A teheráni
amerikai nagykövetség elleni 1979-es túszejtő akció óta rögzült az amerikai
gondolkodásban, hogy Irán a terrorizmust politikai eszközként használja. Ezért
Washington arra törekedett, hogy hatékony választ adjon az amerikai érdekeket
ért támadásra. Az USA vezetése élesen szembehelyezkedett a Khomeini
vezette Iránnal, és minden kapcsolatát megszakította az Iszlám Köztársasággal.
Az Egyesült Államok egészen Khomeini ajatollah 1989-es haláláig tudatos
elszigetelő politikát folytatott Iránnal szemben. Az ajatollah halálát követően
Washington két álláspont között ingadozott: kivárni amíg Irán átértékeli
politikáját és megteszi az első lépést, vagy maga Washington tegyen
kezdeményező lépéseket, hogy bátorítsa a pozitív irányzatokat Iránban. Az
amerikai vezetés a 90-es évek elején nem tudott határozott koncepciót
megfogalmazni az Iszlám Köztársaságot illetően.
A Bill
Clinton vezette amerikai kormányzat azonban elhatározta magát, s a kemény
fellépést választotta Teheránnal szemben – elvetve a kivárás és a kezdeményezés
politikáját. Az USA határozott álláspontja a „kettős féken tartás”
politikájában nyilvánult meg. A Clinton adminisztráció kemény fellépése
az iráni-líbiai szankciótörvénnyel és az iráni kereskedelem teljes embargójával
érte el a csúcspontját 1995-ben. Mohammad Khatami 1997-es elnökké
választása új helyzetet teremtett, amely nélkülözhetetlenné tette az amerikai
álláspont felülvizsgálását. A mérsékelt, reformista erők iráni hatalomra
kerülése mellett közrejátszott ebben a „kettős féken tartás” politikájának
sikertelensége is. Az Európai Unió és a világ számos más országa (Japán, Kína
és Oroszország) visszautasítva az USA Iránnal szembeni fellépését, a „kritikus
párbeszédnek” nevezett megközelítést követte az Iszlám Köztársasággal való
kapcsolatában, amelyben a nyugodt diplomáciai nyomás bőkezű gazdasági
előnyökkel együtt jelentkezett. Érvük az volt, hogy a szankciók alkalmazása nem
szorítja rá Iránt a terrorizmus támogatásának visszafogására, hanem épp ellenkezőleg,
még szélsőségesebb, erőszakosabb taktikára fogja kényszeríteni. Az EU
Teheránnal folytatott konstruktív fáradozása mögött az a meggyőződés áll, hogy
a párbeszéd és a szorosabb kapcsolatok erősítik a reformisták kezét a rezsimen
belül és segítik Iránt a mérsékeltebb politika felé irányítani. Az amerikai
adminisztráció, a „kettős féken tartás” kimúlását látva változtatott az Iránnal
kapcsolatos politikáján, és egy – az európai „kritikus párbeszédhez” hasonló –
engedékenyebb megközelítésre váltott át. Az engedmények amerikai politikája
azonban rövid életű volt. A 2000-ben lezajlott elnökválasztást követően ismét
változott a Teheránnal kapcsolatos hivatalos álláspont. A 2001. szeptember
11-én történtek után pedig Washington ismételten visszatért a kemény kéz
politikájához. A „kettős féken tartást” felváltotta a „gonosz tengelye”
megközelítés. Az EU és más országok azonban továbbra is kitartanak az általuk
kezdeményezett „kritikus párbeszéd” mellett.
Khatami elnök
hivatalba lépésétől kezdődően határozottan elítélte a terrorista
cselekményeket, és számos lépést tett annak érdekében, hogy csökkenjen Irán
negatív megítélése a világban. Messzemenő változtatások nélkül a
kulcsfontosságú biztonsági, katonai és adminisztratív beosztásokban azonban nem
lehetséges a változás. A keményvonalas papság, Khamenei ajatollah
vezetésével, a – 2000. évi választások óta – reformer többségű parlament és a
reformer Khatami elnöksége ellenére, továbbra is számos kulcspozíciót
birtokol, és még mindig döntő a befolyása az iráni külpolitika alakításában. A
konzervatív papok irányítása alatt állnak a Forradalmi Gárda csapatai, valamint
azok a vallásos alapítványok, amelyek a múltban elkövetett terrorista akciókért
felelősek. Irán reformer vezetése így kénytelen korlátozott mozgástérben
cselekedni. Habár az iráni külpolitika sokkal konstruktívabbá vált az elmúlt
években, a keményvonalasok megkísérlik fenntartani azt az ideológiailag
agresszív külpolitikát, amelyet még Khomeini ajatollah alapozott meg.
Lépéseik a Khatami elnökkel és reformista támogatóival való
szembeszállásra a rezsim természetéről és politikájáról megvívandó hosszú harc
kezdetét jelentik. Minden arra megy ki, hogy megpróbálják szabotálni Khatami
kísérletét az iráni rendszer nyíltabbá tételére, és fékezni a provokatív
terrorcselekmények megszüntetésére irányuló külpolitikáját.
Az iráni
belpolitika változásának következtében egyre gyakrabban kerül előtérbe az
iszlám és a politika szétválasztásának követelménye, a Khomeini-féle
iszlám kormányzás megkérdőjelezése. A vallási vezetők közül egyre többen térnek
vissza a síita iszlám azon alaptételéhez, amely szerint a politika és a vallás
összeférhetetlen egymással. A reformoknak egyre több támogatója van a papság és
a társadalom széles köreiben is, az iráni hatalmi harc eredménye, az Iszlám
Köztársaság jövője nagymértékben függ az európai és az amerikai
megnyilatkozásoktól, Iránnal szembeni politikájuktól. Az Európai Unió és
Oroszország konstruktív politikája, az általuk folytatott „kritikus párbeszéd”
jelentős mértékben segíti a reformerek harcát a konzervatívok ellen. Washington
Iránnal szembeni kemény fellépése (Iránnak a „gonosz tengelyéhez” sorolása)
azonban éppen ellenkezőleg hat, és a keményvonalas papok hatalmát erősíti. A
lehetséges megoldás az lenne, ha az Egyesült Államok és szövetségesei az
elítélés helyett a támogatás politikáját folytatnák, ha az USA és Európa
bátorítaná és támogatná Khatami és segítői minden pozitív
állásfoglalását és akcióját. Ezt mind a diplomáciai csatornákon, mind az iráni
népet közvetlenül elérő hatékony tájékoztató és propaganda-erőfeszítések útján
kellene megtenni, hogy megmutassák, a keményvonalasok a felelősek a folytatódó
szankciókért. Ugyanakkor gondosan számon kell tartani és meg kell vizsgálni
minden Iránhoz kapcsolható terrorista incidenst. Vizsgálatokat kell folytatni a
korábbi terrorakciókról, és le kell folytatni a bírói eljárásokat (amint az a
Mykonos-affér esetében történt).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése