2009. február 13.

30 éves az iráni forradalom: Történelmi evolúció

Az iszlám köztársaság evolúciója vagy a forradalom kisiklása?

A Khomeini ajatollah által meghirdetett „iszlám forradalom” célja nem csupán a sah rendszerének megdöntése volt, hanem az iszlám tanításait felhasználva egyben megoldást is kívánt adni az ország és a társadalom problémáira, valamint az egész muszlim világ számára. De a célkitűzés, amely szerint az élet minden területét iszlamizálni kell, a forradalmat követően számos akadályba ütközött. Így például a belső válságok, a politikai frakcióharcok, a regionális konfliktusok, a gazdasági nehézségek és a társadalmi változások mind-mind korlátozták, vagy ha úgy tetszik mérsékelték a forradalmi elveket és terveket. Ahhoz hogy megértsük, s hogy ítéletet alkothassunk a forradalom vívmányairól, meg kell vizsgálnunk azokat az Iránon belüli és nemzetközi folyamatokat, amelyek az elmúlt harminc esztendőben alakították a politikát és formálták a társadalmat.

Az Iszlám Köztársaság három évtizedes történelmében négy korszakot különíthetünk el, amelyeket szokás külön „köztársaságokként” is említeni: „Első Köztársaság” (1979-1989): Khomeini uralma és a forradalmi rendszer megszilárdulása; „Második Köztársaság” (1989-1997): Rafszandzsáni elnöksége és az ország gazdaságának újjáépítése; „Harmadik Köztársaság (1997-2005): Khatemi elnöksége és a rendszer megreformálásának kísérlete; „Negyedik Köztársaság” (2005-től): Ahmadinezsád elnöksége és a neokonzervatív fordulat.

Khomeini ajatollah uralma alatt kiépült, majd pedig megszilárdult az iszlám köztársaság hatalmi berendezkedése, amellyel párhuzamosan egyúttal megkezdődött a társadalom erőteljes iszlamizálása is (pl. csador-kampány). A rendszer célja ekkoriban nem más volt, mint „minden tekintetben teljesíteni az isteni akaratot a földön”. Csakhogy a síita klérus tagjai, akik a szekuláris ellenzékkel szemben még sikeres csatát vívtak, most egymással kerültek szembe, miként a vallási vezetés különböző frakciókra oszlott abban a tekintetben, hogy hogyan is értelmezzék az iszlám törvényeit olyan fontos kérdésekben, mint a kultúr- vagy gazdaságpolitika. Az ajatollah azonban hol egyik, hol másik tábort támogatva sikeresen tudott egyensúlyozni a frakcióharcokban. Mindeközben a vezetés továbbra is egységesen lépett fel azokkal szemben, akik kritizálni merték az új rendszert. A hatalmi berendezkedés megszilárdulását segítette elő az 1980-ban kezdődő iraki-iráni háború, amely egyfelől egységbe forrasztotta a forradalmi elitet, másfelől pedig lehetőséget kínált a radikális program legitimálásához is. Ugyanakkor a háború nyolc évig történő elhúzódása, majd pedig annak döntetlenre végződése számos deformációt is okozott: a forradalom exportálásának lehetősége kudarcot vallott, a háborús megpróbáltatások romba döntötték a gazdaságot, s mindennek tetejébe több százezer iráni vesztette életét a konfliktusban.

A „Második köztársaságot” Khomeini ajatollah halálától szokás számítani, az utódlást követően megfogalmazódó irányvonalak és problémák azonban már 1988-ban, az iraki-iráni háborút követően jelentkeztek. Az ajatollah halálát követően az utódlás viszonylag zökkenőmentesen ment végbe: a Szakértők Gyűlése Ali Khamenei ajatollahot választotta Khomeini utódjává. Az új legfőbb vezető azonban sem az államalapító karizmájával, sem pedig a legfőbb vallási kvalitásokkal nem rendelkezett. Utóbbira ugyan az 1989-es alkotmánymódosítás értelmében már nem volt szükség, ám a politikai és vallási hatalom „szétválása” mindenképpen elindított egyfajta legitimációs válságot. Mindeközben a köztársasági elnöki pozíciót Hásemi Rafszandzsáni foglalta el. Kettőjük között sajátos munkamegosztás jött létre, amely egyfelől véget vetett a korábbi évek hegemonisztikus hatalom-gyakorlásának, másfelől azonban tovább élezte a már meglévő frakcióküzdelmeket is. A radikális erők kiszorultak a hatalomból, miközben az elnök körül csoportosuló pragmatistákkal új erő jelent a politikai palettán. Történhetett mindez, mert az iraki háborút követően az iráni vezetés számára a gazdasági rekonstrukció és a nemzetközi rendszerbe történő visszaintegrálódás jelentette a legfőbb feladatot. Rafszandzsáni elnöksége alatt egyfajta bürokratikus állam létrehozására és egy realistább külpolitika folytatására (pl. konstruktív semlegesség a kuvaiti válság során) tettek kísérletet.

Mohammad Khatemi köztársasági elnökké választása jelentette a következő szakaszhatárt az Iszlám Köztársaság történetében, amennyiben személyével a rendszer megreformálásának igénye került napirendre. Noha a forradalmi aktivizmussal már Rafszandzsáni elnöksége alatt szakított a vezetés, Khatemi a korábbi konzervatív modelltől lényegesen eltérő alternatívát ígért: liberális reformokat a gazdaság, a politika és a társadalom tekintetében, valamint „civilizációk közötti” párbeszédet a nemzetközi politikában. Ám miközben a reformtábor – a fiatalok és nők szavazatával – sorra aratta a parlamenti, helyhatósági és elnökválasztási sikereit, addig a politikai-hatalmi berendezkedés főbb pozícióit (pl. Őrök Tanácsa, Szakértők Gyűlése, Forradalmi Gárda) a konzervatívok továbbra is a kezükben tartották. Mindez azt eredményezte, hogy a széles társadalmi támogatottság ellenére az iszlám köztársaság rendszerében nem került sor komolyabb változásokra. Khatemi elnöksége azonban korántsem múlt el nyom nélkül: a reformfolyamat eredményeként megszülettek a kis szabadságok, kialakult egy öntudatos, politikailag érdeklődő nyilvánosság, valamint a társadalomnak egy olyan többségi része formálódott, amely liberalizálást és demokráciát kívánt. Felemelkedése az elnöki pozícióba alapvető fordulópontot hozott a frakcióharcok tekintetében, miként létrehozta a két politikai blokk (konzervatívok és reformerek) versengő rendszerét.

A „Harmadik Köztársaság” reformkurzusa után Ahmadinezsád elnöksége konzervatív át- illetve visszarendeződést hozott: egyfelől visszatért a klasszikus khomeinista ideológiához, másfelől pedig a konzervatívok új csoportját emelte be a hatalomba. A reformista kormányzat engedményei, vagy ha úgy tetszik elfordulásuk a forradalmi elvektől, komolyan megkongatta a vészharangot a konzervatív körökben, mint ahogyan a 2001. szeptember 11. után az ország körül kialakuló amerikai katonai gyűrű is komoly aggodalmakat keltett a fejekben. Mindez pedig azt eredményezte, hogy a forradalom óta először a vezetésen belül magas fokú strukturális és ideológiai egység jött létre. A reformkorszak sikertelensége csalódottságot eredményezett, amelyet Mahmúd Ahmadinezsád populista kampányával sikeresen használt ki. Hatalomra kerülésével azonban nem csak a forradalmi elvekhez tértek vissza és a hatalmi ágak feletti irányítást szerezték ismételten meg, hanem a politikai palettán egy új irányzat is formálódott. A „neokonzervatívok”, akik ideológiájukban ugyan nem különböznek a tradicionális konzervatívoktól (az iszlám szerepét hangsúlyozzák a politika és az élet minden területén), de modern világszemléletüknek, laikus származásuknak, forradalmi szocializációjuknak, iraki katonaéveiknek, kommunikációs stílusuknak és egyetemi végzettségüknek köszönhetően mindenképpen élesen elkülönülnek tőlük. Megerősödésüknek egyértelmű jeleként az elmúlt években növekedett a Forradalmi Gárda politikai és gazdasági szerepe, ami egyben a rendszer „militarizálódását” is jelenti.

A jelenlegi képek, az iszlám értékek hangsúlyozása és a nemzetközi elszigeteltség, kétségkívül az iszlám köztársaság korai éveit tükrözik, de három évtizedes fennállása alatt a forradalmi rendszer jelentős változásokon ment keresztül. Vagy ha úgy tetszik, hozzásimult a kor aktuális kihívásaihoz. Forradalmi aktivizmusát az iraki háború megpróbáltatásait követően pragmatizmussal váltotta fel, ami biztosította a háború utáni rekonstrukciót, de ugyanakkor elindított egy liberalizációs folyamatot is. Amikor azonban úgy tűnt, hogy a reformok kezelhetetlenné válhatnak, a forradalmi elit zárta sorait, s egységesen válaszolt a rendszert érő hazai és nemzetközi kihívásokra. A hatalom megtartásának az ára azonban az volt, hogy a vallási vezetésnek fel kellett adnia egyes célkitűzéseiből. A forradalmi ideológia „erózióját” a háborús eredmények (forradalom nem exportálható), a gazdaságpolitikai irányváltások (magánszféra erősödése), a társadalmi változások (népességnövekedés és urbanizáció) valamint a külső-belső problémák hatására jelentkező frakcióharcok (politikai mező töredezettsége) váltották ki. Nézzük akkor, hogy a célokat és a körülményeket ismerve, vajon milyen teljesítményt nyújtott az Iszlám Köztársaság 30 esztendő alatt?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése