SÍITA-SZUNNITA SZEMBENÁLLÁS? SZAÚDI-IRÁNI RIVALIZÁLÁSSAL A HÁTTÉRBEN?
Az iszlám világban körültekintve azt láthatjuk napjainkban, hogy a két fő felekezeti irányzat számtalan helyszínen konfrontálódik egymással. Pakisztántól kezdve Irakon át egészen Libanonig hallani síita-szunnita összecsapásokról. Vajon a közel 1400 éves vallási szembenállás újul ki ismételten a Közel-Keleten? Vagy inkább politikai okokat kell keresnünk az események magyarázatára?
Az
iszlám vallás két irányzata már Mohamed próféta halála után elkülönült,
miután alapvető ellentmondás támadt közöttük az utódlás kérdésében.
Amíg a síiták (Shiat Ali = Ali Pártja) csakis Mohamed vejének, Alinak a
vér szerinti leszármazottait fogadták el vezetőként (imamátus
rendszere), addig a szunniták (Szunna = hagyomány) a hagyományokra
alapozva a közösség legidősebb, illetve legbölcsebb tagját választották
meg erre a pozícióra (kalifátus rendszere). S bár a síiták és a
szunniták egyaránt osztják az iszlám alapelveit, a két felekezet
teljesen eltérő irányba fejlődött az évszázadok során, amelynek
eredménye a társadalmi szokásokban és a politikáról alkotott képekben
még napjainkban is egyaránt megnyilvánul. A teológiai ellentét pedig
továbbra is feloldhatatlannak látszik. Többek között azért, mert
mindkettő magát tekinti az iszlám egyedüli törvényes követőjének.
Az Irakban napi rendszerességgel zajló erőszak azt a képzetet kelti, hogy az iszlám világ – keresztény analógiával élve – „harmincéves háborúját” vívja. Ahogyan egykoron Európában a katolikusok és protestánsok feszültek egymásnak, úgy a Közel-Keleten ezt teszik most a síiták és a szunniták is. Az iraki polgárháború kétségkívül vallási törésvonalak mentén kezd formálódni, a vérengzésekben azonban a vallási megosztottság mellett szerepet játszanak a történelmi sérelmek is. A Szaddám rendszer bukását követően öntudatra ébredő síita közösség igyekszik számon kérni az előző rendszer hibáit és visszaéléseit, valamint biztosítani a súlyának megfelelő politikai szerepet az újonnan formálódó iraki köztársaságban. Mindez kétségkívül vonzó lehet ott, ahol Irakhoz hasonlóan, döntően síiták laknak, de a hatalmat egy szunnita (pl. Bahreinben), netán keresztény (pl. Libanon) kisebbség gyakorolja. A síiták térnyeréséről azonban a tágabb iszlám világban továbbra sem beszélhetünk, már csak azért sem, mert a majd 1,3 milliárd muszlimnak csupán 10 százaléka síita, a többi szunnita.
Az
iraki rendszer megdöntésével azonban nem csupán az iraki síiták
erősödtek meg, s indult útjára valamifajta síita „ébredés” a
Közel-Keleten, hanem szomszédos Irán befolyási övezete is jelentősen
megnőtt. Mindez nem csupán az Egyesült Államoknak szúr szemet, hanem
Szaúd-Arábiának is, amely a térségben lévő pozícióit érzi fenyegetve.
Teherán és Rijád kapcsolatát a rivalizálás és az aktív együttműködés
jellemzi 1979 óta folyamatosan, vagy ahogyan fogalmaznak: a felek
közötti ellenségeskedés nem állandó, az érdekellentét viszont igen.
Mindez egyrészről abból adódik, hogy az iszlám két egymástól lényegesen
eltérő irányzatát képviselik, másrészt pedig abból, hogy mindketten a
vezető szerepre törekszenek a közel-keleti régióban. Így a libanoni
kormányzati válság kiéleződését, a palesztin területek frakcióharcát,
valamint az iraki polgárháborút akár úgy is felfoghatjuk, mint Irán és
Szaúd-Arábia „titkos háborúját” a térség feletti hatalom megszerzéséért,
vagy éppen a status quo fenntartásáért.
A síita-szunnita szembenállás egyszerre két dolgot jelent tehát. Egyfelől valóban az egymással versengő teológiák háborúját, amely ha úgy tetszik magáért, az iszlám szelleméért, vagy annak tisztaságáért küzd. Másfelől azonban a törzsek, az etnikumok és az identitások jelenkori harca is. Napjaink politikai és társadalmi problémái, legalább annyira szerepet játszanak benne, mint a vallási és történelmi ellentmondások. Nem is beszélve a regionális konfliktusokról és a külföldi intrikákról. Paradox módon, ez egy rendkívül régi, de ugyanakkor modern konfliktus. S feltehetőleg még egy jó darabig kísérteni is fog.
Az iszlám világban körültekintve azt láthatjuk napjainkban, hogy a két fő felekezeti irányzat számtalan helyszínen konfrontálódik egymással. Pakisztántól kezdve Irakon át egészen Libanonig hallani síita-szunnita összecsapásokról. Vajon a közel 1400 éves vallási szembenállás újul ki ismételten a Közel-Keleten? Vagy inkább politikai okokat kell keresnünk az események magyarázatára?
Az
iszlám vallás két irányzata már Mohamed próféta halála után elkülönült,
miután alapvető ellentmondás támadt közöttük az utódlás kérdésében.
Amíg a síiták (Shiat Ali = Ali Pártja) csakis Mohamed vejének, Alinak a
vér szerinti leszármazottait fogadták el vezetőként (imamátus
rendszere), addig a szunniták (Szunna = hagyomány) a hagyományokra
alapozva a közösség legidősebb, illetve legbölcsebb tagját választották
meg erre a pozícióra (kalifátus rendszere). S bár a síiták és a
szunniták egyaránt osztják az iszlám alapelveit, a két felekezet
teljesen eltérő irányba fejlődött az évszázadok során, amelynek
eredménye a társadalmi szokásokban és a politikáról alkotott képekben
még napjainkban is egyaránt megnyilvánul. A teológiai ellentét pedig
továbbra is feloldhatatlannak látszik. Többek között azért, mert
mindkettő magát tekinti az iszlám egyedüli törvényes követőjének.Az Irakban napi rendszerességgel zajló erőszak azt a képzetet kelti, hogy az iszlám világ – keresztény analógiával élve – „harmincéves háborúját” vívja. Ahogyan egykoron Európában a katolikusok és protestánsok feszültek egymásnak, úgy a Közel-Keleten ezt teszik most a síiták és a szunniták is. Az iraki polgárháború kétségkívül vallási törésvonalak mentén kezd formálódni, a vérengzésekben azonban a vallási megosztottság mellett szerepet játszanak a történelmi sérelmek is. A Szaddám rendszer bukását követően öntudatra ébredő síita közösség igyekszik számon kérni az előző rendszer hibáit és visszaéléseit, valamint biztosítani a súlyának megfelelő politikai szerepet az újonnan formálódó iraki köztársaságban. Mindez kétségkívül vonzó lehet ott, ahol Irakhoz hasonlóan, döntően síiták laknak, de a hatalmat egy szunnita (pl. Bahreinben), netán keresztény (pl. Libanon) kisebbség gyakorolja. A síiták térnyeréséről azonban a tágabb iszlám világban továbbra sem beszélhetünk, már csak azért sem, mert a majd 1,3 milliárd muszlimnak csupán 10 százaléka síita, a többi szunnita.
Az
iraki rendszer megdöntésével azonban nem csupán az iraki síiták
erősödtek meg, s indult útjára valamifajta síita „ébredés” a
Közel-Keleten, hanem szomszédos Irán befolyási övezete is jelentősen
megnőtt. Mindez nem csupán az Egyesült Államoknak szúr szemet, hanem
Szaúd-Arábiának is, amely a térségben lévő pozícióit érzi fenyegetve.
Teherán és Rijád kapcsolatát a rivalizálás és az aktív együttműködés
jellemzi 1979 óta folyamatosan, vagy ahogyan fogalmaznak: a felek
közötti ellenségeskedés nem állandó, az érdekellentét viszont igen.
Mindez egyrészről abból adódik, hogy az iszlám két egymástól lényegesen
eltérő irányzatát képviselik, másrészt pedig abból, hogy mindketten a
vezető szerepre törekszenek a közel-keleti régióban. Így a libanoni
kormányzati válság kiéleződését, a palesztin területek frakcióharcát,
valamint az iraki polgárháborút akár úgy is felfoghatjuk, mint Irán és
Szaúd-Arábia „titkos háborúját” a térség feletti hatalom megszerzéséért,
vagy éppen a status quo fenntartásáért.A síita-szunnita szembenállás egyszerre két dolgot jelent tehát. Egyfelől valóban az egymással versengő teológiák háborúját, amely ha úgy tetszik magáért, az iszlám szelleméért, vagy annak tisztaságáért küzd. Másfelől azonban a törzsek, az etnikumok és az identitások jelenkori harca is. Napjaink politikai és társadalmi problémái, legalább annyira szerepet játszanak benne, mint a vallási és történelmi ellentmondások. Nem is beszélve a regionális konfliktusokról és a külföldi intrikákról. Paradox módon, ez egy rendkívül régi, de ugyanakkor modern konfliktus. S feltehetőleg még egy jó darabig kísérteni is fog.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése