2009. február 19.

30 éves az iráni forradalom: Hogyan s merre tovább?

Lesz-e újabb rendszerváltás Iránban?

Az Iszlám Köztársaság harmincéves fennállása alatt paradoxonok sorozatát produkálta. Széles társadalmi mozgalom eredményeként született meg, rendszerében azonban a polgárok nem jutottak valós szerephez. A sah uralma ugyan megbukott, de a rendszer diktatórikus jellege nem sokban változott. A szegénység csökkent, de az egyenlőtlenségek továbbra is megmaradtak a társadalomban. Az „iszlám kormányzás” megvalósult ugyan, de közben „szekularizálódott” a társadalom. Mindezen ellentmondásokat, valamint a jelenlegi gazdasági nehézségeket figyelembe véve, a forradalom harmincéves évfordulóján az iráni társadalmat a csalódottság és az elégedetlenség jellemzi. A jelenlegi helyzet ráadásul ironikus módon sok tekintetben az 1979-es állapotokat idézi.

Az 1979-es forradalomhoz hasonlóan a társadalom ismételten „viharos korszakát” éli, amennyiben elégedetlen vezetőinek teljesítményével. A forradalmi rendszert a társadalom szinte minden csoportjából érik bírálatok, így a gazdaságilag ellehetetlenített középosztály, a szabadságaitól megfosztott ifjúság, az elhallgattatott reformista értelmiség, a több szempontból hátrányosan megkülönböztetett nők, valamint a politika és vallás összekapcsolását bíráló síita papság mind-mind komoly kritikával illeti a jelenlegi vezetést. Elégedetlenkednek a társadalom alsóbb osztályai is, akiknek a helyzete ugyan sokat javult a forradalom óta, de a gazdasági jólétről és társadalmi igazságosságról szőtt álmaik mégsem váltak valóra. Sokan nem látnak különbséget a sah monarchiája és az iszlám köztársaság között, ahogyan fogalmaznak: „Amíg a sah rendszerében a Pahlavi-család korrupciója emésztette fel az olajból befolyó bevételeket, addig napjainkban azokat a befolyásos családok és a vallási alapítványok kaparintják meg.” A szociális elégedetlenség pediglen újra életre keltette a munkaügyi tiltakozásokat, mint ahogyan kiújultak az ország határvidékének erőszakos kormányzat-ellenes cselekményei is. A vallási vezetés pedig a sah korához hasonlóan képtelen gátat vetni a kritikus hangoknak. Mint ahogyan a forradalom előtt lehetetlen volt a másolt magnókazetták elterjedésének a megakadályozása, úgy napjainkban, a világháló és a műholdas tévécsatornák korában is megvalósíthatatlan feladatnak tűnik az állami cenzúra. Az egyetemek pedig, akárcsak a sah idejében, most is a rendszert bíráló erők gyűjtőhelyeivé váltak. S míg a 70-es évek végén az Aryamehr Egyetemnél csaptak össze a rendőrök és a diákok, addig manapság a Teheráni Egyetem vált a tiltakozások középpontjává. De vajon megismétlődhet-e történelem, vagyis a társadalmi elégedetlenség és csalódottság eredményezhet-e bármiféle változást az iszlám köztársaság fennálló rendszerében?

Khomeini ajatollah anno egy tanácsadójának inflációval kapcsolatos aggodalmaira válaszul mondotta, hogy „az iszlám forradalom nem a dinnye árának meghatározásáért folyt”, mostanság azonban éppen a gazdaság helyzetének alakulása határozhatja meg a forradalom jövőjét. A reformista kudarcot követően a konzervatívok úgy nyerték vissza pozíciójukat a rendszerben, pontosabban a választott intézményekben, hogy gazdasági jólétet és fejlődést ígértek. A vezetés legitimációja a lakosság körében (és a rendszer túlélése) éppen ezért most erősen függ attól, hogy vajon képesek lesznek-e ígéreteiket beváltani a jövőben. A feladat nem lesz könnyű, ha a rekordmagasságokban járó inflációt (30%) és munkanélküliséget (16%), valamint az élelmiszer árak növekedését (35%), és az olajár-csökkenésből adódó költségvetési deficitet (50 milliárd USD) tekintjük. Az iráni polgárok számára jelenleg a gazdasági kérdések számítanak a legfontosabbaknak, amit a parlament 2008 nyarán Teheránban végzett közvélemény-kutatása is igazolt: a megkérdezettek 90 százaléka az inflációt és a magas árakat, 83 százaléka a lakhatási gondokat, 78 százaléka a munkanélküliséget, 72 százaléka pedig az igazságtalan és aránytalan jövedelmeket nevezte meg legégetőbb problémának. Amennyiben a vezetés továbbra is elszalasztja kihasználni az országban rejlő lehetőségeket, úgy a társadalom frusztráltabbá fog válni, a demográfiai változásokat figyelembe véve pedig előbb-utóbb eljön az a pillanat, amikor majd komolyabb változtatásokra lesz szükség. Az Iszlám Köztársaság kétségkívül nehéz helyzetben van, miután a társadalom „megfiatalodását” és „szekularizálódását” követően már nem tud visszatérni a 1980-as évek szigorához, ráadásul a gazdasági problémák és kulturális különbségek miatt a „kínai modell” sem tűnik járható útnak.

Ne feledjük azonban, hogy az Iszlám Köztársaság nagy „túlélőnek” számít, miként fennállása óta számos válságot vészelt már át sikeresen, így a forradalom utáni bizonytalanságot, a nyolc éven át pusztító iraki háborút, a hosszú nemzetközi elszigeteltséget, a határozott reformpárti adminisztrációt, az alulról szerveződő demokratikus mozgalmat, a diákzavargások és egyéb társadalmi tiltakozások sorozatát, valamint két amerikai háborút az ország közvetlen szomszédságban. Mindez pedig azt bizonyítja, hogy a rendszernek viszonylag racionális döntéshozatali mechanizmusa van. A helyzet kétségkívül az 1979 előtti társadalmi elégedetlenséget idézi, ráadásul a forradalmi elit hatalmának lényeges pillérei a demográfiai változásoknak és a gazdasági félretervezéseknek köszönhetően megrogyni látszanak, de egy újabb „állam elleni lázadásnak” és a rendszer alapvető megváltozásának kevés a valós esélye. Az iszlám forradalom a beváltatlan ígéretek ellenére is tartósnak bizonyult, továbbra is jelen van, és meghatározza a mindennapokat. Az állami elnyomás egyfajta ernyőként ereszkedik a társadalomra, kétséget sem hagyva afelől, hogy a vallási vezetés minden szinten képes érvényesíteni a szemléletmódját. Mindezt ugyanakkor úgy teszi, hogy közben igyekszik megfelelő távolságot is tartani a társadalomtól, hogy az elegendő levegőhöz jusson, és persze, hogy ne háborodjon fel oly mértékben, amely már veszélyeztethetné a vallási vezetés uralmát. A forradalmi elit kétségkívül tanult a sah rendszerének hibáiból, mindezt a módszerek „finomodása” mellett leginkább az iszlám köztársaság berendezkedésének többpilléres szerkezete bizonyítja. Nevezetesen, hogy a forradalmat követően megszülető rendszer politikailag, gazdaságilag és katonailag stabil és megbízható alapokra épült. A vezetés politikai dominanciáját az iszlám köztársaság kinevezett intézményei (például az Őrök Tanácsa) és tisztségviselői (például a legfőbb vezető által kinevezett küldöttek: „vallási komisszárok”) biztosítják, az igazságszolgáltatás központi ellenőrzése pedig a rendszer „törvényes” legitimációját is garantálja. Az Iszlám Köztársaság fegyveres pillérét nem csak a reguláris hadsereg alkotja, hanem a külön erre a célra létrejött a Forradalmi Gárda is, amely fegyveres erő minden körülmény között lojális a legfőbb vezető iránt. Végezetül a síita klérus stabil uralmát a politikai és katonai támasztékok mellett a vallási alapítványok működése teszi lehetővé, miután azok kiterjedt gazdasági üzleteik és az elszámoltathatóság hiánya révén egyfajta „gazdasági autonómiát” nyújtanak a forradalmi vezetésnek!

Miben áll tehát a rendszer stabilitása? Nos, egyfelől eléggé erős ahhoz, hogy minden ellenzéki erőt elhallgattasson, másfelől pediglen rugalmas is annyira, hogy valamelyest alkalmazkodjon a lakosság igényeihez. A rendszer továbbélésének kedvez továbbá a forradalom olyan jellegű intézményesülése is, hogy az irániak többsége a zűrzavaros forradalmi évek, az Irakkal vívott háború, valamint az 1990-es évek tiltakozó mozgalmai, illetve napjaink gazdasági megszorításai után már belefásult a folyamatos politikai csatározásokba, a kis szabadságok megtapasztalásával pedig el is kényelmesedett annyira, hogy korábban kiharcolt jogosítványait és lehetőségeit ne kockáztassa a vallási vezetéssel való esetleges konfrontációban. Amíg 1979-ben a társadalom politikailag mobilis és aktív volt, addig 30 esztendő elteltével az iráni polgárok mozdulatlanná és passzívvá váltak. A sikeres forradalomhoz pedig nem elegendő a rendszer iránti ellenszenv, hanem kell az is, hogy erőteljes mobilizáció is párosuljon hozzá, amely különféle mechanizmusok útján kikényszerítheti a hatalom megdöntését. Ráadásul mindehhez szükségeltetik egy egységes ellenzék is, amely egyfelől irányíthatja az eseményeket, másfelől pedig elfogadható alternatívát nyújthat a polgárok számára a jövőt illetően. Az iráni ellenzék azonban igencsak megosztott, és hiányzik az olyan karizmatikus vezető is, mint amilyen az 1979-es események folyamán maga Khomeini ajatollah volt. Az Internet a magnókazettákhoz hasonlóan komoly lehetőséget rejt magában, ám közel sem képez akkora erőt, amelynek birtokában lehetséges lenne a tömegek informálása és mobilizálása. Az elmúlt időszak társadalmi megmozdulásai nem öltöttek országos méreteket, a konzervatív vezetés pedig még mindig képes csatasorba állítani saját támogatóit, akikkel az utcán is sikeresen ellensúlyozhatja az ellenzéki erőket.

A forradalmakat nem lehet előre jelezni, azok mindig „mint derült égből a villámcsapás érkeznek”, s ritkán következnek be. Ráadásul az iszlám forradalom elődjével, a századelő alkotmányos forradalmával szemben igencsak stabilnak bizonyult. Az iráni társadalomban a gazdasági nehézségek kiéleződésével ugyan kétségkívül megnőtt az elégedetlenség az iszlám köztársaság berendezkedésével és politikájával szemben, a forradalmi rendszer azonban stabil lábakon áll, és éppen ezért sikeresen vet véget minden ellenzéki mozgolódásnak, a lakosság pedig már kellőképpen apátiába süllyedt ahhoz, hogy egy elhúzódó összecsapásban sikeresen harcolja ki a szabadságát. S persze azt sem szabad elfelejteni, hogy Iránban minden politikai erő ugyanannak a színdarabnak a szereplője, akik között többé-kevésbé egyensúly van. Mint láthattuk, a forradalmi elit képes zárni a sorait, ha veszélyben érzi a hatalmát, miként, ha a szükség úgy hozza, hajlik a reformokra, vagy ha úgy tetszik, az ideológiai „kiegészítésekre” és „korrigálásokra” is. Így a közeljövőben az iszlám köztársaság rendszerében bekövetkező alapvető változásnak nincs reális esélye, vagyis nem lesz forradalom Iránban, az ország azonban lassan, de biztosan továbbhaladhat a „szabadabb lét” felé.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése