Az
1979-es iszlám forradalom óta eltelt időszak áttekintése megmutatja az iráni
terrorizmus néhány figyelemre méltó formáját. Az Iszlám Köztársaság a
terrorizmust állami szinten (külföldön élő ellenzékiek ellen) és a különböző
terrorista csoportok támogatása révén (Hamasz, Iszlám Dzsihád, Hezbollah)
alkalmazta, illetve alkalmazza. A teheráni düh három fő célpontja: 1.)
száműzetésben élő iráni aktivisták és az iráni ellenzék; 2.) amerikai személyek
és létesítmények; 3.) izraeli személyek és létesítmények.
2.) Támadások
amerikai személyek és létesítmények ellen
Az
1979-es iszlám forradalom eredményeként megszületett Iráni Iszlám Köztársaság
valójában nem a Nyugat ellen intézett támadásokat, hanem kizárólag a „Nagy
Sátánként” titulált Amerikai Egyesült Államok és annak érdekeltségei ellen. Az
Iszlám Köztársaság Amerika-ellenessége pedig több okból alakult ki. Az Egyesült
Államok jelentős szerepet vállalt az alkotmányosan megválasztott és kormányzó Mohammad
Mosadek kormányfő 1953-as megdöntésében, amelyet követően megkezdődött az
abszolút monarchia kiépítése. A sah önkényuralma összefonódott az amerikai
vezetés azon tervével, amely az országot az USA támaszpontállamává kívánta
alakítani. Az Iránra erőltetett amerikai modell automatikusan a Washingtonnal
szembeni ellenérzéseket táplálta. Washington semmit sem tanult a forradalom
kapcsán, és képtelen volt levonni a megfelelő következtetéseket. Khomeini
uralmát átmenetinek és ingatagnak tekintették, meg voltak győződve arról, hogy
előbb-utóbb a liberális burzsoázia kerekedik felül és helyreáll a régi
kapcsolatrendszer. Ennek fényében támogatták az ellenzéket. Az iráni vezetés
emiatt pedig úgy tekintett Washingtonra – és annak külpolitikájára –, mint aki
el kívánja tiporni az iszlám forradalmat és az iszlám köztársaságot. Az
Egyesült Államok legújabb kori gyarmatosító – érdekszféra teremtő – politikája,
valamint kísérlete Irán befolyásának korlátozására, és az Iszlám Köztársaságnak
a nemzetközi nyilvánosság előtt, mint a terrorizmust támogató legfőbb
gonoszként való feltüntetése, illetve az, hogy Washington Izrael állam első
számú támogatója, vezetett el az Amerika-ellenes akciókhoz, terrorista
cselekményekhez.
Első
éveiben az amerikaiak ellen alkalmazott terrorizmussal az iráni forradalmi
rezsim jelentős célokat ért el. Az Egyesült Államok teheráni nagykövetségének
1979-es elfoglalásával és az 52 amerikai diplomata 444 napos fogvatartásával
sikerült megbuktatni a „Sátánként” titulált James Earl Carter
elnököt az 1980. évi amerikai elnökválasztáson, az Egyesült Államokat pedig
nyilvánosan megalázni. Az akciónak köszönhetően rendkívüli mértékben megnőtt Khomeini
ajatollah tekintélye, s ezzel együtt nagyobb teret kaptak a forradalmi erők is,
az országot pedig összekovácsolta az USA-val szembeni fellépés. Az 1980-as
években a Teherán által pénzelt és támogatott szervezetek voltak felelősek
amerikai – és esetenként más nyugati – állampolgárok elrablásáért Bejrútban, a
bejrúti amerikai nagykövetség elleni bombatámadásért (1983. április 18.), és az
amerikai tengerészeti erők szállásai ellen elkövetett öngyilkos merényletekért
(1983. október 23.). Az 1983-as merényleteket követően került fel Irán az USA
külügyminisztériumának „terrorizmust támogató országok” listájára (1984. január
19.). 1984. szeptember 20-án a bejrúti amerikai nagykövetség ellen újabb
bombamerénylet történt. 1984 márciusa és 1985 januárja között több mint egy tucat
amerikait raboltak el Bejrútban. Az öngyilkos bombamerényletek, és más
erőszakcselekmények Libanonban elvezettek az amerikai és francia csapatok
távozásához, és az izraeli csapatok elsáncolódásához a dél-libanoni
ütközőzónában, lehetővé téve Iránnak, hogy Izrael északi határán – a Hezbollah
közreműködésével – jelentős erőt hozzon létre. Franciaországban az iráni
ügynökök által 1985-1986-ban végrehajtott terrorista támadások hatására
csökkentették az Iraknak juttatott francia katonai segítséget, és segítettek
Irán javára megoldani a francia bankokban befagyasztott iráni pénzekről folyó
vitát, amely jelentős segítséget jelentett az Irak ellen vívott háborúban.
1989-ben Khomeini halála és az
Irakkal vívott háború vége után Hashemi
Rafsanjani elnökké választása azt a reményt keltette a Nyugatban, hogy ő
mérsékeltebb külpolitikát fog folytatni. Bár Rafsanjani rendezte Irán legtöbb nyitott kérdését a nyugati
hatalmakkal (libanoni túszok, terrorcselekményekbe bonyolódott iráni ügynökök
Európában), Teherán már elnöksége kezdetén felerősítette terrorista
tevékenységét – elsősorban a saját ellenzékével szemben. Ez nagyban erősítette
Irán helyzetét a Perzsa-öbölben, a Közép-Keleten és az egész muzulmán világban,
az országot sok iszlámista csoport modelljévé és pártfogójává téve. A radikális
mozgalmak az egész Közép-Keleten (és gyakorlatilag mindenütt, ahol voltak
iszlámista elemek) elfogadták és utánozták az iráni vezetők vallásos
ideológiáját és módszereit az iszlám állam kialakításában.
A
kuvaiti válság ideje alatt Irán vezetői elkerülték a provokatív lépéseket,
várva az Irak stratégiai helyzetét nagymértékben befolyásoló akció eredményeit.
Amerika, mint az egyetlen szuperhatalom helyzete a kuvaiti háború után,
valamint határozottsága a demokratikus és liberális rend alapjainak lerakására
a térségben problémát jelentett Teherán számára. De a teljes iraki vereség,
valamint a Szovjetunió azután következő szétesése önbizalmat adott Iránnak
stratégiai helyzetének felértékeléséhez. Az 1990-es években azonban iráni közvetlen
támadás nem irányult amerikai személyek és érdekeltségek ellen. Az iráni
vezetés erejét inkább a rendszer száműzetésben élő ellenségeinek kiiktatására
használta fel. Az Iszlám Köztársaság tartózkodott az amerikaiak elleni
csapásoktól. 1996 jelent kivételt, amikor felmerült Irán részvétele a
szaúd-arábiai Khobar Towersnél lévő amerikai katonai barakkok elleni
bombatámadás kapcsán. Az esettel kapcsolatos iráni érintettséget azonban a mai
napig nem bizonyították.
Az
1997-ben megválasztott Mohammad Khatami elnökségével végképp háttérbe
szorult az iráni terrorizmus ezen formája. A reformista elnök a „civilizációk
párbeszéde” programján keresztül rendezte kapcsolatát a térség államaival és
több nyugati országgal is. Megkezdődött az enyhülés az USA és Irán között is,
amelynek első jele az amerikai birkózóválogatott 1998-as teheráni látogatása
volt. A két fél között kialakult kedvező viszony George W. Bush 2000-es
hivatalba lépését követően, majd a 2001. szeptember 11-ei terrortámadás
következtében árnyaltabbá vált. A washingtoni vezetés Iránt, annak ellenére,
hogy számos ponton volt pragmatikus együttműködés a két fél között, továbbra is
a terrorizmus legaktívabb támogatójának tartja. Az Iszlám Köztársaság az éles
amerikai retorika és háborús magatartás ellenére sem újította fel terrorista
akcióit az USA ellen, hanem úgy tűnik, hogy véglegesen felszámolta az ilyen
irányú tevékenységeit.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése