2012. október 15.

U.S.S. Gulf

AMERIKA ÉS A PERZSA-ÖBÖL

Az Egyesült Államok már régóta befolyásos szereplőnek számít a Perzsa-öbölben, a 2003-as iraki háborút követően azonban olyan nagy erővel jelent meg a térségben, hogy kvázi regionális aktorrá avanzsált. De vajon milyen megfontolások mozgatják az amerikai öböl-politikát, hogyan vált az USA az öböl legerősebb szereplőjévé, s meddig tarthatja fenn ezt a pozícióját?

Az Egyesült Államok számára a Perzsa-öböl, mondhatni már a kezdetektől fogva, vagyis a kőolaj-készletek felfedezése (a századforduló) óta kulcsfontosságú terület. Washington a XX. század első felében, a brit regionális uralom adta lehetőségek között mindvégig arra törekedett, hogy saját nemzeti olajvállalatainak pozíciót biztosítson-nyerjen az öbölbéli olaj-játszmában. A II. világháborút követően, a hidegháború éveiben aztán a stratégiai realizmus határozta meg az USA öböl-politikáját, amennyiben igyekezett minden erejével megakadályozni, hogy a Szovjetunió befolyása alá vonja a térséget. Irakot, a Moszkva által támogatott radikális rezsimet az iráni és a szaúdi monarchiákra támaszkodva kísérelte meg ellensúlyozni („két pillér” politika). A gazdasági érdekeket ekkoriban egyértelműen felülírták a stratégiai megfontolások, így például Washington nem lépett semmit a regionális olaj-nacionalizálási (államosítási) láz közepette, s lényegében csendben maradt az 1973-as olaj-válság kapcsán is. Az USA akár a kellemetlenségeket is vállalta, s ha kellett önmérsékletet is tanúsított, csakhogy megőrizhesse szövetségi rendszerét a szovjetekkel folytatott regionális küzdelemben.

Az 1979-es iráni forradalom hatalmas változást eredményezett Washington Perzsa-öböl politikájában. Az amerikai stratégiai érdekeket védelmező legfontosabb pillér, az „öböl csendőre” szerepét betöltő iráni monarchia megdőlt, s ezzel az amerikai támaszpont-rendszer is összeomlott. Az új teheráni vezetés élesen szembefordult az Egyesült Államokkal, Washington szerencséjére azonban a keleti blokkot is határozottan elutasította. Mindazonáltal a változások eredményeként az USA kénytelen volt közvetlenül katonai szerepet vállalni az öbölben. (Ezt a Szovjetunió afganisztáni bevonulása után született Carter-doktrína is egyértelműen kifejezésre juttatta.) A 80-as évek folyamán regionális parancsnokságot állított fel a térségben, segédkezett az Öbölmenti Együttműködés létrejöttében, majd az évtized végén tengeri ütközetet vívott az iráni haditengerészettel („tanker-háború”). A katonai jelenlét erősítésére a kuvaiti válság adott újabb lehetőséget, a hidegháborút követően, a 90-es években pedig az ellenséges „haramia” államok képeztek hivatkozási pontot. Az amerikai fegyveres erők befolyása és létszáma folyamatosan növekedett, egyfajta védőernyőt nyújtva az olajmonarchiáknak.

A 2001. szeptember 11. azonban még az iráni forradalomnál is nagyobb átalakulást hozott az amerikai öböl-politikában. A George W. Bush vezette adminisztráció vezetésével a célok alapjaiban változtak meg: míg korábban a status quo fenntartása, az olaj-szállítások zavartalanságának biztosítása volt az elsődleges szempont, addig 2001-et követően már nem a hárompólusú erőtér megőrzése, a regionális realitások tudomásul vétele, hanem a térségben fennálló politikai-hatalmi helyzet megváltoztatása lett a központi törekvés az amerikai stratégiában. Ez a külpolitikai fordulat egyértelműen kifejeződésre jutott az iraki intervencióban, amelynek eredményeként megdőlt a Szaddám Huszein vezette rezsim, illetve rekordméretű amerikai katona és haditechnika érkezett a térségbe (a csúcs 170 ezer fő volt). A Perzsa-öböl hatalmi rendszerének újrarajzolása azonban korántsem bizonyult sikeresnek, sőt igen kellemetlen mellékhatásokkal járt: Amerika megítélése jelentősen romlott, Irán viszont megerősödött a szélvízen, Irak pedig továbbra is bizonytalan tényező maradt. Washingtonban ezt követően háttérbe szorultak a rendszerváltoztató tervek, s visszatértek a realista megfontolások és szövetségek.

A 2011-es iraki kivonulást követően az amerikai katonai erő számottevően csökkent a Perzsa-öbölben, a stratégiai érdekeinek védelmezésére, s az iráni fenyegetés ellensúlyozására azonban Washington továbbra is kellő potenciállal rendelkezik. Az amerikai-iraki szerződés értelmében ugyan nem jutott iraki bázisokhoz, miként csapatokat sem hagyhatott hátra, de az öbölben még így is komoly támaszpont-rendszerrel bír. Bahreinben állomásozik az ötödik hadiflotta, Katar ad helyet az amerikai központi parancsnokságnak és az al-Udeid légi bázisnak, Omán pedig az ellátásban és a raktározásban játszik szerepet. Végül, Kuvait különleges helyet foglal el az amerikai öböl-politikában, amennyiben mindkét Irak elleni háborúban logisztikai központ és katonai felvonulási terület volt. Nem véletlen, hogy Washington a szárazföldi csapatok teljes körű kivonása után a kicsiny államra vetette szemet: a még korábban kötött megállapodás értelmében az USA közel tizenötezer katonát állomásoztat Kuvait területén, az elmúlt esztendőben pedig komoly fegyvereladásokra is sor került (pl. légvédelmi rakéta-rendszert és egyéb védelmi eszközöket kapott jutányos áron az öbölmonarchia). 

Washington valóban csökkentette a fegyveres jelenlétét az öbölben, ha a szárazföldi erők összesített létszámát nézzük, ugyanakkor fokozta is a katonai képességeit a térségben, amennyiben igyekezett szorosabbra fűzni szövetségesi rendszerét az olajmonarchiákkal, illetve demonstrálni technológiai erőfölényét Teheránnal szemben. Így egyfelől napirendre került a GCC-USA biztonsági rendszer kiépítése (integrált légi, tengeri és rakétavédelem), másfelől Washington az iraki helyzet esetleges eszkalálódására felkészülve gyors reagálású erőket telepített az öbölbe, a Hormuzi-szoros lezárására irányuló iráni fenyegetésekre válaszul pedig egyfajta elrettentő üzenetként megduplázta aknamentesítő hajóinak a számát, s több vadászbombázót is a térségbe vezényelt. (Ráadásul jelen pillanatban két repülőgép-hordozó állomásozik az Arab-tengeren bevetésre készen.) Hovatovább a Pentagon egyik legújabb fejlesztését is az öbölbe telepítette, ami nem más, mint egy szállító és dokkoló hajó, egyfajta tengeri kikötőállomás, ami egyaránt használható logisztikai központként a tengeri aknák felszedésének koordinálására, valamint bázisként a speciális katonai hadműveletek végrehajtására.

Mindent egybevetve a Perzsa-öbölben továbbra is az Egyesült Államok „osztja a lapokat”, vagyis ő számít a legerősebb és legbefolyásosabb szereplőnek. De vajon meddig tarthat a „Pax Americana”, Washington hegemón pozíciója az öbölben? Nos, Irán kétségkívül megerősödött a regionális háborúk nyomán, de az USA katonai és politikai vezető szerepére mégsem jelent fenyegetést, ahhoz gyenge, ráadásul számtalan belső problémával terhelt. Az Egyesült Államok regionális elsőségét inkább két másik folyamat veszélyezteti: egyfelől az energia-függő távol-keleti óriás, Kína fokozatosan erősödő öbölbéli kapcsolatrendszere jelenthet fenyegetést, hiszen Washington és Peking a jövőben egymás versenytársai lesznek; másfelől a térségbeli szövetséges államok bizonytalansága-megbízhatatlansága okozhat problémát, mert bár az öbölmonarchiák hivatalosan mind stratégiai partnerei az Egyesült Államoknak, a gyakorlatban azonban a lakosságuk egyre kevésbé tekint barátként Amerikára. A szaúdi elutasítást vagy a bahreini forrongást látva akár az is megeshet, hogy a történelem megismétli önmagát, és 1979 után ismét kudarcba fullad az amerikai támaszpont-politika az öbölben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése