2009. február 17.

30 éves az iráni forradalom: Társadalmi egyenlőtlenségek

Régi és új egyenlőtlenségek?

Khomeini ajatollah a forradalom legfőbb feladatának az egyenlőség és a társadalmi igazságosság megteremtését tekintette. Noha a kérdés megoldására mind a négy „köztársaságban” figyelmet és hangsúlyt helyeztek, de a társadalmi egyenlőtlenségek és a gazdasági aránytalanságok 30 esztendő elteltével még mindig megoldatlan problémaként nehezednek a vallási vezetés vállára. Az Iszlám Köztársaság teljesítménye az „egyenlőséget” illetően, akárcsak a „függetlenség” és a „szabadság” tekintetében, igencsak ellentmondásos, és paradoxonokkal teli.

A forradalmi intézkedéseknek köszönhetően csökkent a szegénység mértéke, s megvalósult egyfajta jövedelem-újraelosztás is, de az általános életszínvonal mindeközben jelentősen leromlott. (Becslések szerint a forradalom óta minimum 30 százalékkal csökkent az egy főre eső nemzeti jövedelem!) A lakosság legszegényebb rétegei egyértelműen profitáltak a forradalomból, és sokaknak megadatott a felemelkedés lehetősége. 30 év alatt a szegénységi küszöb alatt élők aránya csökkent, ugyanakkor még mindig számottevő. Az egyenlőtlenségek pedig továbbra sem szűntek meg, így a város és vidék, a gazdagok és szegények közötti törésvonalak még mindig léteznek, de a szakadékok valamelyest szűkültek, különösen, ha az egészségügyi ellátás és oktatás kiterjesztését (lásd vidéki nők egyetemi képzését), valamint a vidéki területek alapvető szolgáltatásokhoz (ivóvízhez és villamos áramhoz) való jobb hozzáférését tekintjük. Nem beszélve a kormányzat támogatási rendszeréről, amelynek hatására nemcsak rendelők, s egyetemek nyíltak meg a tömegek számára, hanem ingyenessé vált számos más szolgáltatás (pl. közlekedés) is! A kormányzat túlzott igyekezete azonban, hogy igazságosabbá és egyenlőbbé tegye a társadalmat, gazdasági diszfunkciókat és kontra-produktív eredményeket produkált. Az állami támogatások így például egyfelől sokak életét könnyebbé tették, másfelől azonban a fogyasztás növekedésével súlyos terheket is raktak a vezetés nyakába. (A benzin állami szubvenciója évente majd ötmilliárd USD értékben terheli meg a központi költségvetést.)

A forradalmat követően az igazságosság nevében kisajátították a sahnak és családjának a vagyonát, az elkobzott pénzekből és egyéb javakból pediglen létrehozták a vallási alapítványok („bonyádok”) szövevényes hálóját. (Az aktívan működő alapítványok számát lehetetlen pontosan megbecsülni!) Az újonnan létrejövő szervezetek, mivel egyfelől valóban a szegényeket és az elesetteket támogatták, másfelől pedig „struktúráikon” keresztül a forradalmi elit legitimációját is biztosították, kezdettől fogva fontos alkotóelemeivé váltak az iszlám köztársaság rendszerének. Befolyásuk és hatalmuk az elmúlt harminc évben tovább erősödött, miként ők lettek az 1990-es évek privatizációs hullámának és az állami fejlesztéseknek, megrendeléseknek a legfőbb nyertesei. Privilégiumainak (kizárólag a legfőbb vezetőnek tartoznak elszámolással, s nem fizetnek adót) köszönhetően az alapítványok ma, mint állam az államban működhetnek, s a hajózási társaságoktól kezdve az autógyárakon keresztül az építőiparig szinte mindenhol komoly gazdasági érdekeltségekkel bírhatnak! (Egyes becslések szerint a vallási alapítványok adják az ország bruttó hazai össztermékének a 40 százalékát!)

A forradalom eredményeként azonban nem csak a „bonyádok” kerültek meghatározó pozícióba, hanem a piaci versengésbe más szereplők is aktívan bekapcsolódtak: így például a minisztériumok, a tradicionális kereskedők, a nagyhatalmú családok, valamint a Forradalmi Gárda Csapatok. Amíg a hírszerzési minisztérium saját telekommunikációs vállalatokkal rendelkezik, addig a mezőgazdasági szaktárca az agrárügyletekben van közvetlenül érintve. A konzervatív kereskedők (a „Bazár”), akik jó kormányzati kapcsolatokkal bírtak, kereskedő-hálózatokat létrehozva szintén beszálltak a versenybe. Hasonlóképpen tettek a nagycsaládok is, akik közül egyesek különösen nagy sikert futottak be. Így az ex-elnök Rafszandzsáni családja, amely ma az egyik leggazdagabbnak számít Iránban. S végül, de nem utolsósorban a Forradalmi Gárda Csapatok, amely olcsó munkaerejét és kormányzati kapcsolatait kihasználva jelentős szereplővé vált olyan iparágakban, amilyen például az építőipar. Az elmúlt három évtized lényegében egyfajta „belső kapitalizmust” eredményezett, amennyiben a hatalom belső körén belül lehetővé vált a piaci versengés, de abból a „külsősök”, a kapcsolatokkal nem rendelkező személyek továbbra is kimaradtak. A forradalom inkább elitcserét hozott, mintsem hogy alapjaiban változtatott volna a társadalmi igazságtalanságokon!

Az iszlám köztársaság talán legnagyobb ellentmondása pedig az lehet, hogy a forradalmi rendszer nem tudta kihasználni a kínálkozó lehetőségeket és az országban rejlő adottságokat. Noha a világ népességének 1 százalékát kitevő iráni lakosságnak, amely a föld ásványi és nyersanyag készletének 7 százaléka felett éli mindennapjait, komoly gazdasági esélyei lehetnének, a forradalom utáni teljesítmény mégis messze elmarad a várakozásoktól. Az ország fiskális mutatói ráadásul nem hogy javultak volna az elmúlt három évtizedben, hanem jelentősen romlottak. Mindennek hátterében az Irakkal vívott háború és a nemzetközi szankciópolitika áll, ám abban az iráni gazdaságpolitika fogyatékosságai is jelentős szerepet játszanak. Így például a rendszer iránti lojalitás fontossága, az ideológiának szánt túlsúlyos szerep, valamint a különféle frakciók rivalizálása akadályozza leginkább a gazdaság sikerességét. A forradalmi vezetés a szakértelemmel szemben a megbízhatóságra helyezte a hangsúlyt, amelynek eredményeként nem csupán a félretervezés és hozzá nem értés állandósult, hanem ez által a rendszer és annak bürokráciája is a nepotizmus és a korrupció túszává vált. Az ideológia túlzott szerepe ugyan az évek során mérséklődött, de továbbra is vannak kontra-produktív hatásai, így például az ország függetlenségére hivatkozva továbbra is elutasítják külföldi befektetőket, miközben azok a gazdaság számára nélkülözhetetlenek lennének (tőkeigény és technika-import). 30 évvel a forradalom után még mindig nem sikerült megtalálni azt a gazdasági modellt, amelyet valamennyi politikai erő egységesen támogatna!

Az Iszlám Köztársaság gazdaságpolitikájának ellentmondásosságát a kőolaj- és földgáziparban figyelhetjük meg a leginkább. A forradalmi vezetés elmulasztotta a gazdaság szerkezetátalakítását, s ezért az ország gazdasági rendszere döntően még most is a petrokémiai ágazatokon nyugszik. S míg az olajipar adja továbbra is a legfőbb bevételi forrást (Az olaj-eladások közel 80 százalékát teszik ki az iráni exportbevételeknek!), addig az ország olajtermelése csupán kétharmada a forradalom előtti időszakának. Mindez annak tudható be, hogy az olajszektor előbb áldozatául esett az Irakkal vívott háborúnak, majd a rekonstrukció során elkövetett hibáknak és visszásságoknak, végezetül pedig az Egyesült Államok által meghirdetett szankció-politikának. Így aztán ironikus módon a világ kőolaj-tartalékainak 10 százalékával rendelkező Irán az olajipar silány állapota, az új fejlesztések hiánya, a külföldi befektetések elmaradása, valamint a gigantikus méreteket öltő hazai fogyasztás és elképesztő pazarlás miatt benzin-behozatalra (40%) szorul. A „benzin mizériához” hasonlóan a földgáz ügyek tekintetében is lehangoló a helyzet. Irán, Oroszország után a második legnagyobb földgáztartalékkal bír, ennek megfelelően az évtized végére a földgázpiacon közel tíz százalékos részesedést érhet el, paradox módon azonban a félretervezéseknek és a technológiai hiányosságoknak köszönhetően képtelen lesz kielégíteni az igényeket.

Anno, 1979-ben a lakosság a sah elhibázott gazdaságpolitikájának eredményeként, s az elviselhetetlen mértékű társadalmi igazságtalanságok és egyenlőtlenségek miatt lázadt fel, és söpörte el a rendszert. Az Iszlám Köztársaság számos kísérletet tett arra, hogy a bajokat orvosolja, de az alapvető igények sok tekintetben kielégítetlenek maradtak, a régi egyenlőtlenségek helyébe pedig újak léptek. A harmincéves évfordulón ráadásul a vezetésnek nemcsak a régi problémák megoldatlanságával, hanem új kihívásokkal is szembe kell néznie. Így például a munkanélküliséggel, amely hivatalosan is kétszámjegyű (16%), s amely különösen a fiatal generációt sújtja, mivel a kormányzat képtelen a munkaerő-piacra évente belépő 800 ezer pályakezdőnek munkahelyeket biztosítani. Vagy ennek káros hozadékaként az „agyelszívás” problémájával, évente ugyanis közel 150 ezer iráni hagyja el az országot, s próbál szerencsét valahol külföldön. A kormányzatnak emellett az inflációs spirállal, az olajárak csökkenésével, és a megszorítások kapcsán jelentkező mozgalmakkal, sztrájkokkal, továbbá a csalódottság táplálta „társadalmi devianciákkal” is fel kell vennie a harcot.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése