Az
1979-es iszlám forradalom óta eltelt időszak áttekintése megmutatja az iráni
terrorizmus néhány figyelemre méltó formáját. Az Iszlám Köztársaság a
terrorizmust állami szinten (külföldön élő ellenzékiek ellen) és a különböző
terrorista csoportok támogatása révén (Hamasz, Iszlám Dzsihád, Hezbollah)
alkalmazta, illetve alkalmazza. A teheráni düh három fő célpontja: 1.)
száműzetésben élő iráni aktivisták és az iráni ellenzék; 2.) amerikai személyek
és létesítmények; 3.) izraeli személyek és létesítmények.
3.) Támadások izraeli személyek és létesítmények
ellen
Az Iráni Iszlám Köztársaság
politikája egyik lényeges alkotóelemeként az Izraellel szembeni ellenségességet
tette magáévá. Irán Izraelt elpusztítandó ellenségnek tekinti, és olyan
országnak, amely szent iszlám területek felett szerzett ellenőrzést és elnyomja
a palesztinokat. Ezen felül Izraelt annak az Egyesült Államoknak az előőrseként
fogja fel, amelynek célja az iszlám, az iszlám köztársaság megsemmisítése. Így
az Izraellel való konfliktus központi és stratégiai pontja lett a Khomeini
vezette Irán politikai és vallási terveinek. Az Iráni Iszlám Köztársaság
közvetlenül az 1979-es iszlám forradalom győzelme után bezáratta az izraeli
képviseletet Teheránban és megszakította kapcsolatait Tel Aviv-val. Irán a mai
napig – a többi muzulmán államhoz hasonlóan – nem ismeri el Izrael államot
létező entitásként. A teheráni vezetés Izraelt terrorista-cionista rezsimnek
tartja, amely jogtalanul tart megszállva palesztin területeket. A keményvonalas
papság „rákos daganatnak” nevezi a zsidó államot, azonban a kemény retorika
ellenére Irán a valóságban egyetlen egyszer sem indított vagy viselt ellene
háborút. Az Iszlám Köztársaság nem volt tagja az Izrael-elleni katonai
szövetségeknek, és egyetlen egy Izrael ellen irányuló háborúban sem vett részt.
Saddam Hussein Irakjával ellentétben Irán egyetlen egyszer sem lőtt ki
rakétákat izraeli területekre. Az Iránon belüli zsidó kisebbség pedig nincsen
elnyomva – legalábbis nem jobban, mint a többi kisebbség. Irán tehát
közvetlenül nem intézett támadást izraeli területek ellen, azonban a
bizonyítékok több esetben mégis azt mutatták, hogy Teherán közvetve (terrorista
csoportok révén) izraeli célpontokat támadott meg.
Az 1980-as évek során az iráni
vezetés nem támadott meg izraeli személyeket és létesítményeket. Khomeini
ajatollah figyelmét lekötötte az Irakkal vívott háború, valamint az új
politika-hatalmi rendszer kiépítésének és az ellenzékiek kiiktatásának a
feladata. Az Izrael elleni háború más szinteken zajlott. Teherán az iszlám
forradalom győzelmét követően megszakította kapcsolatait Izraellel, és
szabályos diplomáciai kapcsolatot létesített a Palesztinai Felszabadítási
Szervezettel. Gazdasági bojkottot rendelt el Izraellel szemben. A sah
politikájával ellentétben, amely következetesen elhatárolta Iránt az arab világ
Izraellel kapcsolatos politikájától, a Khomeini vezette Iszlám
Köztársaság erőteljes nyilatkozatháborút folytatott a zsidó állam ellen,
kihasználva az Izrael-ellenes érzelmeket és a zsidó államnak nyújtott amerikai
támogatások népszerűtlenségét, hogy felpolírozza saját magának, mint a régió
iszlám vezetőjének az elhivatottságát.
A 80-as években épült ki a –
napjainkig is tartó – kapcsolat az Iszlám Köztársaság és az – amerikai felfogás
szerint – Izrael-ellenes terrorista csoportok között. Irán álláspontja szerint
azonban ezek a csoportok (Hamasz, Iszlám Dzsihád és Hezbollah) nem terrorista
szervezetek, hanem az izraeli megszállás ellen küzdő szabadságharcosok
Palesztinában (Izraelben) és Libanonban. Teherán elsősorban retorikájában
morálisan – valójában azonban anyagilag és katonailag is – támogatta ezeket az
iráni álláspont szerint felszabadító mozgalmakat.
Az 1979-es forradalom exportja –
létezésének első évtizedében – az iraki, libanoni és az Öbölmenti emírségek
síita mozgalmaira korlátozódott. A fundamentalista iszlám iráni változata nem
tudott jelentősebben utat törni a szunnita túlsúlyú muzulmán területeken. Az
iráni forradalommal szembeni általános ellenszenv ellenére a szunnita akciókban
és hagyományokban gyökerezve militáns szunnita mozgalomként jelentkező
Palesztin Iszlám Dzsihádot az iráni síita forradalom inspirálta és bátorította.
Az ideológiai ellentmondások ellenére az Iszlám Dzsihád politikai nézetei olyan
kérdésekben, mint az iraki-iráni háború és az izraeli-palesztin békefolyamat,
teljes mértékben azonosultak Irán álláspontjával. A 80-as években az Iszlám
Dzsihád és Irán kapcsolata egyoldalú volt. A palesztin mozgalom volt az, amely
kötődött szellemi útmutatójához. Az évtized végén azonban változás állt be a
kapcsolatukban. Az iraki-iráni háború végét követően Irán már nem korlátozta
magát a síita uralmi területekre, ehelyett akciót indított forradalmának
exportálására a szunnita népességű területek felé is. Mindez egybeesett az
intifáda 1987-es kitörésével, így Teherán kapcsolata a mozgalommal jelentősen
megerősödött. A Palesztin Iszlám Dzsihád főhadiszállásának 1988-as áthelyezése
Szíriába fordulópontot jelentett kettejük viszonyában. Ettől kezdve közvetlen
kapcsolat jött létre a bejrúti és damaszkuszi iráni követségek, a Libanonban
állomásozó Forradalmi Gárda csapatai és a Hezbollah útján az Iszlám Dzsihád
aktivistái és iráni támogatói között. A szervezet iráni támogatása
politikailag, pénzügyileg és katonailag is megnyilvánult. Meg kell jegyezni
azonban azt is, hogy a Teherán által nyújtott pénzt nem csupán a terrorista
tevékenységekre használták fel, hanem új mecseteket és szociális támogató
rendszereket is létrehoztak belőle a palesztin területeken.
Az Iszlám Dzsiháddal való
kapcsolatépítés mellett Irán aktív erőfeszítéseket tett, hogy a palesztin
terület rivális iszlám csoportjával a Hamasszal – amely szítva az intifádát
kezdett központi elemmé válni – fennálló kapcsolatainak erősítésével fokozza
befolyását a térségben. A Hamasz újabb – második – eszközül szolgálhatott Irán
iszlám vezető szerepének demonstrálására. Ezen felül a Hamasz elszántnak
látszott a harcra, lehetősége volt Izraelen belüli csapásokra és a nyilvános
érdeklődés homlokterében állott. Teljesen elutasította Izrael jogát a létezésre
és elhatározott volt az Izrael és az imperializmus elleni küzdelemre. Így az
irániak szemében megérdemelte a támogatást.
A Hamaszt 1988 elején a palesztin
területeken alapították meg, mint a Muzulmán Testvériség helyi ágazatának
katonai szárnyát és mint ilyen, a kezdetektől fogva erős síita-ellenes
álláspontot foglalt el. Teológiailag idegen maradt az iráni forradalom elveivel
szemben. A Hamasz és az Iszlám Köztársaság érdekei csak az Öböl-háborút és a
Madridi Konferenciát követően közeledtek egymáshoz. A politikai szimpátiát egy
sor gyakorlati lépés követte. Washington szerint Teherán a szervezetet pénzzel,
harcosainak iráni, libanoni és szudáni kiképzőtáborokban történő kiképzésével
segítette. Irán megengedte, hogy a szervezet Teheránban politikai és propaganda
tevékenységéhez irodát nyisson. A Hamaszt a palesztin nép egyetlen törvényes
képviselőjének deklarálta – nem kis felzúdulást váltva ki a térségben. Az 1990-es
évek első felében a politikai kapcsolatok erősödtek a Hamasz vezetői és az
iráni vezetés között. Valójában azonban a Hamasz nem azonosult Iránnal olyan
mértékben, mint a Palesztin Iszlám Dzsihád. Teherán támogatását elfogadta
ugyan, de a palesztin területeken kialakította a saját önfenntartó és jól
szervezett apparátusát, így nem vált függővé az Iszlám Köztársaságtól.
A palesztin ellenállási mozgalmakkal
szemben Irán kapcsolata a libanoni Hezbollahhal sokkal világosabb és
határozottabb. A Hezbollah a libanoni síiták csoportja, amely jelentős
befolyásra tett szert Libanon társadalmában és politikájában. A szervezetet
1982-ben, Izrael libanoni inváziójára válaszul hozták létre – iráni
közreműködéssel. Az Iszlám Dzsihádhoz hasonlóan az iráni forradalom és Khomeini
elvei inspirálták a megalakulásakor. A Hezbollah az iráni doktrínát (az iszlám
kormányzás elvét) látta válaszként a libanoni politika betegségeire. Iránhoz
hasonlóan harcot hirdetett Izrael – és legfőbb támogatója, az USA – ellen, az
elfoglalt területek visszaszerzésére. Céljaik elérése érdekében nem riadtak
vissza a terror alkalmazásától sem. Ezt bizonyítják az Egyesült Államok és
Izrael ellen – olykor iráni támogatással – elkövetett akciói, mint például az
amerikai csapatok ellen az 1980-as években, Libanonban elkövetett pokolgépes
merényletek és emberrablási kísérletek, valamint az Izrael ellen az 1990-es
évek elején elkövetett argentínai akciók. A Hezbollah elsődleges célja azonban
az izraeli csapatok Dél-Libanonból való kiűzése volt. Irán bőkezűen támogatta a
Hezbollah felszabadító akcióját – amelyet a palesztin ellenállási mozgalmakhoz
hasonlóan legitim harcnak tekintett. 1991 végéig Teherán a Hezbollahhal,
libanoni megbízottjával támadta a libanoni izraeli katonai objektumokat – de
nem a civileket. Teherán az 1980-as években, majd az 1990-es években is anyagi,
katonai, logisztikai, ideológiai és szervezeti segítséget nyújtott a libanoni
szervezetnek.
Az 1991 októberében Washington által
kezdeményezett Madridi Konferenciát Irán egy feléje irányuló fenyegetésnek
tekintette. Válaszképpen egy párhuzamos konferenciát hozott össze Teheránban,
hogy egyesítse az Izraellel folytatandó tárgyalásokkal szembenálló radikális
szervezeteket. A konferencia keretén belül döntés született, hogy Irán
támogatja a „Palesztin ellenállást” és magas szintű bizottságot hoz létre, hogy
egyesítse azokat a radikális szervezeteket, amelyek szemben állnak az Izraellel
folytatott tárgyalásokkal, és vezetésével készülnek egy iszlám frontban
folytatni a harcot. A tárgyalást elutasítók és a radikális palesztinok
támogatása az egyik olyan ügy, amelynél Irán ideológiai-forradalmi és
nemzeti-pragmatikus érdekei egybeesnek.
Az Iszlám Köztársaság Khomeini
ajatollah halálát követően, az 1990-es évek első felében fokozta szubverziós
tevékenységét, s akcióit már nemcsak Libanonra korlátozta, hanem kiterjesztette
azokat Izraelre és a világ más területeire is. Az 1990-es évek elején az iráni
titkosszolgálat emberei közvetlenül is részt vettek Izraelben vagy izraeli
érdekeltségek ellen elkövetett terrorista akciókban. Így például az 1992
áprilisában a Buenos Aires-i izraeli követség elleni bombamerényletben, az 1994
márciusában a bangkoki izraeli követség elleni robbantási kísérletben, valamint
egy Buenos Aires-i zsidó közösségi központ (Argentin-Izraeli Baráti Társaság)
1994 júliusi felrobbantásában. Mindez azt is jelentette, hogy Teherán képes a
választása szerinti időben és helyen csapást mérni Izraelre. Amerikai
hivatalnokok szerint emellett bebizonyosodott az is, hogy Irán követségeit és
diplomatáit használja fel az Izrael ellen irányuló akcióiban.
A palesztin ellenállási mozgalmak
legitim harcáról alkotott iráni álláspont ellenére, valamint, hogy ezen
mozgalmak legkiterjedtebb tevékenysége a szociális gondoskodás, a vallási és
erkölcsi nevelés, az Iszlám Dzsihád és a Hamasz valóban követ el fegyveres –
terrorista – akciókat Izrael és izraeli célpontok, civilek ellen. 1994 óta a
két szervezet több mint 80 öngyilkos merényletet követett el. A bankok,
bevásárló központok, kávézók és egyéb civil célpontok ellen az izraeli
nagyvárosokban elkövetett akciókban több mint 200 civil halt meg. Az Izrael
elleni tevékenység csúcspontját 1996-ban érte el, amikor a Hamasz és az Iszlám
Dzsihád öngyilkos támadásai – az izraeli belpolitika eseményeivel együttesen –
gyakorlatilag megszakították az arab-izraeli tárgyalásokat és hozzájárultak a Peres-kormány
bukásához. Ugyanebben az időben merültek fel első ízben bizonyítékok az iszlám
terrorista szervezetek Izraelbe küldött tagjainak iráni kiképzéséről és
felszereléséről. Khatami elnök 1997-es megválasztása óta viszont nem
tudni arról, hogy Irán részes lenne bármilyen Izrael-elleni terrorista
kísérletben. Hivatalos izraeli források szerint jelenleg nincsenek Izraelben
aktívan tevékenykedő iráni titkosszolgálati ügynökök. Washington azonban azt
állítja, hogy bár Teherán a nyilvános akcióktól távol tartotta magát, a
háttérben azonban továbbra is folytatódik az Izrael-ellenes csoportok és
szervezetek támogatása és felfegyverzése.
A Hezbollah 18 éven át védekező
háborút folytatott Izrael ellen a Dél-Libanonban – Izrael által 1982-ben
önhatalmúlag – kijelölt biztonsági övezetben és fegyveres támadásokat intézett
izraeli érdekeltségek ellen a világ több pontján, amely 2000-re elvezetett az
izraeli csapatok egyoldalú kivonulásához. Mindez óriási mértékben megnövelte a
Hezbollah népszerűségét az arab világban, amely ezek után a libanoni szervezet
példátlan hőstettéből merített inspirációt. A palesztinok Izrael elleni
harcukban a Hezbollahot tekintik követendő példaként, amely képes volt erejét
felhasználni arra, hogy Izraelt kiverje területéről, ami eddig egyetlen arab
kormányzatnak vagy csoportnak sem sikerült. Az izraeli csapatok kiűzését
követően a Hezbollah első számú támogatójának, az Iszlám Köztársaságnak is
megnőtt a népszerűsége a Közel-Keleten. Iránra a libanoni ügy elkötelezett
híveként számos szervezetben és országban úgy tekintettek, mint aki az izraeli
elnyomás elleni harc legmegbízhatóbb és legsikeresebb támogatója. A teheráni
vezetés azonban népszerűségét nem további Izrael-ellenes akciókra való
buzdításra használta fel, hanem újraértelmezve a Hezbollahhal fennálló
kapcsolatát, a provokációk és az újabb Izrael elleni akciók beszüntetésére
hívott fel.
Az izraeli csapatok kivonulása óta a
Hezbollah nem indított fegyveres akciókat izraeli célpontok ellen –
köszönhetően az iráni álláspont újraértékelésének. Az elsődleges cél (Izrael
kiűzése) elérése után megfigyelhető a Hezbollah Izraellel kapcsolatos
álláspontjának mérséklődése. A szervezet továbbra is az izraeli-palesztin
konfliktus megoldására törekszik, de lényegesen enyhébb eszközökkel kívánja ezt
megvalósítani. Az izraeli kivonulást követően a Hezbollah vezetése a libanoni
politikában való fokozottabb szerepvállalásra helyezte a hangsúlyt. Sayyed
Hassan Nasrallah vezetésével az elsődleges cél a földalatti
paramilitáris mozgalomból modern politikai pártot alkotni. Nasrallah az
átalakulást segítendő, számos reformot helyezett kilátásba a katonai,
biztonsági, szociális, kulturális, pénzügyi és egyéb területeken. Az 1980-as
években célként deklarált iszlám köztársaság mára már csak történelem. A
Hezbollah legitim politikai szereplője lett a libanoni politikának és jelentős
szerepet játszik a lerombolt dél-libanoni területek újjáépítésében is. A
Hezbollah átalakulásával a szervezetnek nyújtott iráni támogatás is új formát
öltött. A szervezet új, mérsékelt politikája nem nyert tetszést az iráni
keményvonalas papság körében, a reformista Khatami és Nasrallah
között azonban rendkívül szoros viszony alakult ki. Az iráni elnök
támogatásáról biztosította Nasrallahot. Ezt bizonyította, amikor saját
presztízsét latba vetve lépett fel a Hezbollah védelmében a 2001. szeptember
11-ei terrortámadásokat követően. A korábbi katonai és pénzügyi támogatást
felváltotta a politikai és diplomáciai segítségnyújtás. Így Teherán más
formában, de továbbra is elkötelezett támogatója maradt a libanoni
Hezbollahnak, ami azonban – az iráni álláspont szerint – továbbra sem azonos a
terrorizmus támogatásával.
Az iráni vallási vezetők nyilvános
megnyilatkozásaikban folyamatosan engesztelhetetlen ellenségességet tanúsítanak
Izraellel szemben, ám az iráni megközelítés változott valamennyit Khatami
megválasztása óta. A reformista elnök jelezte, hogy nem bízik abban, hogy a
madridi folyamat létrehozná a tartós arab-izraeli békét, Irán azonban kész
elfogadni minden olyan megállapodást, amibe a Palesztinai Felszabadítási
Szervezet beleegyezett, és nem fogja aktívan ellenezni vagy megpróbálni
aláaknázni a béke-megállapodásokat. Khatami és reformista támogatói meg
kívánják változtatni az iráni politikát a terrorizmus tekintetében, hogy
megszűnjenek azok az akadályok, amelyek az Irán és a nyugati államok közötti
kapcsolatok javításának útjában állnak. Azonban képtelen ezt végrehajtani, mert
a hatalom megfelelő emelőinek működtetése nem az ő, hanem a legfőbb vallási
vezető, a konzervatív Ali Khamenei ajatollah kezében van.
A 2000 szeptemberében kezdődött „Al
Aqsa intifáda”-ként ismert palesztin felkelés – a reformerek minden törekvése
ellenére – felújította az iráni keményvonalasok körében a lelkesedést a
terrorizmusért. Amerikai felfogás szerint erre szolgálhat bizonyítékul az a
fegyvereket tartalmazó hajószállítmány (Karin-A), amelyet 2002 januárjában
foglaltak le az izraeli hatóságok. Az akciót feltehetőleg Ali Khamenei
legfőbb vallási vezető parancsára az Iráni Forradalmi Gárda és a Népi Front a
Felszabadításért - Főparancsnokság intézte Arafat vagy Khatami
tudta nélkül. Mindez azt jelenti, hogy a fegyvercsempészési kísérlet nem
tekinthető a hivatalos iráni politika részének. Valójában a mai napig nincsen
nemzetközileg elfogadott bizonyíték, amely az iráni érintettséget igazolná. A
terrorizmus így nem tért vissza az Izraellel kapcsolatos iráni politikába. A
keményvonalas papok hatalmát mutatja azonban, hogy az izraeli-palesztin
békefolyamat feszültségei közepette Irán az 1991-es konferenciához hasonló
rendezvénynek adott helyet 2001 áprilisában. Figyelembe véve, hogy a
palesztinok támogatására szervezett teheráni konferenciát az iráni parlament
támogatta, egyes iráni politikai elemzők azt állítják, hogy az iráni politika
egy mérsékeltebb és pragmatikusabb irányzatot mutat a békefolyamat és az
izraeli-palesztin válság ügyében. Ezt bizonyítja az is, hogy Irán saját
béketervvel hozakodott elő 2001 tavaszán. A tervezet azonban nem aratott
tetszést a palesztinok körében, akik egyre elégedetlenebbek az iráni támogatás
mértékével. Emellett hazai kritika is érte a kormányt, hogy az hatalmas
összegeket költ olyan ügyekre, amelyek az iráni nép számára nem fontosak: „Az
iráni vezetésnek több figyelmet kellene fordítania saját népének helyzetére
ahelyett, hogy ennyi időt, energiát és pénzügyi forrást áldozna a bonyolult
palesztin-izraeli kérdésre, amiben mi nem vagyunk résztvevő felek.”
Minderre azonban várni kell, mivel
Irán bel- és külpolitikáját az a keményvonalas frakció tartja a kezében, amely
a mai napig engesztelhetetlen ideológiai ellenségességet érez Izraellel
szemben, és amely a terrorista csoportokkal való kapcsolatát, a Forradalmi
Gárda erőit és a Hírszerzési és Védelmi Minisztérium alkalmazottait
felhasználva bármikor képes lépéseket tenni Izrael ellen. Mindazonáltal az
Izraellel kapcsolatos politikában egyfajta elmozdulás is látható a vallási
vezetők körében. 2002. április 24-én az iráni parlament előtt tartott
felszólalásában a nagy presztízsű és mélyen tisztelt Montazeri ajatollah
az öngyilkos merényleteket az iszlám tanításaival ellentétesnek nevezte. Az
ajatollah beszéde erőteljes és politikailag fontos üzenetet hordoz, amely az
iráni határokon túlnyúlva az összes síita muzulmánhoz szól. Montazeri
szavai azt bizonyítják – amit már Khatami elnök beszédeiben szintén
többször hangoztatott –, hogy Teherán a fegyveres akciókkal szemben tárgyalások
útján kívánja rendezni az izraeli-palesztin konfliktust. Mindez pedig azt
jelenti, hogy az Iszlám Köztársaság az Egyesült Államok iránti politikájához
hasonlóan, az Izraellel kapcsolatos álláspontjában is szakítani kíván az
erőszakos megnyilvánulásokkal.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése