2009. február 18.

30 éves az iráni forradalom: Szekularizációs folyamat

Szekularizálódó társadalom?

Az Iszlám Köztársaság három évtizedes fennállása alatt elmulasztotta az egyenlőség, az igazságosság és a szabadság iránti igények maradéktalan megvalósítását. Teljesítményében azonban a legnagyobb ellentmondást mégsem ez jelenti, hanem hogy amíg a vezetés képes volt a gyakorlatban többé-kevésbé megvalósítani és fenntartani az iszlám kormányzás elméletét, addig a forradalmat követő iszlamizációs törekvései sorra kudarcot vallottak, és az egyházi szigornak, a demográfiai és kulturális változásoknak, a politikai rendszer legitimitás-vesztésének, valamint egyéb külső hatásoknak az eredményeként az iráni társadalom elindult egy „szekularizációs lejtőn”.  

A forradalmat kísérő lelkesültségnek az iszlamizálási kampány hamar véget vetett, s noha az iraki háború alatt a szigorú vallási elvek hirdetésével még sikeresen lehetett mobilizálni (pl. mártíromság), addig az 1990-es évek gazdasági rekonstrukciója közepette már tarthatatlannak bizonyult a túlontúl erős erkölcsi szigor. A forradalom vívmányainak, még inkább saját hatalmának a megőrzése érdekében a vallási vezetés számára nélkülözhetetlenné vált a társadalmi „liberalizáció” valamilyen formájának és mértékének alkalmazása. Mindez a forradalmi céloktól való eltérést jelentette, amire az állampolgárok részéről 1997-ben támogató válasz fogalmazódott meg. Ahmadinezsád megválasztásával azonban konzervatív tábor rendezte sorait, és az elnök körül gyülekező „principalisták” (neokonzervatívok) most újból a forradalmi elvek gyakorlati megvalósítására tesznek kísérletet. Csakhogy a társadalomban végbement változásokat figyelembe véve ez korántsem tűnik egyszerűnek.

Az iráni társadalom az elmúlt harminc esztendőt követően nem csupán a sah előtti társadalomtól különbözik élesen, hanem jelentősen eltér attól a társadalomtól is, amit az Iszlám Köztársaság alapítója egykoron megálmodott. Az ország lakossága a forradalom óta eltelt 30 évben megduplázódott (71 millió fő), köszönhetően az egészségügyi ellátás és más alapvető szolgáltatások javulásának, valamint a családtervezési politika átideologizáltságának. De a „baby boom” korszak hamar véget ért, miként a vezetés átgondoltabb család-politikára váltott, aminek köszönhetően ma kevesebb, mint két gyermek születik családonként! Mindezeknek eredményeként deformálódott a társadalom korszerkezete. Nevezetesen: az iráni lakosság kétharmada jelenleg 30 év alatti. (Persze nem feledkezhetünk meg az iraki háború okozta veszteségekről sem!) Mindez egyfelől komoly potenciált rejt magában, másfelől azonban – mint ahogyan azt a munkahely-teremtés kapcsán láthattuk – gazdasági megterhelést is, sőt mi több, a rendszer legitimációját is veszélyezteti, hiszen ma három irániból már csak egynek van emléke és élménye az 1979-es forradalomról, s az azt megelőző korszakról!

A forradalom talán legnagyobb vívmánya az oktatás általánossá tétele volt, aminek szintén fontos szerepe volt az iráni társadalom „tudati” fejlődésében. Az Iszlám Köztársaság oktatási és nevelési politikájának köszönhetően ma a lakosság döntő többsége (85%) tud írni és olvasni. A forradalmi tömegképzés elvének köszönhetően pedig a korábbi néhány százezerrel szemben ma közel másfél millióan folytathatnak egyetemi vagy főiskolai tanulmányokat. Mindez azt eredményezte, hogy a jelenlegi fiatal generáció sokkalta képzettebb, mint a korábbiak bármelyike. A globalizálódó világ és a telekommunikációs fejlődés hatására pedig sokkalta tájékozottabbak is lettek az élet és a világ ügyeiben. A háztetőkre aggatott közel hatmillió tányérantenna majd 15-20 millió iráninak teszi lehetővé a műholdas hozzáférést, aminek köszönhetően egyfelől alternatív hírforrásokhoz, másfelől pedig szórakozási lehetőségekhez juthatnak hozzá. Az Internet népszerűségét illetően pediglen elég csak annyit megemlíteni, hogy a világon az iráni a negyedik legnagyobb „blogoló” nemzet. Mindez nem meglepő, hiszen az internetes naplóírás egyfajta privát szférát teremt, ahol lehetőség nyílik az önkifejezésre és a vélemények megfogalmazására. A naplók széles tárháza így nem másról, mint a fiatal korosztály öntudatra ébredéséről tanúskodik.

A forradalom óta eltelt 30 évben a társadalomnak nem csupán a szerkezete, hanem a magatartásformái is jelentősen megváltoztak. Ehhez elég csupán a nőkkel szembeni tradicionális korlátozások, a klasszikus szerepek lebomlását (lásd nők részvétele a közéletben), vagy az iráni fiatalok attitűdjeinek megváltozását (például a nyugati pop kultúra iránti rajongását) szemrevételezni. Ezekben a társadalmi változásokban az oktatás kiterjesztése és a világ „megnyílása” játszotta kétségkívül a legnagyobb szerepet, ugyanakkor nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy a népesség megkétszereződését gyors városiasodás kísérte, aminek eredményeként az ország lakosságának jelenleg 70 százaléka városlakó. Mindent összevetve az iráni társadalom modernizálódott és nyitottabbá vált, a demográfiai és kulturális változásoknak köszönhetően pedig megjelent a lakosság „szekularizációja” is.

A rendszer drákói szigora, mely az öltözködéstől kezdve az egyetemi felvételen keresztül az ország büntetőjog-rendszeréig szinte mindenre kiterjedt, visszájára sült el, és nagyban hozzájárult a lakosságnak a vallástól való „elfordulásához”. Az erkölcsök felügyeletére létrejött intézmények (pl. Baszídzs Milícia és Törvényt Betartató Erők) ugyan továbbra is sikeresen tartják fenn a rendet és a fegyelmet, de erőszakos fellépésükkel és túlkapásaikkal mindenképpen aláásták a fiatal generáció vallásosságát. Az egyházi hatalmasságok gazdasági vállalkozásai és korrupciós ügyei, valamint más visszásságai pedig szintén elidegenítették a lakosságot az iszlámtól. Elég csupán a 2005-ös köztársasági elnökválasztás második fordulójára gondolni, mikor is a verseny a dúsgazdag és befolyásos régi forradalmár, Hásemi Rafszandzsáni hodzsatoleszlám, illetve a szegény sorsú, a nép gyermekét megtestesítő és „laikus” származású Mahmúd Ahmadinezsád között zajlott. Ahmadinezsád kétségkívül sokak számára vonzó alternatívát kínált. Így azok az irániak, akik még nem ábrándultak ki teljesen a politikából (62 százalékban) rá adták a voksukat!

A társadalmi „szekularizáció” folyamatában döntő szerep jutott a rendszer legitimációs válságának is. Az 1989-es alkotmánymódosítás, amely szétválasztotta a legfőbb vallási méltóság és a legfőbb politikai vezető pozícióját, eltávolodást jelentett Khomeini ajatollah iszlám kormányzási („az iszlám jogtudós uralmának”) elvétől. Az utód, Ali Khamenei ajatollah ugyan később „megszerezte” a legfőbb vallási „képességeket”, a forradalmi rendszer legitimációja azonban mindenképpen sérült. A Khomeini ajatollah idejében csendben háttérbeszoruló nagy ajatollahok aktívabbakká váltak, s közülük ma sokan egyre vehemensebben bírálják a vezetést, s kínálnak alternatív válaszokat. Az iszlám kormányzás elvének sérülését eredményezte továbbá a Célszerűségi Tanács felállítása is, amennyiben az a parlament és az Őrök Tanácsa közötti viták feloldását kapta feladatul, ezáltal pedig felülírhatta a nagyhatalmú tanács döntéseit. Vagyis az ÖT elveszítette végső szavát, s a nemzeti érdek előbbre került, mint az iszlám ideológia. S végezetül, nem szabad elfelejteni azt sem, hogy az iszlám köztársasági rendszer nem csupán a klasszikus síita teológiával (vallás és politika szétválasztásával) ment szembe, hanem igyekezett azt uniformizálni is. Ez azonban teljesen idegen a síita iszlámtól, amelyet a klérus pluralista szerkezete, s a nézetek és gondolkodási iskolák sokfélesége jellemez.

Végezetül meg kell állapítanunk, hogy a regionális folyamatok különösen fontos szerepet játszanak napjaink iráni „szabadságharcában”. 30 évvel ezelőtt az iráni vezetés igyekezett terjeszteni forradalmi vívmányait, manapság pedig az Egyesült Államok kísérletezik valamifajta „demokrácia-exporttal”. Noha ez utóbbi komolyan nem fenyegeti az Iszlám Köztársaságot, de áttételesen mindenképpen érdekes folyamatokat indíthat meg. Az amerikai rendszerváltásnak köszönhetően a síiták újult erőre kaptak a szomszédos Irakban. Közülük is kiemelkedik a nagytekintélyű Ali Szisztani nagy ajatollah, aki a klasszikus, kvietista álláspontot képviselve, a spirituális hatalom alternatív modelljét kínálva nemcsak az iraki, hanem az iráni síiták körében is nagy népszerűségnek örvend. Egy esetleges iraki sikertörténet pedig könnyen vonzó lehet a „síita Perzsiában” is.

A társadalomban bekövetkezett változásoknak, a vezetés túlzott szigorának és legitimitás vesztésének, valamint a regionális és globális folyamatoknak köszönhetően az iráni társadalom „szekularizálódott”. A hivatalos ideológiai útmutatás és vallásértelmezés, illetve a magánvélemények és gyakorlat között egyre nagyobb lett a szakadék, ami a fiatalok vallási elvektől és gyakorlattól való elfordulásában, a magánszféra elkülönülésében, a tiltott termékek növekvő fogyasztásában, a társadalmi szolidaritás gyengülésében, valamint a politikai hatékonyság megkérdőjelezésében egyértelműen láthatóvá is vált. Amíg 1975-ben az irániak 56 százaléka látogatott el hetente legalább egyszer a mecsetekbe, addig 2000-ben már csak 40 százalék jelent meg az imádságokon. A fiatalok körében a vallási aktivitásnak ez a formája még alacsonyabb értéket mutat (31%). Az iráni lakosság vallásosságát illetően azonban nem lehet kétségünk, mivel a „perzsaság” mellett a síita iszlám az, ami továbbra is egybefűzi a nemzetet. Mindenesetre a forradalom azt a paradox helyzetet eredményezte, hogy megjelent a „rejtőzködés” („taghiye”) modernkori változta, amennyiben az iráni polgárok – a megtorlások elkerülése végett – ismételten igyekeznek a külvilág elől elrejteni a vallásos meggyőződésüket.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése