Az
Egyesült Államok és a világ számos országa – beleértve Iránt és az arab
országokat is – elítéli a terrorizmust. Az amerikai vezetés a politikai célból
civilek ellen elkövetett fegyveres támadásokat terrorista cselekményeknek
minősíti. A berlini Mykonos-ügy kapcsán első ízben nyert bizonyítást, hogy Irán
állami szintre emelte a terrorizmust: egy berlini bíróság 1997 tavaszán
ítéletet hozott, amely szerint a legfelsőbb iráni vezetés rendelte el négy
iráni kurd ellenzéki megölését 1992-ben a város Mykonos nevű éttermében. Washington
szerint ez a merénylet azonban csak egy példája a Teherán által támogatott
politikai erőszaknak. Az Egyesült Államok ezért Iránt a terrorizmus
támogatásával vádolja. Az amerikai vezetés hivatalos nézőpontja szerint az
Iszlám Köztársaság a terrorizmust eszközként használja fel első sorban saját
ellenzékével szemben, de az izraeli-palesztin békefolyamat ellehetetlenítése
céljából is. Az amerikai külügyminisztérium szerint Irán anyagilag, katonailag
és logisztikailag támogat számos terrorista csoportot. Többek között a libanoni
Hezbollahot, valamint a palesztin ellenállási mozgalmakat, így az Iszlám
Ellenállási Mozgalmat (a Hamaszt) és a Palesztin Iszlám Dzsihádot. Az iráni
Forradalmi Gárda csapatai és a Hírszerzési és Védelmi Minisztérium
alkalmazottai pedig kapcsolatban állnak ezekkel a terrorista csoportokkal, és
elszántak a kapcsolatok további fenntartására is.
A
hivatalos iráni – és arab – álláspont a világ közvéleményéhez hasonlóan elítéli
a civilek ellen elkövetett terrorista akciókat, terrorizmusnak tekinti azonban
azt is, amikor egyes országok (Izrael) törvénytelenül megszállnak más
országokat (Palesztina), és politikailag motivált törvénytelen okokból
veszélyeztetik azok civil lakosságát. Az Iszlám Köztársaság hivatalos
álláspontja szerint az Egyesült Államok által terrorizmust támogató
csoportokként nyilvántartott szervezetek (Hamasz, Iszlám Dzsihád és Hezbollah)
valójában nem tekinthetők terrorista csoportoknak, hanem inkább
szabadságharcosok csapatának minősíthetők, akik az idegen izraeli elnyomás
ellen küzdenek. Ezért a teheráni vezetés értelmezése szerint a palesztin ellenállók
és ellenállási mozgalmak iráni támogatása – legyen az morális vagy fegyveres –
nem minősíthető a terrorizmus támogatásának. A nyújtott támogatást jogosnak
tekintik, mivel az izraeli megszállás elleni harc – alapfelfogásuk szerint –
nem terrorizmus, hanem legitim küzdelem.
A
palesztin terrorizmussal ellentétben, amely az 1960-as évekre tehető kezdetétől
főleg gyakorlati szükségességekből eredt, az iráni terrorizmus erősen
ideológiai alapú, és legitimációját magából a forradalmi iszlám ideológiából nyeri.
Az Iránban 1979 óta uralkodó iszlám rezsim a terrort mind a bel-, mind a
külpolitikai célokra hasznos, sőt akár törvényes eszköznek is tekinti. Az
Iránban uralkodó khomeinista doktrína az iszlámot és az iráni forradalmat
egyazon ügynek tekinti: a hűség a rezsimhez azonos az iszlám iránti
elkötelezettséggel. A rendszer elleni támadás támadás az iszlám ellen, az
iszlám elleni támadás pedig támadás a rendszer ellen, amely megbüntetendő
függetlenül attól, hogy az elkövető Iránban él-e vagy külföldön. Ez a központi
motívumok egyike a rendszer indoktrinációs erőfeszítéseiben, hogy fenntartsa a
forradalmi tábor egységét és legyőzze ellenségeit. Annak védelmében, amit az
iszlám érdekének minősítenek, az iráni vezetők törvényesnek tekintik a militáns
ellenzékiek és vezetőik likvidálását. Más szóval a rezsim ellenségeinek
megsemmisítése, legyenek azok muzulmánok vagy sem, megszentelt kötelesség még
akkor is, ha az a külföldi hatóságokkal való összeütközéssel jár.
Ennek
az iráni szemléletnek, amely harcolni kíván az idegen, különösen a Nyugatról
jövő ideológiai és kulturális befolyás ellen, igen mély gyökerei vannak.
Visszavezethető egészen a XIX. századig, amikor az angolok és az oroszok
versengtek az Irán feletti befolyásért. Az országnak ilyen körülmények között
csak egyetlen célja lehetett, a megmaradás. Az európai nagyhatalmak
gyarmatosító politikája szülte meg azt az idegenellenességet, amelynek csak a
szereplői változtak meg az elmúlt évszázadban. Az XX. század második felében
Anglia és Oroszország helyét az Egyesült Államok vette át. Teherán számára az
USA jelentette – és jelenti – azt az ideológiai és kulturális fenyegetést,
amely ellen minden eszközzel harcolni kell. Ez viszont arra vezette Teheránt,
hogy tegye magáévá a dzsihádot (a szent háborút) mindaz ellen, amit a „Nagy
Sátán”, az Egyesült Államok és szövetségesei „durva imperialista támadásának”
nevez. Másodszor, Izraelnek, az Egyesült Államok régióbeli legszorosabb
szövetségesének, „a Kisebbik Sátánnak”, Nagy-Britanniának az Egyesült Államok
közreműködésével a szent arab és muzulmán földbe plántált, természetellenes
kreatúrájának, „az álnok zsidók államának, amely megalázza az iszlámot, a
Koránt, az iszlám kormányát és az iráni nemzetet, az elpusztítását is szent
ügynek tekintik.”
Az iráni vezetés a nemzetközi
színtéren több alkalommal is a terror eszközéhez nyúlt, ha veszélyeztetve látta
az iszlám forradalom eredményeit. Belföldön pedig, ha az iráni rezsim
problémákba ütközött a muzulmán társadalom modelljének kialakításában, nem
habozott az ellenzők felszámolására az erőszak minden eszközét felhasználni. Az
államilag szponzorált terrorizmus kezdettől fogva, mind bel- mind külföldön az
iszlám rezsim politikai arzenáljának szerves részévé vált. Ez a szemlélet pedig
az egyik legnagyobb gondot jelenti a hatalmon lévő reformereknek és az 1997-ben
megválasztott – majd 2001-ben újraválasztott – Mohammad Khatami
köztársasági elnöknek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése