis, amely piaci, pénzügyi, illetve szórakozó
negyedeinek köszönhetően olyan, mint egy nagy, nyitott, rendszerezett
bevásárlóközpont. S bár Saigon még mindig inkább ázsiai, mint nyugati
nagyváros, de pezsgő nagyvárosi életével mindenképpen Európát idézi.
A
főtér egyenesen hasonlít a prágai Vencel-térre, amennyiben hosszú és
lejt. A tetején persze Vencel helyett az öreg Ho apó mosolyog ránk a
városháza előtt, s tekint le méltán meglepődve. Ő már megfáradt ehhez a
tempóhoz.
Tíz esztendővel ezelőtt még mindenki biciklivel járt, ma viszont már a „motorkerékpárok városának” nevezik Saigont. Több millió robogó és kismotor rója az utcákat naponta. A hat órai dugóban pedig egy nagyobb kereszteződésben több száz motoros ragad egymásba, s senki nem mozdul egy tapodtat sem. A dudát pedig nyomják. Mindig. Ez itt teljesen megszokott. Teljes a káosz, a pirosat itt hírből sem ismerik. Így hát minden bátorságát össze kell szednie az embernek, ha át akar kelni az út túloldalára. De csak lépni kell bátran, s a motoros-áradat az embert kikerülve hömpölyög tovább. Mint ahogyan halad előre ország is, amely már igazi „kistigris”. 10 százalék körüli az éves gazdasági növekedés. Igaz, dolgoznak is rettentő keményen. Úgy hírlik, hogy Délkelet-Ázsiában a vietnámi a legszorgosabb nemzet.

Tíz esztendővel ezelőtt még mindenki biciklivel járt, ma viszont már a „motorkerékpárok városának” nevezik Saigont. Több millió robogó és kismotor rója az utcákat naponta. A hat órai dugóban pedig egy nagyobb kereszteződésben több száz motoros ragad egymásba, s senki nem mozdul egy tapodtat sem. A dudát pedig nyomják. Mindig. Ez itt teljesen megszokott. Teljes a káosz, a pirosat itt hírből sem ismerik. Így hát minden bátorságát össze kell szednie az embernek, ha át akar kelni az út túloldalára. De csak lépni kell bátran, s a motoros-áradat az embert kikerülve hömpölyög tovább. Mint ahogyan halad előre ország is, amely már igazi „kistigris”. 10 százalék körüli az éves gazdasági növekedés. Igaz, dolgoznak is rettentő keményen. Úgy hírlik, hogy Délkelet-Ázsiában a vietnámi a legszorgosabb nemzet.



A változás szele azonban Hanoit is elérte. A Lenin-parkban sétálva például nyomát sem találjuk a híres
kommunista ideológus szobrának, a népnevelő plakátokat pedig borsos
áron kínálják megvételre. Nos ilyen lehet az, ha a kommunizmus eszméje
kerül piaci forgalomba. Kétségkívül új idők járnak, s új pártelitek
jönnek, de nem múlt el nyomtalanul az a húsz év sem, amely a gazdasági
nyitás óta eltelt. Több mint ezer esztendő háborúi, nyomora és idegen
uralma után Hanoi valósággal új életre kelt s megfiatalodott, amint a
kommunista vezetés megnyitotta az ország kapuit a külföldi befektetők, a
turisták és a magánvállalkozások előtt. 
A
kapitalizmus ma már legalább annyira jelen van az egykori
észak-vietnámi fővárosban is, mint déli ellenlábasánál, ám mindeközben
sikerült elkerülnie a modern fejlődés más délkelet-ázsiai városok
sajátos arculatát eltüntető gőzhengerét.
Aki Vietnámba utazik, fogadjon meg egy jó tanácsot, feltétlenül keresse fel mindkét várost! Mert mindkettőt látni kell. A kettő ugyanis egymást kiegészítve mutatja be azt, hogy milyen is a mai Vietnám. Egyfelől a modernizáció útját járó, a lehetőségeket megragadó, s a fellegekbe törő, másfelől a hagyományokhoz és szabályokhoz mereven ragaszkodó, értékeit és szépségeit büszkén hirdető. S ez az a kettősség, amely ellenállhatatlanná és rendkívülivé teszi ezt a viharos történelmű délkelet-ázsiai országot...


Aki Vietnámba utazik, fogadjon meg egy jó tanácsot, feltétlenül keresse fel mindkét várost! Mert mindkettőt látni kell. A kettő ugyanis egymást kiegészítve mutatja be azt, hogy milyen is a mai Vietnám. Egyfelől a modernizáció útját járó, a lehetőségeket megragadó, s a fellegekbe törő, másfelől a hagyományokhoz és szabályokhoz mereven ragaszkodó, értékeit és szépségeit büszkén hirdető. S ez az a kettősség, amely ellenállhatatlanná és rendkívülivé teszi ezt a viharos történelmű délkelet-ázsiai országot...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése