Irán és az
Egyesült Államok között 1979 óta nincsen diplomáciai kapcsolat. Teherán mégis
azon kevés nem-nyugati nemzet egyike volt, amely nemcsak erősen elítélte a
szeptember 11-ei terrorista támadásokat, hanem együttérzését is kifejezte a
gyászoló amerikai néppel. Ezt bizonyította Khatami elnök szeptember
12-ei beszéde és az áldozatok emlékére való megemlékezés Teheránban. A
keményvonalas papság azonban kevésbé volt ilyen megértő, és a terrorista
akciókért az Egyesült Államok külpolitikáját tette felelőssé. A reformerek és a
konzervatívok eltérő álláspontja következtében a szeptember 11-ei
terrortámadásra adandó válasz és a terrorizmus elleni harcban való részvétel az
iráni hatalmi harc részévé vált, jelentős mértékben megnehezítve Khatami
elnök dolgát az Egyesült Államokkal megkezdett enyhülési folyamatban.
Irán célja
mindenképpen az, hogy megszabaduljon a „rossz fiú” címkétől, amelyet a Nyugat,
elsősorban az Egyesült Államok ragasztott rá. Khatami vezetésével az
Iszlám Köztársaság számos lépést tett annak érdekében, hogy igazolja készségét
a terrorizmus elleni harcban való részvételre. Így az országból való távozásra
szólított fel egy bizonyos Imad Mugnijaht,
akinek a neve egy TWA-gép 1985-ös eltérítése miatt került fel a terroristákról
összeállított amerikai listára. Az iráni vezetés az iszlám forradalom
élcsapatának számító Forradalmi Gárda több száz tagját is hazahívta olyan
országokból, mint Libanon, Szudán vagy Bosznia. Teherán lépéseket tett emellett
a – Nyugat álláspontja szerint – terrorista szervezetek iráni pénzügyi
támogatásának felülvizsgálatában is. Bár Teherán nem volt aktív tagja a
terrorizmus elleni koalíciónak, közvetve mégis részt vett az afganisztáni
harcokban. Irán humanitárius segélyeket szállított Afganisztánba, jelentős
összegekkel és katonai felszerelésekkel támogatta az Északi Szövetséget,
valamint felajánlotta Washingtonnak együttműködését az amerikai katonák
keresési és mentési akcióiban. Irán konstruktív fellépése elterelte a figyelmet
Irán terrorista priuszáról, Osama bin Laden, a szeptemberi
terrortámadások gyanúsítottja pedig elhomályosította az iráni keményvonalasok
Amerika-ellenességét.
Ez az
állapot azonban csak rövid ideig tartott. A tálibok afganisztáni uralmának
megdöntését követően az Iszlám Köztársaság ismételten a terrorellenes hadjárat
homlokterébe került. Ezt bizonyította a 2002. január 31-én az „Unió helyzetéről” elmondott elnöki
beszéd, amelyben George W. Bush a „gonosz tengelyéhez” sorolta Iránt. A
washingtoni vezetők szemében kevésnek bizonyult azon lépéseknek a sorozata,
amelyeket Teherán 2001. szeptember 11-ét követően tett. Hiába tett meg Irán
minden tőle telhetőt az afganisztáni válság rendezésében, az amerikai vezetés
csak azt látja – és ezt veszi számításba, amikor az Iszlám Köztársasággal
kapcsolatos politikáját meghatározza –, hogy Teherán ellenzi az arab-izraeli
békefolyamatot és támogatja azon csoportokat, amelyek szintén ellenzik a
közel-keleti békefolyamatot. Washington az Iszlám Köztársaságot az
al-Qaeda-tagoknak való menedéknyújtással és Hamid Karzai átmeneti
kormányának a destabilizálásával vádolja. Valójában azonban nincs konkrét
bizonyíték arra, hogy al-Qaeda tagok tevékenykednének Iránban. Egy esetleges
Irán–al-Qaeda kapcsolat pedig elképzelhetetlen, hiszen alapvető vallási
különbség áll fenn a két fél között. Teherán – az amerikai vádakat megcáfolva –
pedig lépéseket tett az al-Qaeda tagjainak felkutatására és bebörtönzésére. Ha
létezne is valamiféle kapcsolat az al-Qaeda és az Iszlám Köztársaság között,
akkor az semmiképpen sem a hivatalos vezetés jóváhagyásával épülhetett ki,
hanem inkább a hatalmi struktúrán kívül álló vallási alapítványok
tevékenységének eredményeként. Nem bizonyosodott be az átmeneti afgán kormány
destabilizálásának amerikai vádja sem. Teherán aktív szerepet vállalt az új
afgán kormány megalakításáról folytatott tárgyalásokon, majd számos lépést tett
az átmeneti kormány megerősítésére, jelenleg pedig részt vállal az ország
újjáépítésében is. Az iráni vezetés ugyan aggódik amiatt, hogy az amerikai
jelenlét alááshatja Irán mélyen gyökerező befolyását Afganisztánban, de a területet
túlságosan is fontosnak tekinti ahhoz, hogy a Washingtonnal való dacolással
megkockáztassa a tálibok távozásával újonnan visszanyert tekintélyének és
befolyásának elvesztését a térségben. Miközben Teherán teljesen tudatában van
azoknak a lehetőségeknek, amelyeket a kialakuló regionális rend jelenthet a
számára, addig tisztában van azokkal a megszorításokkal is, amelyek fokozatosan
befolyási körére helyeződnek.
Az Egyesült
Államok Iránnal szembeni kemény fellépése komoly kritikát váltott ki az iráni
vezetők körében. Még a reformista Khatami is élesen utasította vissza az
amerikai vádakat. Iránnak a gonosz tengelyéhez sorolása és az azt követő
„kardcsörtetés” az iráni konzervatívoknak kedvezett, és egy újabb támadási
felületet jelentett a Khatami vezette kormány ellen. A reformista
vezetés azonban nem kíván felhagyni mérsékelt politikájával. Ezt bizonyítja,
hogy Irán elmozdulva a „muszlim nemzetek anyja” szerepből, teljes mértékben
támogatja Oroszországot a muzulmán lázadókkal szemben vívott harcában Csecsenföldön
és Dagesztánban. Ez az első alkalom, amikor Irán vezetése hivatalosan ítélt el
egy iszlám felszabadító mozgalmat. Ennek jelentősége óriási, hiszen Irán a
kaukázusi harcok kapcsán az ortodox Oroszországgal került egy oldalra, azon
iszlám „terroristákkal” szemben, akiket Szaúd-Arábia – és több arab ország –
támogat. Mindez azt bizonyítja, hogy Teherán valóban újraértékelte a
terrorizmus kérdését, és jelentős mértékben mérsékelte a terrorcselekményekkel
kapcsolatban álló szervezetek támogatását. A Moszkvának nyújtott iráni
támogatás mögött azonban ott áll az is, hogy Oroszország Irán legfőbb
fegyver-ellátója, valamint, hogy jelentős segítséget nyújt Irán polgári célú
atomprogramjához.
A tálibok
afganisztáni uralmának megdöntésével az USA vezette terrorizmus elleni koalíció
nem fejezte be a háborúját. Az új célpont Irak lett. A Saddam Hussein
rezsimje ellen vívott harcban Teherán ismételten konstruktív magatartást
tanúsított: aktívan semleges álláspontot foglalt el. Egyfelől élesen elítélte
az ENSZ felhatalmazás nélküli amerikai-brit akciót Irakkal szemben, mert
stratégiai doktrínájának értelmében Irak megszállását, az Egyesült Államok
fokozott jelenlétét a térségben biztonságpolitikai kihívásként értékelte,
valamint erőteljesen aggasztotta az iraki diktátor távozását követően
jelentkező instabilitás kérdése. Másfelől hallgatólagosan támogatta az Irak
elleni katonai akciót, mert az régi ellensége, Saddam Hussein és
baathista rendszere ellen irányult, amelyben az iraki síiták erőszakkal voltak
elnyomva, és mert az 1980 és 1988 között lezajlott nyolcéves iraki-iráni háború
emléke és annak gazdasági, erkölcsi, illetve egyéb hatásai még mindig erősen
éltek az irániak millióinak emlékezetében. Az Iszlám Köztársaság tehát nemcsak
az Egyesült Államokkal állt szemben, hanem Saddam Hussein Irakjával is.
Irán az Irak elleni háborúban így – az 1991-es Öböl-háborúhoz hasonlóan –
semleges maradt, s nem vett részt egyik fél oldalán sem a konfliktusban.
Washington
az iraki háborút követően kialakult helyzet zavarosságáért Teheránt tette
felelőssé, s Iránt az iraki ellenzéki síita csoportok támogatásával, az
Amerika-ellenes érzelmeket szító forradalmi gárdisták Irakba történő
beszivárogtatásával vádolta meg. Valójában azonban nincs bizonyíték arra, hogy
Irán beavatkoznék Irak demokratikus újjáépítésébe és arra sem, hogy akadályozná
a béke megteremtését Irakban. A washingtoni álláspont Irán iraki befolyásáról
eltúlzott. Ugyanis a háborús múlton túl, lényeges különbség van a két ország
között. Az iraki síiták nem fogadták el az „iszlám kormányzás” elvét, amelyből
az iráni vallási vezetők eredeztetik jogukat a kormányzásra. Az iráni
konzervatív papok ezért tartanak attól, amit egy demokratikus Irak jelenthet
(megkérdőjelezheti az iráni teokrácia alapjait), de konkrét lépéseket nem
tesznek ellene. Az iráni és iraki síiták azonos vallásúak, de két különböző
etnikumról van szó (az irakiak arabok, az irániak viszont perzsák). A
nacionalizmus pedig továbbra is fontos kérdés Irán és Irak politikai
kultúrájában. Az iraki síiták igénybe vehetik az iráni segítséget, de
valószínűbb, hogy mindent meg fognak tenni az iráni befolyás korlátozására. Így
feltehetően az iráni befolyás Irakban korlátozott marad majd.
A teheráni
vezetést Irak jövőjét illetően számtalan, egyelőre megválaszolatlan kérdés
foglalkoztatja. Egyrészről az iraki belpolitikával, másrészről pedig az Irak
jövőbeli kül- és gazdaságpolitikájának Iránra gyakorolt hatásaival kapcsolatos
kérdések izgatják Teheránt. Az iráni vezetés mindenképpen szeretné, hogy Irak
jövőbeli hatalmi központjában a síiták számarányuknak megfelelően kapjanak
helyet, ám ennek érdekében nem kíván – és nem is képes – beavatkozni az iraki
újjáépítésbe. Irak új politikai rendszerének kialakítása számtalan olyan
kérdést vet fel, amelyekre Teherán jelenleg nem rendelkezik megfelelő
válaszokkal. Hasonlóképpen foglalkoztatja Teheránt Irak jövőbeli külpolitikai
irányvonalának alakulása is, mivel egy a nyugati – elsősorban amerikai –
érdekeket garantáló Irak jelentősen korlátozhatja Irán regionális hatalmi
törekvéseit a Perzsa-öbölben, valamint jelenleg stabilnak tűnő helyzetét az
OPEC-en belül. Teherán azonban tisztában van azzal, hogy az iraki belügyekbe
való beavatkozás bármilyen formája csak ronthat a saját helyzetén, s esetleg
egy amerikai – megtorló – katonai akciót vonhat maga után. Irán így tehát ugyan
közvetlenül és közvetve is érdekelt Irak jövőjének alakításában, azonban mégsem
engedheti meg magának, hogy beavatkozzék Irak belügyeibe, ezért jelenleg nincs
más választása, mint távol maradni, és a partvonalról figyelni az iraki
eseményeket.
Az Iszlám
Köztársaság az afganisztáni és az iraki háborút követően jelentősen mérsékelte
külpolitikáját, az amerikai csapatok jelenléte Irán keleti és nyugati határán
pedig egyfajta bekerítettség érzetet alakított ki, amely további óvatosságra
intette a teheráni vezetést. Washington azonban nem értékeli kellőképpen az
iráni erőfeszítéseket, s az Iszlám Köztársaságot továbbra is a terrorizmus
legaktívabb támogatójának tartja. Közben olyan államokat emelt szövetségesei
közé, akik sokkal inkább nevezhetők a terrorizmust támogatóknak, mint Irán.
Pakisztán még atomprogramjával és Pervez Musharraf tábornok puccsával
(1999-ben) vívta ki az amerikai kormányzati körök rosszallását. A szeptember
11. után tanúsított konstruktív magatartásának köszönhetően azonban Washington
első számú szövetségesévé vált. Kérdés, hogy Irán, amely bár kevésbé jelentős,
de szintén fontos szerepet játszott Afganisztánban a tálibok elleni harcban, és
egyre pozitívabb aktorként jelenik meg Irakban, miért nem kapja meg ugyanezt az
elbánást az amerikai vezetéstől. Washington szerint Irán magatartása csak
csekély mértékben változott, és Teherán továbbra is veszélyt jelent az
izraeli-palesztin békefolyamatra, az afganisztáni és az iraki béke
megteremtésére. Az Iszlám Köztársaság Pakisztánnal ellentétben nem volt aktív
résztvevője a terror elleni koalíciónak Afganisztánban és Irakban sem, így nem
várható el az amerikai vezetéstől, hogy Iszlamabadhoz hasonlóan kezelje
Teheránt. Irán álláspontja szerint azonban az USA „kettős mércét” alkalmaz a
terrorizmus elleni harcban, amely iráni érvelés szerint erősen megkérdőjelezi a
háború legitimitását. Az Egyesült Államok aktuális érdekei alapján minősít
egyes államokat terroristának, vagy éppen baráti országnak. Ezt bizonyítja,
hogy Szaúd-Arábia annak ellenére, hogy a fundamentalista iszlám központja,
hosszú évtizedekig volt az USA első számú partnere a Közel-Keleten. Valamint az
is, hogy Washington a jelenlegi iráni rendszer megdöntésére azt a Mujahedin-e
Khalq-ot kívánja felhasználni – támogatni –, amely az 1970-es és 1980-as
években még számos Nyugat- és Amerika-ellenes akciót hajtott végre, és amely
jelenleg rajta van a terrorista csoportok amerikai és európai listáján.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése