Az Iráni Iszlám Köztársaság 1979-es
megszületése óta a nyugati államok, de legfőképpen az Egyesült Államok szemében
szorosan összefonódott a terrorizmussal. A Khomeini ajatollah vezette
Irán valóban elkövetett, illetve részt vett terrorista akciókban, amelyeknek
célpontjai elsősorban a rendszer ellenségei, a külföldre menekült iráni
ellenzékiek voltak. Az Amerikával szemben érzett gyűlölet szintén terrorista
cselekményekben nyilvánult meg. Teherán a terrorizmus eszközét használta több
esetben Izraellel szemben is. Az Iráni Iszlám Köztársaság azonban – megítélésem
szerint – mindezek ellenére sem tekinthető a szó szoros értelemében vett
terroristának, terrorizmust támogató államnak. Az említett célpontok ellen
elkövetett fegyveres akciók nem minősülnek terrorista cselekményeknek, mivel
azok minden esetben az iráni rendszernek, illetve magának az iszlámnak a
védelmében, az Iszlám Köztársaság ellenségeivel szemben történtek.
Khomeini vezetése alatt a „szent célok” elérésére a
terrorizmus eszközként való használata jellemezte Iránt. Az ajatollah halálát
követően azonban megfigyelhető egy enyhülési folyamat az iráni politikában,
amelynek részeként Teherán mérsékelte – az amerikai vezetés szerint is –
terrorista cselekményeknek minősülő fegyveres akciói számát. Mohammad
Khatami 1997-es elnökké választása pedig jelentős fordulatot hozott. Khatami
elnöknek az őt megelőző iráni vezetőknél kevésbé harcias világnézetének
köszönhetően Irán külpolitikája pragmatikusabbá vált. Irán rendezte
kapcsolatait öbölbeli szomszédaival, és enyhülés kezdődött az amerikai-iráni
viszonyban is, valamint – ha lassan is, de – megindult a belpolitikai reformok
sorozata. Hiba lenne azonban Khatami megválasztásának nagyobb
jelentőséget tulajdonítani, mint amekkorát az érdemel. Khatami
megválasztása ígéret a belső változásra, amely majd magával hozza a változást
más területeken (így a terrorizmus kérdésében) is, de az iráni elnök hatalma és
befolyása korlátozott, mivel a keményvonalas papság, Ali Khamenei
ajatollah legfőbb vallási vezető irányításával számos pozíciót birtokol még. Az
Iránban a konzervatív és reformista erők között dúló belső hatalmi harcok eddig
is befolyásolták, és Khatami megválasztását követően is befolyásolni
fogják az iráni külpolitika alakulását. A belpolitikai harcok eredményének
függvénye lesz az, hogy Irán valóban szakít-e terrorista múltjával, vagy
továbbra is a világ egyik – az Egyesült Államok szerint legaktívabb – páriája
marad.
A szeptember 11-ei terrorista támadások kapcsán, majd az
azt követően megkezdődött terrorizmus elleni hadjáratban Irán bizonyította –
korlátozott – készségét az együttműködésre és az elszántságát, hogy
megszabaduljon a korábban nem minden indok nélkül rá aggatott „rossz fiú”
címkétől. Az afganisztáni háborúban vállalt szerepe, valamint a Saddam
Hussein iraki diktatúrájának megöntésére irányuló katonai akció kapcsán
tanúsított semlegessége azonban nem elegendő ahhoz, hogy Washington – és a
világ közvéleménye – változtasson az Iszlám Köztársaság megítélésén. Ehhez a
teheráni vezetésnek fel kell hagynia a terrorista csoportokként számon tartott
Izrael-ellenes szervezetek (Hamasz, Iszlám Dzsihád, Hezbollah) támogatásával
is. Az Izraellel szembeni iráni álláspont azonban nehezen fog megváltozni, még
akkor is, ha az izraeli-palesztin békefolyamat sikeres is lesz. A Khomeini
ajatollah által lefektetett alapelvek (Izraellel és az Egyesült Államokkal
szemben) ugyanis továbbra is szilárdan jelen vannak a fő döntéshozatali
pozíciókat birtokló keményvonalas papság nézeteiben.
A keményvonalasok, akik úgy hiszik, hogy a hatalom és a
tekintély Allahtól ered, és a reformisták között, akik úgy tartják, hogy
mindezek a néptől származnak, az ellentmondás világos. Az ellentét egyre
erősödik, és úgy tűnik, hogy rövidesen eléri a csúcspontját. A belpolitikai
feszültség – amely az iráni politikai rendszer sajátos kettősségéből ered –, és
az iráni hatalmi harc kimenetelét jelentősen befolyásolja a Nyugat Iránnal szemben
követett politikája. Az Egyesült Államoknak, hasonlóan az Európai Unióhoz,
különbséget kellene tennie az egyes iráni politikai erők között, és párbeszédet
kellene folytatnia a reformerekkel. Amennyiben elmarad a konstruktív fellépés
Washington részéről, akkor könnyen megtörténhet a visszarendeződés az iráni
politikában. Ennek akár első jeleként tekinthetünk a reformista tábor
választási vereségére a 2004 februárjában megtartott parlamenti választásokon.
Egy esetleges katonai fellépés – amelynek a jogalapja teljes mértékben hiányzik
– pedig az iráni reformfolyamat eddig elért eredményeinek vetne véget.
„Kizárólag egy szilárd, következetes és békéltető
politikával lehet közelebb jutni ahhoz a naphoz, amikor Irán készen áll
megtenni azokat a konkrét politikai lépéseket, amelyek a hosszú távú
együttműködő kapcsolat egyedüli megbízható alapját képezik.” – fogalmaz Henry
Kissinger. Az Egyesült Államok és a világ vezetésének ezért ezt az ajánlást
kell szem előtt tartania, amikor a jövőben az Iráni Iszlám Köztársaság iránti
politikáját határozza meg.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése